• 8.602.963 stemmen

Releasedatum: 12 december 2013

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Soof

Soof nadert de 40 en heeft alles wat ze ooit wilde: 3 leuke kinderen, een klein cateringbedrijfje, een lieve man Kasper en een heerlijk huis. Tot ze zich op een dag afvraagt: “Is this all there is?” Het cateringbedrijfje wil niet echt van de grond komen, haar drie kinderen slokken al haar tijd op en ze kan niet echt rekenen op Kasper, die zijn tijd vooral in zijn eigen werk stopt. Als Soof tijdens een etentje choreograaf Jim tegen het goddelijke lijf loopt is er meteen een klik. Even iemand die haar ziet om wie ze is, zich niet meteen afvraagt wie de kinderen naar hockey brengt en die haar het gevoel geeft bijzonder te zijn. Als de relatie tussen Soof en Jim onbedoeld uit de hand dreigt te lopen en de verbouwing van Soofs tuinhuis tot professionele keuken zijn tol eist, dringt de vraag zich langzaam op of Kasper nog wel die woest-aantrekkelijke man is, waar Soof ooit voor viel. En hoe meer ze grip probeert te krijgen op haar leven, des te meer lijkt dit te ontsporen.

imageimageimageimage

avatar van Ste*

Ste*

Na mijn eerste kijkbeurt was ik nog wel redelijk positief, maar ik moet daar op terugkomen. Door alle chaos - waar ik sowieso al niet van hou - heb ik eigenlijk geen moment relaxed zitten kijken, en om nou te zeggen dat er in alle hectiek nog verhaal of humor zit; eigenlijk niet. De kenners zien hier en daar wat Sylvia Witteman-momentjes voorbijkomen, maar eigenlijk bestaan die alleen uit chaotische huishoudelijke momenten, de humor van haar columns valt lastig te vertalen gezien die het vooral van haar taalgebruik moeten hebben.

Ik ga mijn stem dus verlagen, zag dit keer pas goed alle mankementen. Een zeer wankel (en zo goed als ontbrekend) plot, slechte bijrolletjes (Maryam Hassouni moet voortaan echt haar Amsterdamse accent achterwege laten), en niets om te lachen. We worden afgescheept met wat laffe slapstick, valpartijen, truttige schunnigheden.

Maar Dan Karaty hè. Hoewel zijn rol belachelijk uitgewerkt is (eenrichtingsverkeer vanuit hem, en hij duikt moeiteloos overal in haar leven op) hoor je me over hem nog steeds niet klagen.

avatar van GinoAmsterdam

GinoAmsterdam

Wat een slap verhaal. Jammer dat hier geld aan wordt besteed. Met dat geld hadden ze beter een andere film kunnen maken. En dan niet weer zo'n semi romantische komedie. Bah!

avatar van ZenZin

ZenZin

Voor Nederlandse begrippen aardig komedietje met genoeg grappige momentjes en tijdsbeeld-observatietjes. De columns van Sylvia Witteman zijn wel honderd keer leuker hoor. Hoofdrolspeelster wel overtuigend. Te magertjes wat betreft de ontwikkelingen betreft en dan ook nog te veel overbodige scenes die niks toevoegen maar als tijdvullers overkomen.

Grootste manco: veel is onverstaanbaar, waarschijnlijk door het misverstand dat snel afgeraffelde teksten iemand extra gevat over zouden doen komen.Maar in het normale leven praten mensen op ook op een normaal tempo.

scorsese

Aardige film waarin een man zijn baan opzegt zodat zijn vrouw kan gaan werken en hij voor het gezin kan zorgen. Een leuke romcom waarbij de gezinsrollen worden omgedraaid. Het verloop is voorspelbaar en de humor hier en daar wat flauwtjes. Het kijkt wel gemakkelijk weg en de film heeft een vlot tempo. Twee goeie hoofdrolspelers die een geloofwaardig koppel weten neer te zetten. Net geen 3.5 sterren.

avatar van Paulus53

Paulus53

Beetje zonde van mijn tijd geweest.

avatar van bjerik76

bjerik76

• 2082 berichten

had een hele andere film verwacht, maar deze was toch wel mooi uitgepakt.

Wederom een typische RTL4 film met allemaal BN-ers van ( idd..RTL4) maar toch een aardig filmpje met wel humor en drama zoals we gewend zijn van Gooise Vrouwen.

avatar van Quido

Quido

Waarom krijgt dit een seks symbooltje van de kijkwijzer? Zit minder seks, naakt en/of seksuele verwijzingen in dan in de gemiddelde Amerikaanse productie, die vrijwel nooit op dat symbooltje te betrappen zijn. Typisch Kijkwijzer/Nederland.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 2019 stemmen

Wanneer ik me weer eens tot het lezen van één van Wittemans columns zet ergert die me bijna altijd, dus of ik tot de doelgroep behoor betwijfel ik, maar deze "verfilming" ervan heeft me toch wel vermaakt. Erg herkenbaar kan ik het niet noemen, ik woon althans (helaas) niet in zo'n kast van een huis op zo'n prachtige lokatie en heb (gelukkig) ook niet twee van die ongeleide projectielen als kinderen, maar het prima spel van de beide echtelieden, de kleine en grote grappen van de bijrolspelers en de algemene onbezorgde uitstraling (zelfs wanneer ze gescheiden leven wéét je dat Soof en Kasper toch wel... enz.) gaven me toch een plezierig gevoel. Jammer dat sommige cliché's niet konden worden vermeden, zoals bijvoorbeeld die collage-met-feestbeelden-en-muziek om het verstrijken van de tijd en het ontstaan van Soofs verliefdheid (als het dat is) weer te geven, en ook dat dansje van haar gezin op het einde vond ik bijzonder flauw, en dan heb ik het nog niet eens gehad over het feit dat Soof zo af en toe wel èrg in de Bridget Jones-modus zit, maar als totaalscore stond deze film voor mij toch garant voor anderhalf uur prima vermaak.
        O, trouwens, dat (lelijke) woord Kooksoof, zou dat een woordspeling op/verwijzing naar/variant op "filosoof" zijn? Of (ook heel goed mogelijk) mis ik hier iets? Zelf hoor ik in "soof" toch eerder de echo's van woorden als "sloof" en "sof", dus wat mij betreft is "Kooksoof" sowieso niet zo'n gelukkige naam...

avatar van Robertdeniro

Robertdeniro

Leuke film, humor, beetje tragiek, herkenbare relatie problemen. 100 minuten pretentieloze (RTL4) minuten. Voor al s het slecht weer is.

avatar van Gijs2

Gijs2

Visieloos, makkelijk gemaakte semi romantische film, waar er 3 per jaar in Nederland van worden gemaakt. Sommige grappen zijn aardig, maar te cliché, te makkelijk. Acteerwerk is wel goed. Maar een film waarin niks gebeurt is ook niet leuk.

avatar van panax

panax

leuke film

ik heb veel moeten lachen ,om de veelal kwalitatief wisselende grappen

leuk einde swingend !!!

gewoon in orde verder !!!

avatar van The Director

The Director

RTL4 bedankt, erg leuke film, heel herkenbaar ook

Complimenten voor de casting, een betere Soof had je niet kunnen vinden, geweldig gedaan door Lies Visschedijk. Daniel Karaty hahaha....sex kabouter.

avatar van ILDIB

ILDIB

Wisselende film. Soms erg leuke scènes soms gewoon saai. Hoofdrolspelers zijn gewoon goed. Feel good en soms te gemaakt.

avatar van de grunt

de grunt

T is me dr eentje die Soof, wie heeft er geen zwak voor haar.

avatar van EWJ80

daarom geef ik deze film 5 ster

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 1957 stemmen

Soof is een leuke, ietwat aparte film die op subtiele wijze heel herkenbaar is - en dat maakt het leuk. Herken je niks, vind je er ook minder aan.

Mijn wederhelft heeft ook een eigen business die wel eens ondergesneeuwd raakt, en als ik haar dan help, trek ik alles naar me toe en ben ik super eigenwijs. Dat soort kleine dingen maken het als dertiger erg leuk om naar te kijken.

Maar er zijn genoeg mensen die zich niet met dit stel kunnen vereenzelvigen en is er voor hen voldoende inhoud? Mwoah. De film weet lange tijd niet echt waar het naartoe wil met het verhaal. Het blik BN-ers in bijrollen fleurt het op, maar ook niet meer dan dat. Maar toch is het allemaal niet slecht. Het is geen film vol dijenkletsers en dik-er-bovenop grappen. Het is subtiel, quasi-realistisch en dat heeft wel wat.

3,5 sterren

BlueJudaskiss

Want?

avatar van tommykonijn

tommykonijn

Soof kwam op mij vooral over als een polderversie van Bridget Jones's Diary. Zowel de karaktereigenschappen van Soof als de keuze die ze moet maken tussen een vlotte charmeur of de lieve, ietwat saaie, huisvader kwamen mij in ieder geval bekend voor.

Het probleem is alleen dat deze film eigenlijk alle humor en charme van eerdergenoemde romcom mist. De film is een niemendalletje geworden dat te weinig echt leuke momenten kent om lang bij te blijven. Het mag wel gezegd worden dat Lies Visschedijk het erg leuk doet als het titelpersonage en als er dan al grappige scènes (d.w.z.: scènes die uitnodigen tot een glimlach) in zaten, dan mocht zij die ook op haar naam zetten. De rest van de cast is weinig memorabel, maar iedereen lijkt wel zijn of haar best te doen. Het is eerder het script waar het misgaat. Het hele middenstuk kabbelt een beetje langzaam voort, zeker wanneer de plichtmatige, kortstondige ruzie zijn intrede in het verhaal doet. Zo'n geforceerd 'alles-is-weer-oké' dansje op het einde, waarbij iedereen uiteraard nog even de revue moet passeren, zorgt er dan ook niet bepaald voor dat de film er nog bovenop komt.

Soof kent best wel enkele leuke fragmenten, maar over de gehele linie vermaakt het gewoon niet genoeg. Ik vind het dan ook frappant dat net deze romcom zo succesvol uit de bus komt (vervolg is inmiddels uit; tv-serie in de maak). Ik had zeker geen torenhoge verwachtingen hiervan, maar een dergelijk langdradige zit zag ik niet aankomen.

avatar van Kahlo

Kahlo

Leuke film, (losjes) gebaseerd op de columns van Sylvia Witteman die graag schrijft over de kleine dingen des leven. Het einde vond ik wel grappig, maar ik kan me voorstellen dat sommigen het ietwat overdreven vinden.

avatar van danuz

danuz

Vreselijk. Belabberd geacteerd door eigenlijk de gehele cast (maargoed wat wil je met zulke dialogen?) en dan ook nog eens vol met cameo's van "bekend" Holland. Allemaal moetjes ook, maar geld zal het wel opleveren. Het verhaal is zo overdreven obvious dat ik na 5 minuten al begon te rollen met mijn ogen. Erg jammer, want had net weer wat hoop te pakken in de Nederlandse film na het mooie Brasserie Valentine.

avatar van Madeks

Madeks

Wat een slechte film zeg.

De gehele film is een grote chaos. Constant wordt er gestresst waardoor je heel opgefokt zit te kijken. Neem daarbij dat de film op geen een moment grappig wordt en er blijft een groot rommelig verhaaltje van niets over. De cast is op zijn zachtst gezegd heel matig. De vrouw met hoofddoek doet haar best om zo'n irritant mogelijk accent aan te nemen en de kinderen zijn stuk voor stuk vreselijk. Dan heb je ook nog Karaty die op de vreemdste momementen opduikt om "heel grappig" te zijn. Het lijkt wel of elk personage zo irritant mogelijk moet zijn (ook de oma wekt de nodige frustratie op)

Daarnaast vraag ik me af welk gezin er met zn 5e naar de supermarkt gaan, mocht dit vaker voorkomen zullen de ah en jumbo hun vestigigen wel mogen vergroten. Is er nou werkelijk in dat gehele productieteam niemand geweest die in de supermarkt liep en bij zichzelf dacht he die mensen lopen allemaal alleen achter hun karretje. Hebben die geen gezinnen? Oh wacht misschien laten ze doe gewoon thuis.

Is het erg autistisch dat ik me hierover opwindt of zijn er meerdere?

avatar van Phantasm

Phantasm

Leuke romantische komedie die lekker wegkijkt.

avatar van garfreek

garfreek

Deze film was echt een verschrikking.

Ze is een hele film chagrijnig of dronken. Snauwt kinderen, moeder en man aan en stuk door af. Terwijl er werkelijk niets in haar leven een reden geeft om zo te reageren.

De muziek laat merken dat zij sympathiek is, of het moeilijk heeft...Maar waarmee dan? De steenrijke en enorm lekkere amerikaan? Het bedrijf dat zo goed gaat dat het bijna ongeloofwaardig is, of haar man die twee uur lang zijn stinkende best doet.

Echt, heel frustrerend!

avatar van Elchapo

Elchapo

• 1925 stemmen

Leuk zoals vele nederlandse romcom's leuk zijn.....3.5 stars.

avatar van mjk87

mjk87

Verrassend leuk. Het helpt dat de dialogen heel behoorlijk geschreven zijn en vooral Visschedijk en Van Huêt zijn erg sterk. Prima acteurs die warme geloofwaardige volwaardige personages van hun rol maken. Sowieso is Visschedijk een prettige verschijning met een hele fijne uitstraling om naar te kijken. Verder een typisch verhaaltje zoals je ze meer ziet maar soms net even wat anders aangekleed met sfeervolle plaatjes, geinige kinderrollen en ook gewoon iets als een ziel. De film is niks bijzonders, maar soms is er zo'n film die gewoon normaal doet en daarom leuk kijkvoer is. Die Karaty vind ik wel een enge gladde griezel trouwens. 3,5*.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Doei!

Heel veel gekke kleurtjes, heel veel blije mensen die gek doen.. Een hele rits bekende Nederlanders die de revue passeert: Joop Braakhekke, Chantal Janzen, Gaston van de Postcode Loterij die een prijs uitdeelt, Wilma Nanninga, Olcay (heeft gelukkig geen tekst). Eigenlijk is het halve RTL-Boulveard/SBS Shownieuws roddelcircuit present. Femke Halsema in de Albert Heijn hahaha

Vervelende rotkinderen, een stressmoeder die iedereen loopt af te snauwen, en waarom inderdaad? Zouteloze dialogen: Ik heb jou gespot op Twitter. Geïnspireerd op de columns van Syvlia Witteman, dat zegt eigenlijk al genoeg. Last but not least, Marco Borsato.

avatar van Angel9999

Angel9999

Ik vind deze Soof, de allereerste, oprecht leuk. De interactie tussen Lies en Dan vind ik zwaar schattig, heerlijk om naar te kijken. En Fedja doet het uiteraard ook erg goed. Maar voor mij steelt Dan de show en Lies ook. Ik zou wel meer van Dan willen zien.

En in het algemeen vind ik deze romcom veel beter dan de gemiddelde Nederlandse romcom. Goede regisseur. Bij Soof 2 was er een andere regisseur en dat was helaas te merken.

avatar van wvernooij

wvernooij

Om met de woorden van mijn moeder te recenseren: "uit het leven gegrepen!"

avatar van blurp194

blurp194

Ik zag een bericht langskomen dat het 'derde deel van de Nederlandse Bridget Jones' binnenkort uit komt. Huh, wie? Oh Soof. En meteen dezelfde middag begint Netflix er ook over. Knap hoor, die AI. Niet echt een match met wat ik normaal gesproken graag kijk, maar ik hou graag een open mind.

En dat duurde zelfs een minuutje of tien, daarna begon het toch wel wat erg veel aan te voelen als een slordige tv productie, een aflevering van een serie waarvan ik de rest dan maar laat zitten. Slecht plot, veel te veel BN-ers die niks in het verhaal te zoeken hebben, bijrollen die niet werken, Van Huêt die na een minuut al irriteert, en dan die verwende kkinderen nog.

Leuk geprobeerd, maar niet gelukt.

avatar van nachtvlinder

nachtvlinder

Wat een irritante onrealistische overdreven film van langs elkaar heen levende wezens..... Ik houd heel erg van romcoms maar dit was er geen.... Soof is wel lekker sexy... Maar haar man een onrealistisch asociaal konijn... Geen enkel realistisch gesprek.... Flut.... Na een half uur zat ik me stierlijk te vervelen...om daarna boos te worden om zoveel valse jaloersheid..... Niet leuk... Alleen de laatste 20 a 30 minuten zijn leuk, maar wel onlogisch, driekwart van het verhaal ontbreekt...