Daglicht (2013)

Nederland
Thriller / Mystery

geregisseerd door Diederik van Rooijen
met Angela Schijf, Monique van de Ven en Fedja van Huêt

De succesvolle advocate Iris (Angela Schijf) ontdekt dat haar moeder (Monique van de Ven) een groot geheim met zich meedraagt. Iris blijkt een oudere halfbroer te hebben waarvan het bestaan noodgedwongen is verzwegen. De autistische Ray (Fedja van Huêt) blijkt in een tbs-kliniek te verblijven, omdat hij veroordeeld is voor een gruwelijke moord. Iris trekt zich het lot van haar halfbroer aan en in haar zoektocht naar de waarheid wordt ze geconfronteerd met zaken die haar leven voorgoed zullen veranderen.

Onverkwikkelijke historie met voldoende verrassende wendingen om het spannend te houden, al keek ik achteraf toch wel met wat ongeloof naar het verhaal op.
Het acteren vond ik goed en die autisme-aanvallen vormden indrukmakende scenes.
Aanvankelijk verliepen de overgangen en in het ineenvloeien van opeenvolgende scenes wat stroef, maar in zijn geheel toch wel een behoorlijk goede film.

avatar van Kahlo
Mooie, spannende, verrassende maar ook ontroerende film. Toppertje wat mij betreft.

avatar van gi4nt
Een film met ups en downs, maar ijzersterk verhaal en wendingen. Van Huet zet een toprol neer. Door sommige (overbodige) scènes en acteerprestaties is het soms even heen kijken. Verhaal wordt op een boeiende manier verteld waardoor je steeds verder wil kijken. Gelukkig viel het einde alles behalve tegen!

BBarbie schreef:
Een lekkere psychologische thriller van eigen bodem. Een goed verhaal waarin de spanning gestaag oploopt en de puzzelstukjes heel langzaam in elkaar passen, culminerend in een toch wel enigszins verrassende ontknoping. Uitstekend geregisseerd door Diederik van Rooijen en prima acteerwerk, zeker van de kant van Fedja van Huêt.

Beter kan ik het niet verwoorden. Dit is een nagelbijter. Zij het de zoveelste Nederlandse film met een beroerde geluidsband, zodat ik weer allerlei trucs moest uithalen om alles te verstaan cq te bergrijpen. Maar de film is het dubbel en dwars waard.

Kneiter van een film top!!

avatar van comely
Na 10 minuten moest ik de film met ondertiteling kijken. Zal vast niet aan mij liggen

Jajjajajajaja Moviemeters BBarbie, Comely en Fransman....ik ben er net aan begonnen op Netflix, lijkt me inderdaad een goede film, MAAR ik versta er geen moer van....!!!!Denk dat ik hem uitzet. Wat is dat toch vaak een ramp met Nederlandse films. Bij deze film gaat het ook echt om de tekst, het is geen simpel verhaal....Ja, en als je het niet kan verstaan...begrijpen dus , houdt alles op. O ja...er is nog 1 mogelijkheid, via mijn speakers van 150 watt....(kunnen de buren ook de film volgen)
Opgelost....met ondertiteling....

Uitstekende film, verrassend, boeiend dikke 7