Daglicht (2013)

Nederland
Thriller / Mystery

geregisseerd door Diederik van Rooijen
met Angela Schijf, Monique van de Ven en Fedja van Huêt

De succesvolle advocate Iris (Angela Schijf) ontdekt dat haar moeder (Monique van de Ven) een groot geheim met zich meedraagt. Iris blijkt een oudere halfbroer te hebben waarvan het bestaan noodgedwongen is verzwegen. De autistische Ray (Fedja van Huêt) blijkt in een tbs-kliniek te verblijven, omdat hij veroordeeld is voor een gruwelijke moord. Iris trekt zich het lot van haar halfbroer aan en in haar zoektocht naar de waarheid wordt ze geconfronteerd met zaken die haar leven voorgoed zullen veranderen.

avatar van LaNadine
Ik hou nooit zo van Nederlandse films, maar wauw wat een goede film is dit! Prima geacteerd, goed verhaal, veel spanning. Ik vond wel dat het sfeertje een beetje overgenomen is van de populaire Scandinavische misdaadseries.

Reinbo
Tenenkrommend slechte film. Afschuwelijke dialogen, verkeerde pacing en vol ongeloofwaardige handelingen en het script is een complete warboel.

Plot had nog best aardig kunnen zijn, maar het wordt allemaal op zo'n klunzige en slechte manier gebracht dat ik de film na een half uur uit heb gezet (om 'm later toch af te kijken). Kon het niet aanzien. Dialogen en spelregie zijn erbarmelijk. Knap om Van der Ven en Schijf zulke lege personages te laten spelen. Huet is met zijn Rain man kopie de enige die niet compleet ten onder gaat in dit o zo voorspelbare wanproduct.

Jammer, want na het verrassend sterke Taped lijkt Diederick van Rooijen zich hier compleet te hebben vertilt. Stompzinnige film.

avatar van tattoobob
Wat een sterke nederlandse film is dit zeg...
Deze komt zeker in mijn top vijf van beste nederlandse films, Fedja speelt echt goed vind ik..allemaal zetten ze overtuigende rollen neer.
Het verhaal vond ik ook echt sterk...
Prachtig einde ook
Mooie film

avatar van speliz
helaas, had me er op verheugd, maar viel me zaar tegen....niet mijn film...

gewoon op naar de volgende film....

avatar van tattoobob
ALTIJD op naar de volgende film!!!!!

avatar van boemboem27
wat een verschrikkelijk goede Nederlandse film is dit.
spannend maar vooral door de div goede plotwendingen
Die het gehele verhaal naar een wel zeer verrassend en onverwacht einde brengen.
geweldige acteer prestaties van alle ja werkelijk alle acteurs.
als je een liefhebber bent van Nederlandse film is dit dan toch wel een super aanrader....

avatar van AmazingPP
Zeer onderhoudende, intelligente thriller van Nederlandse boden met acteerkanonnen Huet en van de Ven, maar Schijf draagt de film en dat doet ze prima. Halverwege de film had ik wel een beetje in de gaten waar de ontknoping ongeveer naar toe ging, maar dat mag de pret niet drukken. Het is fijn om te zien dat er tussen als die Nijenhuis-troep ook nog gewoon goede films gedraaid worden in ons kleine kikkerland. Gezien vanaf Blu Ray. 3,5 *

avatar van Mythos
Ik had hier veel goeds over gehoord, maar weet dat ik nogal een afwijkende mening kan hebben. Met Angela Schijf heb ik al helemaal niets, vind d'r een slechte actrice, maar moet bekennen dat het hier erg mee viel.
Zag het einde helaas al een eeuwigheid aankomen, had gehoopt dat het niet zo zou zijn, en er een andere draai aan kwam, maar helaas. Dat kind was ook een enorme storende factor, het kon niet acteren en was overal bij, welke moeder doet zoiets? Erg ongeloofwaardig dus.

Toch een 3 vanwege het idee. En er waren ook echt wel boeiende momenten.

avatar van xaid
Mythos schreef:
welke moeder doet zoiets? Erg ongeloofwaardig dus. .
Owh je denkt dat zulke dingen niet in deze zieke wereld gebeuren ? wake up girl

Op moment dat ik had gelezen dat de makers van "Penoza" achter deze film zaten was mijn interesse reeds gewekt. En ik heb daar geen spijt van gehad achteraf.
"Daglicht" is een degelijke thriller met eveneens prima acteerwerk.
Een verrassend plot maakt de film compleet.
3*/3.5*

avatar van Mythos
xaid schreef:
Owh je denkt dat zulke dingen niet in deze zieke wereld gebeuren ? wake up girl

Je belt hoop ik wel de kinderbescherming als je zoiets ziet, boy?

avatar van MC040
Ik snap niet dat er nogsteeds een afkeer is van Nederlandse films. In mijn ogen een uitstekende film waarin je meegenomen wordt in het verhaal. Je wilt steeds weten hoe het verhaal zich af gaat spelen Ik zou zeggen kijk deze film eens een keer ipv de 13 in dozijn Amerikaanse films.

sterke thriller! zeker voor nederlandse begrippen, maar is ook beter dan de gemiddelde amerikaanse thriller! Verhaal is van het begin tot het eind spannend, en ook het acteerwerk is prima.
Toch had ik 1 nadeel, ik vond dat er toch wat ongeloofwaardige dinge in de filmzaten

zoals waarom was die man, die eerst een client van die vrouw was waarschuwde hij haar dat zei voorzichtig moest zijn?

dus 3* en een aanrader, maar er zijn kleine niet kloppende dingetjes volgens mij

avatar van bjerik76
Goede thriller van NL bodem.
na afloop moest ik toch nog ff alles op een rijtje zetten hoe het nou precies zat.
Ik zat de film teveel met het boek in mn hoofd en bepaalde dingen waren niet terug te vinden in de film, dus dacht ik dat het alles een andere wending zou krijgen, maar dat ook weer niet.

avatar van xaid
Mythos schreef:

Je belt hoop ik wel de kinderbescherming als je zoiets ziet, boy?
tuurlijk schat

Waarschijnlijk is het een voordeel dat ik het boek van Marion Pauw niet gelezen heb; sta je er wat meer onbevangen tegenover (denk ik).

Een onderhoudende, spannende, mysterieuze, onheilspellende en duistere thriller over familiegeheimen. Het verhaal zit goed in elkaar, intrigeert, kent een hoog tempo en onverwachte plotwendingen, werkt naar een climax, maar is ook wat kort door de bocht (of ongenuanceerd). De gehele cast speelt zonder meer goed, maar Fedja van Huêt steelt de show.

avatar van mcdaktari
Na een vrij zwak begin werd Daglicht toch een aardige thriller met een leuk einde, wat ik niet echt aan had zien komen. Wat ziet Monique van de Ven er verschrikkelijk uit met d'r botox face, maar Angela Schijf maakt dan wel weer veel goed want wat is het een lekker wijf zeg. Ze beginnen in Nederland steeds beter film te maken gelukkig, maar er zullen ongetwijfeld nog mensen zijn die het helemaal afkraken enkel omdat het een Nederlands product is, onterecht vind ik. Minimaal 3 sterren.

avatar van martenaria
Best een aardige thriller, al zaten er wel wat minpuntjes in. Bijvoorbeeld de scene in de rivier, waar die bodyguard zich wel erg makkelijk laat verschalken.
Het einde zag je ook wel van een kilometer aankomen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vakkundig vervaardigd.

Het werd tijd. De hoogste tijd welteverstaan. Eindelijk weer eens een meer dan goede thriller van Nederlandse bodem. Het heeft even mogen duren maar het resultaat mag er zijn. Met Monique van de Ven, maar gelukkig zonder Linda de Mol. Angela Schijf is sowieso een betere blikvanger, maar op zijn minst een beter actrice. Wederom een boekverfilming, maar ditmaal hoef je het boek niet na te lezen om alsnog te kunnen geloven dat het filmpotentie bevatte. Iets wat met films als 'Terug naar de Kust' of 'De Verbouwing' hard nodig was. Die cinematografische versies vielen namelijk vies tegen. Niets van dit alles. 'Daglicht' is niet alleen optisch vakkundig vervaardigd, maar inhoudelijk eveneens sterk.

Met name de mysterieuze jas, die lekker langzaam wordt uitgetrokken, veroorzaakt een goede spanningsopbouw. De cast is prima en een en ander wordt uiterst sfeervol gebracht. De inhoud, het belangrijkste, zit leuk en vernuftig in elkaar gevlochten en biedt ruim voldoende tegenwicht aan een paar kleine missers, waaronder een dubieuze dub van Victor Löw die de montagekamer nooit heelhuids had mogen doorstaan. Het zij zo en een kniesoor die er op let. Hij is dan ook één van de smaakmakers met zijn karakteristieke kop, maar Fedja van Huêt steelt hier de eigenlijke show als autistische gedetineerde. Evenals Angela Schijf, die de kar makkelijk en overtuigend trekt.

Zeer goed.

Met dank aan A-film voor het recensie-exemplaar.

avatar van Toontje G
Goede Nederlandse film. Goede rol van Schijf, nog een betere van Huet. Dat Mevrouw van de Ven nog kan praten snap ik niet met haar strak getrokken gezicht. Jammer want iemand die een Oma speelt mag wat mij betreft een rimpeltje hebben. Van Daniel Verbaan gaan we in de toekomst nog veel horen. Al met al is deze film zeer zeker de moeite waard.

Erg goed gegeven wat qua plot langzaam wordt uitgewerkt. de film leunt volledig op Angela Schijf met nog een aantal andere sterke rollen.
wat totaal onbegrijpelijk is waarom Monique van de Ven nog in films speelt. wat is er toch met deze ooit prachtige vrouw gebeurd, en nee dit is niet de leeftijd, als je de cover ziet zegt dit al genoeg.

avatar van Toontje35
Beetje moeilijk om in te komen. Maar de plot was prima. Goede rollen van Schijf en Huet.

Wel wat onwerkelijke scenes. Staan die in het boek ook?

Ik vond het een hele mooie film, zeker van Nederlandse bodem. Goeie thriller.
Tegen het einde zeker wat voorspelbaar aan het worden maar toch goed.

ben geen fan van NL films, maar dit verhaal was best goed, kan nou eenmaal niet wennen aan het onechte van Schijf, en de rainman van Huet was goed kopieerwerk

Jij kijkt zeker liever naar blockbusters als kick ass of dat soort ongeloofwaardige films. Deze film had tenminste body, goed verhaal en erg goed geacteerd. En dan een 1 geven, geef dan geen waardering. Een 1 dat is nog minder dan gtst niveau.

Reinbo schreef:

avatar van laurel
Ondanks dat ik het einde (de clou) al van mijlenver zag aankomen, was dit een zeer geslaagde film.

Al met al matige nl film die mee wil liften met de successen van de Scandinavische films. Angela schijf doet het beter in Flikken Maastricht en ook Victor low hebben we beter zien spelen en ook van Huet kwam niet echt super overtuigend over als autist.

Ook het verhaallijn ging vrij snel waardoor het allemaal nergens echt spannend werd, en het einde was natuurlijk al naar een half uur verklapt/duidelijk.

Spanning en verassing missen enorm in deze film waardoor het al met al een simpele nl film is die misschien leuk is als telefilm.

Vermakelijk maar niet echt hoogstaand of bijzonder.

We kunnen dit beter over laten aan de Scandinavische collega's.

avatar van indrany
Zeer goede nederlandse film. Een dikke pluim voor Fedja die ik werkelijk zeer goed zijn rol neerzet. Maarja.. ben ook n groot fan. Penoza was al een gruwelijke goede serie, deze film kon door dezelfde regisseur dan ook haast niet achterblijven. Ik stoorde me wel een beetje aan het kind wat overal aan mee moest... echter laat het ook de dagelijkse realiteit zien als een moeder dus geen oppas heeft voor een kind. Perfect neergezet en een absolute aanrader! Mooi acteerwerk van uiteraard Monique van de Ven, Angela Schijf, Victor Lowe en Derek de Lint en vele anderen die er zeker mogen zijn. Jammer dat er niet meer van dit meesterwerk wordt vertoond.

Uitstekende thriller met zeer goede rollen van de hele cast , Monique van de Ven ziet er uit als een gnoom , wat heeft die vrouw zich verminkt.

avatar van vranque
allemaal net iets teveel. net iets teveel op zoek. maar desondanks zelden zo'n krachtig nederlands product gezien.