Daglicht (2013)

Nederland
Thriller / Mystery

geregisseerd door Diederik van Rooijen
met Angela Schijf, Monique van de Ven en Fedja van Huêt

De succesvolle advocate Iris (Angela Schijf) ontdekt dat haar moeder (Monique van de Ven) een groot geheim met zich meedraagt. Iris blijkt een oudere halfbroer te hebben waarvan het bestaan noodgedwongen is verzwegen. De autistische Ray (Fedja van Huêt) blijkt in een tbs-kliniek te verblijven, omdat hij veroordeeld is voor een gruwelijke moord. Iris trekt zich het lot van haar halfbroer aan en in haar zoektocht naar de waarheid wordt ze geconfronteerd met zaken die haar leven voorgoed zullen veranderen.

avatar van popcorn en cola
Goede film, soms wat 'overdone', maar kijkt vooral lekker weg. Boeiend tot het einde, prachtige climax. Alleen als je het boek al gelezen hebt zal de film wellicht wat tegenvallen. Een zeer volwassen Nederlandse film, vreemd eigenlijk dat je er zo weinig van hoort/gehoord hebt.

avatar van pvl63
Heel aardige thriller, beetje in de stijl van Stieg Larsson's verfilmingen. Het scenario zit knap in elkaar, je wordt lekker in het verhaal mee gezogen, de acteurs zijn overtuigend en de finale is mooi opgezet. Prima film van Vaderlandse bodem!

avatar van TomPSV
Sterke film van Nederlandse bodem. Ik vond het verhaal erg boeiend moet ik zeggen, dus ik heb tot de laatste minuut met veel interesse zitten kijken. Het acteerwerk was ook dik in orde. Angela Schijf kan ik sowieso erg waarderen, die doet het in Flikken Maastricht ook altijd geweldig. Fedja van Huêt deed het eveneens prima. Zeker geen makkelijke rol om te spelen. Monique van der Ven vond ik weer een heel stuk minder. Totaal niet overtuigend en ze zag er ook niet echt uit.

Af en toe was dat autisme wel een beetje irritant, maar zo gaat het in het echt ook. De ontknoping op het einde vond ik sterk gekozen. Redelijk verrassend nog. Al met al weer eens een mooie Nederlandse film. En daar kunnen we maar beter van genieten, want zoveel goede Nederlandse films komen er de laatste tijd niet uit.

avatar van Mai*
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het een goeie film vind. En dat voor Nederlandse begrippen zeg! Acteur Fedja van Huêt is onwijs goed in zijn rol. Hulde!

avatar van Movie-Addicted
Eigenlijk iets te overtrokken allemaal met letterlijk en figuurlijk TE veel puzzelstukjes. Maar goed, eerlijk is eerlijk; voor eigen bodem? redelijk. Verder ook geen op of aanmerkingen qua acteerwerk

*3.5

avatar van kelama3
Zo jammer dat deze film gezien wordt als een Rain Man Kopie?... Moet het dan alleen maar actie en geweld zijn wat de pot schaft?
Vergelijk het dan maar met elke dag aardappels,spinazie en een bal gehakt op je bord krijgen..dat komt je na een tijdje wel je neus uit, en dan verlang je naar een lekker sappig biefstukje met pepersaus!
Ik hou van dit soort films waarin buiten het "complot" ook aandacht wordt besteedt aan andere dingen. In dit geval is dat Autisme.
Ik denk persoonlijk: Er bestaat geen "doorsnee" autist.. Het kent vele vormen en de meeste autisten hebben daar een soort mix van. De een wat meer dan de ander.
Uit eigen ervaring weet ik dat ze zich vaak totaal niet interesseren voor het ene,maar geobsedeerd kunnen zijn van het andere.Deze film laat dat in mijn ogen prima zien!
De jongen is gek op puzzels,onthoudt en herhaalt moeilijke namen,en leeft in een "eigen kleine" wereld met de mensen waar hij op kan vertrouwen.
Teveel prikkels zoals een drukke,luide omgeving verstoren zijn ritme. Dit is gewoon heel mooi neergezet. Eindelijk ( na uiteraard Rain Man en Temple Grandin ) weer eens een film waarin er aandacht wordt besteed aan deze bijzondere personen.
Door de "normale" mens wordt een autist vaak gezien als een freak of mongool, die op sociaal gebied onderontwikkeld is... Ik krijg altijd de neiging het voor hun op te nemen omdat ik weet dat dit niet zo is.
Ik denk dat de meesten zich vergissen in de kwaliteiten van autisten, en ook denk ik dat er veel van deze mensen te leren valt. Jammer dat er helaas nog steeds mensen zijn die te snel oordelen.. Deze film had voor mij een hoop herkenningspunten, en bij deze dus complimenten aan de makers!
Goed acteerwerk ook! Vooral Angela en Fedja deden het perfect!
Zoals al eerder werd gezegd was deze film voor mij een puzzel met een sterk uitgedacht verhaal.
Ik heb me echt sinds tijden (sinds de film Terug naar de kust eigenlijk) weer eens vermaakt met een goede, spannende Nederlandse film!!

avatar van filmkul
Goeie thriller van eigen bodem. Sommige plotlijnen wordt wat snel aan elkaar gekoppeld waardoor het verhaal een beetje wordt afgeraffeld. Echter zorgt dit wel voor voldoende snelheid. De spanning leidt daar niet onder. Je bent continue aan het denken hoe het verhaal nu precies in elkaar steekt. De flashbacks in de film pakken goed uit en voegen iets toe aan de spanning. De acteurs doen het goed. Zeker Schijf zet een sterke rol neer. Het verrassende einde tilt de film naar een bovengemiddeld niveau. 3.0/3.5

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
In bepaalde opzichten een sterke film en in bepaalde opzichten een flinke misser. Grote complimenten aan Fedja van Huêt en Angela Schijf in uitstekende rollen (alleen mag Schijf wat mij betreft nu wel eens een ander soort rol proberen). Beide acteurs doen het erg goed. En sowieso een heel stuk beter dan de maar matige en ronduit vervelende Monique van de Ven. Op audiovisueel vlak is Daglicht uitstekend verzorgd en hier en daar weet Van Rooijen zelfs de spanning ook best goed op te voeren. Het weet ervoor te zorgen dat je als kijker je aandacht erbij houdt, zelfs al wordt deze whodunnit van Nederlandse bodem rond de derde akte toch tamelijk voorspelbaar.

Maar het grootste probleem van Daglicht is dat het script op veel plekken wel erg kort door de bocht en simplistisch is. Het begin al bij het volslagen idiote moment dat ons hoofdkarakter ontdekt dat ze een broer heeft. Een erg suf moment, terwijl dat juist de hele film in werking zet. En ook daarna volgen nog genoeg van dit soort frustrerende momenten (zes seconden op Google en je hebt al gevonden wat je zocht, vergezochte aanwijzingen worden met gemak opgepikt). Daarnaast zijn de reacties en handelingen van karakters ook vaak erg vreemd. Als Iris met haar zoon wordt aangevallen bij die garageboxen, lijkt ze thuisgekomen te doen alsof er amper iets gebeurd is. Ik bedoel, werd zij net niet met haar jonge zoontje bedreigd?

3 sterren.

Erg goede Nederlandse film, die mij erg deed denken aan een goede Scandinavische filmhuisfilm.
Positief vind ik dat ik geen moment het idee had naar een Nederlandse film te kijken. Aan het einde dacht ik nog "hier had je zo een drieluik van kunnen maken alla millennium".

Verrassend goede film.
Einde toch nog verrassend.
Verbazingwekkend hoe je de aanwijzingen voorgeschoteld krijgt en toch verkeerd interpreteert.
En wat is Angela Schijf toch een waanzinnig mooie actrice.

Zowel Monique van de Ven als Fedja van Huêt spelen hier de sterren van de hemel. Gek dat het niet is opgemerkt bij de jury van het Gouden Kalf.

avatar van erik1677
Wat een prachtige film!
Inderdaad acteerwerk van fedja van huet en Monique van de Ven is geweldig.
Maar Ook Angela Schijf.
haar vind ik wel de ster van de film.
Echt weer een prachtige Nederlandse film, die in het groeiende rijtje van nederlandse klassiekers thuis hoort volgens mijn opinie

Met een dubbel gevoel net de VLC player weggeklikt.
Het is best een vermakelijke film, met wat leuke effecten en het acteerwerk zit ook wel snor (de vergelijking met Rain Man is snel gemaakt, ik moest ook denken aan Billy Bob Thornton in Sling Blade), toch zijn er teveel kleine irritaties waardoor deze film niet meer dan een 6 krijgt
- de manier waarop ze er opeens achter komt dat ze een 'broer' heeft
- de manier waarop Anna de eerste keer van de hitman af komt en hem vervolgens zelf weet te doden (?)
- in levensgevaar zijn maar politie heb ik niet gezien
- het toch wel voorspelbare plot
- als het zelfverdediging was, waarom alle moeite? dit zit mij nog wel het meeste dwars en maakt de film niet zo geloofwaardig, geen getuigen etc etc

avatar van Ralf81
Prima Nederlandse film met een goed verhaal en zeker de nodige spanning, zonder de onnodige ingrediënten waar de Nederlandse film bekend om staat.

Gevalletje: niet te veel logisch bij nadenken, deze film...

avatar van blurp194
Erg goeie film.

En dat komt dan vooral door de manier waarop het verhaal gebracht wordt, na een paar minuten al ben je zo gebonden door de intrige dat je er helemaal inzit, de verwikkelingen van de wat overspannen Iris met haar moeilijke zoontje. En waar Angela Schijf beslist mijn type niet is, is het zonder meer zo dat ze heel goed speelt, overtuigt in haar rol. En dat doet haar zoontje ook, mooi werk van Daniel Verbaan. Van Fedja van Huet's rol ben ik dan in vergelijking toch wat minder onder de indruk.

Filmisch is het allemaal erg sfeervol en prima in orde. Mooi om af en toe bekende plekken in Nederland te herkennen, en mooi om te zien dat ook die heel goed in dit soort film passen - en weer eens wat anders dan altijd weer de binnenstad van Amsterdam. Wel komt het wat weinig realistisch op me over dat de locaties allemaal wel wat erg sjiek en erg duur zijn - het optrekje van Oma, haar privé vliegtuigje. En dan toch in zo'n klein rotautootje zonder chauffeur rondrijden. Niet heel consequent.

Maar dat zijn maar details. Het gaat om het verhaal, en dat is prima in orde. Met inderdaad zoals vaker gezegd wordt een soort Scandinavische sfeer erin, maar daarmee niet minder spannend.

avatar van terschelling
Een prima Nederlandse film. Schijf blijft t meisje en kan niet volwassen worden in mijn ogen. Van de Ven is ijskoud de beste, zelfs zonder tekst. En Löw....die mag van mij in iedere nederlandse film.

avatar van Montorsi
Onbegrijpelijk dat er niet wat kritischer naar deze film gekeken wordt (zo lijkt het althans). Knullig script en dialogen. Rare keuzes en vooral erg onnozel uitgewerkt.

Eigenlijk in zijn geheel een compleet onlogische film. Qua plot sowieso al vroeg te voorspellen natuurlijk. Verder is het blijkbaar logischer om je (klein)kind te vermoorden dan gewoon te vertellen dat ze niet bij haar moeder maar bij haar oma is opgegroeid. Je zit dan ook zo na de film te denken waarom die oude advocaat in die rolstoel zo zwaar in paniek raakte. Geen idee. Of (en het meest frapante) uberhaupt dat er aan de ene kant een baby verdwijnt bij de zoon (en er voor veroordeelt wordt) en aan de andere kant een baby opduikt bij zijn moeder (die naar ik aanneem niet zwanger was)... en dat blijkbaar niemand dat vreemd vindt. En waarom iedereen veronderstelt dat wanneer Ray zegt dat ie niks over de baby mag vertellen, dat iemand hem precies die dag had opgezocht (en niet in de 30 jaar daarvoor een keertje)... en dat het dan ook nog precies klopt. En dat elk sleuteltje of boekje wat Iris vindt precies alle geheimen blootlegt. Je moet er ook wel erg in mee willen gaan als je gelooft dat Iris en Ray 30 jaar schelen.. en zo kun je eigenlijk vrijwel eindeloos doorgaan met elementen in de film die wel heel ongeloofwaardig en vergezocht over komen.

Maar het is niet alleen het plot. Het wordt hoog tijd dat er eens een film komt die autisten wat meer variëteit gaat bieden en niet alleen maar laat kleuren, puzzels laat oplossen en gekke ticks geeft. Fedja van Huet doet het best aardig, maar ze hadden het personage Ray om de te beginnen al niet zo extreem willekeurig laten fluctueren in zijn reacties. Het ene moment praat ie heel gewoon terug, 10 seconde later, zonder dat er iets significants gebeurt komen er weer Rainman-kreten uit.

De film is op de een of andere manier nog vrij aardig te kijken maar eigenlijk wordt ie hoe langer hoe onnozeler.

avatar van mjk87
Volledig eens met Montorsi hierboven. Er wordt aardig geacteerd door Van Huêt, redelijk door Schijf en prima door Van de Ven (deed me zelfs even aan Bergman in Höstsonaten denken) en het kind is vooral irritant. Verder ziet het er allemaal wel professioneel uit, maar het hele script slaat gewoon nergens op.

Nu is die plot allemaal niet zo moeilijk - je begint ook achteraan en werkt vervolgens naar voren toe. Als kijker begin je echter vooraan waardoor dit een heel intelligent script lijkt, maar dat valt wel mee. Langzaamaan vallen de puzzelstukjes wel op hun plaats, maar dit is gewoon lui schrijfwerk. Veel Detectives en Crimi's hebben hetzelfde euvel, maar die vallen weer terug op een bepaalde sterke sfeer.

Buiten dat slaat de hele premisse natuurlijk nergens op. Want waarom mag Schijf niet weten wie haar echte ouders zijn en wat ze hebben gedaan? Dat wordt nergens duidelijk. Sowieso was dit halverwege al wel een uitkomst om mee rekening te houden, alleen het feit dat het nogal een absurde uitkomst is deed mij nog twijfelen, want ze zullen toch niet? Ja, ze zullen dus wel. Erg jammer. Verder wat rare momenten in de film, veel te veel personages (zo lijkt het heel wat en mag je als kijker blijven raden hoe de vork in de steel zit, maar ook dit is maar opvulling van een mager idee), en ten slotte die scène waarin Schijf nog achterna wordt gezeten die totaal niet past binnen de film. 1,5*, omdat het redelijk uit te kijken valt.

avatar van Cleanshot
Verrassend boeiende Nederlandse film, goede acteerprestatie van Angela Schijf en van Huet.
Kleine minpuntje, als van Huet na het neerzetten van een perfecte acteerprestatie wegloopt, dan loopt hij weg met het zelfvertrouwen van een normale man en niet als een autist die de hele wereld op zich in voelt werken..... Het was maar 1 of 2 scenes maar dat doorbrak een klein beetje de illusie. Voor de rest chapeau voor hoe hij een autistisch persoon neerzet (voor in hoeverre autisten te karakteriseren zijn).

avatar van Martxela
Goeie film, soms wat over de top, maar ik vond hem zeker voor Nederlandse begrippen erg geslaagd. Goed geacteerd ook. Sommige stukjes waren wat overdreven, zoals de hyper reactie van die invalide advocaat, die nergens duidelijk werd. Maar verder gewoon een geslaagde film. Heb betere gezien, maar ook zeker slechtere.

avatar van cantforgetyou
Ik vond deze film tegen vallen. Ten eerste worden de autisten weer overdreven neergezet. Net zoals in films over psychiatie. Daar zie je dan ook allemaal mensen in het wit gek doen. Maar goed, daar doorheen gekeken. Een zeer vreemd verhaal? Slecht uitgewerkt einde? Waarom gaat ..... eigenlijk dood? Hebben anderen in de omgeving nooit eens iets verteld tegen hoofdrolspeler? Over haar broer/vader? Hoe kun je dit geheim houden? Enzovoort. Vervelende film.

avatar van Baggerman
Montorsi schreef:

Helemaal mee eens! Eigenlijk is het niet eens zo vervelende film om te bekijken, maar toch echt tè ongeloofwaardig en dat gaat irriteren, want met een wat intelligenter plot had dit best een film voor een voldoende kunnen zijn. Naast het al genoemde:

- Al bij de eerste bedreiging: waarom niet de politie bellen?
- helemaal na de aanval en de dood van die vent uit zelfverdediging: waarom niet naar de politie, je hebt een in elkaar gebeukte auto om je verhaal te ondersteunen en je zoontje als getuige?!?!
- Waarom moest alles koste wat kost geheim blijven en waarom deed juist Frau Benschop hier zoveel moeite voor?
- De omhelzing door de Rainman autist in de laatste scène??? Kweenniet?

Jammer, want op het plot na vond ik het niet eens zo slecht....

avatar van wimaroca
Mooie Film,die je maar 1x hoef te zien!!

avatar van martijn011
Sterke thriller van eigen bodem.
Alhoewel ik tijdens het kijken wel het vermoeden had wat het mysterie zou zijn, bleef het toch boeiend en was ik benieuwd of mijn vermoedens bewaarheid zouden worden.
Die twijfel was er vooral omdat ik haast niet kon vermoeden dat wat ik vermoedde ook echt zo zou zijn, maar het bleek wel het geval.
De geoefende filmkijker zal zeker het raadsel al hebben opgelost voordat het in de film naar voren komt, maar dan nog is er genoeg te genieten.

Zo is het acteerwerk van de drie hoofdrolspelers erg goed. De rol van Fedja van Huet, die van de autistische Ray, wordt fantastisch vertolkt.
Angela Schijf, eigenlijk degene waar het allemaal om gaat in de film, laat zien dat ze ook een potje kan acteren. Monique van de Ven vond ik een creepy uitstraling hebben. Ze leek wel een soort heks, maar acteren kan ze zeker.

Al met al kent deze film zeker z'n spannende momenten en was het van begin tot eind vermakelijke kost.
Misschien zijn sommige dingen wat vergezocht, maar dat is haast in elke film wel het geval.
Het is spannend, het vermaakt, het acteerwerk is prima en het verhaal wordt goed verteld.
Ruim voldoende!

avatar van Passiebloempje
Tja, ach... Het verhaal is wel goed, maar ergens bij 1:30 wordt het behoorlijk verkracht door een tenenkrommende scene. En natuurlijk wederom de bevestiging dat 'de Nederlandse acteur' erg bedreven is in het opzeggen van tekst.
2,5 ster (En ik heb niet eens het boek gelezen, was het maar waar.)

avatar van Rodger
Prima film... Vermakelijk tot het einde..
3.5

avatar van Sammetje73
Goede film, ondanks dat we halverwege al doorkregen hoe het in elkaar zat, maar bleef boeien.

ipman-99
"Daglicht With Angela Schijf." ... " !!!

Fantastische Drama-Thriller !!! Prachtige Nederlandse drama-thriller met een geweldige cast. Het scenario zuigt je mee en zit vakkundig in elkaar.
De plotwendingen waren subliem en meeslepend.
Angela Schijf, Monique van de Ven en Fedja van Hueten zitten geweldig in hun rollen.
Sterkte productie waarin autisme een belangrijke factor speelt, verweven in een 'verrassende' drama-thriller waarin niets is wat het lijkt !
Maartje van de Wetering speelt de vriendin van Ray in de film, en gaat ook even uit de kleren.

avatar van DiKKe_OsCaR
Weer een goede Nederlandse film! Kwam de naam toevallig tegen maar had er nog niet eerder van gehoord. Opvallend, want er spelen bekende acteurs in mee en de kwaliteit van de film is goed! Vaak op het puntje van de stoel, een kenmerk van goede thrillers.

Het enige echte minpunt vond ik de moord op de advocaat.. Dat ging echt een flinke brug te ver en daardoor een halve ster minder (waarbij ik in ogenschouw neem dat het een Nederlandse productie is, dus vandaar de 4 sterren die er nu staan).