menu

Daglicht (2013)

mijn stem
3,37 (748)
748 stemmen

Nederland
Thriller / Mystery
114 minuten

geregisseerd door Diederik van Rooijen
met Angela Schijf, Monique van de Ven en Fedja van Huêt

De succesvolle advocate Iris (Angela Schijf) ontdekt dat haar moeder (Monique van de Ven) een groot geheim met zich meedraagt. Iris blijkt een oudere halfbroer te hebben waarvan het bestaan noodgedwongen is verzwegen. De autistische Ray (Fedja van Huêt) blijkt in een tbs-kliniek te verblijven, omdat hij veroordeeld is voor een gruwelijke moord. Iris trekt zich het lot van haar halfbroer aan en in haar zoektocht naar de waarheid wordt ze geconfronteerd met zaken die haar leven voorgoed zullen veranderen.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=aq1-2OnbYe0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Paradise Boy
4,0
Ik heb zeker geen spijt dat ik deze bijzondere film gisterenavond in de Vlaardingse bios heb gekeken. Het is naar mijn mening de beste film van Diederik van Rooijen tot nu toe. Stella's oorlog was natuurlijk al een zeer vermakelijke film, maar taped viel voor mij echter wat tegen. Daglicht is echt een verfrissend goede film over verschrikkelijke familiegeheimen. Een spannende emotionele rollercoaster die blijft boeien tot het einde. Fedja van Huêt is weer eens in topvorm en de acteerprestaties van de rest van de cast mogen er ook wezen. De audio ondersteuning tijdens de spannende scenes is echt geweldig en de soundtrack past ook erg goed bij de film. Ik heb me dan ook prima vermaakt met deze topper van eigen bodem. Wat mij betreft is dit een echte aanrader.

avatar van John Lee Hooker
2,0
Ontzettend saaie speurtocht naar de werkelijkheid waarin een vrouw steeds weer geconfronteerd wordt met een ongeluk of een drastische wending. Het zag er op zich allemaal wel mooi donker en verzorgd uit maar op een gegeven moment raakte ik de draad een beetje kwijt door de eindeloze catastrofes en het vele geblèr tijdens de aangedikte poespas. De manier waarop dat zoontje zijn tekst oplas irriteerde me ook mateloos. Daglicht? Nou, ik dacht dat deze woensdag niet veel licht bevatte...

avatar van Spetie
3,0
Een aardige thriller van vaderlandse bodem, met som erg goed acteerwerk en een verhaal, dat op zich wel de moeite waard is.

Daglicht is een thriller, die zich presenteert als een puzzel, die je als kijker samen met het hoofdpersonage Iris moet oplossen. Hier en daar worden er aanwijzingen gepresenteerd en langzaam maar zeker wordt duidelijk dat niet alles is, zoals het is. Ik moet zeggen dat het allemaal best sfeervol wordt neergezet en op dat gebied is het zeker niet slecht. Angela Schijf zet een degelijke vertolking van Iris neer, als de vrouw die vastbesloten is het familiegeheim te ontrafelen. Fedja van Huêt verdient echter de grootste lof, als de autistische Ray. Hij overtuigt zowel als de jongere, als in de oudere versie en legt ook duidelijk verschillen en accenten in zijn personage aan, en weet zijn rol van aardig wat diepgang te voorzien.

Het nadeel van Daglicht is dat het wel onderhoudend is, maar niet echt spannend. De aanwijzingen, die leiden naar de oplossing van het mysterie zijn soms wel erg overduidelijk, en daarnaast ontdekt Iris vaak wel erg gemakkelijk waar bepaalde zaken liggen of hoe de vork over iets, precies in de steel zit. Daarnaast liggen sommige zaken er ook net wat teveel bovenop. Aan de andere kant kijkt het allemaal wel lekker weg, is het best sfeervol en wordt er redelijk tot goed geacteerd, wat de balans uiteindelijk wel positief doet uitvallen.

3,0*

avatar van MC040
4,0
Ik snap niet dat er nogsteeds een afkeer is van Nederlandse films. In mijn ogen een uitstekende film waarin je meegenomen wordt in het verhaal. Je wilt steeds weten hoe het verhaal zich af gaat spelen Ik zou zeggen kijk deze film eens een keer ipv de 13 in dozijn Amerikaanse films.

avatar van gauke
3,5
Waarschijnlijk is het een voordeel dat ik het boek van Marion Pauw niet gelezen heb; sta je er wat meer onbevangen tegenover (denk ik).

Een onderhoudende, spannende, mysterieuze, onheilspellende en duistere thriller over familiegeheimen. Het verhaal zit goed in elkaar, intrigeert, kent een hoog tempo en onverwachte plotwendingen, werkt naar een climax, maar is ook wat kort door de bocht (of ongenuanceerd). De gehele cast speelt zonder meer goed, maar Fedja van Huêt steelt de show.

avatar van Zinema
3,5
Zinema (crew)
Vakkundig vervaardigd.

Het werd tijd. De hoogste tijd welteverstaan. Eindelijk weer eens een meer dan goede thriller van Nederlandse bodem. Het heeft even mogen duren maar het resultaat mag er zijn. Met Monique van de Ven, maar gelukkig zonder Linda de Mol. Angela Schijf is sowieso een betere blikvanger, maar op zijn minst een beter actrice. Wederom een boekverfilming, maar ditmaal hoef je het boek niet na te lezen om alsnog te kunnen geloven dat het filmpotentie bevatte. Iets wat met films als 'Terug naar de Kust' of 'De Verbouwing' hard nodig was. Die cinematografische versies vielen namelijk vies tegen. Niets van dit alles. 'Daglicht' is niet alleen optisch vakkundig vervaardigd, maar inhoudelijk eveneens sterk.

Met name de mysterieuze jas, die lekker langzaam wordt uitgetrokken, veroorzaakt een goede spanningsopbouw. De cast is prima en een en ander wordt uiterst sfeervol gebracht. De inhoud, het belangrijkste, zit leuk en vernuftig in elkaar gevlochten en biedt ruim voldoende tegenwicht aan een paar kleine missers, waaronder een dubieuze dub van Victor Löw die de montagekamer nooit heelhuids had mogen doorstaan. Het zij zo en een kniesoor die er op let. Hij is dan ook één van de smaakmakers met zijn karakteristieke kop, maar Fedja van Huêt steelt hier de eigenlijke show als autistische gedetineerde. Evenals Angela Schijf, die de kar makkelijk en overtuigend trekt.

Zeer goed.

Met dank aan A-film voor het recensie-exemplaar.

avatar van indrany
5,0
Zeer goede nederlandse film. Een dikke pluim voor Fedja die ik werkelijk zeer goed zijn rol neerzet. Maarja.. ben ook n groot fan. Penoza was al een gruwelijke goede serie, deze film kon door dezelfde regisseur dan ook haast niet achterblijven. Ik stoorde me wel een beetje aan het kind wat overal aan mee moest... echter laat het ook de dagelijkse realiteit zien als een moeder dus geen oppas heeft voor een kind. Perfect neergezet en een absolute aanrader! Mooi acteerwerk van uiteraard Monique van de Ven, Angela Schijf, Victor Lowe en Derek de Lint en vele anderen die er zeker mogen zijn. Jammer dat er niet meer van dit meesterwerk wordt vertoond.

avatar van pvl63
4,0
Heel aardige thriller, beetje in de stijl van Stieg Larsson's verfilmingen. Het scenario zit knap in elkaar, je wordt lekker in het verhaal mee gezogen, de acteurs zijn overtuigend en de finale is mooi opgezet. Prima film van Vaderlandse bodem!

avatar van filmkul
3,0
Goeie thriller van eigen bodem. Sommige plotlijnen wordt wat snel aan elkaar gekoppeld waardoor het verhaal een beetje wordt afgeraffeld. Echter zorgt dit wel voor voldoende snelheid. De spanning leidt daar niet onder. Je bent continue aan het denken hoe het verhaal nu precies in elkaar steekt. De flashbacks in de film pakken goed uit en voegen iets toe aan de spanning. De acteurs doen het goed. Zeker Schijf zet een sterke rol neer. Het verrassende einde tilt de film naar een bovengemiddeld niveau. 3.0/3.5

avatar van Chainsaw
3,0
Chainsaw (moderator)
In bepaalde opzichten een sterke film en in bepaalde opzichten een flinke misser. Grote complimenten aan Fedja van Huêt en Angela Schijf in uitstekende rollen (alleen mag Schijf wat mij betreft nu wel eens een ander soort rol proberen). Beide acteurs doen het erg goed. En sowieso een heel stuk beter dan de maar matige en ronduit vervelende Monique van de Ven. Op audiovisueel vlak is Daglicht uitstekend verzorgd en hier en daar weet Van Rooijen zelfs de spanning ook best goed op te voeren. Het weet ervoor te zorgen dat je als kijker je aandacht erbij houdt, zelfs al wordt deze whodunnit van Nederlandse bodem rond de derde akte toch tamelijk voorspelbaar.

Maar het grootste probleem van Daglicht is dat het script op veel plekken wel erg kort door de bocht en simplistisch is. Het begin al bij het volslagen idiote moment dat ons hoofdkarakter ontdekt dat ze een broer heeft. Een erg suf moment, terwijl dat juist de hele film in werking zet. En ook daarna volgen nog genoeg van dit soort frustrerende momenten (zes seconden op Google en je hebt al gevonden wat je zocht, vergezochte aanwijzingen worden met gemak opgepikt). Daarnaast zijn de reacties en handelingen van karakters ook vaak erg vreemd. Als Iris met haar zoon wordt aangevallen bij die garageboxen, lijkt ze thuisgekomen te doen alsof er amper iets gebeurd is. Ik bedoel, werd zij net niet met haar jonge zoontje bedreigd?

3 sterren.

2,5
Met een dubbel gevoel net de VLC player weggeklikt.
Het is best een vermakelijke film, met wat leuke effecten en het acteerwerk zit ook wel snor (de vergelijking met Rain Man is snel gemaakt, ik moest ook denken aan Billy Bob Thornton in Sling Blade), toch zijn er teveel kleine irritaties waardoor deze film niet meer dan een 6 krijgt
- de manier waarop ze er opeens achter komt dat ze een 'broer' heeft
- de manier waarop Anna de eerste keer van de hitman af komt en hem vervolgens zelf weet te doden (?)
- in levensgevaar zijn maar politie heb ik niet gezien
- het toch wel voorspelbare plot
- als het zelfverdediging was, waarom alle moeite? dit zit mij nog wel het meeste dwars en maakt de film niet zo geloofwaardig, geen getuigen etc etc

avatar van blurp194
3,5
Erg goeie film.

En dat komt dan vooral door de manier waarop het verhaal gebracht wordt, na een paar minuten al ben je zo gebonden door de intrige dat je er helemaal inzit, de verwikkelingen van de wat overspannen Iris met haar moeilijke zoontje. En waar Angela Schijf beslist mijn type niet is, is het zonder meer zo dat ze heel goed speelt, overtuigt in haar rol. En dat doet haar zoontje ook, mooi werk van Daniel Verbaan. Van Fedja van Huet's rol ben ik dan in vergelijking toch wat minder onder de indruk.

Filmisch is het allemaal erg sfeervol en prima in orde. Mooi om af en toe bekende plekken in Nederland te herkennen, en mooi om te zien dat ook die heel goed in dit soort film passen - en weer eens wat anders dan altijd weer de binnenstad van Amsterdam. Wel komt het wat weinig realistisch op me over dat de locaties allemaal wel wat erg sjiek en erg duur zijn - het optrekje van Oma, haar privé vliegtuigje. En dan toch in zo'n klein rotautootje zonder chauffeur rondrijden. Niet heel consequent.

Maar dat zijn maar details. Het gaat om het verhaal, en dat is prima in orde. Met inderdaad zoals vaker gezegd wordt een soort Scandinavische sfeer erin, maar daarmee niet minder spannend.

avatar van Montorsi
1,5
Onbegrijpelijk dat er niet wat kritischer naar deze film gekeken wordt (zo lijkt het althans). Knullig script en dialogen. Rare keuzes en vooral erg onnozel uitgewerkt.

Eigenlijk in zijn geheel een compleet onlogische film. Qua plot sowieso al vroeg te voorspellen natuurlijk. Verder is het blijkbaar logischer om je (klein)kind te vermoorden dan gewoon te vertellen dat ze niet bij haar moeder maar bij haar oma is opgegroeid. Je zit dan ook zo na de film te denken waarom die oude advocaat in die rolstoel zo zwaar in paniek raakte. Geen idee. Of (en het meest frapante) uberhaupt dat er aan de ene kant een baby verdwijnt bij de zoon (en er voor veroordeelt wordt) en aan de andere kant een baby opduikt bij zijn moeder (die naar ik aanneem niet zwanger was)... en dat blijkbaar niemand dat vreemd vindt. En waarom iedereen veronderstelt dat wanneer Ray zegt dat ie niks over de baby mag vertellen, dat iemand hem precies die dag had opgezocht (en niet in de 30 jaar daarvoor een keertje)... en dat het dan ook nog precies klopt. En dat elk sleuteltje of boekje wat Iris vindt precies alle geheimen blootlegt. Je moet er ook wel erg in mee willen gaan als je gelooft dat Iris en Ray 30 jaar schelen.. en zo kun je eigenlijk vrijwel eindeloos doorgaan met elementen in de film die wel heel ongeloofwaardig en vergezocht over komen.

Maar het is niet alleen het plot. Het wordt hoog tijd dat er eens een film komt die autisten wat meer variëteit gaat bieden en niet alleen maar laat kleuren, puzzels laat oplossen en gekke ticks geeft. Fedja van Huet doet het best aardig, maar ze hadden het personage Ray om de te beginnen al niet zo extreem willekeurig laten fluctueren in zijn reacties. Het ene moment praat ie heel gewoon terug, 10 seconde later, zonder dat er iets significants gebeurt komen er weer Rainman-kreten uit.

De film is op de een of andere manier nog vrij aardig te kijken maar eigenlijk wordt ie hoe langer hoe onnozeler.

1.5*

avatar van mjk87
1,5
Volledig eens met Montorsi hierboven. Er wordt aardig geacteerd door Van Huêt, redelijk door Schijf en prima door Van de Ven (deed me zelfs even aan Bergman in Höstsonaten denken) en het kind is vooral irritant. Verder ziet het er allemaal wel professioneel uit, maar het hele script slaat gewoon nergens op.

Nu is die plot allemaal niet zo moeilijk - je begint ook achteraan en werkt vervolgens naar voren toe. Als kijker begin je echter vooraan waardoor dit een heel intelligent script lijkt, maar dat valt wel mee. Langzaamaan vallen de puzzelstukjes wel op hun plaats, maar dit is gewoon lui schrijfwerk. Veel Detectives en Crimi's hebben hetzelfde euvel, maar die vallen weer terug op een bepaalde sterke sfeer.

Buiten dat slaat de hele premisse natuurlijk nergens op. Want waarom mag Schijf niet weten wie haar echte ouders zijn en wat ze hebben gedaan? Dat wordt nergens duidelijk. Sowieso was dit halverwege al wel een uitkomst om mee rekening te houden, alleen het feit dat het nogal een absurde uitkomst is deed mij nog twijfelen, want ze zullen toch niet? Ja, ze zullen dus wel. Erg jammer. Verder wat rare momenten in de film, veel te veel personages (zo lijkt het heel wat en mag je als kijker blijven raden hoe de vork in de steel zit, maar ook dit is maar opvulling van een mager idee), en ten slotte die scène waarin Schijf nog achterna wordt gezeten die totaal niet past binnen de film. 1,5*, omdat het redelijk uit te kijken valt.

avatar van Baggerman
2,0
Montorsi schreef:
De film is op de een of andere manier nog vrij aardig te kijken maar eigenlijk wordt ie hoe langer hoe onnozeler.


Helemaal mee eens! Eigenlijk is het niet eens zo vervelende film om te bekijken, maar toch echt tè ongeloofwaardig en dat gaat irriteren, want met een wat intelligenter plot had dit best een film voor een voldoende kunnen zijn. Naast het al genoemde:

- Al bij de eerste bedreiging: waarom niet de politie bellen?
- helemaal na de aanval en de dood van die vent uit zelfverdediging: waarom niet naar de politie, je hebt een in elkaar gebeukte auto om je verhaal te ondersteunen en je zoontje als getuige?!?!
- Waarom moest alles koste wat kost geheim blijven en waarom deed juist Frau Benschop hier zoveel moeite voor?
- De omhelzing door de Rainman autist in de laatste scène??? Kweenniet?


Jammer, want op het plot na vond ik het niet eens zo slecht....

avatar van martijn011
3,5
Sterke thriller van eigen bodem.
Alhoewel ik tijdens het kijken wel het vermoeden had wat het mysterie zou zijn, bleef het toch boeiend en was ik benieuwd of mijn vermoedens bewaarheid zouden worden.
Die twijfel was er vooral omdat ik haast niet kon vermoeden dat wat ik vermoedde ook echt zo zou zijn, maar het bleek wel het geval.
De geoefende filmkijker zal zeker het raadsel al hebben opgelost voordat het in de film naar voren komt, maar dan nog is er genoeg te genieten.

Zo is het acteerwerk van de drie hoofdrolspelers erg goed. De rol van Fedja van Huet, die van de autistische Ray, wordt fantastisch vertolkt.
Angela Schijf, eigenlijk degene waar het allemaal om gaat in de film, laat zien dat ze ook een potje kan acteren. Monique van de Ven vond ik een creepy uitstraling hebben. Ze leek wel een soort heks, maar acteren kan ze zeker.

Al met al kent deze film zeker z'n spannende momenten en was het van begin tot eind vermakelijke kost.
Misschien zijn sommige dingen wat vergezocht, maar dat is haast in elke film wel het geval.
Het is spannend, het vermaakt, het acteerwerk is prima en het verhaal wordt goed verteld.
Ruim voldoende!

avatar van DiKKe_OsCaR
4,0
Weer een goede Nederlandse film! Kwam de naam toevallig tegen maar had er nog niet eerder van gehoord. Opvallend, want er spelen bekende acteurs in mee en de kwaliteit van de film is goed! Vaak op het puntje van de stoel, een kenmerk van goede thrillers.

Het enige echte minpunt vond ik de moord op de advocaat.. Dat ging echt een flinke brug te ver en daardoor een halve ster minder (waarbij ik in ogenschouw neem dat het een Nederlandse productie is, dus vandaar de 4 sterren die er nu staan).

avatar van scorsese
3,0
Aardige film waarin een advocate erachter komt dat haar moeder voor haar heeft verzwegen dat ze een broer heeft. Wellicht een iets te omvangrijk plot met genoeg plotontwikkelingen om de film onderhoudend te houden en een goeie ontknoping. Een redelijk mysterieus sfeertje. Niet alleen is de naam van het personage van Fedja van Huêt een kopie van Rain Man, het acteerwerk zelf ook.

avatar van BBarbie
4,0
Een lekkere psychologische thriller van eigen bodem. Een goed verhaal waarin de spanning gestaag oploopt en de puzzelstukjes heel langzaam in elkaar passen, culminerend in een toch wel enigszins verrassende ontknoping. Uitstekend geregisseerd door Diederik van Rooijen en prima acteerwerk, zeker van de kant van Fedja van Huêt.

avatar van zapruder
Spannende thriller van eigen bodem!
Goed verhaal en vloeiend tempo. Wie het spel van Fedja van Huêt vergelijkt met Dustin Hofmann, doet Hofmann te veel eer! Fedja is vele malen beter in deze rol. En Angela Schijf zet een zéér geloofwaardige Iris neer. Het is Monique van der Ven die moeite heeft haar emoties te vertolken. Jammer!
Verder niets dan lof! In ieder geval beter dan menig product uit de Angelsaksische Pulpfabriek.

4,0
Ik ben bezig met een NL film marathon waarin ik probeer om in 1 maand alle NL films te kijken die de afgelopen 20 jaar zijn verschenen. Daglicht was de 1e en ik moet zeggen dat als de andere films dit niveau halen het een fijne marathon wordt.
vond het goed geacteerd, hier en daar wel wat stijfjes maar dat kan door het nederlandse spel komen.
het autisme werd licht overdreven/ te dik aangezet, maar de uiteindelijke wending in het verhaal zag ik niet aankomen en daarom geef ik deze film 4 sterren.

avatar van Kippie.
3,0
Degelijke film van eigen bodem. Angela Schijf doet het niet onverdienstelijk en zet haar personage overtuigend neer, maar wordt toch 'weggespeeld' door Van Huêt. Erg knap hoe hij zich moeiteloos lijkt te verplaatsen in de belevingswereld van Ray. Het verhaal kabbelt gedurende anderhalf uur voort en heeft een aantal minder goed uitgewerkte punten, maar naarmate de film zijn einde nadert vallen deze punten weg en blijft er een sterk en vooral onverwachts einde over. Al met al een redelijke film die ik ooit eens wil herzien. Trouwens, het is mij nog steeds een raadsel wat die pornoproducent, Peter van Benschop, te maken had met het verhaal. Was hij ook familie van Ray?

4,0
Intressante film met bijzonder plot, mooi dat klassiek autisten hier worden neergezet, als mensen met een gave, i.p.v. als niet functionerend.

avatar van J.Ch.
3,5
Inderdaad een degelijke thriller. Angela Schijf speelt goed en ook Fedja van Huêt verdient lof. Het plot is goed in de basis, hoewel de details soms wat onwaarschijnlijk zijn. Waarom een metersgrote tekening in puzzelstukjes maken? Het ziet er spannend uit, maar er zat niet echt een meerwaarde aan. Ook de aanslag op Iris vind ik niet erg overtuigend. Daar staat tegenover dat de ontknoping niet plots en onverwacht is, maar dat de stukjes langzaam op hun plek vallen. Dat vind ik dan wel weer goed gedaan; het zorgt ervoor dat de spanning erin blijft.

Wat ik niet snap... Hoezo weet ongeveer niemand van Iris' broer af, maar de man die komt voor het aquarium wel? Ik snap dat hij Ray kent, maar hoe legt hij de link met Iris? Verder had ik, zoals wel vaker met Nederlandse films, moeite met het verstaan van de dialogen. Erg jammer.
Leuk een keer gezien te hebben, niet meer en niet minder.

avatar van Decec
4,0
Een goede thriller film...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteurs Derek de Lint en Fedja van Huêt...
En ook een bekende actrice Monique van de Ven...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima camerabeweging...

avatar van baspls
3,5
Na het zien van de geweldige misdaad tv-serie Penoza, benieuwt geworden naar de films van regisseur Diederik van Rooijen.

Daglicht verteld het verhaal over een drukke alleenstaande advocate en haar klassiek autistische zoontje. Als ze op een dag in het huis van haar moeder verblijft ontdekt ze dat ze een broer heeft. Haar broer heeft ook een zware vorm van autisme en is wegens moord tot TBS veroordeelt. Ze zoekt hem op in de kliniek en probeert er achter te komen waarom zijn bestaan voor haar is verzwegen... Gebaseerd op de gelijknamige roman van Marion Pauw.

Angela Schijf deed het prima in de hoofdrol en Derek de Lint en Monique van de Ven waren ook zeker niet slecht. Fedja van Huêt vond ik echter het beste als de zwaar autistische Ray. Hij treed een beetje in de voedsporen van Dustin Hoffman, die ook al de maniertjes van een klassiek autist na deed in Rain Man. Het acteerwerk was niet slecht, maar wel een beetje 'gemaakt'. Dat kunnen we de acteurs echter niet verwijten, want de dialogen zijn zo onnatuurlijk op papier gezet dat het ook onmogelijk is om het niet onnatuurlijk te laten klinken.

Het verhaal had in het begin wat beter spanning op kunnen bouwen, want het was wel heel vlot gedaan. Verder was een groot deel eigenlijk vrij voorspelbaar. Tegen het einde aan wist de film toch nog best spannend te worden en ook bleef de film de hele tijd vermakelijk. Het verhaal heeft een aantal 'probleempjes', maar die wijd ik aan het boek waar het op is gebaseerd en de casting keuze die de uitkomst minder geloofwaardig maakt (Monique van de Ven is pas in de 60 en kan dus nooit overgrootmoeder zijn, Angela en Fedja zijn even oud en kunnen geen vader en dochter zijn. Maar goed ik bespeur ook wat verouderings make-up, dus het is wel geprobeerd).

Net als Penoza is Daglicht ook erg mooi geschoten, in de (mooie) omgeving van Arnhem. Het kleurgebruik was mooi en kalm en er zaten een aantal gave close-ups in de film. De manier waarop de flash-backs verdraait worden was haast Hitchcockiaans/Argentoësk. De muziek van Bart Westerlaken (tevens van Penoza) was erg goed en hielp de film spannend te blijven, al zaten er geen memorabele melodieën in.

Ik heb zelf Autisme en ik erger me er altijd aan dat in films eigenlijk alleen maar klassiek autisten of andere extreme varianten worden behandeld. Dat terwijl de meeste autisten eigenlijk heel 'normaal' zijn. Door films als Daglicht en Rain Man krijgen mensen een verkeerd beeld van Autisme. Autisme is geen ziekte of aandoening, maar simpelweg een verzamelnaam voor benamingen van gedragskenmerken. Autisme is niet erfelijk, maar die gedragskenmerken wel. Op mannen is het erfelijk overdraagbaar, vrouwen niet, vandaar dat er meer mannen met Autisme zijn (en dat Iris in de film ook geen autisme heeft). Iedere autist heeft een andere combinatie van die gedragskenmerken, waardoor letterlijk iedere autist anders is. Overigens zijn heel veel volwassenen nu ook gewoon autistisch, alleen weten ze dat niet omdat er vroeger niet op getest werd. Ik vind het altijd heel vervelend als mensen denken dat ze heel duidelijk moeten praten alsof ik achterlijk ben (vandaar dat ik dat stukje in de film wel kon waarderen) of dat ik een of andere beperking of ziekte heb. Het aantal klassiek autisten is erg laag en aan de meeste autisten zul je helemaal niets vreemds kunnen zien. Ik zit al een tijdje op het speciaal onderwijs, met alleen maar autisten, en behalve dat de meeste van ons wat minder sociaal of terughoudender zijn en specifieke interesses hebben verschillen we weinig van 'normale' kinderen. Daniel Verbaan vond ik - zeker gezien zijn leeftijd - wel bijzonder goed spelen als Aron, al zou hij zelfs bij ons op het speciaal onderwijs raar zijn gevonden door het herhalen van bepaalde woorden en die woedeaanvallen. Ook Fedja heeft het knap gedaan, maar veel maniertjes zijn wat te overdreven uitgewerkt.

De scène met dat hondje vond ik trouwens bijzonder naar en ik snap niet goed wat daar nou de toevoeging van was. Überhaupt snap ik niet waarom er in films van die rot kinderen zijn die dieren wat aandoen of anderen dwingen zoiets te doen. Dan ben je pas gestoord.

Al met al vind in Daglicht toch een erg goede film van Nederlandse bodem. De film is vrij voorspelbaar maar wel spannend en erg vermakelijk, de cinematografie is dik in orde en het acteerwerk is prima. Van mij mogen er zeker meer van dit soort films worden gemaakt in ons land. Diederik van Rooijen blijkt echt een talent en ik ben erg benieuwt met wat zijn volgende project zal zijn. Naar verluid werkt hij momenteel aan een horror-film in Amerika en is hij zelfs betrokken bij een remake van Alfred Hitchcock's The Birds (als dat maar goed gaat...).

3,0
Onverkwikkelijke historie met voldoende verrassende wendingen om het spannend te houden, al keek ik achteraf toch wel met wat ongeloof naar het verhaal op.
Het acteren vond ik goed en die autisme-aanvallen vormden indrukmakende scenes.
Aanvankelijk verliepen de overgangen en in het ineenvloeien van opeenvolgende scenes wat stroef, maar in zijn geheel toch wel een behoorlijk goede film.

1,5
Montorsi schreef:
Onbegrijpelijk dat er niet wat kritischer naar deze film gekeken wordt (zo lijkt het althans). Knullig script en dialogen. Rare keuzes en vooral erg onnozel uitgewerkt.

Eigenlijk in zijn geheel een compleet onlogische film. Qua plot sowieso al vroeg te voorspellen natuurlijk. Verder is het blijkbaar logischer om je (klein)kind te vermoorden dan gewoon te vertellen dat ze niet bij haar moeder maar bij haar oma is opgegroeid. Je zit dan ook zo na de film te denken waarom die oude advocaat in die rolstoel zo zwaar in paniek raakte. Geen idee. Of (en het meest frapante) uberhaupt dat er aan de ene kant een baby verdwijnt bij de zoon (en er voor veroordeelt wordt) en aan de andere kant een baby opduikt bij zijn moeder (die naar ik aanneem niet zwanger was)... en dat blijkbaar niemand dat vreemd vindt. En waarom iedereen veronderstelt dat wanneer Ray zegt dat ie niks over de baby mag vertellen, dat iemand hem precies die dag had opgezocht (en niet in de 30 jaar daarvoor een keertje)... en dat het dan ook nog precies klopt. En dat elk sleuteltje of boekje wat Iris vindt precies alle geheimen blootlegt. Je moet er ook wel erg in mee willen gaan als je gelooft dat Iris en Ray 30 jaar schelen.. en zo kun je eigenlijk vrijwel eindeloos doorgaan met elementen in de film die wel heel ongeloofwaardig en vergezocht over komen.

Maar het is niet alleen het plot. Het wordt hoog tijd dat er eens een film komt die autisten wat meer variëteit gaat bieden en niet alleen maar laat kleuren, puzzels laat oplossen en gekke ticks geeft. Fedja van Huet doet het best aardig, maar ze hadden het personage Ray om de te beginnen al niet zo extreem willekeurig laten fluctueren in zijn reacties. Het ene moment praat ie heel gewoon terug, 10 seconde later, zonder dat er iets significants gebeurt komen er weer Rainman-kreten uit.

De film is op de een of andere manier nog vrij aardig te kijken maar eigenlijk wordt ie hoe langer hoe onnozeler.

1.5*


Ik was me al aan het voorbereiden op een kritisch stukje toen ik de inmiddels wat oudere post van Montorsi tegen kwam. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Na 20 minuten was ik al uit het plot en de rest van de wendingen wordt vooral gebruikt om het rammelende script te verhullen.
Erg jammer, want de sfeer die de film uitademt en het acteerwerk zijn dik in orde, waardoor de film in al zijn tekortkomingen prima wegkijkt.
Zoveelste gemiste kans *1/2

Gast
geplaatst: vandaag om 13:42 uur

geplaatst: vandaag om 13:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.