Loft (2010)

Nederland
Thriller / Drama

geregisseerd door Antoinette Beumer
met Barry Atsma, Fedja van Huêt en Jeroen van Koningsbrugge

Vijf getrouwde mannen delen stiekem een loft, waar ze stijlvol en in alle rust hun minnaressen en liefjes ontvangen. Een prima regeling, tot ze op een winterochtend het lijk aantreffen van een jonge vrouw. Geen van hen weet wie de vrouw is, waar ze vandaan komt en hoe ze terecht is gekomen in de loft waarvan alleen zij de sleutel bezitten. Noodgedwongen proberen de vrienden zelf uit te zoeken wat er gebeurd is en waarom, maar al vlug beginnen ze elkaar te wantrouwen en zal blijken dat ze veel minder van elkaar afweten dan ze dachten. Remake van de gelijknamige Vlaamse versie uit 2008.

avatar van wrist
BlueJudaskiss schreef:

Meesterlijk? Waar dan?

Ik vind de belgische versie van Loft meesterlijk.

avatar van BlueJudaskiss
Dit soort trucjes deed Agatha Christie al jaren geleden.

avatar van arno74
Jee... ik wist niet dat deze bestond. Was het echt nodig om binnen twee jaar een Nederlandse remake te maken van een... Vlaamse film...

Blijft natuurlijk een ijzersterk verhaal, maar is gewoon pure kloon van de Vlaamse versie. Zoals hieronder ook al meermaals aangehaald; gewoon een kopie maken hiervan was niet nodig geweest. Maar ok, aan 't verhaal sleutelen was ook geen optie natuurlijk, want dat is de sterkte van de film. Kortom: blijf van de meesterwerken af

avatar van alexander038
Zeer aardige remake van het te gekke belgische orgineel.

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Fedja van Huêt, Barry Atsma en
Raymond Thiry ...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van LauraArsenal
verkies de vlaamse versie toch boven deze hier.

uitstekende film
goede geacteren door iedereen

avatar van 93.9
Beter dan de Vlaamse versie. Die Vlaamse wordt helemaal de hemel in geprezen, maar is ook maar een slap Hollywoodachtige gebeuren zonder diepgang.

Ijzersterke film! Vanaf begin tot eind blijft Loft boeiend om naar te kijken. Het acteerwerk van met name Astma is zeer sterk. Jeroen van Koningsbrugge vind ik dan weer wat tegenvallen. De verhaallijn is geweldig en het loopt allemaal anders dan je zou verwachten. Dat maakt het een film die onder je huid gaat zitten.

haha hoe die vrouw die in die handboeien zat er zo uit kan glippen...

avatar van Roger Thornhill
Niets op aan te merken. Ik heb het Belgische origineel (nog) niet gezien (evenmin als de Amerikaanse remake trouwens), maar wat ik híér zie klopt allemaal : sterke cast, goed gespeeld, fraai belicht en gefilmd, spannend van a tot z. Als ik de huidige scores bekijk zit deze versie bijna tot op de tweede decimaal tussen de andere twee in (België 3,72, NL 3,22, USA 2,73), dus dat maakt mij heel benieuwd naar de oorspronkelijke versie (en dan maar hopen dat die niet tegenvalt omdat mensen de Nederlandse versie vanwege z'n vermeende overbodigheid een lagere waardering geven). Heel veel bekende gezichten trouwens : leuk dat ze ook voor de vrouwelijke personages "grote" namen hebben gekozen, dat geeft aan hun rollen toch wat meer gewicht.

origineel iets mooier

avatar van tommykonijn
Niet bekend met het origineel of de Amerikaanse remake, maar ik kan me nog herinneren dat ik in 2011 stage liep in de videotheek en deze film vrijwel dagelijks uitgeleend was. Daardoor wel altijd een zekere interesse hiervoor blijven koesteren en ik begon hier dus ook vrij optimistisch aan. De film wist me echter toch niet dusdanig te boeien als ik vooraf gehoopt had. Veel bekende koppen in de hoofdrollen, maar eigenlijk vond ik enkel Fedja van Huêt er in positieve zin uitspringen. Barry Atsma heb ik dit personage al vaker zien spelen, Jeroen van Koningsbrugge vond ik nogal irritant, Gijs Naber speelt een karikatuur en Marwan Kenzari valt nauwelijks op. De vrouwelijke cast doet het wel best goed, maar heeft een te klein aandeel om echt veel toe te voegen. Wat ik vooral miste was enige intensiteit. Wanneer de mannen het lijk aantreffen in hun loft en ze elkaar beginnen te verdenken, lijkt het nog de goede kant op te gaan, maar halverwege begint het allemaal maar voort te kabbelen. De onthulling vond ik niet indrukwekkend, maar ook niet meteen slecht. Zo denk ik eigenlijk over de complete film. Prima eenmalig kijkvoer, maar van (onderhuidse) spanning heb ik niet veel gemerkt.

Waarom een remake maken als het origineel al zo goed en nog altijd veel beter is. Overigens is dit een film met Barry Atsma. Ik kan een film of serie niet meer kijken zonder meteen te denken, he daar heb je Barry Atsma, alweer.