• 11.273 nieuwsartikelen

Met onder meer: Thekla Reuten, Jeroen van Koningsbrugge en Angela Schijf

Gesproken taal: Nederlands

Releasedatum: 10 september 2015

Plot Schone Handen

"Nobody leaves the family"

Sylvia (Thekla Reuten) en haar man Eddie (Jeroen van Koningsbrugge) leiden een luxeleventje in Amsterdam Oud-Zuid met hun twee kinderen. Wat de bron van die luxe is, heeft Sylvia verdrongen. Want Eddie houdt zijn bloeiende drugshandel buiten de deur. Een brutale politie-inval en vernederende huiszoeking schudden Sylvia wakker. Wanneer alles fout dreigt te lopen probeert Sylvia haar jonge kinderen te beschermen en het misdaadmilieu te ontvluchten. Maar zo gemakkelijk gaat dat niet, want ze beseft dat Eddie haar niet zomaar zal laten gaan. Ze weet immers te veel.

logo tmdbimage

avatar van frans123

frans123

Knappe Nederlandse film met overtuigend acteerwerk van Reuten en Koningsbrugge.Top, zeer geloofwaardig. Verhaal is ondergeschikt aan drama, wat van het doek spettert.Vanwege flut Amsterdams accent geen 4 maar 3,5 ster.

avatar van Earth

Earth

Aardige film. Doet eerder als TV-film aan. Rare accenten die nep werken. Verhaal is aardig. Acteerwerk is best goed. Keek voor de zaterdagavond lekker weg.

avatar van Basss12

Basss12

Vond dat meisje leuk om te zien

avatar van filmkul

filmkul

• 1924 berichten
  • 1904 stemmen

Sterke Nederlandse misdaadfilm. Het verhaal zit aardig in elkaar en wordt heel goed uitgewerkt door Penning. De opbouw is ijzersterk en de vaart zit er goed in. Vanaf het begin wordt je het verhaal ingezogen en voel je als kijker heel goed het dilemma van Reuten. Het acteerwerk is ook goed. Van Koningsbrugge zet een hele goede en serieuze rol neer. Verder zijn de sfeer en settings dik in orde. De accenten zijn niet storend. Toppertje van eigen bodem. 4.0

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

De zoveelste The Sopranos in Mokum. Met een inmiddels platgetreden sfeerschets van de Amsterdamse penoze en een ambigue rol voor de gangstervrouw. En laten we wel wezen: Jeroen van Koningsbrugge is geen James Gandolfini of Bryan Cranston. Een beetje snoeven en schreeuwen zonder de ingehouden agressie of 't charisma van de betere schurkenrollen, terwijl diens voorspelbare transformatie tussen gezellige familieman en sociopathische bendeleider weinig gelaagdheid kent. Wat dat betreft is Sylvia (Thekla Reuten) geloofwaardiger en menselijker als de gangstervrouw die probeert te ontsnappen aan haar volkse milieu. Origineel wordt het niet, maar onderhoudend is het wel. Maar misschien 't meest storend is hoe 'Schone Handen' (2015) toewerkt naar een brave en moralistische climax. Bijna lachwekkend hoe overdreven dramatisch de verschillende plotlijntjes bij elkaar komen en het Shakespeareaanse pathos nog wat wordt aangedikt. Alsof er 'MISDAAD LOONT NIET!' moest worden uitgeschreeuwd met de Caps Lock-toets.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Prima film over de teloorgang van een criminele eikel. Alles wat die Eddie overkomt gun je hem van harte. Wel jammer voor zijn gezin, maar dat zag er uiteindelijk ook wel gelukkig uit.

Goed dat er ondertitels aan te vinken waren, want ik kon niet alles verstaan. Of dat nou authentieke of neppe accenten waren boeit me niet zo, het klonk wel passend.

Goed vermaakt met deze film.

avatar van stratmans

stratmans

Knappe film, spannend uit het criminele leven gegrepen

avatar van Smugmarty

Smugmarty

Categorisch genegeerd.
Ik dacht tenslotte dat ik mijn kijktijd nauw afgezet moest verdelen tussen de Amerikaans blockbuster, Netflix toppers en praatprogramma's op Ned 1 2 of 3

Maar gelukkig heb ik me eraan gewaagd en in twee dagen deze rit uitgezeten.

Lekker grote bakkes op Eddie die hier prima wordt neergezet door van Koningsbrugge.
Mooi inkijkje in de Amsterdamse volksbuurt en snelle tonnetjes handel in de veelzijdige Nederlandse misdaad scene. De grimmige ambiance en de temperatuur lopen steeds verder op...bijna letterlijk gezien de grote hoeveelheden zweet die van de karakters afdruipt, ondanks dat alles zich in Nederland afspeelt.
Een brand aan het einde zet het geheel echt in vlammen geeft het geheel een cachet van een thriller-misdaad die je uit Hollywood verwacht.

Ik vond het een heerlijke prent die maar weer eens aangeeft dat niet al het goede van ver hoeft te komen.

avatar van kinkymen

kinkymen

Voor nederlandse begrippen een redelijk goede film over de amsterdamse onderwereld die redelijk onderhoudend was.

Irritatiepuntje was dat het soms slecht te verstaan was.

avatar van martijn011

martijn011

• 2003 berichten

Valt niks tegen deze film.

Alhoewel het geen film is geworden die je nooit meer vergeet is het toch best wel een lekkere wegkijker. Het tempo ligt hoog, er gebeurt van alles en Jeroen van Koningsbrugge kan lekker losgaan als crimineel die z'n gezin dreigt te verliezen. Thekla Reuten is een prima tegenspeelster als partner en beide kinderen zijn ook echt geen miscasts. Nino den Brave, die het zoontje speelt, doet het helemaal geweldig.

Er gebeurt vrij veel, niet alles is even geslaagd, maar toch weet regisseur Tjebbo Penning de spanning en angst van het gezin wel te vangen. Een aantal prima bijrollen complementeren het geheel.

Zeker een voldoende.

avatar van sateck

sateck

Gewoon een prima wegkijkertje, zeker voor Nederlandse begrippen. Ik moest wel even wennen aan grappenmaker Jeroen van Koningsbrugge als stoere gangster en mooie deftige Thekla Reuten als Amsterdamse tokkie.

Maar al met al prima vermaakt zo met Pasen.

En een uitstekende rol neergezet door Nino den Brave.

avatar van bart007bond

bart007bond

Erg goed gemaakte Nederlandse film met een goede cast.

jeroen kan ik alleen hebben als ie serieus speelt, niet dat komische.

Tekla is echt waanzinnig lekker ❤

avatar van vanillaice

vanillaice

2 x op een dag gekeken, prachtige rauwe film, keihard, humor en Jeroen van Koningsbrugge.

avatar van mrklm

mrklm

Loser Eddie [Jeroen van Koningsbrugge] brengt zichzelf en zijn gezin in de problemen door zijn betrokkenheid bij een liquidatie in de drugswereld. Zijn echtgenote Sylvia [Thekla Reuten] heeft lange tijd een oogje dichtgeknepen, maar mede door Eddies steeds grilligere gedrag probeert ze een manier te vinden om te ontsnappen aan haar echtgenoot en aan de wrok van de grote drugscriminelen, waaronder de mysterieuze Willem de Zwijger [Jim van der Woude]. En dus wil ze dat haar kinderen Daphne [Bente Fokkens] en Yuri [Nino den Brave] met haar meegaan. Van Koningsbrugge blijkt te licht voor zijn rol en Reutens overacteren deed mij zelfs enige tijd vermoeden dat ik naar een weinig geslaagde misdaadkomedie zat te kijken. Niet dat er veel te lachen valt, maar er lopen nogal wat karikaturen rond die onder Pennings regie bovendien nogal dik zijn aangezet. Den Brave is overtuigend naïef als de jonge zoon, Van der Woude is goed gekozen als de drugskoning die zijn bijnaam eer aan doet en Angela Schijf is uitstekend als Sylvia’s zus.

avatar van Kooiker

Kooiker

Prima acteurs, verhaal niet bijzonder, maar met volle overtuiging gaat men erin. Jeroen is soms ijzingwekkend goed als dolgedraaide junk. Maar ook Tecla acteert een voortreffelijke moeder.

avatar van panax

panax

hele goeie film

prima rollen ,prima cast

spannend en een onverwacht einde

van koningsbrugge en kuilboer hebben weer een rol die echt bij hun passen

prima film van eigen bodem !!

soms wel onverstaanbaar en dat amsterdams accent dik aangezet was wel grappig

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Topfilm! Zeker Van Koningsbrugge zit prima in z'n rol, je ziet hem gewoon afglijden gedurende de film. Ook Reuten speelt erg sterk, de twijfel bij haar is bijna voelbaar. Erg sterk einde ook. Van mij een verdiende 4 ☆

avatar van het lallende kadaver

het lallende kadaver

door de vaak niet goed te verstane teksten kwam het mij wat onduidelijk en verwarrend over.

avatar van Gladiator72

Gladiator72

Geen topper maar redelijk vermaakt

avatar van De wind

De wind

Parodie op een film. Lachwekkend.