Schone Handen (2015)

Nederland
Misdaad / Drama

geregisseerd door Tjebbo Penning
met Thekla Reuten, Jeroen van Koningsbrugge en Angela Schijf

Sylvia (Thekla Reuten) en haar man Eddie (Jeroen van Koningsbrugge) leiden een luxeleventje in Amsterdam Oud-Zuid met hun twee kinderen. Wat de bron van die luxe is, heeft Sylvia verdrongen. Want Eddie houdt zijn bloeiende drugshandel buiten de deur. Een brutale politie-inval en vernederende huiszoeking schudden Sylvia wakker. Wanneer alles fout dreigt te lopen probeert Sylvia haar jonge kinderen te beschermen en het misdaadmilieu te ontvluchten. Maar zo gemakkelijk gaat dat niet, want ze beseft dat Eddie haar niet zomaar zal laten gaan. Ze weet immers te veel.

avatar van Ajax&Filmfreak
gewoon een irritant Amsterdammertje
Voor Amsterdammers is het juist irritant dat hij in de verste verte niet klinkt als een Amsterdammer.

avatar van tn2543
Topfilm ..... Vanaf het begin tot het eind zat ik op het puntje van mijn stoel. Ook goed en overtuigend acteren acteerwerk van Jeroen van Koningsbrugge.

avatar van john mcclane 2
redelijke misdaad thriller,al is dat voor nederland altijd lastig.
Maar het is met name hoofdrol speler Jeroen van Koningsbrugge die weer eens laat zien wat een talent hij is,,daar kwam ik pas achter na Riphagen (2016) waar hij de haat in me aanwakkerde ( teken van overtuiging is zijn rol)
Daarvoor vond ik hem met name grappig.
Hier is hij weer erg overtuigend als gangster in het nauw .
De soundtrack was best oke,,lekker opgefokt,
De speelduur was iets te lang voor een niet erg gecompliceerd verhaal.
Maar het einde was erg sterk.
redelijke voldoende.

avatar van Onslaught
Aardige Nederlandse film.

Film over het drugsmilieu en de dramatische gevolgen voor het familiaal leven en die aantoont dat drugshandel een wereld van winsten, maar ook van schulden impliceert en vooral de onverbiddelijke afrekening als het systeem in gevaar komt.
Jeroen Van Koningsbrugge en Thekla Reuten overtuigen beide in hun uiteenlopende rol terwijl Bente Fokkens best meevalt.
Vlotwegkijkend misdaaddrama met de nodige spanning.

Aardige film waarin een crimineel zijn gezin begint te verliezen als hij zelf in de problemen komt. Deze misdaadfilm is niet bepaald origineel, maar wel onderhoudend (vooral omdat er genoeg gebeurd en de film een vlot tempo heeft). Tijdens de tweede helft niet overal even geloofwaardig. Jeroen van Koningsbrugge zit lekker in zijn rol hier. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van ErikP
Absoluut een leuke film. Verhaal is interessant, tempo is heel goed, overtuigend geacteerd. En een film in je eigen taal heeft, tenminste voor mij, absoluut een meerwaarde. Echt een aanrader.

avatar van Kahlo
Spannende film. Die 108 minuten zijn voorbij gevlogen

avatar van david bohm
Als verstand op nul film goed te doen hoewel de accentjes van met name Reuten en van Koningsbrugge storend slecht zijn. Bente Fokkens kan mij wel bekoren als actrice. Redelijk.

avatar van Macady
Wat een slechte film zeg. Warrig verhaal met warrige karakters die nergens weten te imponeren.

Zonde van de tijd. 1.5*

Degelijke, bij vlaggen spannende misdaadfilm van eigen bodem. Het is nogal onnozel dat een deel van het MM-publiek er een gewoonte van maakt om bij wijze van automatisme een Nederlandse film steevast de grond in te boren. Goed te weten dat men daarover in het buitenland doorgaans een stuk genuanceerder denkt.
Zo ook met deze film, die de toets der kritiek best kan doorstaan en met gemak kan wedijveren met gelijksoortige Engelse of Amerikaanse producties. Tjebbo Penning, Van Koningsbrugge, (vooral) Reuten c.s. hebben mij in ieder geval een onderhoudende avond bezorgt. En dat accent. Wie maalt daar nou om? Zoals ook niemand zich druk maakt over een Amerikaanse acteur in een Britse film of andersom. Als je het mij vraagt, gewoon mierenneukerij.

avatar van sinterklaas
Wel weer een redelijk Nederlands misdaadthrillertje... Maarja... zoals je het wel weer van de Nederlanders kan verwachten wordt er weer een overdosis braafheid en burgerlijkheid gebruikt... en dat maakt de film net niet goed.

Wel grappig is Jeroen van Koningsbrugge die met zijn Amsterdamse accent de hele film doorblaat. Hier speelt hij crimineel alias huisvader Eddie. Thekla Reuten is zijn vrouw en je zit je je de hele film af te vragen hoe dat mensje het al die jaren uithoudt bij een man die dag in dag uit met vuur speelt... en waarbij er een steekvlam is ontstaan.

...en zoals je kan verwachten worden de schroeven steeds losser en doet zowel Eddie als zijn gezin er alles aan om de lekkende gaten dicht te houden. Best wel een spannend concept zou je eigenlijk zeggen. Het continue omswitchen van brave huisvader naar harde crimineel is ook redelijk goed gebracht. Ook Teun Kuilboer is erg grappig als de sullige broer van Eddie, tevens een misdaadpartner. Wel jammer dat er weinig aandacht wordt besteed aan die Belgische gangsters. En ach... prachtrolletje weer van Cees Geel als cynische inspecteur.

En ja... wat zal ik er over zeggen. Weer een relatief aardig Neerlands misdaadfilmpje. Ik zou nu wel eens wat meer rauwheid en realisme willen zien, dan iets wat weer eens neigt naar een familiedrama. Wat houdt de Nederlanders zo tegen? Is de tijd van Lek en Van God Los nou echt voorbij?

avatar van eegters
Goede analyse van GinoAmsterdam Schone Handen (2015) helemaal mee eens. Aanrader is De Surprise De Surprise (2015) Dat verhaal is wel goed.

avatar van eegters
Verhaal: kut.
Muziek: zwaar kut

Met de rol van "Riphagen" in m'n gedachte deze film eens opgezet al was deze film al eerder uitgebracht , Maar helaas ook wat minder. Koningsbrugge doet het aardig als crimineel maar niet overtuigend. verhaal verloopt voorspelbaar, eind een beetje cliché had het allemaal al ver zien aankomen. 2.5

avatar van n00r
Wauw..

Super goede film met prima acteerwerk.
Ik vond de personages niet irritant, het accent wel
Best een standaard verhaaltje maar goed genoeg.
Prima filmpje van Nederlandse bodem

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezette film die lekker wegkijkt.

avatar van Elchapo
Gekocht op blu ray,1 van de beste films everrrrrrrr in Nederland gemaakt.van koningsbrugge speelt de pannen van het dak in deze meeslepende thriller van international niveau.5 stars.

Elchapo schreef:

Nou, zo ver ga ik niet, maar vier sterren heb ik er wel voor over. Nijg zelfs naar 4,5. Allemachtig, na dit gezien te hebben kom je stuiterend de bioscoop uit en vraag je je af waar die anderhalf uur zijn gebleven. Daarvoor ga je ook naar de bioscoop. Schat, zullen we maar even een drankje doen, ben ik wel aan toe.

Ik ken die Tjebbo Penning helemaal niet, maar hij kan wel een film maken. Je wordt als in een racewagen in je stoel gedrukt tijdens deze tocht die je naar adem doet happen. Genoeg vergelijkingen. Ik vond het een sterke film. Met sterk spel van Thekla Reuten (jarenlang onzichtbaar geweest in Nederland en onderschat) en Jeroen van Koningsbrugge, waar ik normaal gesproken geen fan van ben, maar voor deze rol is hij als het ware geboren. Was alleen niet kapot van dat rare accentje dat Thekla gebruikt en die rare paarse pruik van Angela Schijf. Nou ja, als dat alles is.... Gaat dit zien, gaat dit zien.

J.Verschoor
Prima thriller van Nederlandse bodem met een meer dan uitstekende cast en een zeer opmerkelijk rolletje van Jim van der Woude als Willem de Zwijger. Het verhaal ontwikkelt zich in een rap tempo en die vaart blijft er de hele film gelukkig in. Jammer van het zeer voorspelbare einde dat na een derde van de speeltijd al wordt aangekondigd.

Leuke Nederlandse film met een niet orgineel script maar wel goed gedaan.
Meestal onverstaanbaar accent van eddie en syl, vond ik wel jammer.
Sporadisch tropisch klimaat waarbij Eddie bezweet rondrijd is ook niet echt geloofwaardig in NL

snelle Nederlandse film
g en c

avatar van Brabants
Leuk tussendoortje wat nergens echt klasse vertoond. Jeroen van Koningsbrugge doet zijn best maar het blijft allemaal wat oppervlakkig. Voor een regenachtige zondag is het best te behappen.

Goede Nederlandse film.
Zelfs Jeroen van K. Vind ik in deze film net als in Riphagen te verdragen.
Maar Thekla Reuten draagt de film.
Goede actrice en een intens mooie en opwindende vrouw.

Ik hou sowieso van Nederlandse films.
Goed geacteerd, spannend,vond hem geen een keer saai.
Een die ik waarschijnlijk best nog wel eens een keer zou kijken.
Niet een heel verrassend of vernieuwend verhaal maar leuk genoeg.
Ik vind hem 3 sterren waard maar heb blijkbaar 5 ingevuld?
3 moet het zijn.