Patser (2018)

België
Misdaad

geregisseerd door Adil El Arbi en Bilall Fallah
met Matteo Simoni, Nora Gharib en Said Boumazoughe

Vier vrienden wonen in Antwerpen. Ze zijn dealers. Ze zijn stoutmoedig en hebben grote ambities. Het viertal besluit een cokedeal te saboteren en de drugs zelf te verpatsen. Maar de zaken lopen compleet uit de hand. Dit leidt tot een complete oorlog tussen hen, een Amerikaanse druglord en de meedogenloze Colombiaanse kartels.

avatar van LhKsoft
een film waar de jeugd gek op zou zijn, alhoewel die dat beter niet kunnen zien..

Een film waar hoogmoed, boven je stand leven en graaf doen centraal staat

avatar van wimaroca
Phantasm schreef:
Ik had hier totaal niets mee, vond het na een half uurtje vrij vervelend worden, voor de echte liefhebber.

100% ook mijn mening,en vooral met dat licht,veel me heel erg tegen

avatar van A.S.E.
JDSsmetje schreef:
El Arbi en Fallah lijken zelf aan de coke gesnuffeld te hebben bij het maken van deze gehypte film over rivaliserende drugsbendes in het Antwerpse. Met name in de montagekamer moeten een aantal lijntjes gesneuveld zijn.

Ik beloof je dat we clean waren tijdens het maken van deze film

avatar van TornadoEF5
Ik denk niet dat dit mijn type film is, maar... wat wel gezegd moet worden is dat ik wel regisseurs zoals El Arbi en Fallah aanmoedig omdat ze films maken voor een doelgroep die misschien nog niet echt bekend is met Vlaamse cinema en omdat ze nieuwe genres in het Vlaamse filmlandschap brengen. Het is niet dat ze andere Vlaamse regisseurs voor de voeten lopen. Neen, ze zorgen ervoor dat meer mensen naar de cinéma die anders wel naar één of andere Hollywoodfilm zouden gaan kijken zijn, of helemaal niet gegaan zouden zijn, en daar verdienen ze wel erkenning voor. Uiteindelijk zijn veel jongeren wel eerder dit jaar bezig geweest met Patser, en ook bij mij is de hype niet ontgaan geweest.

avatar van TornadoEF5
En oké, dit moet wel gewoon toeval zijn. Juist op het moment dat ik random een bericht plaats op deze pagina, reageert de echte El Arbi ook maar.

avatar van PapaBeartje
Wat een heerlijke rauwe film, die het hedendaags onderwereldje bloot legt. Tempo ligt lekker hoog. Het accentje, gedurende de film is eventjes wennen, maar went gelukkig wel vrij snel. De onderbouwing van de plots, door middel van flashbacks, zijn uitstekend uitgevoerd. Het einde is oogstrelend, liquidaties volgen elkaar in rap tempo op. De film brengt een duidelijke boodschap over. ''Blijf van de coke af'' Wel had na mijn inziens het schelden met dat vreselijke woord minder gemogen, op den duur werd het zo vaak gezegd, dat het mij lichtelijk begon te irriteren. Al met al een lekkere actiefilm!

avatar van K. V.
Eindelijk deze ook eens gezien en het was niet mis. Niet m'n favoriete genre, maar de film is wel entertainend genoeg om de volledige speelduur te boeien. De cast deed het ook prima. Visueel was hij ook wel dik in orde en verder was de soundtrack ook wel leuk.
Toch wel eens de moeite om gezien te hebben.

avatar van Metalfist
Min of meer gebaseerd op waargebeurde shit

Patser was zo'n project waar erg veel van afhing voor het regisseursduo Adil El Arbi en Bilall Fallah. Na het succes van Black was er sprake van een eventueel Hollywood avontuur maar ze lieten het schieten om een droomproject te realiseren. Weliswaar terug in eigen land en het leek erop dat - mocht Patser niet hetzelfde succes als Black behalen - het Hollywood avontuur voorbij ging zijn vooraleer het nog maar begonnen was.

Ondertussen zijn we al enkele maanden na de initiële release en zijn El Arbi en Fallah onderweg naar Hollywood dus het lijkt erop dat Patser inderdaad het verwachte succes was. En terecht trouwens, want van de drie langspeelfilms die de vrienden tot nu toe hebben gemaakt, is Patser effectief de sterkste. Een erg vlotte visuele stijl met een aantal leuke knipoogjes, veel filmreferenties (Adamo die taxi Driver-gewijs voor de spiegel staat, Volt met zijn continue Scarface geblaar, de idolatie van Jean-Claude Van Damme, ...) maar ook naar eigen werk zoals Adamo die 'Voorzichtig op de baan' (een quote uit Callboys waar Matteo Simoni een hoofdrol in speelde) uitroept. Wat overblijft is een voor de hand liggend plot rond een stel wannabe's die opeens hoge toppen scheren in het misdaadmilieu en het is vooral leuk om te zien hoe El Arbi en Fallah de film compleet van de rails laten gaan. Een grootschalige shoot-out en hoewel die Hollywood knieval met de dood van Yasser niet helemaal geslaagd is, is er verder weinig op te merken aan de film. Natuurlijk zijn er best wel wat ruwe kantjes, maar hier straalt zo'n plezier van af.. Je vergeeft het ze gemakkelijk.

Dat bijrolletje van Dimitri Vegas en Like Mike als security agenten had echter gerust geknipt mogen worden. Ik snap dat de twee DJs voor wat naamsbekendheid kunnen zorgen, maar dit was echt wel tenenkrommend slecht. Zonde, want verder is dit qua cast echt wel de moeite. Simoni is de laatste jaren terecht aan een serieuze opmars bezig, maar ook de rest van zijn vriendengroepje blijft gedurende de hele speelduur overeind staan. Ze zijn ze in ieder geval overal gaan zoeken, want Nora Gharib (Badi) bijvoorbeeld is in the picture gekomen na haar K3 zoekt K3 auditie. Van een carrièreswitch gesproken.. Verder nog een aantal standaard namen wanneer je een Vlaamse film draait, maar zo'n Jeroen Perceval, Axel Daeseleire of Gene Bervoets hebben altijd wel een meerwaarde.

Tof! Beste film van het duo tot nu toe en dat zegt op zich al veel aangezien ik Black en Image ook al wel zeker de moeite waard vond. Hier en daar niet altijd even geslaagd (die zwarte balkjes bij de Colombianen oogt wel erg slecht) maar genoeg positieve punten om de negatieve van tafel te vegen. Die Bad Boys 3 zegt me eerlijk gezegd vrij weinig, maar toch ook wel ergens benieuwd wat ze daar weer uit hun mouw gaan schudden.

avatar van engelse
Wegens mindere recensies en matige reacties van vrienden niet in zaal gaan bekijken... Hoe kan ik me zo laten beïnvloeden?

Het eerste kwartier was even doorbijten. Toch effe een knop omdraaien: een voor mij vreemd taalgebruik, figuren die je in realiteit liever niet tegen het lijf loopt, (zacht uitgedrukt) vrouwonvriendelijke toestanden... Shit man!

Maar vervolgens komt er vaart in. Matteo Simoni showt zijn acteertalent, Werner Kolf is een ontdekking en Noureddine Fahiri speelt een rol -oompje- die hem op het lijf geschreven is. Blij van hem nog 'ns in beeld te zien! Spijtig dat andere acteerprestaties te zeer in kwaliteit verschillen.
Ook de gimmick met de DJ-broertjes kon ik smaken. Variatie in de muziek was een verademing en de snedige montage past perfect bij deze prent.
Tenslotte toch verwijzen naar het allerlaatste shot aan 't Sint-Jansvliet... Gewoonweg Magistraal!
Heerlijk hoe de regisseurs ongegeneerd hun ding doen... Een verrijking voor ONZE cinema.
Cheers!

avatar van Filmkriebel
Vind het de minste van Adil&Bilall. Dat gangsta taaltje is echt vervelend; is het nu nodig om elke twee dialoogzinnen de woorden shit en fuck te vermelden? Patser is redelijk voorspelbaar en erg clichématig en leek mij door al die stoerdoenerij vooral gericht op een jonger publiek. Neem nu bvb een scène waarin Simoni De Niro nadoet in een spiegel... is nogal een uitgemolken gangsterfilm-gimmick. De personages, natuurlijk is het de bedoeling, zijn plat, dom en vulgair. Hun way of life? De zeven hoofdzonden. Mij kregen ze helaas niet mee waardoor ik niet door de film werd gegrepen.

Visueel toont het regisseursduo dat ze wel degelijk wat in hun mars hebben. Dat bleek ook al met Black Flashy stijl met verzadigde kleuren, een game-achtige narratie in levels, zeer gewelddadige "shit" bij momenten. Het laat zich wel smaken, al vond ik het tweede uur overtuigender. Alleen snap ik niet goed waarom de ogen van die Colombianen bedekt werden met een zwarte streep. Ik heb 'm niet.

De film is deels gebaseerd op het welgekende verhaal van de Amsterdamse mocro mafia, die ook in Antwerpen vertakkingen heeft. De inmiddels doorzeefde Gwenette Martha heet hier Orlando Marie

avatar van umbra
Wat een loze film, ook het thema is een dikke klucht...heb hem een kans gegeven, maar wist op voorhand dat dit een moeilijke ging zijn en totaal mn ding niet is. 2/10

avatar van EIGER3970
Omdat mr. adil el abri hier meeleest zeg ik: dank u wel, goede film! En die zwarte balkjes waren toch wel leuk!

Snap alle negatieve reacties niet. Je moet deze film ook niet willen zien als je 22+ bent haha
Ga je hem wel kijken als je boven die leeftijd bent, dan heb je het helemaal aan jezelf te danken. Als je na het zien van zo'n trailer toch besluit om hem op te zetten en achteraf komt janken dat het niks was, mankeer je echt wat aan je ogen én hersens. Iedereen die eerst de samenvatting leest en daarna de trailer bekijkt, zou moeten weten dat dit een film is die je vooral niet serieus moet nemen. Een film die je kijkt omdat je niks anders te doen hebt. Een film dat geschikt is voor de jeugd en vooral de tieners.
Ik ben 30 en heb deze film vooral gekeken omdat ik geen flikker te doen had. Niet omdat ik op zoek was naar een goede film haha want ik wist dat het bagger zou zijn. Desalniettemin heb ik me vermaakt en gek genoeg schoot die 2u zo voorbij wat ik niet bij veel films kan zeggen. Dus aan spanning geen gebrek. Wat ik al aangaf: heb het vooral niet serieus genomen en vond hem wel lekker wegkijken.

avatar van mcdaktari
Ik had helemaal geen hoge verwachting van deze film en dacht in het begin dat het niet veel zou worden, maar ik moet toegeven dat ik naarmate de film vorderde toch aangenaam verrast was. Ik had ook eerlijk gezegd niet verwacht dat het zo'n film was. Dacht eigenlijk dat het zo'n flauwe komedie zou zijn, maar dat was niet het geval, het werd behoorlijk hard met toch nog plek voor wat komische stukken.
Ja ik kon dit wel waarderen. Moest wel ff wennen aan Ali B als harde gangster, dat is even iets anders dan de status van knuffel Marokkaan die hij hier in NL heeft.

avatar van john mcclane 2
Wow , betreft montage , en het in beeld brengen van dit wel erg simplistische verhaaltje zijn deze broers , met vlag en wimpel geslaagd .
Alhoewel simplistisch : het heeft gewoon de bekende ingrediënten als verraad , broederschap , wraak , ect

Geen wonder dat mensen als eddy murphy en WIll Smith met hen willen werken .

Het ziet er enorm gelikt uit , en het acteer werk stoorde mij totaal niet , ( ik stoor me wel aan dit soort patsers , maar das gewoon persoonlijk , sommige jongentjes van 15 spreken al een tijdje zo , en dat zal toenemen met films als deze en serie's als mocro mafia )

De soundtrack was naast de voor de hand liggende Nederlandstalige hiphop , een wat 80's- achtige keybord muziek , maar dan wel van het betere soort .

Toch wel onder de indruk , laat deze Adil El Arbi en Bilall Fallah maar schuiven .
dikke 3 *

Sorry hoor maar hier heb ik geen woorden voor. Wat een stelletje amateurs bij elkaar. Zelfs 1% fatsoenlijk acteren lukt ze niet.

avatar van mrwhite
jordorientje schreef:

Ik ben 38plus en vond dit best een leuk filmpje...je ziet dat Adil en Bilall zich geamuseerd hebben en je begrijpt waarom ze Bad Boys mogen maken er zit wel wat Bay gehalte is deze film...al was de Bad Boys deal eigenlijk al geregeld nog voor ze begonnen en deze film.

42 hier, en ik vond de film ook best goed. En even de top 10 van Adil El Arbi bekeken, kan ik me ook goed in vinden.

avatar van Basto
Chapeau voor Adil en Bilall. Wederom leveren ze een uitermate vlotte en entertainende film af. Het ziet er allemaal gers uit en heeft een flow die je zelden ziet bij Europese films. Natuurlijk is er goed naar Goodfellas en Cidade de deus gekeken, maar het talent spat er vanaf.

Ik moest er wel even inkomen, want de Marokaanse wannabee gangsta staat ver van mij af en ik zie ze niet graag in het echte leven. Maar na een half uurtje heb ik de personages toch omarmd en hoewel het drama vaak simpel en de actie soms rommelig is, prefereer ik dit zeer boven de ouderwetse dramastijl waar het gross van de Nederlandse film al decennia in vast zit. Waarom is er nog geen keiharde grauwe en realisctische Nederlandse film over de Mocromaffia? Drama genoeg!

Anyway, na Black heb ik me weer bijzonder goed vermaakt met dit werkje van onze zuiderburen.

Zelfs Ali B was tof!

Dikke 4 sterren

Edit: 50+ hier, maar young at heart.

Patser is een snoeiharde film over de Nederlands/Belgische Mocro mafia, waarin ook een beetje is afgekeken bij films als Pulp Fiction en Bad Boys, maar wat geeft dat. Regisseurs ken ik eerlijk gezegd niet maar ze mogen best meer van dit soort films maken. Uiteraard kon onze eigen knuffelmarokkaan niet ontbreken als bad boy uit Amsterdam.

Verhaal gaat over 3 gozers en een dame uit Antwerpen die hogerop willen en coke jatten van een top dealer uit Nederland. Dan breekt de hel los tot in Colombia waar de coke vandaan komt.

Wel jammer dat de film hier en daar overkomt als een comedy cq met een grote knipoog. Minpunt was verder die voice over, is niet mijn ding. Wil gewoon een film zien zonder dat er steeds iemand door loopt te ouwehoeren. Verder best vermakelijke film die nergens echt verslapt.

avatar van de grunt
Visueel best aardig alleen die domme praat kost zoveel energie.

de grunt schreef:
Visueel best aardig alleen die domme praat kost zoveel energie.

Daar had ik het eerste kwartier ook moeite mee, maar uiteindelijk praten dat soort types zo (althans, dat geloof ik). Is niet anders dan in Anerikaanse films.

Gelukkig zat het mij verder niet in de weg om van de film te genieten.

Basto schreef:
Is niet anders dan in Amerikaanse films.

Daar klinkt het alleen veel beter + overtuigender.

avatar van leatherhead
Altijd grappig wanneer mensen over dit soort taalgebruik in films vallen maar zelf wel allerlei 'stoere' misdaad/mafia films hoog waarderen. Die staan doorgaans ook bol van gescheld/slang. Ik zie niet echt waarin het wat dat betreft verschilt van een pak em beet Scarface. Generatiekloofje dan maar?

de grunt schreef:

Daar klinkt het alleen veel beter + overtuigender.

Dat zal voornamelijk komen omdat. Het daar je moedertaal niet is en de nuances je bij nl films veel beter opvallen.

Anyway, ik had er gelukkig geen last van. Prima film.

leatherhead schreef:

Het Vlaams is te 'lieflijk' voor stoere gangsterpraatjes.

avatar van Anguish
Met de start van de opnames van Bad boys for lif3 dacht ik aan deze film.
Ik had em graag eens opgezet om te zien in welke richting ze zouden kunnen gaan met hun grote hollywood project.
Maar ik vind hem nergens te huur in België? In tegenstelling tot nederland is hij niet te vinden op netflix.
Telenet bied hem enkel aan in de Play abonnementen maar niet a la carte. Google enkel te koop, niet te huur.
Beetje bizar, niet?
Zou hem graag zien maar ik weet niet of ik deze blindelings zou willen kopen...(al zeker niet via google?)

avatar van bounze
Deze film is oprecht een wirwar van stromingen, muziek, onzin, grove taal, weinig verhaal en weinig ruk aan. Ze hadden deze film wel 45 minuten korter kunnen maken als ze alle onzinnig heden hadden weggelaten. Wat ook tekort schiet is dat de helft van de film vertaald word en de helft niet. Het Nederlands is net zo onduidelijk als het Belgisch dus ik zie hierin geen verschil. Eigenlijk moeten alle NL films compleet vertaald worden. Er is een hoop aandacht geschonken aan deze film in de media maar verdiend nog maar net een halve ster. Links laten liggen zou ik zeggen.

avatar van bounze
Waarom worden Nederlandse films nooit Nederlands ondertiteld? Doven en slechthorenden zouden hier mijns inziens erg blij mee zijn.