Patser (2018)

België
Misdaad

geregisseerd door Adil El Arbi en Bilall Fallah
met Matteo Simoni, Nora Gharib en Said Boumazoughe

Vier vrienden wonen in Antwerpen. Ze zijn dealers. Ze zijn stoutmoedig en hebben grote ambities. Het viertal besluit een cokedeal te saboteren en de drugs zelf te verpatsen. Maar de zaken lopen compleet uit de hand. Dit leidt tot een complete oorlog tussen hen, een Amerikaanse druglord en de meedogenloze Colombiaanse kartels.

avatar van Quentin
Lakte schreef:

Is inmiddels veranderd in Bad Boys 3 haha, maar ze hebben het in dit artikel nog wel over de reboot van Beverly Hills Cop 4.

Regisseurs Patser maken Bad Boys III | Bioscoopagenda Nederland - biosagenda.nl

Het wordt er in ieder geval niet beter op, allebei sequels die al jaren in 'development hell' verkeren - betwijfel of ze ooit gemaakt worden.

avatar van Shadowed
Bief paf poef.

Ik heb nog nooit echt een Belgische film gezien, dit was zo'n beetje de eerste. Moest eventjes wennen aan het accent, maar er was ondertiteling Maar goed.

De film is eigenlijk aangekleed als een soort videospel. Veel Neonlichten en veel verwijzingen er naar toe, maakt voor mij de film veel interessanter. Kon hem daarom wel makkelijk uitkijken met een lollige rol van Ali B er ook nog bij. Hoewel hij niet echt de uitstraling heeft van een gangster was het wel lollig.

Alhoewel het begin een beetje langdradig is eindigt de film in een lekkere gewelddadige knalboel. Leuke uitkijker

avatar van Phantasm
Ik had hier totaal niets mee, vond het na een half uurtje vrij vervelend worden, voor de echte liefhebber.

avatar van devidia
Met de slogan 'shit van het jaar' slaan ze alvast nagels met koppen. De vergelijking met een dampende hoop stront is treffend.

Wie dacht dat Vlaanderens geliefkoosde knuffelmarokkanen voor een cliché doorbrekende, anti-polariserende aanpak kozen heeft het mis. De stereotypering kon niet groter zijn. Corrupte & racistische blanke agenten, drugsdealende immigranten die met dikke bakken rondrijden,... Als je het kan bedenken, zit het in de film.Daarnaast zijn de teksten zijn zo infantiel dat hun 12 jarig nichtje waarschijnlijk nog te oud is om die te bedenken.

Een 2 uur durende modderstroom aan bagger en wanna be troep is alarmerend. Zo alarmerend dat een tenenkrullend slechte cameo van Antwerpens olijkste duo sinds Slisse & Cesar, Like Mieke en Dimitri Vengaboy nog niet het slechtste was van de prent. Iets doet mij vermoeden dat de producers van Bad Boys 3 deze prent NIET gezien hebben.

Aan de andere kant, enkele punten van mijn eindejaarslijstje kunnen nu al ingevuld worden:
- Meest hatelijke sidekick: Volt
- Meest voorspelbare plot: De shoot-out & goedzak die het loodje legt.
- Minst gebruik van potentieel acteertalent: Simoni
- Minst geleerd van de moraal van hun eigen film: El Arbi & Fallah (iets met hoogmoed etc.)
- Minst aantal minuten nodig voor mijn intuïtie mij zegt dat dit een ramp wordt: 2 min

Mijden deze handel, met alles dat je in je hebt!

Een film met een veelbelovende trailer, die het uiteindelijk niet waar maakt. De hoofdstukstructuur maakt het geheel stroperig en sowieso had de tweede helft van de film veelefficienter vertelt kunnen worden. Visueel wordt er genoeg uit de kast getrokken, maar inhoudelijk heb ik geen origineel ontdekt.
Uiteindelijk is de jus zo lekker dat je er pas laat achterkomt dat de gehaktballen eronder bedorven zijn.

devidia schreef:

- Meest hatelijke sidekick: Volt
- Meest voorspelbare plot: De shoot-out & goedzak die het loodje legt.
- Minst gebruik van potentieel acteertalent: Simoni

Mijden deze handel, met alles dat je in je hebt!

Hoe oud bent u ?
Bent u ooit al eens in Antwerpen geweest ?
Heeft u ooit al eens gezien wat er echt op het kiel gebeurd ?
Heeft u ooit al een Antwerpse Marokkanen horen praten ?
Wat u in deze film hebt gezien is echt heb het ook al in het echt gezien woon namelijk op het kiel het is zeer realistisch nagebootst dit is echt een mening van iemand die nog nooit een Antwerpenaar heeft horen praten of enkel Antwerpen van de tv kent dus SHUT THE FUCK UP met je Bullshit

Vet cooler film.
Leuke cameo's.
Goed geschoten.
Leuke filmtrucs.
Wrede actie wanneer het tot oorlog komt.
Eens met horrorfan.
Je kunt niet oordelen als je er niet vandaan komt.

Ik heb me absoluut niet gestoord aan het accent..
Vond het heel natuurlijk overkomen.
Voor zover ik het kan beoordelen natuurlijk.

Ali B heeft me prettig verrast.
Hij kan lekker vuil kijken.
Beetje als Tygo Germans in Van God los.

In het begin een beetje shouf shouf Habibi.
Later ging het meer de kant op van Snatch.

Sowieso vond ik het geweld toen het eenmaal los ging GEWELDIG.
Heerlijk bruut en In your face.

De wallen hebben ze heel goed getroffen.
Of ze er echt gefilmd hadden.

Veel beter dan verwacht en dan ook een dikke voldoende.
Voor mij de verrassing tot nu van het filmjaar.

Ga deze absoluut halen op Blu-ray.

Chapeau

avatar van yeyo
Patser is het filmisch equivalent van een met Cheetos besmeurde joggingbroek. Dat bedoel ik als een compliment. El Arbi & Fallah hebben eindelijk een film gemaakt die trouw blijft aan hun persoonlijkheid, een film die niet gebukt gaat onder door Hans Herbots opgelegde moraallesjes of melodrama. Ze mikken niet meer op Scorsese of Spike Lee, maar huldigen hun echte idool: Michael Bay. Net als Pain & Gain van laatstgenoemde is Patser een hyperkinetische aanslag op de zenuwen, een schaamteloze verering van wansmaak. Maar het is tenminste een oprechte lelijkheid. Je kunt het zowat vergelijken met twee 12-jarigen die net een nachtelijke filmmarathon hielden en bij het ochtendgloren helemaal hyper van adrenaline, Golden Power en slaapdeprivatie elkaar bestoken met half-correcte citaten. Passeren de revue: Kickboxer, Saw, Scarface, Gaston & Leo.. Sommige stilistische keuzes zijn te achterlijk voor woorden (zoals die zwarte balkjes bij het drugskartel - je kunt je zo inbeelden hoe schaapachtig de crew hier in meeging "alez, kei tof idee, gasten"), maar toch is het onterecht om El Arbi & Fallah weg te zetten als twee hersendoden. Ze springen creatief om met couleur locale en vergroten Antwerpse clichés (Homans 'racisme is relatief' uitspraak, 't Zuid dat wordt weergegeven als een soort Park Avenue..), maar halen eveneens hun eigen gemeenschap door de mangel: denk maar aan hoe 'rochelen over de balustrade' als een leitmotif wordt voorgesteld in het leven van de draries of de duidelijke sneer naar die gladde shysters van Antwerps advocatenkantoor Souidi. Teveel eer wil ik het duo ook niet geven, op andere momenten glorificeren ze dan weer een Trumpiaans anti-intellectualisme, een verschraling van onze cultuur eigen aan de tijdsgeest (zoals de bedenkelijke keuze om de zonde 'gramschap' te vervangen door 'woede', want wejoow enkel blanke zemmers gebruiken deze zieke woorden, tfoe). Maar, net als bij Trump, kunnen wij nihilisten hier vrede mee nemen: als we dan toch ten onder gaan, mag het op z'n minst een beetje amusant zijn.

avatar van quinten1
Topper ! ! !

avatar van Shadowed
bart007bond schreef:
Hoe doet ie het in de bioscoop?

Hij richt zich naar mijn mening op jongeren en trekt dus veel jongeren. Ik denk dat jongeren niet erg met filmsites enzovoort bezig zijn. Maar ik weet het niet zeker hoor.

Ben ik denk ik met mijn 48 de oudste bezoeker

avatar van Baldur
bart007bond schreef:
Hoe doet ie het in de bioscoop?
In België al ruim 200k bezoekers, Nederland bijna 100k.

Dat is redelijk.
Doet ie 't beter dan prooi.

avatar van calogero
Wow. Wat een verschrikkelijke film.
De film begint goed en de intro mag geprezen worden.
Maar al snel wordt het een film waarin je de lichtflitsen om de oren vliegen.
Letterlijk alles vond ik over the top, en dat vind ik nog zacht uitgedrukt.
Hiermee doel ik op het tempo, de gebeurtenissen, en actiescenes.
Ook de belichting vond ik zeer storend. De acteerprestaties daarentegen zijn ook van een bijzonder laag niveau. Ali B zou naar eigen zeggen nu af moeten zijn van zijn knuffel imago. Maar zijn rol als gevaarlijke gangster laat meer de indruk achter van een troetelbeertje. Of je straalt iets uit of niet, geef dan zoon rol aan een Boef die er nog enigszins als een gangster uitziet.
Ik heb zelden zo gespuugd op een film, waarschijnlijk komt dit door mijn verwachtingen die ik van de film had geschept, of de tenenkrommende rapscenes waar ik als fan met een zeer kritisch oog naar kijk.
Hoe dan ook, mijn mening? Bespaar je die tijd en ga deze film niet kijken.

Zeker zijn 4 sterren waard. Ondanks het slechte acteertalent. Met uitzondering van de hoofdpersoon Simoni, was dit zeker een film om over na te denken. Dit is een zeer realistisch vertolkt beeld van de meeste jongeren in een achterstandswijk. Ze willen iets betekenen maar krijgen, vanwege de vele vooroordelen, geen kansen aangerijkt. Wat mij betreft is dit zeker een film om naar de bioscoop te gaan! Ondanks deze morele ondertoon, is het ook een zeer amuserende film.

avatar van JDSsmetje
Dé shit van het jaar is Patser nog net niet.

El Arbi en Fallah lijken zelf aan de coke gesnuffeld te hebben bij het maken van deze gehypte film over rivaliserende drugsbendes in het Antwerpse. Met name in de montagekamer moeten een aantal lijntjes gesneuveld zijn. Het regisseursduo snijdt aan flitsend tempo tussen verschillende shots, kleurt de film in als een kitscherige botsautokraam en voorziet dat geflipte geheel met net iets te luide toetermuziek (o.a. Dimitri Vegas & Like Mike, Boef..) Aan jeugdig enthousiasme geen gebrek.

Audiovisueel slaagt Patser er op die manier in een zekere schwung in het verhaal te brengen. Wél hadden een aantal gevoelige momenten misschien net iets meer tijd nodig om door te dringen. Daarbovenop mist de film maturiteit en originaliteit in het scenario. Het meest storende zijn de vlakke, bijzonder clichématige personages. Gelukkig lijkt de film gemaakt te zijn met een gezonde dosis zelfspot.

Patser is het type film die ik kijk wanneer mijn vrouw meegaat naar de bioscoop: gepusht, overroepen & zonder eigenlijke meerwaarde.

Het filmische werk lijkt me best ok. De vermeldingen in neonletters zijn een leuk hebbedingetje, andere vondsten vind ik dan weer minder, zoals de balkjes bij de Colombianen.

Tegelijkertijd valt het verhaal me zwaar tegen. De ene dag zijn de vrienden hangjongeren op het Kiel, de volgende hebben ze ambras met de zwaarste drugcrimineel van Amsterdam. Deze laat zich blijkbaar steekzot maken door een gevechtje in een club en ontketent WO III & IV hiervoor. Ook de aflevering van DWDD vond ik erg onnodig en onrealistisch, zelfs voor deze film.

Wat me het meeste stoort, is de scene waarin Adamo ontdekt dat de coke & het geld weg zijn en plotsklaps magisch weet dat de politie dit gestolen heeft. Dit komt in de rest van de film niet meer aan bod en dus weet je niet wat daar gebeurd is.

De tussenkomst van de Colombianen is me helemaal te gek voor woorden. Het enige wat ik er kan van maken, is dat zij kanker en hoer in iemands borst durven branden en daarvoor de halve wereld afreizen.

Adil is een leuke kerel op tv met z'n crazy fucked up shit en moet in onze huidige maatschappij uiteraard een beetje geknuffeld worden. Films van hem en z'n kompaan zijn absoluut m'n ding niet, daarvoor focussen ze te hard op camera bling bling en te weinig op het verhaal.

(Gezien op 23/02/18)
Het is duidelijk dat deze film voor- en tegenstanders kreeg. Het is in ieder geval een film die de film in onze contreien een stroomstoot gaf.
Een film vol geweld, harde muziek en een wereld als een ruw en ongenadig videospel. Het is een leven dat niet aansluit bij de echte realiteit. Een droom van mooie auto's, snel en gemakkelijk rijk worden, genieten. Bling bling! Zoiets kan niet zonder anderen omver te lopen. Ook een lesje voor sceptici met de handen voor de ogen. Als het respect er niet meer is ...
Simoni schittert in zijn rol als Adamo.
Van de regisseurs gaan we nog horen (en zien).

avatar van schumacher
Dit noemen ze Vlaamse film haha, ik lig plat, der is nu net werkelijk nikske Vlaams aan.

avatar van Cadena
Voor de mensen die deze film nog willen gaan kijken,raad ik ondertiteling aan. Ik heb er bijna geen woord van verstaan ,wat er in het Vlaams werd gesproken.

Leuke film om eens gezien te hebben.

avatar van filmofiel
Ik lees het al in het commentaar: Ali-B speelt erin mee, dan kijk ik sowsieso NIET! Die gast is zo tenenkrommend van hier tot Tokio.

Ben al fan van Matteo Simoni, ben het nu nog meer. Wat voor topacteur is dit. Film is voor mij verrassing van het jaar, nee wat zeg ik, verrassing van de eeuw. Topfilm. Visueel super, acteren top, verhaal top en actie in film om het te verwoorden in genre film: vet cool... Met momenten echt rauw. Visueel veel neon wat bij draagt aan sfeer. Heb ten volle genoten. Meer dan aanrader. Is voor mij een must see. Verdient meer dan 5 sterren... En ben al veel gewoon op filmvlak. Behoort tot mijn persoonlijke top 3. Gewoon kijken en genieten zou ik zeggen... Zal ik zeker aankopen ( wat ik niet vlug doe)

avatar van DreamTech
Deze moest ik toch even snel plaatsen LL Cool J van de Aldi ( nu de rest nog verder kijken !)

Inmiddels afgekeken helemaal niets mis mee met deze film goeie Nederlandse/Belgische zeg maar combinatie en de straat taal sja zo gaat dat nou een maal ! (oh ben geen fan van Ali B maar doet het tochwel goed in deze film )

avatar van Brabants
Lekkere wannabe gangsterfilm met leuke typetjes die zichzelf met een ondoordachte levensstijl behoorlijk in de nesten weten te werken en hierdoor op een hoog tempo veel meemaken. Als kijkersvoer uiterst interessant. Ali B zat goed in zijn rol erg grappig hem zo eens te zien.

avatar van mixmaster
Een lekkere misdaadfilm uit Belgie, de muziek, het acteerwerk, het camerawerk, het is allemaal best oke en ik heb er dan ook van genoten.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Enkele berichten verwijderd die off topic waren.

avatar van Onceuponanytime
Aangenaam verrast ! Flitsende Film met de gepaste muziek en met een top-acteur, zijnde Matteo Simoni. Antwerpen wordt even in z'n blootje gezet...