Niet Schieten (2018)

België

geregisseerd door Stijn Coninx
met Jan Decleir, Viviane de Muynck en Jonas Van Geel

Bij de laatste aanslag van de 'Bende van Nijvel' op het warenhuis Delhaize in Aalst op 9 november 1985 ziet de negenjarige David Van De Steen hoe zijn ouders en zus voor zijn ogen worden neergeschoten. Hij blijft zelf zwaargewond en alleen achter. Grootouders Albert en Metje vangen hun kleinzoon op en hebben de loodzware opdracht om ondanks het grote verlies en verdriet, en vele onbeantwoorde vragen, hun kleinzoon een toekomst te bieden.

Filmpje inhalen zeggen we dan en wat voor één!!! Ben er voorlopig niet goed van.

avatar van Alittleromance
Dat deze film maar 82 stemmen krijgt begrijp ik niet, in België heeft hij al 300.000 bezoeker gehad.
Privacy settings - demorgen.be

NRT
Antonin schreef:
Toch wel enorm teleurgesteld na het zien van deze 'niet schieten', alsof de oude Vlaamse film terug is, met al zijn mislukkingen van vroegere filmtijden: belachelijke valse pruiken, (en dan heb ik het niet over vermommingen van de zogenaamde bende, natuurlijk), decors die niet overkomen, de taal te gepolijst (zitten we in Aalst of ergens op een Nederlandse toneelschool?) , een op Jan Decleir en Vivianne De Munck na slechte casting (een fc de kampioenen-actrice als... heel ongeloofwaardig), en het waar gebeurde-verhaal waar toch teveel een loopje wordt mee genomen om de mensen toch maar in tranen de cinema uit te jagen. Een gemiste kans.

Ik kan jou wel volgen Antonin. Daarom dat ik ook maar 4 sterren geef i.p.v. 5 sterren. Bij mij nam echter de emotie en de woede het over van de acteerprestaties en de slechte pruiken en kostuums. Vivianne De Munck en zeker Jan Decleir spelen ijzersterk. Decleir draagt gewoon de hele film. Het eerste halfuur is wel sterk, maar daarna zakt de film toch eventjes in elkaar. Ik vroeg mij al af of ze de eigenlijke schietpartij wel gingen laten zien. Gelukkig gebeurt dit na een tijdje. Ik ben al van jongs af aan geïnteresseerd in de bende van Nijvel. Een grote schandvlek in de Belgische geschiedenis. Ik heb wel altijd zaken gelezen, maar het menselijke verhaal en de frustraties achter dit wist ik echter niet. Dit bracht de film wel uitstekend in beeld. Ik werd gefrustreerder en woedender door de onkunde van de Belgische justitie. Wat zeg ik? Ze willen gewoon niet onthullen wie de daders en de opdrachtgevers zijn. Hoe laf kunnen mensen zijn. En dan gaat het over het neerschieten van kleine kinderen en gezinnen, maar ook het moment waarop David met zijn kruk een medeleerling sloeg vond ik verbijsterend. Lachen met het leed van anderen. Klein detail, maar ook dat pakte mij. Ze spelen natuurlijk in op de emoties, maar dat mag ook. Met momenten krijg je het toch moeilijk en dat is vooral omdat je weet dat dit echt gebeurt is. Als dit fictie was geweest dan had dat nooit dezelfde emoties van verdriet, frustratie en woede kunnen oproepen. Het onderwerp ligt dus wel in het voordeel van de film.

avatar van Lakte
Quentin schreef:
Nu is Stijn Coninx geen begenadigd regisseur, 'Marina' was behoorlijk onbeholpen en ook 'Niet Schieten' is technisch verre van perfect, maar de eerste helft van deze film is indrukwekkend. Dat is grotendeels te danken aan het weergaloze spel van Jan Decleir en Viviane de Muynck, plus het bronmateriaal dat de film sowieso al veel gravitas en emotie meegeeft.

Helaas slaat de film om zodra Jonas Van Geel zijn intrede maakt in het tweede uur, hij weet namelijk geen moment echt te overtuigen - Mo Bakker is stukken beter als de jonge David. Op dat moment wordt ook duidelijk dat Coninx niet in staat is een fatsoenlijk einde aan de film te geven, zowel met de toon als het tempo gaat het al snel mis.

Denk daarbij aan de fragmentarisch gestructureerde parlementaire-enquête en zijn poging om middels het Hilde de Moor karakter er een aanklacht tegen het systeem van te maken. Toppunt van de onkunde van de regisseur is de behoorlijk pathetische scenè met het 'grote' pleidooi van Decleir tegen het einde (dat ook fictief blijkt te zijn, iets dat je als kijker meteen aanvoelt). Jammer, het eerste uur is écht aangrijpend.

Helemaal mee eens! Vond de scene met de antiquair wel heel erg goed!

avatar van wimaroca
Is eigenlijk meer een film voor de Belgen, denk ik, ik kon het verhaal niet zo goed,dat het allemaal in een doofpot was geduwd!wel verschrikkelijk dan.

Maar die Jan Decleire is echt toch wel een topacteur,

"Niet schieten, dat is mijn papa" riep Rebecca, het zusje van David van de Steen, die samen met haar ouders werd doodgeschoten tijdens een overval op een Delhaize Supermarkt in Aalst in 1985. Daders waren de beruchte Bende van Nijvel, die nooit zijn opgepakt. David en zijn opa en oma, die hem opvingen na een lang en traumatisch verblijf in het ziekenhuis, zijn voor het leven getekend.
Alles lijkt erop dat justitie in België deze zaak niet wil oplossen. Het is inmiddels een doofpot van ongekende omvang geworden. De rijkswacht, Gladio en extreemrechts worden wel in verband gebracht met de paramilitaire acties van de Bende van Nijvel die het beslist niet om de buit van de overvallen te doen was. Wel leverde hun daden een dodental van 28 personen op. De film "Niet schieten" vertelt het hartverscheurende verhaal van David en zijn grootouders enerzijds en heeft anderzijds veel aandacht voor alle vragen die er nog zijn omtrent de Bende en die nog steeds niet beantwoord zijn. Verjaring van de misdaden van de Bende van Nijvel ligt inmiddels op de loer.
Een hele krachtige film met een fantastische rol van Jan Decleir.

De voorbereiding van meerdere jaren voor deze film heeft geloond.
"Niet schieten" is een knappe film die niet alleen enig inzicht geeft in de wanpractijken die rond het onderzoek plaats vonden, maar ook op een overtuigende, gevoelige manier de impact weergeeft van personeen bij het drama betrokken, hun woede, hun onmacht, het onbeantwoord blijven van essentiële vragen en uiteindelijk hun weerzin van de bevoegde instanties.
Hoogtepunten zitten in de emotionele scene met de identificatie van de slachtoffers en in de aangrijpende replieken tegenover de zoveelste nutteloze commissie.
Jan Decleir is subliem in zijn vertolking en Jonas Van Geel bevestigt zijn veelzijdigheid.

avatar van GoodOldJack
Kwam deze even zwaar binnen seg.

Overdonderende en intense kijkervaring die mij meermaals koude rillingen bezorgd heeft, met voorsprong het beste dat Coninx als regisseur heeft afgeleverd, misschien zelfs ook iets van het beste dat Decleir ooit gedaan heeft en die man heeft veel goeds gedaan... .

Zeker dat eerste deel is van een uitzonderlijk hoog niveau en van een intensiteit die ervoor zorgt dat je in je stoel gekleefd bent en blijft.

avatar van jordybeukeboom
Jan Decleir in topvorm!

Kan niet anders zeggen dat ik deze film indrukwekkend vind !!
Maar ik moet ook zeggen dat ik na het zien van dit, waar gebeurde, verhaal me schaam om Belg te zijn.
Dat er in een 'beschaafd' land zo iets kan gebeuren, dat zo iets wordt toegestaan, dat gaat mijn verstand te boven.
Ik hoop dat de woorden op het einde van de film bewaarheid worden en dat er ooit iemand de moed zal hebben om het echte verhaal te vertellen, maar lang moet men niet meer wachten of het is te laat!!!
Deze film maakt echt wel indruk, vooral het einde is zeer emotioneel, de speech die Albert (Jan Decleir) geeft voor de onderzoekscommissie slaagt in als een bom.
De ganse cast is trouwens uitstekend in deze film, de acteur die de kleine David vertolkt moet echt wel van een uitzonderlijk talent beschikken om deze rol neer te zetten, ook de dochter van het gezin, Rebecca, sterke rol van Zita Wauters (inderdaad de dochter van...)
Maar een pluim voor de ganse cast hoor, dit is geen simpele film, en moet voor velen, een zware taak zijn geweest om de personages te vertolken, tenslotte is dit een zaak die wij allemaal bewust hebben meegemaakt, toch de mensen van mijn generatie.
Een film die je moet gezien hebben, die ook lang zal nazinderen, althans dat doet hij bij mij....
En het is een tijd geleden, mijn nieuwe nummer 1 in mijn top 10 van films aller tijden !!!
Spannend, ontroerend, schokkend.. een schande voor België het verhaal, maar een dijk van een film !!!

avatar van Baboesjka
Ik kende het verhaal over de bende van Nijvel niet. Ik kom ook niet uit België. Toch was ik benieuwd naar deze film. De eerste helft vind ik erg intrigerend en het raakte mij. De tweede helft kon ik minder goed volgen en mijn aandacht verzwakte, wat niet wegneemt dat ik het heel erg en aangrijpend vind dat dit heeft plaatsgevonden. Goed geacteerd en mooi beeld. Een voldoende. 3*

avatar van Mvl1984
De bende van Nijvel. De gebeurtenissen aan de Delhaize in Aalst gebeurden toen ik een jaar oud was. Ik weet er dus weinig van, behalve de zaken die je op tv ziet en leest ik de krant. Het is wel overduidelijk dag het een triestige periode was die de Belgische top niet wou/wil oplossen. Sterke film, heel aangrijpend vooral. Maar helaas, ik ben fan van Jonas Van Geel, maar man, wat doet die in deze film? Komt absoluut niet tot zijn recht en het paste gewoon niet in het plaatje. Maar voor de rest, goede film.

avatar van Tartarus
Wat een prachtige film met een uitmuntende rol van Jan Decleir. De film gaat niet zo zeer over de bende van Nijvel als wel de gevolgen voor de nabestaanden van 3 van de slachtoffers. We volgen het verhaal van David en zijn opa die niet alleen worstelen om hun verdriet een plaatsje te geven, maar ook strijden voor gerechtigheid. En deze strijd is ontzettend mooi neergezet. De ene dag is vol hoop en strijdlust, de andere dag somber en teleurstellend. Af en toe vermoeid bij de pakken neerzitten om daarna toch weer vol goede moed verder te vechten.

Als kijker hoef je niet Belgisch te zijn of wat van deze terreur af te weten om de film te zien, een gevoel voor medeleven is al wat nodig is. Deze slachtoffers waren gewone mensen die gewone dingen deden op een gewone dag in een gewone winkel. Dit had iedereen kunnen overkomen en dat maakt het verhaal nog intenser. Kippenvel krijg ik er van.

De slachtoffers zullen nooit antwoorden krijgen en de daders zullen nooit gestraft worden. De film laat zien hoe dat extra traumatiserend is voor de slachtoffers, iets waar ik zelf nooit zo stil bij heb gestaan. Iedereen weet dat je na een tragedie verder moet met je leven, maar wat als je dat gewoonweg niet kan?

Trouwens, voor de liefhebbers van true crime rabbit holes ( hebben we hier in het Nederlands ook een mooie term voor?) is deze hele zaak een fascinerend onderwerp. Wie, wat, waarom? Terreur die nooit vergeten mag worden.

avatar van darlynhailey
prachtige aangrijpende film .super acteerwerk van jan Decleir