Niet Schieten (2018)

België

geregisseerd door Stijn Coninx
met Jan Decleir, Viviane de Muynck en Jonas Van Geel

Bij de laatste aanslag van de 'Bende van Nijvel' op het warenhuis Delhaize in Aalst op 9 november 1985 ziet de negenjarige David Van De Steen hoe zijn ouders en zus voor zijn ogen worden neergeschoten. Hij blijft zelf zwaargewond en alleen achter. Grootouders Albert en Metje vangen hun kleinzoon op en hebben de loodzware opdracht om ondanks het grote verlies en verdriet, en vele onbeantwoorde vragen, hun kleinzoon een toekomst te bieden.

Filmpje inhalen zeggen we dan en wat voor één!!! Ben er voorlopig niet goed van.

avatar van Alittleromance
Dat deze film maar 82 stemmen krijgt begrijp ik niet, in België heeft hij al 300.000 bezoeker gehad.
Privacy settings - demorgen.be

NRT
Antonin schreef:
Toch wel enorm teleurgesteld na het zien van deze 'niet schieten', alsof de oude Vlaamse film terug is, met al zijn mislukkingen van vroegere filmtijden: belachelijke valse pruiken, (en dan heb ik het niet over vermommingen van de zogenaamde bende, natuurlijk), decors die niet overkomen, de taal te gepolijst (zitten we in Aalst of ergens op een Nederlandse toneelschool?) , een op Jan Decleir en Vivianne De Munck na slechte casting (een fc de kampioenen-actrice als... heel ongeloofwaardig), en het waar gebeurde-verhaal waar toch teveel een loopje wordt mee genomen om de mensen toch maar in tranen de cinema uit te jagen. Een gemiste kans.

Ik kan jou wel volgen Antonin. Daarom dat ik ook maar 4 sterren geef i.p.v. 5 sterren. Bij mij nam echter de emotie en de woede het over van de acteerprestaties en de slechte pruiken en kostuums. Vivianne De Munck en zeker Jan Decleir spelen ijzersterk. Decleir draagt gewoon de hele film. Het eerste halfuur is wel sterk, maar daarna zakt de film toch eventjes in elkaar. Ik vroeg mij al af of ze de eigenlijke schietpartij wel gingen laten zien. Gelukkig gebeurt dit na een tijdje. Ik ben al van jongs af aan geïnteresseerd in de bende van Nijvel. Een grote schandvlek in de Belgische geschiedenis. Ik heb wel altijd zaken gelezen, maar het menselijke verhaal en de frustraties achter dit wist ik echter niet. Dit bracht de film wel uitstekend in beeld. Ik werd gefrustreerder en woedender door de onkunde van de Belgische justitie. Wat zeg ik? Ze willen gewoon niet onthullen wie de daders en de opdrachtgevers zijn. Hoe laf kunnen mensen zijn. En dan gaat het over het neerschieten van kleine kinderen en gezinnen, maar ook het moment waarop David met zijn kruk een medeleerling sloeg vond ik verbijsterend. Lachen met het leed van anderen. Klein detail, maar ook dat pakte mij. Ze spelen natuurlijk in op de emoties, maar dat mag ook. Met momenten krijg je het toch moeilijk en dat is vooral omdat je weet dat dit echt gebeurt is. Als dit fictie was geweest dan had dat nooit dezelfde emoties van verdriet, frustratie en woede kunnen oproepen. Het onderwerp ligt dus wel in het voordeel van de film.

avatar van Lakte
Quentin schreef:
Nu is Stijn Coninx geen begenadigd regisseur, 'Marina' was behoorlijk onbeholpen en ook 'Niet Schieten' is technisch verre van perfect, maar de eerste helft van deze film is indrukwekkend. Dat is grotendeels te danken aan het weergaloze spel van Jan Decleir en Viviane de Muynck, plus het bronmateriaal dat de film sowieso al veel gravitas en emotie meegeeft.

Helaas slaat de film om zodra Jonas Van Geel zijn intrede maakt in het tweede uur, hij weet namelijk geen moment echt te overtuigen - Mo Bakker is stukken beter als de jonge David. Op dat moment wordt ook duidelijk dat Coninx niet in staat is een fatsoenlijk einde aan de film te geven, zowel met de toon als het tempo gaat het al snel mis.

Denk daarbij aan de fragmentarisch gestructureerde parlementaire-enquête en zijn poging om middels het Hilde de Moor karakter er een aanklacht tegen het systeem van te maken. Toppunt van de onkunde van de regisseur is de behoorlijk pathetische scenè met het 'grote' pleidooi van Decleir tegen het einde (dat ook fictief blijkt te zijn, iets dat je als kijker meteen aanvoelt). Jammer, het eerste uur is écht aangrijpend.

Helemaal mee eens! Vond de scene met de antiquair wel heel erg goed!

avatar van wimaroca
Is eigenlijk meer een film voor de Belgen, denk ik, ik kon het verhaal niet zo goed,dat het allemaal in een doofpot was geduwd!wel verschrikkelijk dan.

Maar die Jan Decleire is echt toch wel een topacteur,

"Niet schieten, dat is mijn papa" riep Rebecca, het zusje van David van de Steen, die samen met haar ouders werd doodgeschoten tijdens een overval op een Delhaize Supermarkt in Aalst in 1985. Daders waren de beruchte Bende van Nijvel, die nooit zijn opgepakt. David en zijn opa en oma, die hem opvingen na een lang en traumatisch verblijf in het ziekenhuis, zijn voor het leven getekend.
Alles lijkt erop dat justitie in België deze zaak niet wil oplossen. Het is inmiddels een doofpot van ongekende omvang geworden. De rijkswacht, Gladio en extreemrechts worden wel in verband gebracht met de paramilitaire acties van de Bende van Nijvel die het beslist niet om de buit van de overvallen te doen was. Wel leverde hun daden een dodental van 28 personen op. De film "Niet schieten" vertelt het hartverscheurende verhaal van David en zijn grootouders enerzijds en heeft anderzijds veel aandacht voor alle vragen die er nog zijn omtrent de Bende en die nog steeds niet beantwoord zijn. Verjaring van de misdaden van de Bende van Nijvel ligt inmiddels op de loer.
Een hele krachtige film met een fantastische rol van Jan Decleir.

De voorbereiding van meerdere jaren voor deze film heeft geloond.
"Niet schieten" is een knappe film die niet alleen enig inzicht geeft in de wanpractijken die rond het onderzoek plaats vonden, maar ook op een overtuigende, gevoelige manier de impact weergeeft van personeen bij het drama betrokken, hun woede, hun onmacht, het onbeantwoord blijven van essentiële vragen en uiteindelijk hun weerzin van de bevoegde instanties.
Hoogtepunten zitten in de emotionele scene met de identificatie van de slachtoffers en in de aangrijpende replieken tegenover de zoveelste nutteloze commissie.
Jan Decleir is subliem in zijn vertolking en Jonas Van Geel bevestigt zijn veelzijdigheid.

avatar van GoodOldJack
Kwam deze even zwaar binnen seg.

Overdonderende en intense kijkervaring die mij meermaals koude rillingen bezorgd heeft, met voorsprong het beste dat Coninx als regisseur heeft afgeleverd, misschien zelfs ook iets van het beste dat Decleir ooit gedaan heeft en die man heeft veel goeds gedaan... .

Zeker dat eerste deel is van een uitzonderlijk hoog niveau en van een intensiteit die ervoor zorgt dat je in je stoel gekleefd bent en blijft.

avatar van jordybeukeboom
Jan Decleir in topvorm!

Kan niet anders zeggen dat ik deze film indrukwekkend vind !!
Maar ik moet ook zeggen dat ik na het zien van dit, waar gebeurde, verhaal me schaam om Belg te zijn.
Dat er in een 'beschaafd' land zo iets kan gebeuren, dat zo iets wordt toegestaan, dat gaat mijn verstand te boven.
Ik hoop dat de woorden op het einde van de film bewaarheid worden en dat er ooit iemand de moed zal hebben om het echte verhaal te vertellen, maar lang moet men niet meer wachten of het is te laat!!!
Deze film maakt echt wel indruk, vooral het einde is zeer emotioneel, de speech die Albert (Jan Decleir) geeft voor de onderzoekscommissie slaagt in als een bom.
De ganse cast is trouwens uitstekend in deze film, de acteur die de kleine David vertolkt moet echt wel van een uitzonderlijk talent beschikken om deze rol neer te zetten, ook de dochter van het gezin, Rebecca, sterke rol van Zita Wauters (inderdaad de dochter van...)
Maar een pluim voor de ganse cast hoor, dit is geen simpele film, en moet voor velen, een zware taak zijn geweest om de personages te vertolken, tenslotte is dit een zaak die wij allemaal bewust hebben meegemaakt, toch de mensen van mijn generatie.
Een film die je moet gezien hebben, die ook lang zal nazinderen, althans dat doet hij bij mij....
En het is een tijd geleden, mijn nieuwe nummer 1 in mijn top 10 van films aller tijden !!!
Spannend, ontroerend, schokkend.. een schande voor België het verhaal, maar een dijk van een film !!!

avatar van Baboesjka
Ik kende het verhaal over de bende van Nijvel niet. Ik kom ook niet uit België. Toch was ik benieuwd naar deze film. De eerste helft vind ik erg intrigerend en het raakte mij. De tweede helft kon ik minder goed volgen en mijn aandacht verzwakte, wat niet wegneemt dat ik het heel erg en aangrijpend vind dat dit heeft plaatsgevonden. Goed geacteerd en mooi beeld. Een voldoende. 3*

avatar van Mvl1984
De bende van Nijvel. De gebeurtenissen aan de Delhaize in Aalst gebeurden toen ik een jaar oud was. Ik weet er dus weinig van, behalve de zaken die je op tv ziet en leest ik de krant. Het is wel overduidelijk dag het een triestige periode was die de Belgische top niet wou/wil oplossen. Sterke film, heel aangrijpend vooral. Maar helaas, ik ben fan van Jonas Van Geel, maar man, wat doet die in deze film? Komt absoluut niet tot zijn recht en het paste gewoon niet in het plaatje. Maar voor de rest, goede film.

avatar van Tartarus
Wat een prachtige film met een uitmuntende rol van Jan Decleir. De film gaat niet zo zeer over de bende van Nijvel als wel de gevolgen voor de nabestaanden van 3 van de slachtoffers. We volgen het verhaal van David en zijn opa die niet alleen worstelen om hun verdriet een plaatsje te geven, maar ook strijden voor gerechtigheid. En deze strijd is ontzettend mooi neergezet. De ene dag is vol hoop en strijdlust, de andere dag somber en teleurstellend. Af en toe vermoeid bij de pakken neerzitten om daarna toch weer vol goede moed verder te vechten.

Als kijker hoef je niet Belgisch te zijn of wat van deze terreur af te weten om de film te zien, een gevoel voor medeleven is al wat nodig is. Deze slachtoffers waren gewone mensen die gewone dingen deden op een gewone dag in een gewone winkel. Dit had iedereen kunnen overkomen en dat maakt het verhaal nog intenser. Kippenvel krijg ik er van.

De slachtoffers zullen nooit antwoorden krijgen en de daders zullen nooit gestraft worden. De film laat zien hoe dat extra traumatiserend is voor de slachtoffers, iets waar ik zelf nooit zo stil bij heb gestaan. Iedereen weet dat je na een tragedie verder moet met je leven, maar wat als je dat gewoonweg niet kan?

Trouwens, voor de liefhebbers van true crime rabbit holes ( hebben we hier in het Nederlands ook een mooie term voor?) is deze hele zaak een fascinerend onderwerp. Wie, wat, waarom? Terreur die nooit vergeten mag worden.

avatar van darlynhailey
prachtige aangrijpende film .super acteerwerk van jan Decleir

De film wist mij tot het einde te boeien, maar heeft toch een aantal zwakke punten. Belangrijkste daarvan zijn voor mij de (disproportie in de) fysieke ontwikkeling van de personages (Albert, Carlos <> David, Metje), en de door Quentin reeds genoemde ongeloofwaardige eind-speech van Albert. Ook het taalgebruik vond ik vaak een weinig overtuigend compromis ("verkavelingsvlaams").

avatar van Boneka
De bende van Nijvel was mij wel bekend, maar erg veel kwam er toen niet in het journaal .België is voor mij wel altijd een land geweest van de gesloten cultuur. Nooit geen fris land gevonden. De hygiëne de fabrieken. Als je de grens overgaat kom je al op beton. De fout die ze ooit hebben gemaakt in België is om Vlaanderen in tweeën te delen. Het had beter bij Nederland kunnen blijven. Afijn "Niet Schieten" is wel een goed gemaakt verhaal op ware gebeurtenissen. Vond de eind speech wel heel erg sterk en vertelde eigenlijk in een notendop wat er allemaal mis is in het land. Sowieso wordt de film vooral gedragen door Jan Decleir die een sterke rol heeft in deze film. Valt alleen niet mee om de acteurs allemaal een beetje ouder te maken. Dat was bij de een meer geslaagd, dan bij de ander. Het jongetje was makkelijker, maar dat gekke kapsel vond ik maar raar als tweede persoon.

Zeker interessant was ook het debacle van Detroit. Wat mij niet zo bekend was was het feit dat hij vele meisjes deelde aan hooggeplaatste figuren.

De film duurt lang eigenlijk ietsje te lang, maar blijft wel te pruimen. Gelukkig werden er niet al te veel Vlaamse woorden gebruikt, want Vlaams werd gewoon zo neergezet. Allee en kot zijn de meesten wel bekend nu. Niet schieten is eigenlijk een soort van Zodiac. De moordenaar is daar ook bekend geworden,. Dat geldt ook voor de bende van Nijvel, al zie ik daar best een keer details van loskomen. De echte daders zullen nu eind 50/60 zijn schat ik zo in, maar de hooggeplaatste figuren helaas al veel ouder. Die komen straks nooit meer voor het gerecht. De echte reden zal vaag blijven. Ik geloof niet zo zeer in een extreem rechtse gedachte en al helemaal geen complottheorieën van de FBI. Wel is het opvallend, dat er willekeurig is geschoten op mensen. De buit was te verwaarlozen. Maar gezien het groot aantal mensen dat hier mee bezig is geweest geloof ik wel dat er een keer wat loskomt.

Het drama ligt er dik op en er is weinig ruimte voor humor of luchtigheid. Gelukkig zien we wel kleine uitjes naar het strand en doet de muziek lekker vrolijk mee. De muziek is vooral passend en vormt een goed geheel met de rest.

Niet schieten is niet een film om elk jaar te bekijken, maar moet zeker een keer gezien worden. En België een beschaafd land te noemen gaat mij te ver. Zoveel schandalen. De grote verdeeldheid. Wereldrecord kabinetsformatie. België is een land met teveel verdeeldheid. Wat dat betreft nog steeds een beetje het Suske en Wiske land dat maar niet volwassen wil worden.

je heb nu eenmaal zo van die films die ons leven lang op ons netvlies zullen gebrand zijn wel nu is dit er ook weer een. aangrijpend omdat het buiten de film iets is dat ons kloten land heeft meegemaakt en iedereen in belgie met tranen in hun ogen geroepen hebben om zo veel onrecht want dat was het wel. amerika worden er zo maar mensen vermoord dan denk je hier bij ons gebeurt zo iets niet? stel je voor je gaat even met je gezien wat boodschappen doen in een waren huis of zo opeens word deze overvallen mensen worden gedood je vlucht met je gezin maar die gangster hebben geen medelij met jouw en schieten je gewoon af.maar dat is nog niet alles want niemand vermoed dat er meer achter zit dan dat ze de mensen laten geloven. er word zogezegd een onderzoek ingesteld maar vele worden tegenwerkt. er worden mensen bedreigd en sommige uit de weg geruimd omdat ze zouden praten. de slachtoffer blijven gewoon in de kou staan er word niets gedaan aan gans die zaak want de beer blijft gewoon dicht. net zoals alles in ons land dat we burgers niet mogen weten. politie u vriend? toch tot wanneer ze ergens zelf een graantje kunnen mee pikken en justitie er dan ook nog bij betrokken is dan vraag je u zelf af wat ben ik nog? voor ons is het maar een film maar voor al die slachtoffers is het alsof ze het weer meemaken maar voor de rest goede rollen neer gezet goed geacteerd en gespeelt.

Ik begrijp werkelijk niet waarom iedereen hier dit een geweldige film vindt. Ik en mijn metgezel vonden er niets aan. De film was eerder een documentaire, maar dan met personages. En aangezien het gewoon een vertelling was van wat in de jaren tachtig werkelijk gebeurde rond de Bende Van Nijvel, maakte dat de film ook nooit spannend was. Iedereen wist wat er zou gebeuren, en dat gebeurde dan ook.
De hoofd personages werden haast als 'ideale' mensen irreëel voorgesteld. Er was werkelijk geen 'kantje' af, wat het geheel compleet absurd maakte.
Vanzelfsprekend is het echt gebeurde verschrikkelijk en voor de geïmpacteerde families een drama, maar hiervan een film maken, brengt werkelijk niets bij. Of dat de overlevende zoon nu mechanieker, jurist of leerkracht werd: maakt dat überhaupt ergens voor uit?
De film sleepte zich naar een einde, dat er wat mij betreft veel te laat kwam.