Niet Schieten (2018)

België

geregisseerd door Stijn Coninx
met Jan Decleir, Viviane de Muynck en Jonas Van Geel

Bij de laatste aanslag van de 'Bende van Nijvel' op het warenhuis Delhaize in Aalst op 9 november 1985 ziet de negenjarige David Van De Steen hoe zijn ouders en zus voor zijn ogen worden neergeschoten. Hijzelf blijft zwaargewond en verweesd achter. De grootouders Albert en Metje vangen hun kleinzoon op en hebben de loodzware opdracht om ondanks het grote verlies en verdriet, en vele onbeantwoorde vragen, hun kleinzoon een toekomst te bieden.

Filmpje inhalen zeggen we dan en wat voor één!!! Ben er voorlopig niet goed van.

avatar van Alittleromance
Dat deze film maar 82 stemmen krijgt begrijp ik niet, in België heeft hij al 300.000 bezoeker gehad.
Privacy settings - demorgen.be

NRT
Antonin schreef:
Toch wel enorm teleurgesteld na het zien van deze 'niet schieten', alsof de oude Vlaamse film terug is, met al zijn mislukkingen van vroegere filmtijden: belachelijke valse pruiken, (en dan heb ik het niet over vermommingen van de zogenaamde bende, natuurlijk), decors die niet overkomen, de taal te gepolijst (zitten we in Aalst of ergens op een Nederlandse toneelschool?) , een op Jan Decleir en Vivianne De Munck na slechte casting (een fc de kampioenen-actrice als... heel ongeloofwaardig), en het waar gebeurde-verhaal waar toch teveel een loopje wordt mee genomen om de mensen toch maar in tranen de cinema uit te jagen. Een gemiste kans.

Ik kan jou wel volgen Antonin. Daarom dat ik ook maar 4 sterren geef i.p.v. 5 sterren. Bij mij nam echter de emotie en de woede het over van de acteerprestaties en de slechte pruiken en kostuums. Vivianne De Munck en zeker Jan Decleir spelen ijzersterk. Decleir draagt gewoon de hele film. Het eerste halfuur is wel sterk, maar daarna zakt de film toch eventjes in elkaar. Ik vroeg mij al af of ze de eigenlijke schietpartij wel gingen laten zien. Gelukkig gebeurt dit na een tijdje. Ik ben al van jongs af aan geïnteresseerd in de bende van Nijvel. Een grote schandvlek in de Belgische geschiedenis. Ik heb wel altijd zaken gelezen, maar het menselijke verhaal en de frustraties achter dit wist ik echter niet. Dit bracht de film wel uitstekend in beeld. Ik werd gefrustreerder en woedender door de onkunde van de Belgische justitie. Wat zeg ik? Ze willen gewoon niet onthullen wie de daders en de opdrachtgevers zijn. Hoe laf kunnen mensen zijn. En dan gaat het over het neerschieten van kleine kinderen en gezinnen, maar ook het moment waarop David met zijn kruk een medeleerling sloeg vond ik verbijsterend. Lachen met het leed van anderen. Klein detail, maar ook dat pakte mij. Ze spelen natuurlijk in op de emoties, maar dat mag ook. Met momenten krijg je het toch moeilijk en dat is vooral omdat je weet dat dit echt gebeurt is. Als dit fictie was geweest dan had dat nooit dezelfde emoties van verdriet, frustratie en woede kunnen oproepen. Het onderwerp ligt dus wel in het voordeel van de film.

avatar van Lakte
Quentin schreef:
Nu is Stijn Coninx geen begenadigd regisseur, 'Marina' was behoorlijk onbeholpen en ook 'Niet Schieten' is technisch verre van perfect, maar de eerste helft van deze film is indrukwekkend. Dat is grotendeels te danken aan het weergaloze spel van Jan Decleir en Viviane de Muynck, plus het bronmateriaal dat de film sowieso al veel gravitas en emotie meegeeft.

Helaas slaat de film om zodra Jonas Van Geel zijn intrede maakt in het tweede uur, hij weet namelijk geen moment echt te overtuigen - Mo Bakker is stukken beter als de jonge David. Op dat moment wordt ook duidelijk dat Coninx niet in staat is een fatsoenlijk einde aan de film te geven, zowel met de toon als het tempo gaat het al snel mis.

Denk daarbij aan de fragmentarisch gestructureerde parlementaire-enquête en zijn poging om middels het Hilde de Moor karakter er een aanklacht tegen het systeem van te maken. Toppunt van de onkunde van de regisseur is de behoorlijk pathetische scenè met het 'grote' pleidooi van Decleir tegen het einde (dat ook fictief blijkt te zijn, iets dat je als kijker meteen aanvoelt). Jammer, het eerste uur is écht aangrijpend.

Helemaal mee eens! Vond de scene met de antiquair wel heel erg goed!

avatar van wimaroca
Is eigenlijk meer een film voor de Belgen, denk ik, ik kon het verhaal niet zo goed,dat het allemaal in een doofpot was geduwd!wel verschrikkelijk dan.

Maar die Jan Decleire is echt toch wel een topacteur,