• 12.902 nieuwsartikelen
  • 168.983 films
  • 11.071 series
  • 31.725 seizoenen
  • 629.088 acteurs
  • 196.114 gebruikers
  • 9.176.241 stemmen
Avatar
 
banner banner

Niet Schieten (2018)

Drama | 139 minuten
3,68 388 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 139 minuten

Alternatieve titels: Ne Tirez Pas / Don't Shoot

Oorsprong: België

Geregisseerd door: Stijn Coninx

Met onder meer: Jan Decleir, Viviane de Muynck en Jonas Van Geel

IMDb beoordeling: 7,6 (2.043)

Gesproken taal: Frans en Nederlands

Releasedatum: 29 november 2018

  • On Demand:

  • iTunes Bekijk via iTunes
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

  • Bioscoop Te zien in één bioscoop ()

Plot Niet Schieten

Bij de laatste aanslag van de Bende van Nijvel op de Delhaize supermarkt in Aalst op 9 november 1985 ziet de negenjarige David van de Steen hoe zijn ouders en zus voor zijn ogen worden neergeschoten. Hij blijft zelf zwaargewond en alleen achter. Grootouders Albert en Metje vangen hun kleinzoon op en hebben de loodzware opdracht om ondanks het grote verlies en verdriet, en vele onbeantwoorde vragen, hun kleinzoon een toekomst te bieden.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van EIGER3970

EIGER3970

  • 397 berichten
  • 1288 stemmen

Sterke prestatie van Jan Decleir, maar internationaal zou deze film niks voorstellen, alleen Belgen hebben hier een connectie bij. Ook niks nieuws onder de zon...


avatar van Picker

Picker

  • 368 berichten
  • 2708 stemmen

stratmans schreef:

treurig onderwerp, tiriestige film

Mee eens.


avatar van Friday the 13 th

Friday the 13 th

  • 2549 berichten
  • 1984 stemmen

De hoeveelheid aan goedkope pruiken in deze film stoorde mij enorm. Zo slecht gedaan.


avatar van Toontje G

Toontje G

  • 819 berichten
  • 1574 stemmen

Een indrukwekkend verhaal. Jan Decleir een geweldig acteur.


avatar van Gladiator72

Gladiator72

  • 32 berichten
  • 32 stemmen

Wat een verhaal en de opa krijgt van mij 5 sterren


avatar van Rafasol

Rafasol

  • 59 berichten
  • 253 stemmen

Een tweede keer gezien en toch weer een krop in de keel moeten verwerken. De typische mannenkrop die ontstaat uit woede en onmacht enerzijds en empathie anderzijds. Plus de aversie voor het politiek en ineffeciënt België zoals we het allemaal kennen, postjespakkers in een malafide bureaucratie. Wetende dat de antwoorden er zijn en ze ons wederom in ons gezicht uitlachen.

Bepaalde zaken in de film konden misschien iets anders aangepakt worden. Jonas Van Geel had ik zo gelaten, en al zeker niet in de volledige look van Regi Penxten. Leek alsof hij ieder moment 'Waar zijn die handjes?' ging roepen. Ann Tuts (Doortje) als non, vond ik ook grenzen aftasten bij een dergelijk thema, en dat heeft niks met haar acteerprestaties te maken.

Topprestaties van de grootouders natuurlijk, 2 toppers, en de broers Bakker ook weer sterk.


avatar van Flavio

Flavio

  • 4688 berichten
  • 4983 stemmen

Zeer degelijke film met Decleir die nimmer teleurstelt, over de beruchte Bende van Nijvel, die zoals in deze film wordt gesuggereerd vanuit de rijksrecherche was opgezet om naar Russisch model false flag operaties uit te voeren om hun budget te vergroten- zo interpreteerde ik de woorden van Lepoudre tenminste (wie heeft ervan geprofiteerd?). Het wordt -gelukkig- in het midden gelaten of die lezing de juiste is, zodat het raadsel kan voortbestaan.

De film focust op een familie die zeer getekend is door de bende, waardoor de nadruk vooral op het drama komt te liggen. Soms zakt het wel wat in en de overgangen naar een nieuwe periode verlopen niet altijd even vlekkeloos- met name Jonas van Geel als volwassen David was een verkeerde castingkeuze. Al met al toch boeiend, en schokkend dat het onderzoek zo werd gesaboteerd-ervan uitgaande dat die details zoals het overhevelen van het onderzoek naar Wallonië kloppen.


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 3451 berichten
  • 2549 stemmen

Lovelyboy schreef:

Ik heb gevochten, maar ik weet niet tegen wie...

Bijzonder geraakt door deze intrigerende film en ik kan me niets voorstellen bij de 'rare pruiken' en 'bordkarton settings' die anderen signaleren. De eindscène zou te pathetisch zijn en van andere gebruikers krijg ik de indruk dat je Belg moet zijn of bekend met de geschiedenis voordat deze film iets met je doet. Wat een onzin. Hoewel gebaseerd op ware personages moet de film niet onderschat worden als vehikel voor een nationale tragedie. Een onderbuik gevoel die uitermate treffend gebracht wordt in deze film. Ik zelf ken de geschiedenis sinds een jaar of drie door DWDD en ik kan niet anders zeggen dat het een uitermate boeiend onderwerp is, een verbazingwekkend verhaal waar waarschijnlijk de onderste steen nooit boven zal komen.

De film begint met een mooi rustig tempo en de introductie van het gezin. Geen vuiltje lijkt aan de lucht tot het bezoek aan de Delhaize. Een geweldige opbouw vind plaats met de spanning en paniek, gezien vanuit Metje en Albert's flat. Ondanks het gebrek aan eerste persoon beelden van de shooting draait het prima rond Albert waar de drama, chaos en angst afdruipt. Een beklemmende identificatie vind plaats, des te dubbel is de opgewektheid richting het jochie die pas met zijn zware tocht begonnen is. Missertje wellicht dat Albert tijdens de operatie vertelt dat papa, mama en zus dood zijn. Moeilijke beelden van Albert in het lege huis en de begrafenis volgen en een poging om het leven op te pakken. Aandoenlijk hoe Albert toch iedere keer bij het jongentje is.

De essentie van de film dient zich aan met meer vragen dan antwoorden. Een waas van geheimzinnigheid trekt zich op en des te verder Albert komt met zijn onderzoek, des te meer stijgt de paranoia en bij mij ook de frustratie als kijker. Niet alleen de traumatische ervaring en nasleep bij de betrokkenen wordt goed gebracht maar als geheel de angst, paranoia en het falen in welke vorm van rechtssysteem dan ook. Beklemmend zijn bijvoorbeeld het bedienen van het kijkgat en de emotionele lading waarmee hij dat vertelt, of bijvoorbeeld de dreigbrief. Hoe iets je leven kan beheersen...amai! De uiteindelijke beelden van de schietpartij zijn prachtig gebracht en gemonteerd, meestal niet zo'n fan van slow motion maar deze montage vaart er wel bij en maakt hem des te beklemmend. De eindspeech zal dan misschien wat te dramatisch zijn maar zoals ik al eerder zei symboliseert die toespraak eerder een algemene opinie van frustratie, angst, wantrouwen, kortom een onderbuik gevoel, van het Belgische volk op alle merkwaardige beslissingen dan dat die bijzonder reëel is. Maar dat hoeft van mij ook niet. De boodschap komt wat mij betreft meer dan prima over en ik ben meer dan ooit in het onderwerp geïnteresseerd.

Niet schieten...overdonderde mij, raakte en frustreerde me, en geeft een meer dan prima idee van de warboel rond de Bende van Nijvel. Een geweldige film wat mij betreft die prima de kern benadert van alle onbeantwoorde vragen en het mysterie dat het geheel nog steeds vormt. Uitmuntende film met prima acteerprestaties van onderandere Decleir en De Muynick.

Inmiddels heel wat informatie verder en rijker met verschillende boeken over het onderwerp De Bende van Nijvel en afgelopen zomer nog de documentaire over De Bende van Patrick Haemers gezien maar echt opheldering gaat er nooit komen vrees ik hoewel ik toch iedere maand wel even een zoekopdracht via Google doe om te kijken of er nog nieuws is.

Als drama, over deze nationale tragedie, staat Niet Schieten nog altijd als een huis en boet de film niet in qua kracht ondanks dat ik de film vermoedelijk inmiddels 5 a 6 keer gezien heb. Desondanks blijft de film een hoog emotionele vibe hebben, fascineert en schokt rond deze verschrikkelijke nationale schandvlek met louter leed en verdriet. En voor wie zich er in verdiept of interesse heeft gaat het nog veel dieper dan deze film met een België begin jaren '80 die meer weg had van wild west met extreem links en rechtse groeperingen en verschillende bendes die overvallen pleegden, roofden en moorden. Niet Schieten...is slechts een druppel op een gloeiende plaat van de immense complottheorieën die er zijn tot in het de hoogste regionen met staatsveiligheid, de politiek en het Koningshuis. Een raadsel die gemakkelijk mee kan met de grotere raadsels als JFK, Marilyn Monroe, Luther King, Pearl Harbor, 9/11 en waarschijnlijk zullen we de waarheid nooit weten. Niet Schieten vormt met al deze wetenschap een ontzettend fraai en emotioneel beeld van de gemiddelde Belg getroffen door de aanslagen wat leidt tot een prachtige film.


avatar van mrklm

mrklm

  • 9583 berichten
  • 8921 stemmen

De 9-jarige David van de Steen [Mo Bakker] overleeft in 1985 ternauwernood een overval dat door De Bende van Nijvel wordt aangericht in de Delhaize in Aalst. Zijn vader [Louis Talpe], moeder [Elke van Mello] en zus [Zita Wauters] overleven het bloedbad niet. Grootouders Metje [Viviane de Muynck] en Albert [Jan Decleir], die ooggetuige was van de schietpartij, nemen de zorg voor David voor hun rekening. Albert belooft zijn kleinzoon dat de daders hun straf niet zullen ontlopen, maar ontdekt al snel dat politie, justitie en politici grote steken laten vallen bij het onderzoek naar De Bende van Nijvel. Ten einde raad zoekt hij hulp bij onderzoeksjournalist Hilde de Moor [Inge Paulussen]. Deze boeiende reconstructie van een zwarte bladzijde uit de recente Belgische geschiedenis is gebaseerd op de memoires van de echte David van de Steen en toont op indringende wijze wat de impact hiervan is geweest op slachtoffers en nabestaanden. De titel verwijst naar de laatste woorden die Davids zus uitsprak voor ze in koelen bloed werd doodgeschoten.


avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 1398 berichten
  • 840 stemmen

Gisteren verscheen in de Vlaamse pers dat het onderzoek naar de Bende van Nijvel na 38 jaar zal worden afgerond. Helaas is men sinds het laatste feit (de overval op Delhaize in Aalst in november ’85) nog niks opgeschoten met het vinden van de daders. Terwijl de publieke opinie (ikzelf incluis) overtuigd is dat een extreem rechtse cel van de toentertijd de rijkswacht verantwoordelijk is met als doel de destabilisatie van België te willen bekomen en door hogere machten van de overheid (justitie, politiek) werd toegedekt. Toch zeggen onderzoekers nu nog koudweg dat er geen spraken is van complot. Maar verder geven ze geen commentaar.

Slachtoffers en nabestaanden werden die 38 jaar steeds aan de zijkant gehouden en zullen dus nu op 28 juni waarschijnlijk te horen krijgen dat het onderzoek wordt stopgezet. David Van Den Steen is een van de overlevenden in de raid van Aast (zijn vader, moeder en zusje kwamen om, hij werd zwaar gewond) en werd een voorvechter om de waarheid boven te halen. Hij schreef er een boek over en dit werd samen met David's inbreng door Stijn Coninx in film gegoten nl Niet schieten. Het is tot mijn verbazing (want Coninx was de laatste jaren met zijn TV werk op routine overgeschakeld) een zeer goede film geworden. Niet schieten is op zijn best als een aangrijpend en ontroerend verhaal van een bejaard echtpaar die de zorgen van hun kleinkind op zich moeten nemen. Het duo Stijn Coninx / Jan Decleir werden na Daens opnieuw succesvol verenigd en de prestatie van Decleir is fenomenaal. Zijn queeste naar DE waarheid is treffend uitgebeeld als iemand die eens met hoop dan weer moedeloos doorheen de dagelijkse gang van het leven gaat. Zijn relatie met zijn kleinkind is mooi getekend met spanningen en generatieconflicten. Er wordt ook stil gestaan bij het onderzoek en de vreemde praktijken tijdens de aanslag (er stonden blijkbaar agenten in de buurt die niet optraden) en erna (politiemensen die verder graven worden weggepromoveerd, dreigbrieven, bureaucratie en onverschilligheid bij de politie cellen) maar er wordt niet tot op het bot gegaan. Begrijpelijk misschien omdat het speculaties blijven maar dit deel van het verhaal blijft jammer genoeg aan de oppervlakte drijven. Maar Niet schieten blijft knap gemaakt (fotografie en score dik in orde) en wist mij zeker mee te nemen met het verhaal van David en zijn grootvader Petje en grootmoeder Metje. Ik werd er stil van van zoveel verdriet en onmacht net als ik gisteren op nieuw stil werd van zoveel onrecht aangedaan door justitie zelf.