Dode Hoek (2017)

België
Actie / Misdaad

geregisseerd door Nabil Ben Yadir
met Peter Van den Begin, Jan Decleir en Ruth Becquart

Het verhaal gaat over Jan Verbeeck, een compromisloze commissaris van de Antwerpse drugsbrigade. Hij is als 'Mr Zero Tolerance' ongemeen populair en berucht bij de bevolking en in de media. Het land staat dan ook in rep en roer wanneer hij aankondigt dat hij de politie verlaat om zich, net vóór de verkiezingen, aan te sluiten bij de extreemrechtse partij VPV. Op zijn laatste dag als politieman leidt een onderzoek hem naar Charleroi waar een inval in een drugslaboratorium een reeks onvoorzienbare en fatale gebeurtenissen in gang zet.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Geen opvallende film. Ik had de aankondiging ervan zelfs wat gemist. Nochtans grote namen met Peter Van Den Begin en Jan Decleir. Het verhaal is actueel en heeft wat politieke verwijzingen. Nochtans is het geen politieke film geworden, maar een thriller. Het is niet altijd zo speciaal en heb je in Hollywood al beter gezien, maar het is voor een Vlaamse film met momenten wel hard. Wat sfeervolle muziek en hier en daar het juist shot, zorgen dat de film zeker aangenaam is om te zien. De personages zijn amper uitgewerkt zodat je niet veel meeleeft. Buiten Peter Van den Begin dan die één van zijn betere rollen speelt. Jan Decleir acteert weer op automatische piloot. Het is een vakman, maar speelt ver onder zijn kunnen. Doet wat denken aan Al Pacino of Robert De Niro die hun gloriejaren ook al lang achter zich hebben liggen.

avatar van dvdfreak123
Toch wel gisteren genoten van deze dode hoek in de cinema. Duister vlaams filmpje zoals er niet veel zijn. Verhaal is goed en je wilt wel hele tijd weten hoe het in elkaar zit en hoe het gaat aflopen. Van Den Begin speelt toch wel zijn beste rol tot nu toe vind ik. Film is soms wel traag maar dit stoort niet echt. Zoals hierboven beschreven een paar mooie shots zoals wanneer van den begin die gast in elkaar slaat aan zijn wagen en de camera vanuit de koffer filmt was zeer goed gedaan. Zo een film is natuurlijk wel al beter gedaan in hollywood. Maar toch zeker een vermakelijk vlaamse thriller. 7,5/10

avatar van Flitskikker
Rauwe, duistere thriller die audiovisueel zeer sterk is. Het verhaal is inderdaad actueel en snijdt pijnlijke politieke dilemma's aan. Het acteerwerk was goed, alleen miste het verhaal wat diepgang. Toch was de sfeer heerlijk beklemmend, zodat je tot en met het einde geboeid bleef, ook al wist je soms niet wat er inhoudelijk precies speelde. Hier en daar wat leuke humor zoals we van Van den Begins rollen gewend zijn. Toch wil ik nog even terugkomen op de soundtrack: erg sterk, en een goede bijdrage aan het rauwe en beklemmende van de film. Ook de geluidsmix zelf was perfect; heb de volumeknop niet hoeven aanraken, die bij Nederlandse films toch wel altijd bij de hand moet zijn.

Prima film dus. Het loont om hem in HD te zien (blu-ray, iTunes, Google Play enz.), dus laat de dvd links liggen.

7,5/10

avatar van qwatje
Toffe Belgische politieke aktie-politie thriller. Met een goed moraal. "Ken je niet alle feiten, dan kun je zomaar een verkeerde eindconclusie trekken. Een echte aanrader voor allen die van politieke thrillers houden. Dikke 3,5*

avatar van molbo
Ik vond het er eerst veelbelovend uit zag, maar gaandeweg trat de verveling toe

avatar van Onceuponanytime
Het is wat wachten tot het duister verhaal tot zijn ware toedracht komt. De thriller bevat geen onvergetelijke hoogtepunten en vertoont soms zeer trage vooruitgang. Positief is het acteerwerk en het zicht van de grauwe locaties.

avatar van K. V.
Deze lag in de bib en eens geprobeerd. Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord. Veel bekende namen en de film begint wel veelbelovend, maar ik vond het uiteindelijk toch niet altijd even boeiend.
Verder zag de film er prima uit.

avatar van Rodger
Matige film, niet echt een uitblinker in deze genre.
2.0 .. ** Maar net.

avatar van DjFrankie
Rodger schreef:
Matige film, niet echt een uitblinker in deze genre.
2.0 .. ** Maar net.

Mee eens

Zeker geen slechte film.
Wordt wel bijna volledig gedragen door Peter Van den Begin, al doet de rest van de cast het ook wel goed.
Vond het sfeertje wel goed, mede dankzij de nogal grijze locaties.

avatar van sinterklaas
En terwijl... (Ik ga het gewoon voor de zoveelste keer zeggen omdat het gewoon als Nederlands filmliefhebber een botknagende tergende situatie is) ...Nederland ondertussen nog altijd en als een toenemende epidemie de ene godverdomde romkom na de andere uitschijt en parasiteert op makers die tenminste hersens hebben ( ( ) ben ik van de week opnieuw verrast door een werkje van de Zuiderburen... Jaja... Nu weet ik waarom Nederlanders Belgenmoppen hebben... uit verwringing omdat ze zelf zo dom en creatieloos zijn en niet verder kunnen denken dan geluk in combinatie met een dosis prozac op een dag.

Maar goed... Dode hoek is weer helemaal Belgisch... Rauw, direct en een sterk verhaal. Pieter van den Begin (Ha, die gekke Andreetje uit Alles moet weg) speelt hier Jan Verbeek die, op de vooravond van zijn eervolle ontslag nog één missie moet ondergaan. Een drugslab ontmantelen... De boel loopt niet zoals gepland, maar hij laat het er niet bij neerzitten om zijn afscheid bij het corps na de missie uitbundig te vieren, en kijkt hij uit naar de toekomst als politicus. Echter... de missie heeft bepaalde dingen te weeg gebracht die hem langzaam maar zeker meezuigen in een vicieuze cirkel.

En hier wordt Dode Hoek een knappe en benauwende psychologische thriller waarbij je de spanning goed kan voelen en waar Jan Verbeek steeds meer zijn best moet doen om geen slapende honden wakker te maken. Daarbij zet hij zijn collega Dries onder druk en lijk je als kijker ook steeds op het verkeerde spoor te worden gebracht en worden de situaties steeds fataler en komen we steeds dieper in een wereld van corruptie en zelfs terrorisme.

Vooral wanneer blijkt dat die ene hoofdverdachte Jans verloren zoon schijnt te zijn is een ijzersterke uitwerking en hierbij vallen ook alle puzzelstukjes op zijn plek.

Die ongelukscene was wel een beetje onrealistisch. Ja... de bestuurder is doorgereden... Maar om dan op klaarlichte dag, midden in een woonwijk, uit een kofferbak kruipen... Niemand die het ook ziet ofzo...

Ook het einde was erg goed. Opmerkelijk ook was dat Jan Verbeek al die tijd niet als verdachte werd aangemerkt en zijn speach als politicus mocht uitoefenen... totdat...

Weer een sterk filmpje van de Belgen.

Teleurstelling. Heel wat clichés en slordigheden in de plot.
Van den Begin redt wel één en ander, maar kan niet beletten dat deze film diepgang mist.

avatar van umbra
Plots kwam ik deze tegen in de tv-theek, had er voordien niets van gehoord of opgemerkt...Ik dacht Vlaamse film met onze Peter, da zal het kijken wel waard zijn en viel goed mee, komen indd wel wat clichés in voor, maar ie keek lekker weg en er zat door gans de film een lekker sfeertje. 7/10

avatar van hoffhaan
Aardige film, af en toe wat verwarrend. 3.0

avatar van Lakte
Vond het een aardige en vermakelijke film. Helaas geen hoogstandje. Zaten te veel ongeloofwaardige dingen in waardoor het helaas geen hoogstandje geworden is.

Voor de vermakelijkheid en de goeie acteurs 3*
Verhaal had beter gekund.

Altijd leuk om Jan Decleir te zien!