Duelles (2018)

Frankrijk / België
Drama / Thriller

geregisseerd door Olivier Masset-Depasse
met Veerle Baetens, Anne Coesens en Mehdi Nebbou

Alice en Céline zijn buren en tevens beste vriendinnen net zoals hun zoontjes Théo en Maxime, die niet van elkaar weg te slaan zijn. Die vrijwel perfecte harmonie wordt doorbroken wanneer Alice lijdzaam moet toezien hoe Maxime, het zoontje van Céline, verongelukt. Verblind door verdriet verwijt Céline haar buurvrouw dat die niet genoeg heeft gedaan om het leven van haar zoon te redden. Er ontstaat een breuk tussen de twee vrouwen en Alice verdenkt Céline ervan dat die zich wil wreken op haar zoon Théo.

• Vanaf 16 juli in de bioscoop

Een tevreden producent en actrice, Anne Coesens, op onze avant-première afgelopen donderdag in onze filmclub. Het talrijk opgekomen publiek was aan de reacties te horen en aan de beoordeling te zien ook heel enthousiast. Daar zijn wij als bestuur van de filmclub in Oostende natuurlijk heel tevreden mee.

Duelles komt op 17 april in de zalen.

Een naar en onwaarschijlijk verhaal in thrillervorm gegoten.
De Engelse titel luidt "Mothers' Instinct". Stel me voor dat het moederlijk instinct toch heel wat anders betekent.
Film drijft op een goede regie en op de knappe vertolkingen van Veerle Baetens en Anne Coesens die hopelijk de volgende keer in een geloofwaardiger plot hun talent mogen bevestigen.
De kleine Jules Lefebvres heeft een expressief gelaat en oogt ouder dan zijn rol.

avatar van Baboesjka
Een vrij spannende film. Ik vind het acteerwerk erg goed, de kleine jongen is indrukwekkend in zijn rol, en het verhaal vind ik bijzonder. Geen dertien in een dozijn. Het eind vind ik niet erg sterk, en erg geloofwaardig evenmin, maar al met al vind ik het een fijne en interessante film. 3,5*

avatar van Fisico
Het magere MM-gemiddelde deed me even gereserveerd naar deze thriller van Belgische bodem kijken, maar dat veranderde al vrij snel. Een film met Veerle Baetens is vaak in orde en ook hier geeft ze het personage van Alice gestalte als een vastberaden moeder die troost en empathie tracht te bieden aan haar beste vriendin die onlangs haar kind verloor.

Deze soort films valt of staat met een degelijke spanningsboog en deze was zeker aanwezig. De paranoia werd misschien iets te makkelijk gecreëerd, maar sloeg wel aan en werd subtiel verweven in het plot. De uitstekende acteerprestaties van sowieso de dames zijn hier niet vreemd aan. Niet alles lijkt even logisch, zo vond ik het subplot van de oma wat magertjes en vergezocht. Uiteindelijk is het ook vrij abnormaal dat er zoveel dodelijke ongelukken zijn op zo'n kort tijdbestek rond 1 personage.

Desalniettemin een uitstekende thriller met een bevredigend einde. Men kon het ook clichématig aangepakt hebben en even zag het ernaar uit dat Veerle Baetens nog ging ontwaken. Niet dus en dat is verademend. Misschien een bad ending, maar ook in real life is het ook niet altijd de stier die het onderspit delft in de arena. Mooi!

avatar van AmazingPP
Best wel OK thriller die me met vlagen deed denken aan de films van Alfred Hitchcock, waarom weet ik zelf niet zo goed. Acteerwerk is dik in orde van de gehele cast en het camerawerk mag er ook zijn. Toch is het allemaal vrij voorspelbaar, zelfs het einde had ik wel in de gaten. Nou ja, heb met toch prima vermaakt. Drie sterren.

avatar van apolicum
Baboesjka schreef:
Het eind vind ik niet erg sterk

Ik vond het einde net wél sterk. Eindelijk eens geen typisch happy-end einde.

avatar van Multivitamine
Kreeg deze als tip om te kijken (zoals dat meestal hier gaat) omdat Veerle (zeer goede actrice) meespeelt.
Dit soort films is eigenlijk totaal niet mijn ding, toch vond ik deze goed. Mocht het weer kunnen en een kaartje is van redelijke prijs, ga hem dan gerust in de bioscoop kijken.

Vanaf 16 juli in de bioscoop ( O’Brother, via Gusto Entertainment)