Freaks (2018)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Zach Lipovsky en Adam B. Stein
met Lexy Kolker, Emile Hirsch en Bruce Dern

Een gestoorde vader (Emile Hirsch) sluit zijn 7-jarige dochter Chloe (Lexy Kolker) op in huis en waarschuwt haar voor de ernstige gevaren buiten. Maar de mysterieuze Mr. Snowcone (Bruce Dern) overtuigt het meisje om te ontsnappen. Achter haar voordeur ontdekt de dappere Chloe een bizarre, bedreigende en mysterieuze nieuwe wereld. Samen met Mr. Snowcone begint ze aan een diepgaande zoektocht naar familie, vrijheid en wraak.

Heb zeer veel films gezien 2 per dag moet veel films nog toevoegen Netflix Google play Ziggo demand dus tja

avatar van knusse stoel
Xastur schreef:

Dan ben je inderdaad wel even bezig als je de hele database van deze aanbieders door wilt nemen
En "Xastur", voelen als een freak en het zijn, geloof mij, zit gelukkig een groot verschil in. Ik ken ook mensen die autistisch zijn maar echt, waren er maar meer zo aardig als zij zijn!

De film: in het begin is het enigszins onduidelijk voor de kijker(s) waar het verhaal over gaat en of de vader er wel goed aan doet om zijn dochtertje op te sluiten. Totdat opa in het beeld verschijnt en alle stukjes in het geheel vallen, tenminste de meeste stukjes. De rol van het dochtertje wordt gespeeld door Lexy Kolker die in werkelijkheid nu 10,5 jaar jong is en een grote filmtoekomst kan hebben, ze speelt haar rol erg goed in deze film! Hoe verder we in de film kwamen, hoe meer deze ons in de greep kreeg met een boeiend geheel. Voor hen die "freak" werden genoemd is het niet een aangename wereld. Ze worden bij wijze van spreken, weggemoffeld, een grote berg is wat hen rest. Dat krijgen ze tenminste te horen van de overheid maar hen wacht vaak een ander lot.
Zoals ik al zei, hoe meer het verhaal vordert, hoe meer het de kijker(s) in de greep krijgt, tenminste, dat gold voor ons.
Voor het geheel krijgt deze film van ons als waardering een 8-.

avatar van knusse stoel
Xastur schreef:
Super gave film heeft mij tot de hele film aan het beeld gekluisterd
Als autist voel ik mij vaak net zo als de freaks...

Xastur schreef:

En "Xastur", voelen als een freak en het zijn, geloof mij, zit gelukkig een groot verschil in. Ik ken ook mensen die autistisch zijn maar echt, waren er maar meer zo als zij zijn! En ieder mens heeft wel één of meerdere afwijkingen. Zou saai zijn als we allemaal hetzelfde waren, toch?

Voor het geheel krijgt deze film van ons als waardering een 8-.

avatar van numb nuts
zit in een twijfel,tussen 3,5 en 4
toch word dit een 4
dit is 1 vd verrassende films betreft scfi en thriller samen
1ste half uur dacht ik dit word helemaal niks,en opeens viel het kwartje

voor een sfici en thriller fanatic,zal je deze zeker goed vinden met een beetje geduld

echt verrassend

Wow. Ik kwam deze toevallig tegen en dacht, "Laten wij het maar proberen". Met 2 zesjes op IMDB kan het nooit heel slecht zijn. En wat werd ik aangenaam verrast.
Buiten het feit dat er "Scifi / Thriller" bij stond (wat overigens al wel aan de filmposter viel af te leiden), wist ik niks. En het eerste deel van de film taste ik dan ook heerlijk in het duister over waar het heen zou gaan. Ook omdat het scenario sowieso al goed zijn best doet je op het verkeerde been te krijgen. Aandachtig hebben ik zitten kijken hoe het verhaal zich verder ontvouwde en hoe de vork nu eigenlijk in de steel zat.
Een en ander is wel erg ver gezocht (Paps kan gewoon even heel de wereld "on hold" zetten voor maanden aan een stuk bijvoorbeeld), en als je er even over na gaat denken zijn er wel wat gaten te schieten in de erg fantasierijke krachten die de film tentoonspreidt. Maar als je je daar even overheen weet te zetten is het rendement dat de schrijver uit deze wat onzinnige basis ideeën haalt wel bijzonder hoog. Zo vaak wordt ik niet meer verrast als bij Freaks. En daarvoor wil ik de wat minder punten best door de vingers zien. Al helemaal als je je bedenkt dat deze intrigerende film met een erg klein budget tot stand is gekomen. Freaks verdiend een groter publiek.

avatar van Psycho-M
Hele gave sci-fi.
Top acteerwerk van Hirsch en vooral van de jonge Kolker.
Deze film greep me van begin tot eind.
Zo zouden meer sci-fi's gemaakt mogen worden.
En als je je bedenkt dat deze film met een voor Hollywood begrippen mager budget is gemaakt dan is dit toch een overwinning voor de originele filmmakers.
Ik ben het eens met Jynxter deze film verdient een groter publiek

avatar van Filmkriebel
Al lang geleden dat ik nog eens zo'n aparte SF/fantasy zag. Meer een superpower film dan een superhelden film, want de freaks zijn opgejaagd wild . Ik zag er wat van Chronicle (3,5*) in bijvoorbeeld maar andere users spreken terecht ook over Firestarter. Het lijkt wel een prequel film op iets wat nog moet komen ... hopelijk

Het begint allemaal echt geheimzinnig. Is de vader nu een gek die zijn dochter gijzelt? Of beschermt hij haar ergens voor? Vond het begin wat lastig om door te komen omdat je als kijker zelf niet goed weet hoe je moet interpreteren wat je ziet. Zeker wanneer die visioenen van die moeder en die buren er tussenkomen is het nog verwarrender. Het duurt dan ook net iets te lang voor de eerste onthulling komt met Mr. Snowcone. De film schakelt dan toch over naar een hoger niveau en toegegeven, de film houdt het tot het einde vol. De gave van de vader om de tijd af te remmen kon ik niet goed plaatsen, zeker omdat de agente hem scande en hij géén freak bleek te zijn. . En zo zijn er nog wel enkele dingetjes. Niet slecht deze film die vooral op originaliteit hoog scoort.

avatar van Phantasm
Je moet van dit soort s/f houden, niet echt mijn ding.

avatar van Rodger
Heeft wel iets,.. mysterieus...
Dus je blijft deze afkijken tot het einde...
3.0 ***

avatar van sinterklaas
Sterke film die aan het denken zet. En natuurlijk... een grote publiciteit zal het wel niet gekregen hebben.

En ik mag toch wel blij zijn dat er rond deze tijd steeds meer films (en boeken) komen die laten zien dat ze het spuug en spuugzat zijn met de hokjesculturen en de karikatuur-diagnoses.

De film speelt zich denk ik een kleine tien a twintig jaar later in de toekomst... wacht, laat ik nog even subtiel blijven. We volgen een vader en een dochter die geheel geisoleerd in een huis leven, van de buitenwereld af. Vader houdt zijn dochtertje Chloe (waarschijnlijk een van de sterkste kinderrollen in jaren) binnen de deur en maakt haar wijs dat het buiten dodelijk een gevaarlijk is. Je gedachten gaan alle kanten op; is het een soort opgepoetste versie van 10th Cloverfield Lane? Is de filmposter enorm misleidend? Is het agorafobie? Manipulatie?

Dan krijgen we te maken met ijscoman Snowcone? Is de man een kinderlokker waar de hele buurt voor moet vrezen?

Maar nee, het loopt toch allemaal net even anders uit. Heel anders zelfs. Sterker nog, de film omvat toch een soort maatschappelijke boodschap waar ik heel blij van wordt. Of het is zelfs nog veel meer.

Amerika wordt geteisterd door "Freaks". Ofwel, hoe een slag mensen die door diagnoses een karikaturale brandmerk op hun kop hebben gekregen (met "Autist" als verdoezelnaam)... iets allerdaags dus. Chloe/Elenore, schijnt zo'n freak te zijn.

De uitwerking daarvan begint haast als een soort sprookje; met o.a. die vermogen van Chloe om zichzelf in een andere ruimte te verplaatsen (waarvan je eerst zou denken aan een droom), maar toch ook die band met Snow Coone, waarvan je eerst dacht dat dat de badguy was, waar haar vader haar voor gewaarschuwd had. Dan wordt vervolgens alles uit de kast getrokken. Hoe meer tijd er verstrijkt, hoe meer we erachter komen hoe de regering te werk gaat.

En zeg nou zelf; die werking leunt wel griezelig dichtbij tegen de werkelijkheid. Ik kan me nog een aflevering herinneren met Alberto Leeghoofdmans met die Asperger bij de spermabank. Hoe fascistisch en opruiend wil je het hebben?

Maar helemaal niet vreemd ook; want ja, al die zogenaamde diagnoses die de mensen tot karikatuur maken en je tot de dood in de speelhoek proberen te douwen; om zo maar geen verontwaardiging los te maken bij de "normale mensen". Bij deze film is de nuance helemaal weg; ofwel, volgens de regisseur kunnen ze het krijgen zoals ze het hebben willen.

En de film pakt ook veelvoudig uit; van telekinetische krachten of stevige actiescene's... tot zaken waarbij je dit niet zo snel tot een jeugdfilm kan bestempelen. Ook die moeder speelde fantastisch, de emoties en het realisme lagen er vrijwel dik bovenop. De goedkope cameratechnieken stoorden nergens... Wat ik wel een afknapper vond was die superhero-einde. De subtiliteit is bij deze ook in een klap verdwenen.

Het lijkt erop alsof er, na jaren lang hokjesplaatsen en marginaliseren, eindelijk een hype is losgekomen. Neem bijvoorbeeld ook Stranger Things, Het boek Het Instituut van Stephen King... en hoogstwaarschijnlijk ook Joker, die ik nog steeds moet zien.

Prachtige sfeer en locaties ook. Het had nog wel eens een A24-productie kunnen zijn. Steengoede rollen van dat meisje en zeker die knorrige opa Snow Coon... Veel Stranger Things verwijzingen... Alles zit er wel in, en de boodschap is sterk genoeg.

4,5* (Had 5* kunnen zijn als dat einde anders was)

This movie is fucking awesome!

avatar van mrkos
Wauw, maar 180 stemmen voor toch een best leuke film? Waarom is deze niet bekender?

Mooi verhaal, uitstekend acteerwerk ( vooral de jonge Lexy Kolker ), mooie sfeer en prima special effects. Gewoon een hele leuke Sci-fi en verdiend het zeker om door meer mensen gezien te worden!

3,5 sterren.

avatar van Kondoro0614
“Hiding is out”

Ja! Eindelijk een film die ik toch wel een beetje nodig was. ‘Freaks’ kwam begin dit jaar ergens op mijn pad en de trailer wist me eigenlijk al best te overtuigen maar, ook ben ik nog best een fan van dit concept. En ook deze film wist mij erg te boeien, ik ben wel een aardige Sci-Fi fan en daarbij ben ik altijd geïnteresseerd in films over de toekomst, of iets bijzonders in de wereld zoals mensen met dit soort ‘superkrachten’, want ja eigenlijk zijn het superhelden maar dit keer word er heel anders naar gekeken.

Het begint voor mij echter wel iets te rustig, en dat is wel iets waar ik wat tegen aan hikte, er gaat een tijdje overheen voordat we eens wat echt gaan beleven, ook wel het doel van de vader en de film. We worden eerst in bepaalde cirkels gestopt, het denken dat ‘Chloe’ geesten ziet bijvoorbeeld vond ik erg leuk of het constant aan geven dat het buiten te gevaarlijk is. Wanneer Chloe opeens geholpen word door een ijscoman weet ze uit huis te raken en zo de buiten wereld te zien.

En wanneer Chloe aan de buiten wereld is getoond komen veel puzzelstukjes bij elkaar. Het ontmoeten van haar opa is daar één van maar ook dat vreemde meisje bij haar in de kamer. Ze bleek door haar hypnose krachten dus gewoon bij het meisje in de kamer te liggen om ‘samen’ te zijn terwijl dit meisje dat helemaal niet wou. Bijzonder om te zien hoe zich dat opeens helemaal omkeert in deze film.

En wanneer de moeder van dat meisje, waar ze eigenlijk naar toe zouden gaan om te vluchten, aangifte wou gaan doen bij de politie en ‘Chloe’ vervolgens de boel overneemt word de film nog spannender en indrukwekkender. Ze zorgt er voor dat er een pen in haar oog geboord word zodat andere agenten denken dat ze een ‘freak’ is, om zichzelf zo wat meer te beschermen. Of wat dacht je van de politieagente die ze zichzelf door het hoofd laat schieten
. Er word zeker niet terug gedeinsd door deze personage en dat vond ik erg gaaf.

‘Zach Lipovsky’ en ‘Adam B. Stein’ weten constant een andere weg in te slaan dan wat ik verwacht. Het voorspelbare gaat er hierdoor heel snel van af en dat zint mij wel. Zoals het boven genoemde, in welke staat ‘Chloe’ dingen wil doen maar ook met de aanvallen van agenten die we niet zien aankomen. Het eind is abrupt en kort, en dat maakte weinig uit zo werd de film ook nergens langdradig.

En dat na dat ik de film ‘Code 8’ heb gezien, weet ook deze film mij erg te overtuigen door de fantastische Sci-Fi. Ik ben fan, en ook ik deel de mening dat deze film wel meer publiciteit verdiend, zeker een waardige film.

avatar van Alathir
Freaks is een speciaal geval qua film met behoorlijk speciale gevallen als personages. Nogal logisch natuurlijk met zo'n titel. In feite zijn het mensen met bovennatuurlijke gaven. De film begint nogal traag en het is moeilijk te voorspellen welke kant het zal opgaan. Stukje bij beetje vallen zoals in de meeste mysteries de puzzelstukjes wel in elkaar. Emile Hirsch is een goed acteur, maar wat die kleine (Lexy Kolker) doet vond ik behoorlijk indrukwekkend.

Het laatste halfuur was echt wel vet. Deze film bouwt serieus op maar handelt het einde perfect af. Het is een film die moeilijk in een bepaald hokje te duwen valt. Er zit wat vanalles in: mysterie, drama, horror, SF. Dat kan werken als het script goed in elkaar zit en dat is het geval. Speciale, maar boeiende indiefilm.

avatar van wwelover
Ik volg de regisseur al vrij lang en met deze cast had ik de nodige verwachtingen. Helaas viel hij toch wat tegen. Concept is leuk, niet heel origineel, maar goed genoeg. Alleen het duurt veels te lang voor de film op gang komt. Maar uiteindelijk wordt het wel een vermakelijke sci-fi film.