The Nightingale (2018)

Australië / Canada / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door Jennifer Kent
met Aisling Franciosi, Baykali Ganambarr en Sam Claflin

In het jaar 1825 zit de jonge Ierse Clare, een veroordeelde vrouw, een Britse officier achterna in Tasmanië. Ze zweert wraak voor de gruwelijke misdaad die hij pleegde op haar familie. Ze wordt vergezeld door de jager Billy, afkomstig van de Aboriginalgemeenschap. Ook hij sleept een trauma mee uit zijn gewelddadig verleden.

avatar van Alathir
Jennifer Kent heeft de lat met The Babadook al meteen hoog gelegd. Een zeer goede horrorfilm schudde als debuut al uit haar mouw. Je kan dan verwachten dat ze dit niveau al niet meer zou halen met een volgende film. Niets is echter minder waar want The Nightingale is een zeer aangrijpend en indrukwekkend drama geworden. De koloniale sfeer is nadrukkelijk aanwezig. Ook de ratio waarin het gefilmd is, is tegenwoordig atypisch. Het is een zwaarmoedige film maar nadat je het hebt afgekeken bleef ik toch wel achter van damn, dit was sterk. Wat een acteerprestatie van Aisling Franciosi. Ik heb zelden zo de haat vanaf het scherm zien spatten. Het is ook allemaal bam in the face.

Met The Nightingale krijg je dus als kijker geen typische revenge flick voor de kiezen. Het is veel meer dan dat. Het is een behoorlijk gelaagde film. Zo wordt er een soort van connectie gesmeed tussen de Letteremairrener man en Clare door hun gedeelde pijn. Het racisme en de vooroordelen smelten voor de zon, niet onmiddellijk maar geleidelijk aan. Wat ik verder kan appreciëren is dat Jennifer Kent niet probeert te shockeren om te shockeren. Ze vindt een mooie gulden middenweg. Of The Nightingale voor iedereen is weggelegd? Ik denk het niet maar ik vind het één van de beste films van dit jaar. Jaja, zeker wel!

avatar van Thomas83
Ze zouden meer van dit soort thrillers of horrorfilms die zich afspelen in een bepaalde historische periode moeten maken. The Witch was destijds ook zo mooi. Deze nieuwe van Kent is wel van een andere categorie overigens. En ook het niveau van haar debuutfilm The Badabook wordt echt niet gehaald. The Nightingale voelt toch regelmatig wat te simpel of zo, en ik vond hem ook wat over de top met al dat geweld en narigheid. Kent zal haar research vast wel goed gedaan hebben, maar de film voelde gewoon niet honderd procent geloofwaardig, meer als een product van deze tijd. Te spaarzaam in de details om de wereld en personages echt tot leven te brengen.

Een eenvoudige wraakfilm is het overigens ook weer niet. Je verwacht op het einde van een film als deze de held van het verhaal haar wraak te zien krijgen, en op een sadistische manier die de kijker genoegdoening moet geven, maar daarin verrast het verhaal nog wel enigszins. Die Hawkins blijft wel zo'n personage dat je alleen maar hartgrondig kan haten. Al had ik graag wat van de andere personages wat minder vlak willen zien. Bijna iedere blanke man is een sadist, met een minimale verklaring waarom ze dat zijn. 3.5*.

avatar van joolstein
Thomas83 schreef:

Die zijn er ook hoor en naar mijn bescheiden mening nog beter dan deze!

Gwen (2018)

Hagazussa (2017)

The Head Hunter (2018)

The Wind (2018)
De laatste die is uitgekomen is The Cleansing (2019) - IMDb

En zelf ben ik heel benieuwd naar: Krew Boga (2018)

avatar van Thomas83
joolstein schreef:

Die zijn er ook hoor en naar mijn bescheiden mening nog beter dan deze!

Gwen (2018)

Hagazussa (2017)

The Head Hunter (2018)

The Wind (2018)
De laatste die is uitgekomen is The Cleansing (2019) - IMDb

En zelf ben ik heel benieuwd naar: Krew Boga (2018)

Bedankt voor de tips! The Head Hunter en The Wind had ik al zelf al op het oog, de rest kende ik nog niet.

avatar van james_cameron
Grimmige, gewelddadige film over de wraakactie van een veroordeelde ierse vrouw (Aisling Franciosi) in het Tasmanië van 1825. Je moet als kijker tegen een stootje kunnen gezien de vele expliciete scenes, maar de film is zo intens en meeslepend dat je al snel in het verhaal en de emoties wordt gezogen. Goed gemaakt en gespeeld, met een indrukwekkende rol van de hier debuterende aboriginal akteur Baykali Ganambarr. Met haar debuutfilm The Babadook kon ik destijds niet zoveel, maar deze tweede van regisseuse Jennifer Kent is een schot in de roos.

Ik zie weinig thriller elementen in deze "The Nightingale" .
Naar mijn mening meer historisch drama en vleugje wraakfilm.
De film is op sommige momenten wreed, bruut en geeft de kijker een akelig gevoel.
En dat is nu net de bedoeling.
Niet alleen de moord partijen, verkrachtingen maar ook het vernederen van de aboriginals weten je als kijker te regelmatig te shockeren." The Nightingale" is een lang maar uiterst boeiend verhaal. Naargeestig sfeervol in beeld gebracht. Het einde had wat smeuiger mogen zijn wat mij betreft.

avatar van Beun de Haas BV
Normaal gesproken ben ik wel in voor een grimmige revenge flick, hoewel regisseur Jennifer Kent duidelijk een politieke invulling aan wraak wil geven. De historische setting van een Tasmanië vol expliciet geweld, misogynie en racisme is wat dat betreft de perfecte voedingsbodem voor een naargeestig gevoel. Het ongemak dat echter overheerst, is het rommelige script en sommige eendimensionale personages in deze film. Een zangvogel met helaas wat valse noten.