The Nightingale (2018)

Australië
Drama / Avontuur

geregisseerd door Jennifer Kent
met Aisling Franciosi, Baykali Ganambarr en Sam Claflin

In het jaar 1825 zit de jonge Ierse Clare, een veroordeelde vrouw, een Britse officier achterna in Tasmanië. Ze zweert wraak voor de gruwelijke misdaad die hij pleegde op haar familie. Ze wordt vergezeld door de jager Billy, afkomstig van de Aboriginalgemeenschap. Ook hij sleept een trauma mee uit zijn gewelddadig verleden.

• Vanaf donderdag 31 januari in de bioscoop
Van de regisseur van The Babadook (2014)

avatar van tattoobob

regisseuse

tattoobob schreef:
regisseuse

Dat weet ik, maar vrouwelijke beroepsnaam is kwestie van eigen voorkeur. Beide vormen zijn mogelijk.

avatar van U96
U96
Als deze film dezelfde psychologische terreur heeft als the babadook word het er eentje om naar uit te kijken

avatar van Gish
Reacties vanuit Festival Venetie zijn laaiend enthousiast.
Briljante maar nogal gewelddadige film begrijp ik. We gaan het zien.

avatar van Verhoeven
Gish schreef:
Reacties vanuit Festival Venetie zijn laaiend enthousiast.
Hoe kom je daarbij? De film is ontzettend wisselend ontvangen. Bij de Guerre Stellari behoort die zelfs samen met The Mountain en Acusada tot de slechtste van de competitie. En lees dit ook even:
At a Venice Film Festival press screening on Wednesday night for Jennifer Kent’s The Nightingale, which is the only Venice competition entry directed by a woman, an Italian film blogger shouted obscenities at the screen while the credits rolled, screaming, "Shame on you!," calling the director a variation on the word “prostitute” and another lewd comment, according to people in attendance.
Bij deze voorstelling zat ik toevallig in het publiek en ik kan je mededelen dat het er niet eentje was maar meerderen. Ook veel boegeroep naderhand.

avatar van John Milton
kappeuter schreef:

Sterker nog, ik vind het onderscheid volstrekt onnodig en enigszins seksistisch. In de zeldzame gevallen dat er een reden is om het geslacht van een kunstenaar (kunstenares) dokter (you tell me) of filmmaker specifiek te benoemen, dan neem ik aan dat er in de argumentatie waarom dat noemenswaardig is, heus wel ruimte is te vinden voor de toevoeging 'mannelijke' of 'vrouwelijke'.

Maar dat terzijde. Ik kwam hier niet om tattoobob op de vingers te tikken, maar juist te vragen of hij deze film gaat zien, nadat we allebei zo van The Babadook genoten hadden een paar jaar terug. Wellicht komen hier ook weer van die interessante discussies. Pop-up book zal er niet inzitten denk ik

Verhoeven ik heb dat boegeroep (laat staan 'hoer' naar het scherm krijsen) nooit begrepen, ik zou me absoluut kapot schamen als ik daar als journalist/criticus zou zijn en mijn collega's zouden zich zo gedragen. Stelletje onopgevoede primaten. Maar dat hoef jij je als programmeur natuurlijk niet aan te trekken
Ik hoop wel dat ik meer geniet van de film dan jij, anders zou ik vreselijk teleurgesteld zijn.