The Wind (2018)

Western / Horror

geregisseerd door Emma Tammi
met Caitlin Gerard, Julia Goldani Telles en Ashley Zukerman

In de tweede helft van de negentiende eeuw trekt Lizzy Macklin naar het wilde westen om er zich te settelen met haar echtgenoot. Door het ruwe en harde leven daar en de isolatie van het ongetemde land geraakt ze stilaan krankzinnig. Bovendien is er sprake van een kwaadaardig iets dat zichzelf bekend maakt en ervoor zorgt dat Lizzy paranoïde wordt.

avatar van tattoobob
Laat maar komen.

avatar van Mr Thee
IFFR 2019!

avatar van Basto
Saaie lelijke trage ‘horror’ western.

Vrij sfeerloos bovenal.

avatar van niethie
Sfeerloos, meen je dat nou? Ik kan me uitstekend voorstellen dat je dit saai vind of niets hebt met de periode waar in het zich afspeelt. Binnen het genre zijn er ook al honderd keer meer imponerende films gemaakt. Maar een nagelbijtende sfeer als hier heerste kom je, als je geluk hebt, toch maar een keer of twee/drie per jaar tegen in een film. Ik vond hem wat vergelijkbaar met het recente Hagazussa en The VVitch, alleen dan in een Kleine Huis op de Prairie setting waar met bijtende chloor de christelijk moraal is uitgewassen, alsvorens het vredige stadje te bombarden en haar bewoners te deporteren. Een primitieve driehoekverhouding uitmondend in een paranoide koortsstuip doorspekt met agressieve stoten uit de vroege dagen van Polanski, zich op de achtergebleven kale grasvlake afspelend. Een perfect werkende locatie voor zo'n universeel ''alleen op de wereld'' gevoel, de onderhuidse beleving werd er zo alleen maar intenser op. Want al gaven ze me een miljoen toe, dan nog zou ik voor geen dag af willen reizen naar deze verstikkend sobere tijd. Nu begreep ik tussen de regels door dat ze daar als stel al zo'n goede acht jaar gewoond moeten hebben, maar ik zou binnen een maand al gillend gek geworden zijn. En dan ben ik een man. Plaatsvervangend kippenvel bekruipt me als ik me bedenk hoe het moet zijn geweest om in die tijd een vagina te hebben gehad. Grof, maar veel meer was je toch kennelijk ook niet waard toen? Een beetje de hele dag je man lopen te dienen, hakend in je schommelstoel op hem zitten te wachten en dan ook nog eens geen zinnig woord met hem kunnen wisselen als hij na een aantal weken eindelijk eens terug besloot te keren, met als enigste vorm van toenadering een ongemakkelijke vrijpartij waarna hij naderhand nog net niet walgend in een hoekje wegkruipt. Over je doodgeboren kind mag je het ook nog eens niet hebben. Geen wonder dat je verdrinkt in zwartgallige eenzaamheid en de ijzige stilte je naar de keel vliegt. Voor de kijker is het slechts een vezel van de pijn aan de poot van een vlieg op de muur, en het kan me achteraf niet eens zoveel schelen als mensen de hallucinaties als ''echte'' demonen interpreteerde, ik verwacht vooral dat dit een hele beklijvende ervaring gaat zijn. ''DE'' nieuwe stroming van horror, als je het mij vraagt. Dat er nog maar veel beginnelingen zo'n debuut af mogen leveren. Niche of niet. (4*)

avatar van John Milton
Erg veel zin in. JM's straatje.

avatar van John Milton
'vergelijkbaar met het recente Hagazussa en The VVitch', schreef niethie al hierboven, en dat onderschrijf ik volledig.

Wie die films gezien heeft, weet wat voor vlees hij/zij in de kuip heeft. Emma Tammi levert een indrukwekkend debuut af met deze bijzondere mengeling van frontier drama en bovennatuurlijke horror. Mooi geschoten op locatie, fijn geacteerd en met een effectieve soundtrack, is dit een welkom werkje voor wie de wat langzamere 'arty' horror wel kan waarderen. Want langzaam is hij, dat is een feit.

Ik verwacht een redelijke instroom van Saai, gaap, er gebeurt niks-comments van mensen die deze zonder voorkennis pindakazen met de verwachting er nog 'even een horrorfilm in te knallen'.

avatar van Corcicus
Ik vond The Witch best goed, maar deze film was veel te saai om te boeien. Er zat inderdaad te weinig sfeer in om echt de beklemmende indruk te maken die het beoogt. Het was vechten tegen de slaap.

Niet aangekocht na IFFR?

avatar van clubsport
niethie schreef:
Sfeerloos, meen je dat nou? uitmondend in een paranoide koortsstuip doorspekt met agressieve stoten uit de vroege dagen van Polanski, zich op de achtergebleven kale grasvlake afspelend.

Plaatsvervangend kippenvel bekruipt me als ik me bedenk hoe het moet zijn geweest om in die tijd een vagina te hebben gehad. Grof, maar veel meer was je toch kennelijk ook niet waard toen? Een beetje de hele dag je man lopen te dienen, hakend in je schommelstoel op hem zitten te wachten en dan ook nog eens geen zinnig woord met hem kunnen wisselen als hij na een aantal weken eindelijk eens terug besloot te keren, met als enigste vorm van toenadering een ongemakkelijke vrijpartij waarna hij naderhand nog net niet walgend in een hoekje wegkruipt. (4*)

Ja tuurlijk , de mannen hadden allemaal geen enkel vermogen tot empathie en de vrouwen waren in hun ogen niks waard .
Alsof alleen vrouwen allemaal collectief zwaar te lijden hadden onder de moeilijke omstandigheden
Dat alleen al is natuurlijk een stompzinnige conclusie die je uit deze film wil trekken .

Dan de film zelf : er zit sfeer in maar het is sfeer creeren om het sfeer creeren , het lijkt allemaal nergens naartoe te gaan , de spanning komt er ook niet echt in , de scenes die mij angst zouden moeten aanjagen slaan dood en uiteindelijk blijf je met het gevoel achter dat je naar een aantal loszittende scenes heb zitten kijken en blijf je met een onverschillig gevoel achter .
Er word dan op het laatst nog wel uitleg geven hoe het met de buren is afgelopen ( nou ja zij dan ) maar het deed me niks .

avatar van joolstein
Het westerngenre heeft in de loop van de jaren al heel veel films opgeleverd. Het is dan ook knap dat regisseuse Emma Tammi best verfrissend uit de hoek weet te komen. Lizzy leeft met haar man Isaac afgezonderd van de beschaving en ingesloten door het weidse landschap. Het leven van Amerikaanse pioniers was zwaar. Ditmaal zien we dit uit een min of meer feministisch oogpunt; we volgen de vrouwen die thuisblijven in plaats van de mannen die erop uittrekken. Dat wordt gecombineerd met folkloristische horror, waarbij suggestie belangrijker is dan werkelijkheid. Is er een demonische aanwezigheid op de prairie in het spel of creëert het isolement waanzin? De paar echte horror-elementen die er waren wisten me wel goed de rillingen te geven. Helaas werd er gebruik gemaakt van non-lineaire vertelstructuur, die de film onnodiger gecompliceerd maakte en mij soms ietwat wat uit de film haalde. Toch had de film een erg fijne verontrustende sfeer die mijn horror-hart wist te raken! Uiteraard waren de hoofdrollen ook weggelegd voor de dames zo zien we Caitlin Gerard (Insidious: The Last Key) die erg sterk voor de dag kwam en Julia Goldani Telles (Slender Man) Dit is geen film waar veel bloed en gore is te zien. Het is een film vol paranoia en het verliezen van de realiteit in een western-jasje.

avatar van leatherhead
Mwah.

Ik kan een goede slowburner op zijn tijd zeker wel pruimen. Maar daar waar een Oz Perkins me anderhalf uur aan het scherm gekluisterd kan houden, valt deze film meer in de categorie Hagazussa wat mij betreft. Vooral erg gemakzuchtig uitgewerkt allemaal. De geluidsband is te generisch en treedt ook weinig écht op de voorgrond, waardoor de verhoopte dreigende sfeer niet overkomt. Op visueel gebied vervalt de film te vaak in saaie, clichématige arthouse esthetiek. Al moet ik bekennen dat de setting mij überhaupt niet zo ligt.

Tammi weet bovenal ook weinig toe voegen ten opzichte van 'genre' genoten als The VVitch, waardoor de film in zijn geheel ook nogal voorspelbaar en veilig aanvoelt. Met een film als deze mag je toch best wat meer risico's nemen, beetje tamme bedoening al bij al. 1,5*.

De poster is beter dan de film

avatar van Noodless
Langdradig mysterieus verhaal waarin waanzin of het demonische kwaad de hoofdrol eist. Verwacht niet teveel horrorelementen in deze film waarin de sfeer, de locatie en de opbouw van het verhaal de troefkaarten vormen. Echter het verhaal maakt weinig indruk en de clou is teleurstellend. Acteerwerk is degelijk en de locatie van een isolement landschap is goed gekozen voor dit genre. Het werkt alleszins verfrissend. 5/10

avatar van AniSter
Hier ben ik kort over: knap waardeloos! Ik werd al waanzinnig van dat geschakel tussen die tijdlijnen..
1,5 sterretje voor de "eerwaarde".

avatar van Collins
Een film die een niet-lineaire verteltrant kiest. De film begint met een verzameling van losstaande impressies, die de kijker eventjes confuus achter laten, maar die later in de film op hun plaats vallen. Al snel ontwikkelt zich gelukkig een soort van begrijpelijke voortgang, die als een verontrustende nachtmerrie aanvoelt. Tijdens de nachtmerrie glijdt de film afwisselend van verleden naar heden. Af en toe is het lastig om de chronologie te vatten, maar met een beetje doorzettingsvermogen en wat deductietalent lukt dat redelijk goed. Het is een film die in dat opzicht iets van de kijker vraagt.
Het is geen film met eenduidige antwoorden. Een horror-western waar je meervoudige interpretaties op kunt loslaten. Ook in dat opzicht wordt de kijker uitgedaagd. Zijn er daadwerkelijk demonische krachten aan het werk? Zorgt de eenzaamheid in het verre Westen voor gekte bij de vrouwelijke hoofdpersoon? Wat doet angst met een persoon? Is er verbeelding in het spel? Wie is echt en wie niet? Wat is echt en wat niet? Zomaar wat intrigerende vragen die op de kijker worden losgelaten. Veel plezier, kijker! Voor mij werd het een leuke en duistere rit waarbij ik soms de draad kwijt raakte, maar ik hem (voor mijn gevoel althans) ook telkens weer herontdekte.
The Wind is een film die met eenvoudige middelen een sfeer van verontrusting en dreiging oproept. Er zijn amper speciale effecten. Er is amper gewelddadige en bloederige actie. In plaats daarvan is er een fantastische beeldregie en is er uitstekend acteerwerk.
De personages hebben nauwelijks tekst. Dialogen zijn gereduceerd tot het hoogst noodzakelijke. Afleiding op dit gebied is er niet. De kijker kan zich volkomen op de onsamenhangende gebeurtenissen concentreren en zich laten meeslepen naar de wondere wereld waarin de vrouwelijke hoofdpersoon bivakkeert. Een wereld waarin de grenzen tussen realiteit en droom niet altijd even helder zijn.
Een fijne rol van Caitlin Gerard, die met haar performance de film grotendeels alleen draagt. In haar rol als de eenzame Lizzy, die gekweld door angst, droefenis en eenzaamheid geconfronteerd wordt met waanzinnige gebeurtenissen die heel sluimerend en sfeervol in beeld worden gebracht en een heus horrorgevoel opwekken, maakt zij indruk.
Een film die de kijker zonder een voortdurende bombardement van grandioze effecten en luidruchtige jumpscares een fijn horrorgevoel bezorgt. Ok, wel met wat filmhuis flair, maar allesbehalve erg pretentieus. De film verzandt niet in onbegrijpelijk gezwam en onbestemde zweverige (maar oh zo mooie) beelden. Het blijft allemaal redelijk ‘down to earth’.
Fijne film.

avatar van Rickyman
Aardig drama, maar verder erg langdradig en saai.