The Babadook (2014)

Australië / Canada
Drama / Horror

geregisseerd door Jennifer Kent
met Essie Davis, Noah Wiseman en Daniel Henshall

Een alleenstaande moeder wordt geplaagd door de gewelddadige dood van haar echtgenoot. Bovendien heeft ze te kampen met haar zoon Samuel die een nachtelijke angst voor een schimmig monster heeft ontwikkeld. Maar al gauw wordt ze zelf ook geconfronteerd met een duistere aanwezigheid in het huis.

avatar van tattoobob
John Milton schreef:
Goed bezig!!!! Voor dat geld zou ik hem meteen weer van de hand doen, overigens!

Ik hou hem lekker voor mezelf

avatar van perceived
tattoobob schreef:
Misschien dat je al spijt heb......de eerste is al verkocht via e-bay voor 1000 dollar
Heb er geen spijt dat ik 'm niet heb aangeschaft, maar 't is wel een tof hebbeding!

Tegenvallende film. Word nergens echt eng. Het enige zenuwslopende aan de film was het irritante gekrijs van dat joch.

Gave film!!ik maakte veel emoties door tijdens het kijken ervan.het vervelende kind wat me de eerste helft bijna tot waanzin dreef,veroverde op het eind toch mijn hart.afschuw toen bugsy werd gewurgd.heb die scene me hoofd weggedraaidtoen ik de titel zag had ik eigenlijk iets heel anders verwacht.

avatar van Left4Dead
Wat een begin! zo mag ik graag een film binnentreden. Deze lag al een tijdje op me te wachten en was hem eigenlijk vergeten om nog te gaan zien. Vreemd want voordat de film werd uitgebracht raakte ik al aardig opgewonden door deze film. Het verhaal stond me aan en de trailer deed goed zijn best.

Een opmerkelijk stuk werk dat langzaam maar zeer doeltreffend zijn genres ere aan doet. Je voelt de drama van het scherm afspatten door het verhaal van de alleenstaande moeder en haar enig kind dat last van nachtmerries heeft. Perfect voelbaar op plaat geschoten! Maar de film herbergt voor mij nog een ander fenomeen met een gouden rand; de soundtrack. Wat staat het geluidsspoor er toch ronduit heerlijk creepy op, zoals het hoort.

Eerlijk is eerlijk, het acteerwerk is in het begin niet allemaal super te noemen ook al doet Essie Davis nog aardig haar best. De Babadook is een erg leuk gegeven ook al is hij niet vernieuwend, toch brengt hij aardig wat nieuwsgierigheid met zich mee. Terwijl er van alles gebeurt in het huis was ik flink aan het peinzen over hoe het allemaal dan wel of niet zat. Verschillende scenario's passeerden de revue, enkel de prent uitzitten zou uitkomst bieden. De vrije val van de huismoeder is duidelijk van haar gezicht te lezen en gaat van kwaad naar erger.

Hoe verder je de film ingaat hoe beter de horror wordt. De film heeft angst als kapstok genomen en ik moet eerlijk toegeven dat het erin slaagt. Je zult maar bij zo'n psychobitch wonen zeg! maar aan de andere kant, verveling zal nooit toeslaan . Naar het einde toe krijg je meteen ook te weten waarom Essie Davis gecast is want ze kan er wat van wanneer de ellende hoogtij viert.
Het is een prent waar je even geduld bij zult moeten opbrengen, pas in het tweede gedeelte gaat alles alleraardigst los.

Leuk gedaan, de Babadook rules. Maar vooral de soundtrack vind ik onvergetelijk, zo heerlijk.
3,5** zeker waard.

avatar van JacoBaco
The Babadook.. Wat een gekke titelnaam.. Maar het is dus gewoon een anagram voor A Bad Book.

avatar van otherfool
Ba-ba-ba-dook-dook-dooooooooooooooook

De critics darling van de recente horrorfilms; Mark Kermode zette hem zelfs op 1 in zijn eindejaarlijst, en ik moet zeggen: het neigt een tikkeltje naar overroepen door horrorfans (als Kermode) die dolgelukkig zijn dat het genre eindelijk weer eens wat bijzonders te bieden heeft.

Want eerlijk is eerlijk: de Babadook is bijzonder spannend en eng, er wordt érg goed in geacteerd (zéker door het jochie) en de horror werkt goed omdat de karakters er toe doen; dramatisch en psychologisch deugt het allemaal. Het is een creepy film, dat zeker.

Maar een bijzondere filmervaring? Mwah. Net niet.

Aparte horror die zich onschuldig en voor sommigen misschien te braafjes voordoet maar die, wanneer je het vanuit een psychologisch standpunt bekijkt, veel doordringender en akeliger wordt.

Er hangt een dromerige sfeer rond de film die mede door het camerawerk en uitstekende editing wordt benadrukt. De soms scherpe geluiden en camerabewegingen geven een desoriënterend gevoel. Het werkt allemaal heel goed, alsof je zelf in de droom en later ook nachtmerrie zit en het mee beleeft. Ook ervaar je de zware gemoedstoestand van de moeder goed.

Het is soms lastig om het onderscheid te maken tussen wat zich werkelijk afspeelt en wat er wordt verzonnen in de hoofden van de personages. Zowel moeder als zoon worden geplaagd door slaapstoornissen waardoor je snel de link legt met hallucinaties en waanzin. De worstelingen die hiermee gepaard gaan worden goed weergegeven.

Daarnaast is veel van wat je ziet vatbaar voor interpretatie en worden er zo goed als geen verklaringen gegeven. De horror werkt hierdoor goed omdat er wordt voortgebouwd op de kracht van suggestie en paranoia. Wanneer het monster (of hun angsten) dan écht zichtbaar worden, schiet het effect helaas tekort omdat we het in onze hoofden altijd anders voorstellen dan hoe het in beeld komt. Het sound design is wel sterk. Wanneer je een hoofdtelefoon ophebt tijdens het kijken, komt het allemaal nog dichter en is het echt ijzingwekkend.

Algemeen heeft de regisseuse bereikt wat ze wou, al denk ik dat ze in sommige scènes nog wat meer lef had mogen tonen en iets minder op de vlakte mocht zijn gebleven. Toch is het één van de beste in het genre (als je er al één kan opplakken) die ik heb gezien.

avatar van mrklm
Essie Davis en Noah Wiseman zijn indrukwekkend als respectievelijk alleenstaande moeder Amelia en diens zevenjarige zoon Samuel. De combinatie van een baan die haar geen voldoening geeft en ernstige gedragsproblemen van Samuel, die niet alleen agressieve buien heeft maar Amelia ook iedere nacht wakker houdt met z'n nachtmerries, zorgen ervoor dat ze er zowel lichamelijk als geestelijk doorheen ziet. Wanneer ze een bizar, luguber kinderboek vindt getiteld 'The Babadook' en dit aan Samuel voorleest, beginnen Samuels nachtmerries steeds ernstigere vormen aan te nemen.

Dit is een psychologisch familiedrama, verpakt in een uiterst sinister horrorjasje, waarbij regisseur Kent (in haar eerste lange speelfilm) je vanaf de indrukwekkende opening meesleept in de psyche van moeder en zoon. De transformatie de 'The Babadook' teweeg brengt in het het gedrag en de onderlinge relatie tussen Amelia en Samuel is intelligent uitgewerkt in Kents eigen scenario en voortreffelijk gespeeld door beide hoofdpersonen. Er is een verrassende finale en een bevredigende epiloog die duidelijk maakt dat moeder en kind eindelijk een liefdevolle relatie hebben gekregen als gevolg van de confrontatie met 'The Babadook'. Het is kers op de taart van deze ronduit geniale, meeslepende horrorfilm die je vanaf het begin bij de keel grijpt en niet meer loslaat.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Kreeg het gevoel dat een A Nightmare on Elm Street van David Lynch er ongeveer zo uit zou zien.

The Babadook is een psychologische thriller, waar wonderbaarlijk weinig gebeurt en je toch op het puntje van je stoel zit. Er gebeurt weinig, je zit wellicht nog minder, maar de sfeer die Jennifer Kent ophangt is voortdurend naargeestig en akelig. Erg knap gedaan. Dit alles komt mede omdat The Babadook niet is zoals je stereotype Amerikaanse horrorfilm, waardoor je als kijker voor de verandering geen idee hebt waar de film naar toe gaat. Je verwacht van alles, maar zelden doet The Babadook wat je denkt. De film zien zonder enige voorkennis is dan ook aan te raden.

Enige minpunt is - zoals vaker bij dit soort films - dat het toch lastig blijkt om 90 minuten lang deze ijzersterke toon voortdurend vast te houden. Dus rond de derde akte zwakken sommige zaken ietsjes af en worden er een paar mindere keuzes gemaakt. Ik snap bijvoorbeeld niet helemaal waarom je je creepy bad guy tijdens één van de spannende momenten ineens het goedkope geluidseffectje geeft van de Dragonzord uit Power Rangers (of Motaro uit Mortal Kombat). Geen idee of dat een hommage moest voorstellen, maar het haalde mij uit de film.

4 sterren.

avatar van TM Scarface
Aardig horror filmpje waar vooral sterk in geacteerd is.
De film wordt nergens heel eng, in de zin van monster griezelig of jumpscares.
Het horror aspect zit meer bij de omgang van de mens, de manier hoe mensen met elkaar omgaan.
Het jongetje dat door zijn moeder en anderen niet begrepen wordt en waar onaardig of tegen geschreeuwd wordt. In de film wordt letterlijk duidelijk gemaakt dat het jongetje zijn gedachtes er meteen uitgooit, maar daar hebben de mensen of hem heen veel meer last van(tegen het jongetje en zijn moeder) zonder enige vorm van sympathie of medelijden voor/met het jongetje te hebben.
Het jongetje moet omgaan met het verlies van zijn vader en mist ook een vaderfiguur, maar daar wordt eerder mee gepest dan dat er iemand is die hem steunt of liefde toont.
Je zou het dus kunnen omschrijven als een psychologische thriller/drama met horror elementen.

Origineel is het verhaal ook weer niet, een boek wordt gebruikt als aanleiding voor het monster. Hoeveel films wel niet bepaalde voorwerpen gebruiken om een monster tot leven te brengen, van films, tekeningen en boeken tot ouijabords.
Vaak wanneer je denkt dat het spannend wordt en er iets gaat gebeuren, wordt de scene onderbroken en is de hoofdpersoon op een later moment of op een andere plek, of het is ineens ochtend en is er niks aan de hand. De film wordt het laatste halfuur pas echt spannend en interessant, maar nog steeds niet echt eng. Er zitten wel een paar heftige/beangstigende beelden in, zoals het wurgen van de hond en het proberen van het wurgen van het jongetje.

De film zet mede door het goede acteerwerk een aardig horror filmpje op, waarbij de horror niet altijd even sterk of langdurig is, de horror wordt vaak onderbroken. De film is vooral braaf met een paar gruwelijke beelden, maar wordt nooit heel erg spannend of eng. Als beoordeling voor mij wel een voldoende.

avatar van alexspyforever
Ik snap het niet echt want ik hou er wel van dat een paranormale horror meer drijft op sfeer dan op jump scares. Toch deed deze film me bijzonder weinig. Ik denk dat het probleem het verhaal was, vaag en het kon me om een of andere reden niet boeien. Het hielp ook niet mee dat ik dat zoontje al na een kwartier tegen de muur wilde kwakken met zijn geroep om aandacht. Visueel is het wel allemaal leuk, maar uiteindelijk interesseerde me het allemaal niet meer hoe het nu eigenlijk in mekaar zat of dat ik mijn eigen interpretatie aan moest geven. Ik denk dat de regisseur het zelf niet goed wist wat ze wilde, want eens als de film zich focuste op moeder en kind in het kleine huisje werd het nogal een rommeltje.
Het concept wond ik anders wel goed bedacht maar de uitvoering was zo een bont allegaartje waarbij precies alle mogelijkheden de revue passeren dat ik het al snel niet meer serieus kon nemen. Psychologisch, echt monster, traumaverwerking, bezetenheid, wat is het nu? Nu is het van kom we gooien alles op een hoop en hebben we voor ieder wat wils, niet dus (althans niet voor mij).

alexspyforever,
Wie van échte horror houdt, houdt van The Babadook.

avatar van Madhyminas
Wie nog nooit had gehoord van Essie Davis, zal deze naam na het zien van deze film zeker onthouden!
Zij speelde merendeels kleinere rollen (Maggie in The Matrix-triologie), maar in The Babadook neemt ze het heft subliem in eigen handen als alleenstaande moeder van een onhandelbare zoon.
De film in zijn simplisme toont een haunting-pur-sang, maar in zijn complexiteit schildert de regisseur een gekwelde en radeloze moeder, die alle controle over haar zware leven verliest en uiteindelijk leert te leven met haar kwelduivels.
Deze film is een aanrader voor mensen die het genre pruimen! Het heeft alles om aan de formule van horror-thriller te voldoen: duisternis, isolatie, eenzaamheid en ... de Babadook.

avatar van alexspyforever
TZ1984 schreef:
alexspyforever,
Wie van échte horror houdt, houdt van The Babadook.

Ooit van persoonlijke voorkeuren, smaken die verschillen gehoord? Wat echte horror is, eng is, is net zoals humor compleet subjectief.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Fijn horror filmpje die het gelukkig niet van de goedkope jumpscares moet hebben maar des te meer doet met de sfeer.
De opbouw is langzaam maar wat mij betreft doeltreffend, het is eigenlijk ook wel een combinatie van een psychische thriller met horror elementen. Niet je typische horrorfilm maar juist daardoor in mijn optiek erg geslaagd.
Het einde was passend maar misschien net een tikkeltje te lang uitgerekt, maar ach.. zo erg is dat niet.

Zonder twijfel de moeite waard.

avatar van Shadowed
Best sterk.

Toen ik deze film een paar maanden (misschien een jaar) eerder zag boezemde hij mij aardig wat angst in. Ik vond hem zelfs enger dan de meeste horrorfilms die je ziet. Niet eens dat het psychologisch zo eng voor me was, dat boek vond ik gewoon erg griezelig.

Sterk geacteerd, Wiseman voelt soms wel erg geforceerd aan (schreeuwen in de auto) en de locatie was simpel maar mooi belicht en versiert. De film is erg akelig op horrogebied en op drama is het wel ok.

The Babadook is leuk gedaan, vooral als hij in de donkere hoekjes en op het plafond zit. Nog een aardig eng ding eigenlijk. Al is de film tegen het einde aan niet zo griezelig meer. Toch wel een toffe film! Zeker een aanrader voor horror fans.

avatar van Malibu Stacy
Zware tegenvaller! Deze film opgezet mede door de goede recensies hier, maar de film deed mij helemaal niets en op het einde vroeg ik me echt af waar ik in godsnaam naar heb zitten kijken. De film begint aardig, iets in het huis maakt moeder en kind bang. Later krijg je de indruk dat het toch iets psychisch moet zijn, maar ook dat blijkt het uiteindelijk niet te zijn, gezien de belachelijk scène met het bordje wormen in de kelder.

avatar van Vidi well
Malibu Stacy schreef:

Die scene is essentieel voor de film en staat symbool voor rouwverwerking: de moeder heeft haar verdriet en angst vanwege haar man’s dood eindelijk onder ogen gezien, en heeft het een plek gegeven, in dit geval letterlijk: de kelder. In plaats van te zwelgen in zelfmedelijden geeft ze het een plek. Maar alles op haar voorwaarden, ze laat haar verdriet niet meer haar lot bepalen. Ze voedt de babadook (haar verdriet, angst, rouw) , daarmee houdt ze hem in leven, maar zij bepaalt wanneer hij gevoed wordt, in plaats van dat hij zich op elk lukraak moment voedt met haar verdriet. Hoewel het haar nog moeilijk af gaat (de babadook beangstigt haar duidelijk nog steeds) durft ze eindelijk voor haar eigen leven verantwoordelijkheid te nemen, en kan ze haar zoon de aandacht geven die hij nodig heeft.

Althans, dat is wat ik er uit haalde.

avatar van 3 2 1 cut
Klassieker. Ik heb de afgelopen jaren wat ghost, horror, haunted house en gelijksoortige films gezien maar eindelijk kom ik er eentje tegen die volledig aan mijn verwachtingen van een klassieker in deze genres voldoet. Waarbij ik ook vooral kwijt moet dat alle commerciële jumpscares e.d. hier zo goed vermeden worden. Eindelijk !

Ik heb echt genoten, soms zelfs met een glimlach op mijn gezicht gewoon omdat ik zo tevreden was met wat ik zag. Herhaaldelijk bepaalde scenes opnieuw bekeken want zo mooi en goed gemaakt. Alles klopte gewoon zelfs met een zeer bevredigend en vernieuwend einde.

Top geacteerd van Essie Davis en Noah Wiseman die elkaar compleet natuurlijk aanvullen en deze film echt met z'n tweeën dragen.

Hier hoeft geen part II enzovoorts van te komen want deze film heeft alles in zich.

Ik geef niet vaak een cijferwaardering voor de films op MoMe maar deze krijgt de volle mep. Komt in mijn top 10.

En nu ? Nu naar bed...

avatar van IH88
“Ba-ba-ba... dook! Dook! DOOOOOKH!”

Aardige dramafilm met wat horrorelementen. Ik had wat meer van The Babadook verwacht en vooral het horrorelement valt tegen, maar als dramafilm over een moeder en haar zoon voldoet het allemaal wel. Davis en Wiseman zijn ook erg sterk, en er zitten zeker wat spannende momenten in. Maar het trage tempo en de rustige opbouw vond ik hier wat tegen de film werken, vooral ook omdat de personages niet heel interessant zijn. Maar als menselijk verhaal over rouwverwerking, en de band tussen een moeder en haar zoon, werkt het wel.

avatar van SmackItUp
alexspyforever schreef:

Nou nou, doe eens een beetje lief tegen Babadook.

avatar van xKoSai
Heeft me niet echt kunnen boeien, eerste deel was langdradig met dat gezaag telkens van die jongen. Op max 2 scary scènes na gebeurde er vrij weinig, de nadruk lag eerder op drama.