ad

Met onder meer: Mylène Jampanoï, Morjana Alaoui en Patricia Tulasne

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 3 september 2008

Over Martyrs

"They haven’t finished being alive."

Frankrijk, begin jaren ’70. Als de 10-jarige Lucie na maanden spoorloos verdwenen te zijn geweest wordt teruggevonden, zit haar lichaam onder de wonden. Er is echter geen spoor van seksueel misbruik; waarom ze werd ontvoerd en door wie, is een raadsel. Vijftien jaar later, en geholpen door haar vriendin Anna, zoekt Lucie genoegdoening...

imageimage

avatar van nadrin

nadrin

Niet mijn ding. Maar dit is echt wel heftig.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Lucas1991 schreef:

Het wordt nergens eng, spannend of ziekelijk.

Bij de eerste twee kan ik me nog iets voorstellen, als je er met andere verwachtingen naar kijkt dan ik, maar niet ziekelijk? Onder welke categorie valt iemand levend villen dan wel?

avatar van Lucas1991

Lucas1991

Zwolle84 schreef:

Ja maar je ziet het niet gebeuren, ik kreeg er totaal geen naar gevoel bij. Ziet er een beetje hetzelfde uit als dat museum in Amsterdam waar ze kunst van lijken hebben gemaakt. Dan vind ik Saw of Hostel enz. Zieker.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Lucas1991 schreef:

Ja maar je ziet het niet gebeuren, ik kreeg er totaal geen naar gevoel bij.

Ik wel, heel erg. Vond het ook erg aangrijpend en misselijkmakend. Ik beelde me in dat ik daar zelf hing en alleen maar zo snel mogelijk dood wilde. Heel naar.

avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

• 2083 stemmen

Uiteindelijk dan toch deze gekeken, na al die berichten gelezen te hebben over hoe ziekelijk en gruwelijk goor het wel is. Het zal wel aan mij liggen, maar het uiteindelijk gevoel bij mij was zoiets van "ok, was het dat". Inderdaad zijn de gebruikte beelden heftig op sommige momenten. Maar om eerlijk te zijn vond ik niet de afslachtingen, verminkingen en mishandelingen heftig, maar wel die momenten waarop Anna stil voor zich uitkijkt in haar cel. Die wanhopige blik en het besef dat ontsnappen praktisch onmogelijk zal zijn. Dat sneed door mij heen als een scherp mes door boter. Het slot was in mijn ogen minder geslaagd. Beetje makkelijk open einde waar weer veel giswerk uit voortspruit.

Op één of andere manier doet het me wat terugdenken aan "Get Out". Zeker met dat groepje bejaarden (redelijk vermogend volgens mij) die zich verzamelden voor het verlossende nieuws te horen. Zou dit ook een zoektocht kunnen zijn van ouderlingen om hun vergankelijk leven verder te zetten? Misschien daarom de ultieme daad van Mademoiselle?

Ik had er in ieder geval meer van verwacht. Maar zeker een film die een impressie nalaat. En vooral niet voor ieder geschikt om te kijken. Gevoelige zielen kunnen zich beter onthouden van deze film.

Zelden heeft een film zo een diepe indruk op mij gemaakt als deze.

Meerder dagen heeft deze rondgespookt in mijn hoofd en voor enige nachtelijke gewoel gezorgd in bed. Al enkele jaren geleden gezien maar hij blijft toch 1 van beste en belangrijkste horrofilms die er de laatste 15 jaar zijn gemaakt. De DVD thuis al een paar maal in mijn handen gehad voor een herkijkbeurt maar telkens opnieuw terug gezet. Bang dat hij dan wat zou kunnen tegenvallen of minder impact heeft. Samen met "a serbian film" en "the human centipede 2" mijn top 3 van meest indrukwekkende en vernieuwende horrorfilms van de laatste 15 jaar.

Een Amerikaanse remake was overbodig maar onvermijdelijk en laat de sequels en prequels vooral uit. Topfilm

avatar van nathaniel177

nathaniel177

Veruit de ziekelijkste film die ik heb gezien?. Stel je voor dat dit jou overkomt?.

avatar van Pomodorini

Pomodorini

nathaniel177 heeft mij deze film aangeraden. Wist al dat die heftig was, maar pfff wat een film. De heftigste film die ik ooit heb gezien. Ben normaal gaan horror film, maar dit is wel een must-see

princesspeach

Ik vraag me af of ik dezelfde film heb gezien als de rest hier. Het viel echt wel mee. Begin was een beetje shocking. Heerlijke jump scare zodra meneer de deur opendoet. Martel scènes vond ik bruut maar nou ook niet heel heftig. In het begin blijf je nadenken of t meisje liegt of niet.

avatar van Mr. Chiel

Mr. Chiel

• 2051 stemmen

princesspeach schreef:

Hier liep vrijwel iedereen x jaar terug weg bij m'n Halloweenfilm-avond

Mr. Chiel schreef:

Hier liep vrijwel iedereen x jaar terug weg bij m'n Halloweenfilm-avond

Misschien geen horror gewend.. ik vind m niet zo heftig als iedereen hier omschrijft.

Onderhond

princesspeach schreef:

Wel benieuwd welke film hier dan wél boven kan. Suggesties?

Onderhond schreef:

Wel benieuwd welke film hier dan wél boven kan. Suggesties?

Dat is voor iedereen anders. Kan niet bepalen wat jij een goede film zou vinden. Maar ik ging niet over m’n nek zoals anderen Hier beschrijven. ‘ familie werd afgeslacht , verschrikkelijke tortures etc. ‘ het was gewoon een paar keer schieten en klaar. Ik hou meer van Gore en dat was dit dus niet. Of naja. Een beetje. De ‘ mishandelingen’ vond ik nou ook weer niet dat ik dacht ‘ wow ‘ het was wel spannend daar niet van, maar vind de reacties wat overdreven.

Onderhond

Ik vroeg ook niet zozeer naar goeie films, wel naar heftigere films.

Waarom deze film op de meeste mensen zo'n impact heeft vooral te maken met de impact van het geweld lijkt mij, niet zozeer de hoeveelheid gore of het aantal ledematen dat in het rond vliegt. Het is een nogal bitse film waar de horror niet op een leuke of spannende manier gepresenteerd wordt, maar waar de camera niet wegdraait of de editing een hoop verdoezelt wanneer iemand in elkaar geranseld wordt.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Onderhond schreef:

Ik vroeg ook niet zozeer naar goeie films, wel naar heftigere films.

Dit ja. Het geweld is bijzaak. Het gaat om de ijzingwekkende sfeer, het bijna levensechte voelen wat het slachtoffer mee maakt en de verbijstering bij de finale.

avatar van HALVE TAMME.

HALVE TAMME.

Toppunt van ziekheid: Martyrs! Leipe shit. Kei en keihard. Ik hou d'r zo van ?

**** ½

avatar van Devedeetje

Devedeetje

eng !

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2017 stemmen

Ajax&Litmanen1 schreef:

Inderdaad, ook die finale is weergaloos en met een einde om zelf in te vullen gelukkig. Heerlijk die diepere laag erin. En het besef als kijker zijnde wat Anna te wachten staat. Smerig goed.

avatar van aQuasar

aQuasar

Geweldige sfeer en voor mij de beste duistere horror film die ik tot nu toe heb gezien.

Alles klopt: sfeer en ruimte voor eigen invulling.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Horrorfilm die voor mij uiteenvalt in twee delen. Het eerste deel bevindt zich meer in de zone van een slasher. Ook een vreemd creatuur mag niet ontbreken en de nodige scare jumps worden opgewekt. Allemaal vrij standaard tot dan toe. Het bloed vloeit rijkelijk en is zowat overal zichtbaar. Snijwonden en kogelgaten komen prominent in beeld.

Wanneer het personage Anna meer naar de voorgrond wordt geschoven verandert de film. Alles is duisterder en mysterieuzer. Het vreemde creatuur wordt verklaard en is niets meer dan een hallucinatie van de psychisch labiele Lucie. Met de gevangenschap van Anna krijgt de plotwending een extra dimensie, een extra betekenis. Een soort van religieuze sekte streeft naar een vorm van catharsis door het begrip martelaarschap voorbij de pijngrens heen te trekken. Het lijden staat centraal in navolging van Christus en het lijden leidt tot de toegang van een transcendente nieuwe wereld.

Sterk plot dus in dit tweede deel dat de film in zijn geheel naar een hoger niveau tilt. Beetje gore, maar in de kelder viel dit best mee, al was de situatie uiterst verwerpelijk en weinig benijdenswaardig. Als men dan toch streefde naar het ultieme lijden, dan stelde ik me de martelingen wel anders voor (behalve het villen dan natuurlijk), maar het zo was het ook goed. Prima!

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Zoveel van verwacht doorheen al die jaren, maar enorm teleurgesteld. Ja, zeker en vast een harde film, maar ik heb meer nodig dan enkel dit. Er zit geen psychologische diepgang bij. Er is geen sfeer. Er zijn geen rustmomenten en als die er zijn, werkt het ook niet. Ik vind het zich ook te veel focussen op meerdere zaken, waar men een bepaald deel had kunnen uitdiepen. Is het nu een home-invasion, slasher, verwerking van trauma met interne demonen, torture porn flick of filosofische film. Voor mij slaagt het in geen enkele facet en springt het van de hak op de tak zonder daadwerkelijk iets te zijn.

De meest confronterende scenes zijn de scenes waarin Lucie zich automutileert. Uiteindelijk door monsters die zij ziet, maar ze automutileert zich wel. Er zijn uiteindelijk wel meer scenes waarin mensen zich snijden of door anderen gesneden te worden. Best confronterend als je dat zelf ook gedaan hebt. Dat is dus persoonlijker, zeker omdat in de meeste films als er automutilatiescenes zijn het toch wel babycuts zijn. Hier is dat toch wel dieper en langer, vrij vergelijkbaar met die van mij.

avatar van Jackkie

Jackkie

Zelf vind ik dit een prima horror/drama. Normaal gesproken vind ik horrorfilms vaker lachwekkend dan eng omdat het niet realistisch is. Ook deze film vind ik niet eng maar wel ontzettend gruwelijk. De martel scènes heb ik ook met afstotende ogen gekeken. Naar mijn mening geen pareltje maar wel zeker waard om te kijken als je van dit soort genre houdt. Heb zitten twijfelen tussen 3 of 3,5 ster. Moet toch voor 3 sterren gaan als ik het moet vergelijken met andere horrorfilms die ik heb gezien 3*