Martyrs (2008)

Frankrijk / Canada
Horror / Drama

geregisseerd door Pascal Laugier
met Morjana Alaoui, Mylène Jampanoï en Catherine Bégin

Frankrijk, begin jaren ’70. Als de 10-jarige Lucie na maanden spoorloos verdwenen te zijn geweest wordt teruggevonden, zit haar lichaam onder de wonden. Er is echter geen spoor van seksueel misbruik; waarom ze werd ontvoerd en door wie, is een raadsel. Vijftien jaar later, en geholpen door haar vriendin Anna, zoekt Lucie genoegdoening...

TEASER

avatar van brucecampbell
Hoi iedereen,
heb gisteren de film Martyrs gezien in de Metropolis...

Wow, extra reden om deze te zien.

avatar van Evil Kneel
Hoi iedereen,
heb gisteren de film Martyrs gezien in de Metropolis...

Helemaal mee eens. De rating moet sowiezo hoger dan 16+ zijn.
Daarnaast hadden ze bij Metropolis wel een iets duidelijkere beschrijving mogen maken + vermelding dat de film zeer gruwelijke scenes bevat.

Maar denk inderdaad goed na of je deze film wel wilt zien. Het is een film die je lang zal bijblijven.

avatar van jeroentjuhhhhh
Hoi iedereen,
heb gisteren de film Martyrs gezien in de Metropolis....

Zo ernstig zal het ook wel niet zijn..Vast en zeker gruwlijk hard en ziek maar echt..meeste mensen die zich al aan dit soort films wagen zijn wel wat gewend, ik zelf heb deze boven aan me lijst staan...maar moet ik hem eerst zien te vinden!

Na dit bericht wil ik hem alleen maar nog liever zien..

Njah, deze film is toch anders dan "horrorvertier". Net gezien, volgt later nog wel meer, maar wie voor een gezellig avondje horror gaat laat deze gewoon beter liggen.

Erg naar(geestig), kil en hard. Ligt dichter bij films als Irréversible of La Vie Nouvelle dan bij de doorsnee horror. Vooral geen "nieuwe A l'Intérieur" verwachten, geen film om rustig in je stoeltje te kijken.

avatar van Linn
Heb de film Martyrs ook gezien nu...

Stinocop heeft gelijk..Dit is de meest gruwelijke film die ik ooit gezien heb. Ik ben wat gewend, ik kijk graag horror. Maar nog nooit heb ik het tijdens een film zo zwaar gehad. Ik had moeite mijn tranen te bedwingen en ik werd ziek van al die beelden. Als ik al ooit ergens weg zou lopen zou het bij Martyrs zijn..

Maar, ik heb het tot de laatste minuut gezien. Een film zo gruwelijk maar toch moest ik blijven kijken.

Toegeven het is een goede film, realistisch en ziekelijk. Het begint als een horror die al erg shockerend is maar wat er op de helft gebeurt gaat zelfs over mijn grenzen.

Erg goede film, maar voor mij blijft het bij deze ene keer. Het is geen film waar je veel plezier aan zult beleven en die je voor je amusement nog eens gaat zien op de bank met een bak popcorn.
Ik heb er al genoeg aan dat dit een film is die mij erg heeft aangedaan en die me nog erg lang bij zal blijven.

Ik waarschuw de mensen die denken dat dit een leuk gore filmpje gaat zijn. Absoluut niet voor tere zieltjes

Alsnog 4,5 ster voor een film die een enorme impact op mij heeft zoals nog nooit een film heeft gehad

avatar van Macmanus
Dat klinkt goed, ga me verwachtingen niet te hoog doen. Maar op momenten als dit zou ik ook wel iets dichter bij de franse grens willen wonen. of de Belgische for that matter. Gelukkig is Amsterdam de leukste stad van de wereld dus dat gevoel duurt nooit lang

avatar van Leland Palmer
Leland Palmer (crew)
Ik kreeg de creeps al bij de eerste teaser. Hmm, ik denk dat ik niet meer durf

avatar van jeroentjuhhhhh
Er zit voor mij helaas niets anders op dan te wachten totdat ik hem kan kijken op het internet...
Hopelijk kan dat snel want ik ben zo ontzettend benieuwd!

avatar van Brianna
Ik hou ook altijd in gedachte dat als ik een Franse horror kijk, dat het over iemands grenzen heen kan gaan. Daar ben ik ondertussen wel achter gekomen met vorige films. Maar toch houd het me niet tegen om deze te zien. Af en toe wil ik wel s een film zien die erg realistisch is, rauw, en niet een standaard hollywood horror. Een film mag bij best raken. In het leven is het ook niet altijd rozegeur en maneschijn, en soms mag dat best in een film naar boven komen. een film waarover je nadenkt, en die je niet zomaar naast je neerlegt.

avatar van dutchtuga
Hoewel de trailer mij wat teveel girl power bevat klinken de berichten wel heel erg veelbelovend .

avatar van ASman
Na deze reacties overweeg ik plots misschien om wel met de trein naar Antwerpen te gaan.

avatar van SilverGun
Gaat deze nog in Nederland draaien? Ben er nu ook wel erg benieuwd naar.

Ja zelfde hier. Kan hier enkel graag op wachten - klinkt indrukwekkend.

Geen idee wanneer dit draait, maar mocht Amsterdam in rijtje staan pak ik zeker even de trein.

Erg indrukwekkende film.

Hopelijk wordt de film niet het slachtoffer van de sappige horror fan op zoek naar een leuk avondje vetzakkerij. Martyrs wordt dan wel gezien als de opvolger van A l'Intérieur of Hostel (voor de mensen minder bekend met de wereldcinema), het heeft meer van doen met de cinema van Noé of Grandrieux, zeker qua toon en sfeer.

Eerste deel valt nog wel door te komen, hoewel al erg hard en bloederig, tweede deel is erg pijnlijk en ongemakkelijk. Laugier zorgt wel dat z'n film een solide basis heeft, shockeren om te shockeren is het niet, maar daarvoor moet je wel de film willen uitzitten.

Erg sterk, erg indrukwekkend, maar geen "leuke" of "gezellige" film. Wel erg gaaf om een keer zo'n film in de bios mee te pikken.

Verder erg sterke make-up effecten en knap acteerwerk (wie herkent trouwens de blik van Falconetti in Jeanne D'Arc op het einde in deze film?)

Dikke 4.5*, erg indrukwekkend, maar verwacht je dus niet aan een gewone horrorfilm. En uiteraard een uitgebreide review

avatar van P8rb
Onderhond schreef:

Je maakt me wel erg benieuwd nu.. een film waar ik alleen op heb durven hopen!

avatar van ASman
Ik heb hem gisteren gezien en zal later ook nog een uitgebreide review schrijven. Ik zal alvast zeggen dat ik dit persoonlijk een van de beste (misschien wel de beste, het is maar hoe je je horrorfilm wil zien) en schokkendste horrorfilm van de laatste jaren vindt ( Irreversible is volgens mij niet echt horror).
En personen die graag een Amerikaanse rating willen horen, wel als deze zou bestaan zou hij er zo uitzien volgens mij :

NC-17 for Extreme Graphic Violence,Brutal scenes of Torture,Terror and Disturbing Images.

Geen Gore ? Wel op dit gebied zal ik later verder ingaan.

Uiteraard zit er wel gore in, maar niet zoals in de meest recente brutale horror films. Er wordt ook niet echt veel aandacht aan geschonken.

En inderdaad, Irrév is zeker geen horrorfilm, maar deze film oversteigt het genre ook wat mij betreft, al is het maar omdat hij ingaat tegen de normale kicks die het genre biedt.

avatar van dutchtuga
Argh, ik moet deze zien. In België wel gewoon in de bios. Hier moeten we het doen met een shitprogramma van jewelste.

Gewoon is ook een beetje overdreven, enkel in Metropolis Antwerpen te zien (voor de Vlamingen), ook enkel nog om 22:15. Vermoed dat het na deze week ook wel weer gedaan zal zijn.

Maar wel érg gaaf dat Cinéart (die de laatste tijd zichzelf toch echt een duf imago aangemeten hebben) nog eens een film als dit wil releasen.

avatar van ASman
Neen, ik bedoelde dat de gore in deze film helemaal anders is dan de gore die we normaal te zien krijgen in bijvoorbeeld een film als Wrong Turn 2 of een Hostel. Veel moeilijker te verteren al is het maar door het harde realisme van deze gorescènes. Een Hostel kon ik gewoon bekijken ,bij sommige van de smerige scènes in deze film kreeg ik het wel even moeilijk. Je ziet ook duidelijk dat het niet Laugier's bedoeling was een gorefest te maken, ook al bevat de film een groot deel aan dit soort scènes.

avatar van ASman
Toen de film Martyrs in sommige bioscopen in ons landje kwam,had ik meteen om hem te bekijken. Het scheen een van de schokkendste van de afgelopen tijd te zijn. Hier kan ik het om te beginnen al mee eens zijn. Let wel, deze film is helemaal niet voor iedereen. Feit is zelfs dat regisseur Laugier zelf ook hesitant staat tegenover zijn eigen film : mensen die ervan hielden, bedankte hij. Mensen die door deze film geschokt waren, aan hen bood hij zijn verontschuldigingen aan. Net zoals Wes Craven over zijn debuut zei : "I can't believe it was me who made this film." Maar waar Craven's film mij teleurstelde op het gebied van schokeren, gaf Laugier mij een regelrechte mokerslag die ik niet meer gevoeld had sinds Irréversible. Wat deze film voor mij dan weer zo goed maakte, waren de gevoelens die ik bij het zien van deze film kreeg. Net zoals ik voor de eerste maal Hooper's TCM zag. De film is volgens mij uitstekend geschreven, op een juiste manier en uitstekend geregisseerd, met lef gemaakt, uitstekend geacteerd en overladen met een gevoel voor sfeer.Daarbij is de film ook nog eens heel akelig en eng. Het klopt allemaal. Dan is er nog het geweld : Laugier had kunnen kiezen voor Wrong Turn 2-achtig geweld, maar ging op elk moment een andere richting uit. Het geweld in deze film is eveneens goor en bloederig, maar ook compromisloos en ongenadig hard en zo moeilijk te verteren dat je soms zelfs zult wegkijken door het harde realisme en ook op het psychologisch vlak. De camera brengt dan, met de uitzondering van een enkel moment, iedere smerigheid volledig in beeld.

avatar van Linn
Ben een week na het zien van Martyrs nog steeds wat 'wezenloos' Heb hier de afgelopen week nog veel over nagedacht. Is voor mij nog steeds de schokkendste film die ik ooit gezien heb en daar kan geen Irreversible ooit tegen op.

avatar van brucecampbell
De dvd is al in pre-order, alhoewel hij pas op 24/02/09 uitkomt: http://www.hkflix.com/xq/asp/filmID.549016/aid.90020/qx/details.htm

avatar van MatthijsGr00t
Is deze film ook nog te bekijken in Nederland? In de bioscoop of op een andere manier..?

Wil deze film echt super graag zien.

avatar van s0062423
ASman schreef:
(...) En waar het eerste deel nog redelijk door te komen valt, kiest Laugier in het tweede deel voor een filmisch extremere richting. Een veel extremere richting. Eentje die je nog zelden gezien zult hebben en die je geschokt en wezenloos zal achterlaten. Voor de kilheid van dit alleen al moet je het gezien hebben als horrorfan...

Volledig mee eens! Bij het tweede deel van de film zat dan ook het merendeel van de mensen rondom mij, en mezelf incluis, ineens zeer ongemakkelijk in zijn stoel. beklijvende filmervaring... waar ik trouwens nog vaak aan terugdenk.

Het enige minpunt aan de film vond ik de invulling van het 'monster' uit het eerste deel, de regisseur had m.i. dit beter ongedefinieerd gelaten. Ik was immers zelf in de richting van een niet te stillen honger naar wraak aan het denken en was dan ook een beetje teleurgesteld in Laugiers verklaring.

avatar van Brianna
MatthijsGr00t schreef:

Wil deze film echt super graag zien.

De datum is alweer verzet naar 24/03/09

Amazon is listing that Dimension Films' Martyrs has been bumped from a February date to a March 24th DVD release. In the film, now 25 years old, Lucie sets out to get revenge on the people who attacked and permanently scarred her when she was only 10 years old. Click here for posters, stills, trailers, clips and more. Watch this spot for specs and cover art when released. The film will also be released on Blu-ray day and date with the DVD

avatar van Steve Scandal
Is alweer verzet naar 28 april helaas...

avatar van Erwinner
3 Maart te huur op Twin Pics!
3 April te koop.

4 maart in België zo te zien. Toch eentje die in m'n collectie moet zitten.

Onderhond schreef:
4 maart in België zo te zien. Toch eentje die in m'n collectie moet zitten.

3 maart uit op dvd in Belgiê ?
Onderhond, met deze comment maak je mijn tot nog toe miserabele dag helemaal goed !