• 10.555 nieuwsartikelen
  • 8.964.628 stemmen

Låt den Rätte Komma In (2008)

Drama / Horror | 114 minuten

Gesproken taal: Zweeds

Releasedatum: 23 april 2009

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot Låt den Rätte Komma In

"Eli is 12 years old. She’s been 12 for over 200 years and she just moved in next door."

Oskar is een 12-jarig jongetje, dat continu wordt geplaagd door twee bullebakken. Op een dag maakt Oskar kennis met zijn nieuwe buurmeisje en de twee worden vrienden. Sinds ze naast Oskar en zijn familie is komen wonen, sterven plotseling een hoop mensen, maar niemand weet waarom, behalve Oskar, die een geheim van zijn buurmeisje kent.

avatar van Daan258

Daan258

De remake vond ik toch een stuk vermakelijker!

Al jaren geleden de remake gezien en die was best aardig. Nu ik het origineel had opgezet had ik hier wel wat hogere verwachtingen van maar helaas een teleurstelling.

Voor mij een wat langdradige film.

avatar van HK Senator

HK Senator

Herzien en is en blíjft een heerlijke film. Meesterwerkje!

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2062 berichten

Ik heb Let the Right One In, zojuist vanuit mijn prive videotheek met heel veel plezier herzien. Was alweer zo'n 10 jaar geleden dat ik deze film voor het eerst had gekeken. De film heeft niet in kracht ingeboet en blijft het kijken waard.

avatar van Vidi well

Vidi well

Mooie sfeervolle film over een ongebruikelijke vriendschap tussen kinderen die beide een eenzaam leven leiden, zonder veel begrip van de buitenwereld. Als mix tussen drama en horror vind ik de film zeer geslaagd. De onmogelijke liefde tussen de twee is treffend in beeld gebracht.
De horror is niet van het type gore, maar meer subtiel als in onderhuidse spanning, en een aantal gruwelijke momenten. Niet zozeer gruwelijk in beeld, als wel in de menselijke ervaring van pijn, ellende en doem: de man die niet voor zijn vampier-dochter kan zorgen en uiteindelijk zelfmoord pleegt, de vrouw die beseft een ondode te zijn en kiest voor verbranding door zonlicht. Voor mij is dat wat ware horror is.
De film sleept af en toe wat in tempo, maar de goed gekozen sfeer maakt veel goed. Goed acteerwerk ook. Een bijzonder film.

avatar van ZAP!

ZAP!

Blijft een prachtige vertelling, combi coming of age en vampierenfilm (lijkt me geen spoiler, maar vooruit). De laatste scène in het zwembad viel me dit keer tegen en ik twijfel over wat ik nu echt vind van aansporen door Eli tot het terugvechten van Oskar...