Låt den Rätte Komma In (2008)

Alternatieve titel: Let the Right One In

Zweden
Drama / Horror

geregisseerd door Tomas Alfredson
met Kåre Hedebrant, Lina Leandersson en Per Ragnar

Oskar is een 12-jarig jongetje, dat continu wordt geplaagd door twee bullebakken. Op een dag maakt Oskar kennis met zijn nieuwe buurmeisje en de twee worden vrienden. Sinds ze naast Oskar en zijn familie is komen wonen, sterven plotseling een hoop mensen, maar niemand weet waarom, behalve Oskar, die een geheim van zijn buurmeisje kent.

avatar van clubsport
Meestal subtiel en soms wat minder subtiel horrordrama met een unieke sfeer , de 2 genres zijn
goed met mekaar gemixed en de 2 jeugdige spelers doen het uitstekend .
Ik had de remake al lang eerder gezien en die beviel me ook prima en deze is minstens net zo goed .

avatar van TornadoEF5
Mooie film waar ik even moest inkomen, en ook niet altijd de motieven van de personages begreep. Ik vond dat er nogal redelijk veel verhaallijnen inzaten zoals die van oscars ouders en diens vrienden die ik niet altijd begreep, en ook de verhaallijn rond de pesters vond ik niet al te goed uitgewerkt. Wel sfeervol, mysterieus en subtiel uitgevoerd, met momenten ook sterk. Hoe de vadervampier zichzelf onherkenbaar maakte, en dan uit zijn lijden verlost werd door dochtervampier. Goed, wel niet helemaal mijn ding en ook geen meesterwerk.

avatar van Jan met de pet
Nee eigenlijk viel mij de film tegen, het begin was mijn inziens goed maar het vervolg redelijk, je wist natuurlijk hoe het ging aflopen met etterbakjes, had er echt meer van verwacht......3,0

avatar van durange
Mooie film maar op de een of andere manier boeide hij me nergens echt heel veel. Het enige interessante was dat Eli een vampier was. Het einde was wel mooi maar ook wel redelijk voorspelbaar. Misschien had ik net iets te hoge verwachtingen.

avatar van IH88
Låt den Rätte Komma In

Sfeervolle horrorfilm. Ik zeg horror, maar eigenlijk is dit meer een drama over de band tussen een jongen die gepest wordt en een meisje (hele oude vrouw) die haar eigen bloeddorstige zorgen heeft. Fantastisch acteerwerk van de jonge Hedebrant en Leandersson. Regisseur Alfredson zorgt ook voor een fantastische sfeer met veel sneeuw en scènes in het donker. In het algemeen barre winterse omstandigheden.

Fantastische omstandigheden voor een heerlijke horrorfilm. De film had misschien iets meer tempo kunnen hebben en had sowieso wat subplotjes weg moeten laten. Maar dan komt er zo'n fenomenale laatste scene en ben je dat gelijk vergeten.

avatar van blurp194
Hier en daar subtiel grappig, maar over het algemeen vond ik het eigenlijk nogal saai en langdradig. De mix van vampierenhorror en drama werkt voor mij niet goed - vampierenhorror is veel dichter verwant aan komedie dan aan drama meestal, en deze film geeft me het idee dat dat een betere combinatie is Los daarvan dan wel weer een heerlijke en misschien typisch Scandinavische sfeer, en mooi spel van de kinders. Maar daar ging de film niet om.

avatar van BlueJudaskiss
Martin Van K schreef:

Natuurlijk gaat het er wel om Dat is het mooie van een horror als Let the Right One In: geen effectbejag maar goudeerlijk in beeld gebracht, met kinderen die spelen alsof hun leven er van af hangt zo mooi. Schitterende muziek ook.

avatar van Graaf Machine
Vreemd.
BlueJudaskiss quote een stukje tekst van blurp194, en dan staat er dat Martin Van K dat geschreven heeft.

avatar van Dr. X
Jaren geleden de Amerikaanse remake gezien, maar gisteravond eindelijk de originele film bekeken. En ik ben er stil van, want wat een prachtige creatie.

Vanaf de eerste tot de laatste minuut geboeid geweest, ondanks het trage tempo dat de film aanhoudt en het toch wel voorspelbare verloop. Daarnaast waren ook de sidestories niet altijd even sterk uitgewerkt en was het soms even zoeken naar verklaringen voor het gedrag van bepaalde personages. Ook vond ik de scene met de katten over de top en niet passend in de algehele sfeer van de film. Maar daarmee zijn naar mijn idee alle minpunten ook echt wel benoemd.

Normaal gesproken ben ik helemaal geen voorstander van films over vampieren, maar deze is absoluut een uitzondering. Er wordt niet geleund op overdreven bloedvergieten, goedkope horrortricks en schrikmomenten. Die zijn door het donkere karakter namelijk helemaal niet nodig. De hoofdrolspelers dragen uitstekend bij aan de duistere sfeer en zetten aangrijpende persoonlijkheden neer. Zij vullen hun rollen sober, maar zo ontzettend sterk in. De prachtige Scandinavische taal heeft hier naar mijn idee ook een positief effect op en maakt het allemaal nog net even iets mysterieuzer.

Een zeer aangrijpende film met een ontroerend verhaal, geschoten op een prachtige locatie. De scènes waarin het vampiermeisje toestemming vraagt aan Oskar om binnen te komen, de zelfverminking van haar vader en het daaropvolgende beëindigen van zijn leven hadden een grote impact op mij en zullen nog lang blijven hangen. Ook de slotscène was fantastisch en maakte op gruwelijke, spectaculaire wijze een einde aan dit meeslepende drama (want het is wel degelijk meer een drama dan een horror).

Of de remake beter is dan deze durf ik nu niet te zeggen, want dat is simpelweg te lang geleden. Binnenkort toch nog maar een keertje opzetten, al verwacht ik niet dat die hetzelfde niveau aantikt.

avatar van extremezz
Mooi, vandaag nog eens gezien. Goede jonge acteurs in deze romantische horror.

avatar van Buzzbomb
Mooie film, met een mooie vrienschap en een gave sfeer

avatar van Shadowed
Prachtig.

Ik heb de remake weleens gezien, en die vond ik al goed. Toen ik zag dat het origineel op TV kwam gelijk na de aflevering De Kijk van Koolhoven moest ik hem wel zien. En hij is me veel beter dan verwacht bevallen. Is ook gelijk een van de beste horror/dramas die ik heb gezien.

De film is vrij mild qua horror. Hier en daar is wel een spannende scenes aanwezig, maar het is gelijk duidelijk dat horror niet centraal staat in deze film. De chemie tussen de erg sterk spelende kinderen is zeker aanwezig en blijft boeien.

De film is vrij realistisch in een onderwerp dat totaal niet realistisch is. Ik denk oprecht dat als vampieren zouden bestaan dat dit ongeveer het ideale beeld ervan is. De film verveelt geen moment, camerawerk en locatie zijn subliem en is erg geslaagd in zijn opzet.

Bonuspunten voor die laatste scene bij het zwembad. Zeer geslaagde film van Scandinavische afkomst. Grote aanrader.

avatar van n00r
Veel beter dan de Amerikaanse versie in mijn ogen.

avatar van Fisico
Wegens de goede commentaren ook deze eens geprobeerd. Let the right one inis een apart horrorfilm die niet zomaar te vergelijken is met de rest van het genre. De film bevat wel wat bloederige momenten, maar zijn eigenlijk puur functioneel voor het verhaal en de film is nooit op zoek naar sensatie of overdrijving. Eli is nu eenmaal een vampier en een vampier moet eten (bloed drinken) om te overleven.

Lina Leandersson en Kåre Hedebrant Doen het uitstekend als kindacteurs en zijn goed op elkaar ingespeeld. Hun vriendschap is puur. Beiden zijn buitenbeentjes, maar ze gaan elk op hun manier hiermee om. Ook de cinematografie en het serene verhaal zorgen voor een bepaalde geloofwaardigheid. De sfeer zit goed met de donkere koude en kille winterperiode. Ook de eindscène in het zwembad is een mooi staaltje van vakmanschap: mooi gefilmd!

Een aantal zijplots deden er echter niet toe en de houding van die katten vond ik er wat over. Niet 100% mijn ding, maar ik kon de film best appreciëren.