La Noire De... (1966)

Alternatieve titel: Black Girl

Senegal / Frankrijk

geregisseerd door Ousmane Sembene
met Mbissine Thérèse Diop, Anne-Marie Jelinek en Robert Fontaine

De Senegalese jongevrouw Diouana droomt van een beter leven buiten Senegal. Ze vindt een baan als gouvernante bij een Frans gezin, maar wanneer ze verhuizen van Dakar naar Zuid-Frankrijk, ondervindt ze al snel dat haar taken zich reduceren tot hulp in de huishouding. In Frankrijk komt ze al snel in aanraking met het feit dat ze een andere huidskleur heeft, en wordt ze als vuil behandeld, ook bij het gezin waar ze werkt. Haar dromen blijken nachtmerries te zijn, en Diouana ziet nog maar één uitweg.

avatar van Mug
Mug
Naar verluid de allereerste Afrikaanse film van beneden de Sahara (de Egyptische cinema floreerde al geruime tijd) geregisseerd door een zwarte Afrikaan (lees: geen blanke Zuid-Afrikaan).

avatar van Poisonthewell
Inderdaad, en om die reden van ongekend historisch belang. Krachtige, minimalistische, en bovenal subtiele film - men zou met het eindigende kolonialistische tijdperk wellicht een op zijn plaats zijnde, donderende woedekreet verwachten, maar Sembene houdt heel koeltjes zijn emoties onder controle. De film is heftig, maar understated. Zelf de pikzwartgallige cynische humor die hij later in, bijvoorbeeld, Xala tentoon zou spreiden is hier volledig afwezig. Sembene's composities zijn opvallend in hun spaarzaamheid; let op hoe vaak hij Diouana tegen een felwitte achtergrond plaatst. De 'geboorte' van de authentieke Afrikaanse cinema is wellicht de meest stijlvolle van alle continenten. Hierna zou Sembene uitgroeien tot de grootste filmmaker die het continent tot noch toe kent (alhoewel Egyptenaar Youssef Chahine ook een gooi mag doen naar die titel).

avatar van Spetie
Zo af en toe pik ik nog eens wat van de Afrikaanse cinema mee. Deze keer is dat het filmdebuut van Ousmane Sembene, één van de grootste Afrikaanse regisseurs, van wie ik het aardige Xala ook reeds zag.

Deze Black Girl beviel iets beter. Het is een mooie zwart-wit geschoten film, die erg eenvoudig en minimalistisch van opzet is. Het verhaal is weliswaar best sterk en de manier waarop het wordt gebracht, werkt redelijk goed. Het is een behoorlijk heftige gebeurtenis, die toch op een redelijk subtiele manier aan de kijker wordt gepresenteerd. De acteerprestaties zijn niet slecht. Dat is hier best bijzonder, want de cast had niet tot nauwelijks acteerervaring en zeker de belangrijkste spelers niet.

Best goed dus. Het minimalisme werkt goed en het zwart-wit vormt een mooi contrast. Ik wil nog wel meer van Sembene zien. Ik ben vooral benieuwd wat hij in zijn latere films, toen hij inmiddels beschikte over meer ervaring, nog in zijn mars had.

Het regiedebuut van Sembene is gitzwart, in meerdere betekenissen van het woord. Deze eenvoudige, korte film komt met een schrijnend verhaal over een Senegalees kindermeisje dat in een nieuwe, blanke omgeving in een neerwaartse spiraal terechtkomt, vooral dankzij de bejegening door haar werkgeefster. Minpuntjes vind ik dat Diouana haar commentaar via een voice over helemaal voor zichzelf houdt en dat het groeiende conflict slechts eenzijdig belicht wordt.
Mijn tweede Sembene na het zien van het schitterende Moolaadé (2004) is meer interessant dan goed. Ik blijf benieuwd naar zijn andere werken.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Op Blu Ray uit bij BFI samen met de short Borom Sarret van enkele jaren eerder.