The Exorcist (1973)

Alternatieve titel: De Duivel-uitbanner

Horror / Drama
122 minuten / 132 minuten (director's cut)

geregisseerd door William Friedkin
met Ellen Burstyn, Max von Sydow en Linda Blair

Bij opgravingen in Noord-Irak vindt priester-archeoloog Merrin een duivelsbeeldje. Net op hetzelfde moment wordt in Georgetown actrice Chris McNeil opgeschrikt door vreemde geluiden in de kamer van haar twaalfjarig dochtertje Regan. Het meisje ligt te schokken op het bed en kan de spasmen niet onder controle houden. Chris en Regan weten niet welke afschuwelijke dingen hen nog te wachten staan.

avatar van mirjo 2
Afgelopen week voor de zoveelste keer herzien op Veronica. Het blijft een klassieker, een hoogtepunt in zijn genre en ik heb geen enkele moeite mijn hoge rating te handhaven.
Wat mij wel ontzettend stoorde is het feit dat Veronica ongegeneerd geknipt heeft (om zo veel mogelijk reclame er in te stoppen?). Dieptepunt was wel dat de scene waarin Karras voor het eerst Regan ontmoet op haar kamer, een wezenlijke scene, volledig er uit was geknipt. Verder werden enkele scenes plompverloren middendoor geknipt om reclameblokken te starten.
Mijn conclusie: ik kijk dit soort films, of liever überhaupt geen films op zenders als Veronica, Net5, RTL7 of dergelijke. Ik koop dan liever de dvd of kijk op Canvas, NPO of BBC.

avatar van panax
tijden geleden gezien en ervaren als zeer schokkend
afgelopen week weer gezien
blijft voor mij nog steeds schokkend
en het blijft ook voor mij een klassieker wat het genre betreft
voor die tijd zeker hele realistische special effects
de grondlegger van alle exorcisme films
goed geacteerd staat nog als een huis !!

heel bijzonder dat tijdens het eerste uur eigenlijk niet veel gebeurt
maar wel spannend blijft

blijft een bijzondere film

avatar van extremezz
Ajax&Litmanen1 schreef:

The Exorcist is best een goede film, maar als de film nou iets niet is, dan is het eng. Sterker, ik moest bij een paar zogenaamde spannende momenten eerder lachen. De film is een grondlegger van de paranormale films, maar pakweg een Conjuring of Insidious is tig maal enger. The Exorcist is vooral sfeervol en boeiend en kent een geweldige themesong.
conjuring of insidious zijn Disney-films vergeleken met the exorcist

avatar van Alathir
Ik ben het eens met vele anderen die terecht vaststellen dat The Exorcist NIET eng is. Je zou de film misschien als ietwat 'disturbing' kunnen bestempelen maar eng is de film in geen enkele hoedanigheid. Bovendien is het ook echt geen film om met anderen te kijken. Zeker als die anderen snel afgeleid zijn. Daarom heb ik besloten de film thuis nogmaals door te nemen. En zo kwam The Exorcist volledig tot zijn recht. Voldoende tijd wordt genomen om het verhaal te vertellen en de evolutie van de bezeten Regan nauw op te volgen.

De wetenschap lijkt machteloos te staan. Een beetje zoals tijdens deze pandemie. Het gaat dan ook vaak over het elimineren van wat het niet zou zijn en onderzoek vraagt nu eenmaal tijd en trial and error. Als iets niet verklaart kon worden grepen mensen vroeger naar de Kerk om het bovennatuurlijke te verklaren. Exorcismes blijken in de film al lang niet meer gedaan maar het lijkt een laatste redmiddel voor Regan.

Het is een prima film met een vrij beperkt verhaal die de speelduur misschien niet helemaal rechtvaardigt. Toch was het tempo op zich best behoorlijk voor een jaren '70 film. Ik heb me alleszinds vrij goed geamuseerd hiermee en het is een klassieker die niet erg ouderwets aanvoelt. De make up en practical effects vond ik zeker knap.