The Exorcist (1973)

Alternatieve titel: De Duivel-uitbanner

Horror / Drama
122 minuten / 132 minuten (director's cut)

geregisseerd door William Friedkin
met Ellen Burstyn, Max von Sydow en Linda Blair

Bij opgravingen in Noord-Irak vindt priester-archeoloog Merrin een duivelsbeeldje. Net op hetzelfde moment wordt in Georgetown actrice Chris McNeil opgeschrikt door vreemde geluiden in de kamer van haar twaalfjarig dochtertje Regan. Het meisje ligt te schokken op het bed en kan de spasmen niet onder controle houden. Chris en Regan weten niet welke afschuwelijke dingen hen nog te wachten staan.

avatar van Jordy
Ik heb nog niet zo lang geleden de originele versie van deze film gezien, en ik moet zeggen dat ik niet zo goed begreep waarom dit nou zo'n klassieker is. Afgezaagde spanning en lachwekkende special effects: ik vond het niet zo bijzonder. Maar goed, de film is ook al een kwart eeuw oud, dus wie weet hoe baanbrekend het toen allemaal was. De opgepoetste versie heb ik nog niet gezien, maar de oude versie van de film geef ik 2 en een halve ster.

Je moet natuurlijk wel een beetje geloven in deze film. Dus je moet geloven in demonen en dergelijke. Als je al niet in duivels gelooft vindt je hier echt nix aan! Het acteerwerk in deze film is echt buitengewoon goed. Ik snap goed waarom deze film een klassieker is. Ik heb em midden in de nacht gezien en werd er echt bang van. Dit is gewoon de beste horror van de eeuw!!! 4,5 sterren

Wat een machtige film!!! Deze versie moet je ECHT even gaan zien in de bios! Goeie karakter rollen, de film begint heel rustig en bouwt mooi op naar de climax... en die is niet mis! 4,5 sterren voor dit toppertje!

Ik hou niet van films met geloof enzo en deze vond ik ook niks en vond hem ook gewoon saai.

Een supergoeie horror/drama-film. Goed verhaal, zeker goed geacteerd (heel overtuigend!) en qua effects was het ook zeker knap in elkaar gezet (als je je nagaat dat deze film in de jaren 70 uitkwam!). Alhoewel ik de normale versie wel 'ns op TV heb gezien, was het zeker wel de moeite waard om de bioscoop-versie - met ruim 11 minuten beeldmateriaal erbij geplakt - ook te zien! * 5 sterren

Topper in zijn genre. Zeker een van de meest angstaanjagende films van in zijn soort. Gebaseerd op waargebeurde feiten (ik zeg feiten, geen waargebeurd verhaal). Daarnaast acteert het meisje prima (als kind wat tenenkromend, maar als bezeten meisje subliem). Ook wordt het verhaal netjes verteld zonder over te gaan, op vlotte overgangen, hopen pauken en violen, en wild camerawerk. De special effects zijn wat verouderd, maar er zijn films die nog steeds slechtere effecten gebruiken (ik noem een "drop zone", of escape from la).
Ik ben het niet eens met de mensen die zeggen dat je van geloof moet houden om de film te waarderen. Das onzin, je hoeft toch niet ergens in te geloven om een film te waarderen?
Kortom 5 sterren.

Groet Bart

sorry hoor, maar ik vind deze film wel één van de slechtste horrorfilm die ik heb gezien. Ik snap daarom ook niet waarom deze film zo goed is bevonden. Zoooooo saaie film, en zoooo NIET eng...deze film krijgt een sterretje.

Het is gewoon een top film!

Geniaal. Ik kan zo even niet op een beter horrorfilm komen.

Ik vond het geen bijzondere horrorfilm. Niet eng, maar wel erg leuk !! En realistisch. Goed geacteerd, en mooie make-up.

gave film

Toppertje gewoon! Zoals ik vandaag bij andere top 100 films al eerder gezegd heb, 1 van de beste in zijn genre
Ik geef hem 4,5 ster voor het ongetwijfeld taboe brekende verhaal destijds en de prachtige make-up en de donkere sfeer die er hangt is ook prachtig!

avatar van Ralfke
Geweldige film; ik snap best dat deze rolprent toentertijd een hoop consternatie veroorzaakte. Toch wel een aantal klassieke filmscenes bevattend en een aantal flinke schrikmomenten. Wie hem niet eng vindt, moet hem maar eens kijken als hij/zij alleen thuis is. En dan wel met het licht uit

engste film ooit...m'n *piep*

Steengoeie en eigenlijk best grappige film.
Tuurlijk is ie niet eng, maar best wel indrukwekkend.
Your mother's sucking cocks in hell, nog 'ns aan toe !!

****' 4,5 op 5 ****'

Tuurlijk is ie niet eng,

Niet eng? Ik ken echt niets engers.

avatar van narva77
Dan heb je Spoorloos nooit gezien!

Oh, zeker wel. Die heeft idd een eng einde. Maar overall vind ik dit veel enger.

avatar van petey
Niet eng? Ik ken echt niets engers.

Je komt zeker nooit op een strand. Brr, sommige mensen moest het verboden worden zich uit te kleden als er zich onschuldige mensen binnen een straal van 100m bevinden.
Film was trouwens het aanzien meer dan waard met voor de tijd goede effects.

sydney
Het valt me op dat iedereen in deze film continu cigaretten rookt. Zelfs de dokter die een analyse van de gesteldheid van Reagan maakt, rookt!!!!

Marlboro hoofdsponsor of zo?

avatar van lorelei
ik vond hem niet zo heel erg leuk eigenlijk. Ik heb wel een paar keer m'n ogen dicht gedaan. Maar ik vond er niet echt verhaal inzitten. Ja ze is bezeten. Maar er draait niet echt een goed verhaal omheen vond ik.

Als je religieus bent opgevoed dan kunnen vele jeugdtrauma's naar boven komen. Eng? Ik dacht het wel, je moet de film natuurlijk wel een beetje plaatsen in de tijd. Het diabolische gekwaak van Linda Blair vindt ik nog het meest enge. Weet wel, het is gebasseerd op de 'ware' feiten! Een duivels goeie film.

avatar van aburefan
vond het eerlijk gezegd niet zo bijzonder

Nou, voor mij als horrorfanaat in 1 woord, een Topperrrrrrrrrrrrrrrrrrr

avatar van LZA
LZA
Als elfjarig jochie stiekem s'avonds laat op tv deze film gekeken....oeioei ik was snel genezen van die grotemensen films kijken toen...
Heb een laatst nog een keer gehuurd en vond het wel een aardige creepy fillumpie.

3/5 ster(ren)

Dit is de enige film die me rillingen bezorgd. Van angst dus deze keer. En aangezien ik niet kan zeggen waar het nou precies aan ligt (ik bedoel als je het script zou lezen zou je bij sommige passages echt dubbel liggen denk ik) is deze film echt goed gemaakt. Vinnik dan. ****

avatar van herman78
Redelijk mee eens. Ik vind deze film niet zo zeer eng, maar krijg er wel een ongemakkelijk gevoel bij. Ik vind hem vooral fascinerend. Ik geloof dat ik 5 gestemd had.

avatar van Sjan
Voor mij ook wel een film waarbij je je een beetje ongemakkelijk voelt, het is allemaal nogal onheilspellend. Maar je moet wel toegeven dat je bij sommige scenes heel veel moeite moet doen om niet in de lach te schieten.

Dat had ik dus helemaal niet, iets lacherigs oid. Komt ook omdat het toch een onderwerp is waar we weinig van af weten, en er nog steeds geen onomstotelijk bewijsmateriaal is gevonden of het wel of niet bestaat.

avatar van herman78
Nee, ik had eigenlijk ook geen lachmomenten in dezelfde film. Ik ben het met de laatste spreker eens, wat dat betreft.