The Exorcist (1973)

Alternatieve titel: De Duivel-uitbanner

Horror / Drama
122 minuten / 132 minuten (director's cut)

geregisseerd door William Friedkin
met Ellen Burstyn, Max von Sydow en Linda Blair

Bij opgravingen in Noord-Irak vindt priester-archeoloog Merrin een duivelsbeeldje. Net op hetzelfde moment wordt in Georgetown actrice Chris McNeil opgeschrikt door vreemde geluiden in de kamer van haar twaalfjarig dochtertje Regan. Het meisje ligt te schokken op het bed en kan de spasmen niet onder controle houden. Chris en Regan weten niet welke afschuwelijke dingen hen nog te wachten staan.

Nee ik ook niet, maar het ging er mij om dat als je enkel het script zou lezen sommige passages volgens mij nogal lachwekkend zouden kunnen zijn. De droge tekst is dan op veel verschillende manieren op te vatten. Aangezien de tekst op een mijns inziens geniale wijze in de film naar buiten wordt gebracht is ie eng, en dat vind ik knap.

Dit vind ik dus gewoon een TOP HORROR. heb hem zelf op video en blijf hem spannend vinden. Er komen inderdaad wel grappige opmerkingen invoor. Maar verder blijft het gewoon een TOPPER geen andere woorden voor.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Uitstekende horrorklassieker met een zeer naargeestig sfeertje en een paar inmiddels legendarische scènes. Echt geweldig briljant vond ik 'm ook weer niet, maar hier en daar is het wel erg stijlvol en spannend geschoten.

avatar van Hemdale
Tien jaar geleden ofzo een keer gezien. Niet geweldig, tenminste wat ik me er nog van herinner.

Killalot lult ook maar veel dat horrorfilms leuk zijn maar deze film zuigt echt en je zou deze film eigenlijk niet moeten kijken.

Danté schreef:

deze film zuigt echt en je zou deze film eigenlijk niet moeten kijken.

want?

avatar van herman78
Danté schreef:

Heb je wel 's van interpunctie gehoord?

Ik vind The Exorcist trouwens een stuk beter dan die 5 Star Wars films uit jouw top 10, maar ja, meningen verschillen.

Ja meningen verschillen en ik vind Star Wars films wel 1 van de beste films die ooit zijn gemaakt, en de exorcist is echt niet beter dan 1 van die films het spijt me maar leef liever in de werkelijkheid.
The Exorcist is een redelijke film maar niet een topper zoals de Star Wars films.

Danté schreef:

het spijt me maar leef liever in de werkelijkheid.

hehe, leuke uitspraak voor iemand die verslaafd is aaan science fiction.

avatar van herman78
Danté schreef:

LOL. Nouja, ik vond The Exorcist spannend, onheilspellend, intrigerend en mysterieus. Ik werd gewoon geraakt door die film. Dat had ik bij de Star Wars films meestal niet.

avatar van Banjo
Een van de beter horrors. ik heb de nieuwe trouwens nog niet gezien.
toen ik m (vroeger) zag vond ik erg eng!
een heerlijke alles ten onder gaande film!

4 sterren

avatar van as
as
Banjo schreef:

Een van de beter horrors. ik heb de nieuwe trouwens nog niet gezien.
Dat komt omdat ie nog in productie is misschien? In de laatste Empire stond nog een artikel over de nieuwe Exocist-film. Met een regisseur als Paul Schrader kan het een interesante film opleveren maar verwacht het ergste.
Is het Dante misscHien ook toegedaan om wat beter zijn mening te formuleren en niet van die banale vergelijkingen te maken tussen Star Wars en The Exorcist? Of is dat teveel moeite? Aangezien hij ook moeite heeft met interpunctie.

avatar van Zavo
Ik denk dat hij de nieuwe cut bedoelt die een paar jaar geleden uitkwam 'the version you've never seen' noemen ze die geloof ik, die heeft 11 minuten extra. Ik heb die versie wel gezien, maar het is al lang geleden dat ik de oude versie heb gezien, dus ik kan ze niet vergelijken.

avatar van as
as
Heb persoonlijk die versie nog niet gezien maar heb de oude versie wel in mijn kast staan. Ik huur de nieuwere met 11 min extra binnenkort eens even om hem te vergelijken.

Beste horror ooit gemaakt. De film komt realistisch over en dat maakt het nou zo eng.

Nou ja, ik vind een door de duivel bezeten meisje niet zo realistisch overkomen anders. Je zult wel iets anders bedoelen

avatar van Jordy
verdere discussie, die inmiddels niet echt meer over deze film ging, naar het forum verplaatst

De nieuw uitgebrachte versie zonet gekeken (de enige die nog te huur is?). Erg sterk gefilmd, met enkele heftige scenes, zij het niet dat het verhaal dermate lang op zich laat wachten, dat het eerste half uur in feite overbodig is. De veel te lange introductie van de eerwaarde ( de scenes in Noord-Irak) werkte sowieso verwarrend. De prachtige belichting en het uitstekende acteerwerk maken deze kleine irritaties ruimschoots goed. 3.5 ster

avatar van jassonn
ik heb de film lang geleden een keer op tv gezien toen ik alleen thuis was en heb zeker een week niet kunnen slapen ,maar ja ik ben dan ook wel goed gelovig van karakter

avatar van Hemdale
Het was wel 10 jaar geleden dat ik deze film voor het laatst heb gezien, toen vond ik de film niet fantastisch. Maar ik heb hem vanmiddag weer bekeken omdat ik de film nu dvd heb en moet echt zeggen dat ik de film fantastisch vind, supercool. 5 sterren.

Is the exorcist nou echt zo eng als ze zeggen of valt het reuze mee. Ik hou persoonlijk niet zo van horror dus het zal wel niet zo'n leuke film voor mij zijn.

avatar van Hemdale
De film is niet eng, maar de sfeer in de film is gewoon heel goed. Gewoon een keer een poging wagen om het te kijken, Nick.

Inmiddels mag je dit meesterwerk al een klassieker noemen. De film staat nog steeds als een huis. Het verhaal is van buitengewoon hoog niveau. The exorcist speelt zich af in een tijd waarin de mens de kerk massaal de rug toe keren. Wetenschap is het nieuwe geloof. Alles is rationeel te verklaren.Zelfs Father Damien Karres is zijn geloof kwijt. En dan begint de ellende. De mooiste scenes zijn die tussen de Priesters en Regan.

Father Damien Karras: I think it might be helpful if I gave you some background on the different personalities Regan has manifested. So far, I'd say there seem to be three. She's convinced...
Father Merrin: There is only one.

Regan MacNeil: What an excellent day for an exorcism.
Father Damien Karras: You would like that?
Regan MacNeil: Intensely.
Father Damien Karras: But wouldn't that drive you out of Regan?
Regan MacNeil: It would bring us together.
Father Damien Karras: You and Regan?
Regan MacNeil: You and us.

Regan MacNeil: I'm not Regan.

Father Damien Karras: Well, then let's introduce ourselves. I'm Damien Karras.
Regan MacNeil: And I'm the Devil! Now kindly undo these straps!
Father Damien Karras: If you're the Devil, why don't you make the straps disappear?
Regan MacNeil: That's much too vulgar a display of power, Karras!

Regan MacNeil: Your mother's in here, Karras. Would you
like to leave a message? I'll see that she gets it!

Regan MacNeil: Your mother sucks cocks in Hell, Karras!

Father Merrin: The demon is a liar. He will lie to confuse us.

But he will also mix lies with the truth to attack us. The attack is psychological, but powerful. So don't listen, remember that, do not listen.[/spoilers]

Een veel gemaakte fout die mensen maken(het staat overigens ook in het de samenvatting hierboven) is dat zij denken dat Regan bezeten is door de duivel. Dit klopt niet. Zij wordt bezeten door een demon, genaamd Pazuzu.

soboer schreef:

Goh, dacht ik ook door de duivel. Komt waarschijnlijk omdat de demoon dat zelf zegt als de priester vraagt "who are you?" zegt het bezeten meisje "the devil". Maar idd nu je het zegt, Pazuzu wordt ook ergens gezegt in de film.

avatar van BoordAppel
Was t niet zo dat het in deze film nog de duivel was maar in deel II pas die demon?

BoordAppel schreef:

Nee, deel 1 en deel 2 gaan allebei over Pazuzu. Als Father Merrin het huis van Regan voor het eerst betreedt, schreeuwt Pazuzu zijn naam. Hij herkent namelijk Merrin, want Merrin heeft Pazuzu al een keer verdreven uit het lichaam van een afrikaans jongetje (deel 2). Waarschijnlijk gaat de prequel ook over deze jongen.

Raar dat deze film niet in de MM top 100 staat.

maar hij hij staat wel in de alternatieve top 100 hoor

Behoorlijk freaky filmpje zeg! En echt super spannend. Ik kon niet erg makkelijk meer in slaap komen erna! Over het algemeen waren er best mooie effecten te bewonderen in de film, zeker voor die tijd! Ik vind alleen groen slijm er altijd zo goedkoop uitzien. Daar mogen ze wel een keer iets anders op verzinnen, dat wordt echt in erg veel horrorfilms gebruikt. Ik krijg er altijd zo'n "are you affraid of the dark" associatie bij.