The Exorcist III (1990)

Horror
110 minuten / 105 minuten (director's cut)

geregisseerd door William Peter Blatty
met George C. Scott, Brad Dourif en Jason Miller

De geest van Vader Damien Karris, die 17 jaar geleden stierf, is overgenomen door een seriemoordenaar. De moordenaar misvormt priesters en dokters en gebruikt oude vrouwen als verdachten. Detective Kinderman gaat op onderzoek uit en zal een uitdrijver moeten zoeken om aan de moorden een eind te maken.

avatar van Drs. DAJA
The Exorcist III oftewel Legion staat op de nummer 7 in de Top 25 met de beste Horrorfilms van de jaren '90. Vanaf 7 oktober tellen we dagelijks af met een nieuwe titel uit de '90s Horror Top 25 om op Halloweenavond de nr. 1 vrij te geven.

De video: '90s Horror Top 25 - nr. 7 The Exorcist III

edje555
persoonlijk hou ik niet zo van vervolgen, want meestal blijft het 1ste deel het beste!
Exorcist the heretic is gigantisch geflopt,

maar ik moet eerlijk toegeven dat ik dit deel erg goed vond ( vind )
het verhaal sluit goed aan, wat deel 2 totaal niet had.

een benauwende sfeer, angstaanjagende GeorgeTown, en het kwaad zweeft weer door de straten.
vreselijke moorden, een prima thriller werk van William Peter Blatty die ook aan de wieg stond bij deel 1

Dodelijk saai. Alleen Brad Dourif, zoals altijd groots, houdt de boel nog enigzins overeind met zijn monologen.

avatar van Daan258
Ook dit deel viel heel erg tegen.
Hij is iets beter als het 2e deel maar hij was zeker niet goed.
The Exorcist 1 vind ik gewoon de beste horror film die er is en jammer dat ze daar medere delen van hebben gemaakt.

Vahnstad
Vind ik zeker geen slechte film. Bepaalde momenten zaten boordevol actie, en soms bracht het me terug tot momenten uit Exorcist 1. Maar een echt goed vervolg is dit ook niet.

7/10 = 3,5/5

Heb ervan genoten. Ik haatte Brad Dourif in Spontaneous Combustion, die ik een paar dagen geleden nog had gezien, maar in deze film mocht ik hem wel

yorgos.dalman
Interessant weetje misschien: Blatty bood destijds het script aan regisseur John Carpenter, die uiteindelijk moest weigeren.

"Blatty is a fabulous writer, and much of The Exorcist III is brilliant. But there was no exorcism in the third act." aldus Carpenter. (Bron: John Carpenter - the prince of darkness van Gilles Boulenger.)

avatar van Boeikens
Een hele verademing na het geflopte tweede deel.
Het verhaal wordt hier over een andere boeg gesmeten met meer klemtoon op de duivelse moorden dan op het exorcisme uit het eerste deel.
Sfeer en spanning vallen best mee en ook de cast doet vrij goed zijn best.

avatar van Corcicus
Inderdaad een pak beter dan het lamentabele 2e deel. Er wordt behoorlijk geacteerd, de spanning is zeker aanwezig en het geheel kijkt lekker weg. Niets verkeerd met deze prent.

avatar van Antonev
Deze ligt op mij te wachten als ik morgenochtend thuis kom van mijn nachtdienst! Heb er (mede gezien de recensies) een veel beter gevoel over dan deel II.

avatar van Antonev
Deze film moet het mijns inziens grotendeels van de sfeer hebben. Het geheel is heerlijk donker en ouderwets weggezet, met een flinke teug mysterie uiteraard. Scott zit goed in zijn rol als politieman. Het verhaal was op zijn best gezegd 'aardig', maar wel redelijk dun en hier en daar wat warrig.

avatar van John Barry
The Exorcist III vind ik in ieder geval een stuk beter dan deel 2. Dat was ook niet zo verwonderlijk. Deel 2 was een ramp en slechter kon bijna niet. The Exorcist III haalt echter bij lange niet het niveau van het origineel.

The Exorcist III is zeker spannend. Het hele onderzoek van detective Kinderman is interessant en spannend. Er zitten ook wel een paar enge momentjes in de film. De film heeft echter niet de bloedstollende spanning van deel 1. Nergens zat ik echt op het puntje van mijn stoel. The Exorcist III is toch ook wel een beetje langdradig. Er had wel wat meer vaart in de film mogen zitten. Bijvoorbeeld de dialogen tussen Kinderman en de serie moordenaar duurde wat te lang. Al waren die dialogen wel interessant, het had allemaal wel wat sneller gekund.

Het einde van de film valt toch wel wat tegen. Eigenlijk is het einde een anti climax. We krijgen o.a. kort wat Exorcisme te zien maar dat is voorbij voor je er erg in hebt. Damien Karris word uiteindelijk veelte makkelijk bevrijd.

Het acteerwerk in deze film is eigenlijk wel in orde. Al maakt George C. Scott als Kinderman zich soms schuldig aan overacting. Kinderman kan zich zelf in de film niet altijd in houden en gaat dan schreeuwen. Scott speelt die momenten te overdreven, dit werkt een beetje op de lachspieren. Maar naast die momenten acteert Scott wel goed en dat geld ook voor de rest van de cast.

De muziek is van Barry De Vorzon. Hoewel zijn muziek niet memorabel is, past de muziek wel goed bij de film.

Al met al vind ik The Exorcist III wel een aardige film om een keer gezien te hebben.

3 sterren voor deze film.

avatar van GrobbekuikenXL
Ondergewaardeerd filmpje. Had het boek al gelezen voor ik deze zag dus wist wat ik kon verwachten. Het boek is interessanter maar heel aardige film geworden.

avatar van leatherhead
Die scene met die zuster en die vrouw met dat mes is echt goud waard. Serieus één van de beste jumpscares ooit wat mij betreft. Voor de rest een vrij matig filmpje, maar bij vlagen wel vermakelijk.

avatar van knusse stoel
Deze viel ons absoluut niet tegen, qua griezel had er meer in gekund maar als je kijkt naar de spanning, deze is goed te noemen.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Veel erger dan het sprinkhanenfestijn van The Heretic kon het derde deel in de Exorcist franchise niet worden. Toch is The Exorcist III alsnog een behoorlijk zooitje. De vertelling is rommelig en de toon is werkelijk all over the place. Enerzijds bevat Exoricst III een paar erg geslaagde momenten, waaronder één van de beste jumpscares uit de horrorgeschiedenis. Anderzijds is het allemaal vrij idioot. Fabio en Samuel L. Jackson duiken op in een droomsequentie, Larry King zit ergens te dineren en veel van de hoofdrolspelers schreeuwen er op los of kibbelen fanatiek over en weer met cynisch commentaar. Gekke types komen voorbij als een kettingrokende Scott Wilson en energieke rollen van Brad Dourif en Jason Miller. Exorcist III is een bende, maar gelukkig een best stijl- en sfeervolle bende, met een handjevol scènes die je nog wel even bijblijven. Als geheel alleen niet zo memorabel, helaas.

3 sterren.

super vervolg weer stukken beter dan deel 2.heb me zeker vermaakt met dit deel.al vaker gezien maar hij blijft goed.

avatar van baspls
De plannen voor The Exorcist III ontstonden toen de rechten op een vervolg bij Morgan Creek terecht kwamen. Schrijver William Peter Blatty werd aanboort gehaald als regisseur en verfilmde zijn boek Legioen met George C. Scott en Brad Dourif in de hoofdrol. Toen de producenten en studiobazen zagen wat Blatty had gemaakt, een mysterieuze thriller met bijbelverwijzingen, zagen ze de bui al hangen. Naam van de film werd veranderd in Exorcist III en bijna de helft van de film werd opnieuw opgenomen zodat er meer actie in kon en meer verwijzingen naar de originele film gemaakt konden worden. Blatty kreeg niet eens de tapes van het materiaal dat hij had opgenomen. Todat in 2016 een aantal fans Morgan Creek alsnog zo ver kregen de VHS-tapes van de dailies te geven. Op basis van het originele script en het boek van Blatty werden deze ge-edit tot de Director's Cut die vorig jaar is verschenen.

Detective Kinderman heeft jaren geleden de zaak afgehandeld van de bericht Gemini-killer. Als 15 jaar later een doof-stom negerjongetje aan een kruis genageld wordt gevonden met het teken van de Gemini op zijn hand lijkt het erop dat de moordenaar terug is. Maar dat kan niet gezien die op de elektrische stoel is overleden... Bekenden van Damien Karris, de priester die zijn leven gaf voor Regan tijdens een Exorcisme, worden één voor één dood gevonden...

Wat zijn nu precies de verschillen tussen de bioscoopversie en de directors cut? De bioscoopversie heeft Jason Miller die Karris speelde in het origineel als Patient X in de ene scene en Brad Dourif in de andere. Omdat zowel Karris als de moordenaar in het lichaam zaten leek de producenten dit duidelijker voor de kijker en ze wilde perse een acteur uit het origineel. Blatty koos Dourif omdat Miller door zijn alcoholisme geen teksten kon onthouden, wat ook de reden is dat Dourif in beide versies alle scènes met lange dialogen heeft. Waardeloze continuïteit is het gevolg. Een ander groot verschil is dat het personage van Father Morning later is toegevoegd door de producenten zodat ze er toch nog een Exorcisme in konden proppen. Het einde van Blatty's versie is dat Kinderman Patient X doodschiet (executie-stijl), in de bioscoopversie vind een spectaculair Exorcisme plaats waar tijdens een poort naar de hel geopend wordt waarna Karris aan Kinderman vraagt om hem te doden en hij hem vervolgens op dramatische wijze doodschiet.

Beide versies hebben hun sterke en zwakke punten. Nadeel van de Director's Cut is dat de helft van de film in slechte VHS-kwaliteit en met enkel opname geluid is, geluidseffecten en muziek zijn nauwelijks aanwezig en overduidelijk later toegevoegd. Deze scènes zijn echter wel onmisbaar want de hele clue van de film komt niet over in de bioscoopversie omdat vrijwel alle scènes van Dourif eruit zijn geknipt. De director's cut is erg spannend en heeft een zeer mysterieuze sfeer, maar kan soms vrij traag aanvoelen. De bioscoopversie is dan weer wat actievoller, maar mist wat diepgang.

Opmerkelijk is ook dat Dourif het hier in de director’s cut heeft over het fenomeen dat een afgehakt hoofd nog kan zien enkele seconden nadat het afgehakt is. 3 jaar later speelde hij in Dario Argento’s Trauma een man die wordt onthoofd waarna zijn hoofd nog eventjes blijft leven. Ongetwijfeld dat Dourif Argento op dit idee heft gebracht.

George C. Scott is perfect voor de rol van knorrige en doorgewinterde detective en Brad Dourif is geboren om labiele moordenaars te spelen. Beide acteurs zijn hier dus perfect gecast en komen (in de director's cut wel te verstaan) helemaal tot hun recht met oscarwaardig acteerwerk. Barry De Vorzon componeert een erg unheimliche soundtrack waarin Tubular Bells na enkele seconden overvloeit in een akelig spel van lage tonen en duivelse ademhalingen. Het is een schande dat ook deze film zo is verminkt en zelfs in de director’s cut zit nog veel missend potentieel. George C. Scott wist de frustratie perfect te verwoorden: “These folks will only be satisfied if Madonna came out and sang a song at the end!

avatar van goongumpa
Sfeervolle film, Dourif zet voor de zoveelste keer een fantastische rol neer.