Dip Huet Seung Hung (1989)

Alternatieve titels: The Killer | Bloodshed of Two Heroes | 喋血双雄

Hongkong
Actie / Misdaad

geregisseerd door John Woo
met Yun-Fat Chow, Danny Lee en Sally Yeh

Jeff (Yun-Fat Chow), een huurmoordenaar, staat op het punt om zijn loopbaan te beëindigen. Tijdens zijn laatste klus verwondt hij per ongeluk de nachtclubzangeres Jenny (Sally Yeh), die daardoor blind raakt. Om de dure oogoperatie te bekostigen besluit hij alsnog een opdracht aan te nemen: de liquidatie van Triade-leider Hay Wong Hoi. Inspecteur Lee (Danny Lee), die aanvankelijk jacht maakt op The Killer, voelt zich gaandeweg op een vreemde manier tot hem aangetrokken en kiest tenslotte zelfs zijn zijde. Ze erkennen elkaar als wapenbroeders en binden gezamenlijk de strijd aan met de triades.

avatar van henkies
Super motherfucking vette actie film Helemaal mn ding.

avatar van Chucky92
Had de versie gezien met de Katoneese audio, maar de audio leek wel gedupped (of gedubbed hoe het ook heet), andere mensen ook opgevallen?

avatar van Vinokourov
Tsja, die actie is wel stijlvol in beeld gebracht. Gelukkig maar want anders was het echt een vervelende ordinaire actiefilm met veel geschiet. Maar ondanks dat wordt The Killer na een tijdje toch erg overdreven als Yun-Fat Chow weer eens een keer een hele groep mensen omver schiet. Het misdaadverhaal vond ik ook niet bijster interessant.

avatar van Majestics
Wel mijn ding, deze film. Mooie achtergrond muziek, een enorm coole Chow Yun Fat in pak, en genoeg geknal. Vooral de scene in Ah Jong's appartement met de lege pistool was indrukwekkend vanwege de regie en muziek erbij.

avatar van Gang_Star
Stijlvolle actiefilm zoals John Woo ze vaker maakt. Met veel vuurkracht zet Chow Yun Fat het hoofdpersonage neer als een zeer sterk karakter. De film kent een hoop actiescènes die er erg mooi uitzien en ook de vele stunts mogen er wezen.

avatar van HK Senator
Mooi vorm gegeven maar van het verhaal heb ik slechts delen begrepen. Dat komt vooral omdat in mijn beleving alle mannelijke hoofdpersonen op elkaar leken.

avatar van K. V.
Deze eens meegepikt en het was geen slechte film, maar echt waw vond ik hem ook niet. Het was toch iets minder m'n ding. De film biedt wel wat meer dan een gewone actiefilm, maar echt wild werd ik er wel niet van.
Goed voor een keertje, maar hoef deze niet meer terug te zien.

avatar van goongumpa
"Bloodshed of Two Heroes" - wat een heerlijke alt. titel ook.

avatar van cinemanukerke
Eerste scene speelt zich af in een kerk. Logisch, het gaat immers over schuld en boete. De symboliek ligt er dik bovenop in deze film. Want Woo maakt geen traditionele actie films. Op visueel vlak krijgen we gestileerde, over the top, gechoreografeerde shoot outs. Inhoudelijk lijken 'Good and bad' te vervagen (beste scene van de film : wanneer de politieman op identieke manier als de huurmoordenaar voorheen vanuit de stoel schuift om zijn pistool te richten op de indringer) en er ontstaat vriendschap, beiden hebben dingen gemeen, beiden voelen zich verraden in hun wereld. Bij mijn commentaar van MI II beschreef ik Woo's HK werk als grillig en onsamenhangend maar ik was abuis. Deze film volgt wel een recht pad. Toch ben ik nog steeds geen 100% overtuigd. Het is eerder het feit dat je reeds weet in de eerste kwartier wat Woo wil vertellen en dat de rest inhoudelijk een beetje repetitief en voorspelbaar is. Maar ik raad aan om toch zeker tot het einde vol te houden want de finale is een straf staaltje Griekse tragedie.

avatar van Lovelyboy
Best wel stijlvolle John Woo film waar ik veel Face/off momenten in herken maar wellicht ook de nodige inspiratie voor Nicolas Winding Refn met zijn Only God Forgives in zie. Hoewel mooie vermakelijke film niet helemaal overtuigd van het geheel.

Het geweld en de schietscenes zijn uitmuntend te noemen, jammer is wel dat het geluid bijzonder slecht is en de geluidskwaliteit tijdens de schietpartijen afgeknepen klinkt. Ondanks dat het allemaal wel eens wat naar overacting neigt en bepaalde dingen te dramatisch heeft de film ook de nodige humor en sfeer. Een aantal keren wordt de spanning uitmuntend opgebouwd. Vooral de scene op het strand, na de speedboot achtervolging, is van grote schoonheid en overigens een scene die ik me kan herinneren van een filmprogramma destijds, of Goderie of Mioch, dat durf ik niet te zeggen. De schietscene op het einde is prachtig vormgegeven doch het incasseringsvermogen van de mannen is wel wat overdreven.

Desondanks is Dip Huet Seung Hung, mits het je genre is, een bijzonder stijlvolle en vermakelijke film die een drie en een half krijgt. Was het geluid beter geweest had ik de film zomaar een vier kunnen geven.

Weet iemand op welk album op Spotify het nummer van sally yeh te vinden is. Graag ook eventueel tracknummer. Zie 250 nummers van haar,maar alleen met Chinese tekens.