Dominion: Prequel to The Exorcist (2005)

Alternatieve titel: Exorcist: The Original Prequel

Thriller / Horror

geregisseerd door Paul Schrader
met Stellan Skarsgård, Gabriel Mann en Billy Crawford

Vader Merrin is een jonge priester die bij een opgraving in Afrika werkt. In het kamp wordt ineens een jongetje ziek. Al snel is de jongen volledig bezeten door de demon Pazuzu. Merrin is de enige die Pazuzu van werelddominantie kan afhouden.

Zwakste film die ik mij herinner dat ik gezien heb.
heel de film dacht ik: nu gaat er iets gebeuren en toen was het ineens gedaan.
Daarna hebben we de film maar mooi uitgelachen...haha

Een excorcistvervolg moet spannend en horrorachtig zijn, maar dit was één lange streep dialogen.

avatar van Koos
jellebre schreef:
Zwakste film die ik mij herinner dat ik gezien heb.
heel de film dacht ik: nu gaat er iets gebeuren en toen was het ineens gedaan.
Daarna hebben we de film maar mooi uitgelachen...haha

het is geen vervolg maar een prequal

avatar van Linn
Dit lijkt weer wat meer op deel 1 van the exorcist.

In de prequel zien we Merrin die in een Afrikaans achtig dorp voor het eerst met de demon te maken krijgt. Echt spannend word het niet maar het verhaal is al met al wel aardig. Maar wat is die Kamerling een afschuwelijk acteur bah! 3*

Vond dit geen goed deel.

Net als deel 2 teveel gedoe in Afrika, waardoor de film veel te veel van het kerngedoe afwijkt.

Al die intriges met die stam boeiden niet vond ik. De opgraving van de tempel was wel leuk, maar daar blijft het verder ook bij. Vond die demoon ook slecht gedaan, net als de vreselijke sfx.

Teleurstellend deel, kon er echt niks mee 1*

Belachelijk zwakke film

avatar van 606
*jessey* schreef:
erg langdradig maar op het laatst toch wel spannend

dat vond ik ook gewoon een redelijk deel

3,5 ster

avatar van DragQueen
Een redelijke prequel, met een lekker duistere sfeer. het acteerwerk was prima. het had allemaal wat beter gekund hier, maar de film was toch vrij spannend, en had een verteerbaar verhaal. 2,5 sterren.

avatar van trebor
Niet onaardig maar rest me de vraag:
hoe ver kun je een onderwerp uitmelken?

avatar van ML Webdesign
Niet eens zo'n verschrikkelijke film hoor, lekker sfeertje, heb me wel vermaakt!

avatar van vampyrmaiden
in mijn ogen een stuk slechter dan de 'andere' prequel, the beginning.

avatar van kungfuzombie
Ik heb the Beginning nog niet gezien dus kan hem ook nog niet vergelijken maar zo slecht is deze nog niet hoor, ik heb wel al veel slechtere gezien. Zo af en toe valt er bestnog wat spanning te bespeuren en ook zien de plaatjes er echt wel mooi uit!

Dat de sfx bagger zijn kan ik echter niet ontkennen maar ja, hoe dat komt weten we allemaal en wordt dat dus vergeven.

Best aardig maar ik ben wel benieuwd wat het geworden zou zijn als de studio de regisseur het volledige vertrouwen had gegeven. Ik denk dat we dan een nog veel betere film zouden hebben gehad!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Sfeervol maar weinig boeiend deel uit de bekende reeks met een prima Skarsgard. De film begint redelijk om al snel te ontaarden in langdradigheid. Gemiddeld.

avatar van sabsabsab
beter dan exorcist the beginning

ik vond the beginning veel beter!

avatar van Verhoeven
Is dit nou de versie die gecanceld werd of is dat ''Exorcist: The Beginning''? Het komt erop neer dat ik ze beiden gezien heb maar als ik nu terug kijk vond ik ''The beginning'' vermakelijker en ''Dominion'' een drol. Over het algemeen bouwt de film goed op, Stellan Skarsgård speelt Father Merrin overtuigend en trekt de hele film naar zich toe. Maar de rest van cast is niet eens noemswaardig te noemen. Billy Crawford en Antonie Kamerling speelden hun rol tenenkrommend slecht. Vooral Antonie Kamerling als sadistische klootzak kwam totaal niet overtuigend over. Als de regisseur eindelijk naar anderhalf uur film de registers open trekt verwacht je wel wat. Helaas krijgen we dan afschuwelijk slechte special effects te zien en matig einde. Als ik punten moet geven dan is het voor Stellan Skarsgård. Niks meer en niets minder.

avatar van Querelle
Is dit nou de versie die gecanceld werd of is dat ''Exorcist: The Beginning''?

Dit is de versie die gecanceld werd. Waarom weet ik ook niet.
Ik heb hem gezien omdat ik Paul Schrader een interessante regisseur vind. En zo erg viel hij niet tegen. Net als Linn vind ik het iets meer op de eerste Excorcist lijken qua opbouw en karakter beschrijving. Maar echt eng wordt het niet en de sfx vond ik niet passen bij de demoon. De verhoudingen tussen de Britten en de inboorlingen vond ik wel weer boeiend en Stellan Skarsgard doet het prima. Maar toch. Het doet me wel realiseren wat een krachtig acteur Max von Sydow was. Ergens mis ik hem wel als ik een deel van de Exorcist serie kijk.
En Anthonie Kamerling tsja.. beetje beschamende rol inderdaad. Komt totaal niet geloofwaardig over.

Verschrikkelijk zwakke en domme film

Erg, erg, erg slecht, bah, bah, wat een blamage voor de oorspronkelijke film en wat lijkt die dan intelligent gemaakt. en Max von Sydow schittert in die film!

Wat een blamage, ik raak er niet over uitgepraat hoe verschrikkelijk slecht ik deze film vond!

movielife
Billy Crawford veel lach momenten en ronduit belachelijk tegelijkertijd

avatar van filmofieltje
Jammer van al die negatieve kritiek. Ik vond hem toch wel aardig gemaakt. Hier houd ik wel van. 4 sterren dus.

avatar van jamiebond
Koos schreef:

het is geen vervolg maar een prequal

ook geen prequal, maar prequel

avatar van Vascago
Nou, net dit deel met een kameraad gekeken en ik kan me er helemaal niets van herinneren. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik deze verschrikkelijke schijtfilm ooit 3.5 sterren heb gegeven. Ik vond het echt verschrikkelijk. Te slecht voor woorden. 0.5 krijgt ie. Niets meer. Bah....

avatar van eavymetal
Waardeloze film!

puckb96
de film krijgt hier op mm niet veel positieve reacties, maar ik vind het een erg mooie film.
ik vind deze heel wat beter dan deel 2 en 3.
overigens niet zo goed als deel 1, dat lijkt me logisch.

avatar van Mosselnator
vampyrmaiden schreef:
in mijn ogen een stuk slechter dan de 'andere' prequel, the beginning.
Het is bijna dezelfde film dit is de eerst verfilmde prequel "The Beginng" is Dominion maar dan met andere scenes er in gezet en zo een ander verhaal lijn maar deze is zoals de film echt bedoeld was.

congo
Saaie prequel met totaal geen spanning en lachwekkend slechte effecten. Ik vind de film eigenlijk veel meer een drama over hoe Father Merrin omgaat met zijn geloof. Het origineel The Exorcist was ook voor een groot deels een drama maar die was in ieder geval zeer interessant op dat gebied en wist zelfs uit de dramatiek een naargeestige sfeer neer te zetten. Nee, deze prequel van Paul Schrader vind ik knap waardeloos. Wel op mooie locaties gefilmd en overigens er leuk dat onze Antonie Kamerling een cameo heeft als Nazi-officier maar voor de rest is deze film saai.

avatar van Boeikens
Matige exorcist.

De duistere sfeeropbouw vond ik nog niet zo slecht en ook het verhaal heeft wat hebben maar de ondermaatse FX en de trage filmopbouw doen hier wel wat punten verliezen.

Tarkus schreef:
Het is inderdaad hetzelfde verhaal als The Exorcist: The Beginning. Maar ik vind het verhaal in deze versie beter uitgewerkt. Minder special effects, maar dat doet er niet toe. Stellan Skarsgard is hier ook evengoed als in de andere versie. Best spannende film zonder al te veel schrikwekkende momenten.

Opnieuw bekeken en heb niets toe te voegen aan mijn commentaar van enkele jaren geleden.
Dit is de betere versie van het verhaal.

avatar van GrobbekuikenXL
Best ok. Beetje saai , dat wel. Als film beter dan The Beginning maar die zit zo vol met toestanden dat ie gewoon erg leuk is. Heb Pazuzu hier overigens niet gezien in de kerk. Dat was in The Beginning ook leuker. Kleine rol van Kamerling komt hier beter uit de verf, in The Beginning was dat helemaal niks

avatar van krosnicky
ik heb the beginning gekocht maar moet ik deze nu ook zien om het hele verhaal te snappen of kan ik gewoon door naar the exorcist , exorcist 2 en 3

avatar van Daan258
Jammergenoeg nog slechter als The Beginning.
Matig verhaal, matig acteerwerk, niet spannend en erg langdradig.
Nee, heb ik hier niet echt van kunnen genieten.

net iets beter dan de beginning.zeker vermaakt met de film.een tijd niet gezien binnenkort maar weer eens zien.