Frailty (2001)

Verenigde Staten / Duitsland / Italië
Horror / Thriller

geregisseerd door Bill Paxton
met Bill Paxton, Matthew McConaughey en Powers Boothe

Fenton Meeks neemt contact op met de FBI om te melden dat zijn broer Adam misschien de seriemoordenaar is die zichzelf God's Hands noemt. Via flashbacks zien we de jeugd van Meeks met een vader die geloofde dat hij op een missie van God was om de demonen te vernietigen die zich in menselijke lichamen bevonden. Fenton zag zijn vader als een slechte man, terwijl Adam hem als held zag.

avatar van Hollywood007
Zeer leuke film met een deels voorspelbare twist. Dat het einde 'duidelijk' gemaakt wordt ipv dat het een open einde of een einde open voor interpretatie is, stoort me niet zo. Wat me wel stoort is het feit dat degene die opgroeiende tot een psychopaat die mensen afslacht en ze in zijn kelder bewaard, als kind het niet over zijn hart krijgt om een mens te vermoorden. Dit klopt toch niet helemaal. Tenzij hij een moordende psychopaat geworden is door hetgeen hij meegemaakt heeft als kind, maar dan kan het niet dat zijn vader dit al op voorhand wist en klopt ook het einde niet meer. Toch wel een aanrader!

avatar van Woland
Misschien was het een kwestie van te hoge verwachtingen, na het toch behoorlijk hoge gemiddelde gezien te hebben, waaronder een hoop stemmen van mensen wiens mening ik wel vertrouwen in heb. Begrijp me niet verkeerd, dit was ook absoluut niet slecht, maar het was wat minder verrassend en origineel dan ik verwacht had. Een groot deel van de film is een flashback naar de jeugd van Fenton, waarbij eigenlijk Adam dus door zijn doorgedraaide vader wordt gehersenspoeld, en die langzaam ontsporende geschiedenis wordt behoorlijk sfeervol gebracht - je voelt mee met Adam en Fenton als ze langzaamaan maar mee gaan in de gekte van vader. Weliswaar komt er nog een redelijke twist aan het einde, maar qua verhaal vond ik dit verder niet heel bijzonder. Een wat standaard seriemoordenaarverhaaltje waarin wellicht de familiebanden wat extra's geven, en natuurlijk de mogelijkheid die gesuggereerd wordt dat Adam daadwerkelijk een goddelijk geïnspireerde doodsengel is. Best oké voor een avondje vermaak, maar ik vond het toch niet heel bijzonder.

avatar van joolstein
Prima thriller met een religieus/bovennatuurlijk tintje die het meer van de sterk acteerwerk moet hebben dan het verhaal. Een geslaagd regiedebuut van acteur Bill Paxton. Wanneer een man (Matthew McConnaughey) tegenover de FBI (Powers Boothe) de identiteit van een lang gezochte seriemoordenaar prijs geeft: blijkt dit zijn vader(Bill Paxton). Maar zoals mij al veel te snel duidelijk werd, verloopt dit in flashback-vorm vertelde verhaal natuurlijk anders dan verwacht. De spanningsopbouw van het verhaal is goed, maar het wordt in het midden wat eentonig, om dan wel weer af te sluiten met een onverwacht zeer sterk einde. Mensen die het niet al té eng willen, kunnen hier dan zeer goed naar kijken.

avatar van alexspyforever
Deze film had een topper kunnen zijn maar er meerdere problemen waardoor ik toch niet verder kom dan 3*. Zo is het acteerwerk van de vader en de jonge Fenton zeer overtuigend. Wat ik dan een stuk minder vond is dat het einde eigenlijk niet echt iets openlaat. Heel die tijd kun je als kijker op 2 gedachten hinken zijn de mensen die vader Meeks vermoordt demons of is hij gewoon gek. Op het einde dus demons omdat ze mensen hebben vermoordt. Dit betekent dat er dus heel veel demons zouden rondlopen. Maar de film blijft vooral heel vaag in welke omstandigheden die moorden zijn gebeurt. Op die pedofiel na zijn er misschien toch verzachtende omstandigheden in te roepen. Zeker bij de FBI agent en de eerste dame leek het eerder waarom was was de drijfveer en die ene gast waar ze zeogezegd een wiel gingen vragen weten ze het zelfs niet. Hij snauwt zijn vrouw af, niet sympathiek maar als hij slecht was had hij hen wandelen gestuurd. Dat zoon Fenton uiteindelijk een demon was, doet die hele theorie een beetje teniet, want hij had op dat moment geen moord gepleegd. En dat hij zijn vader vermoordt ja duh zou je niet als je wekenlang op een beetje water in een donker kot wordt opgesloten. Fenton zou later geen moorden meer plegen. Was Fenton werkelijk een demon geweest had zijn vader visioenen moeten krijgen toen hij hem aanraakte en bijgevolg moeten voorzien dat zijn zoon hem ging vermoorden. En was pa Meeks wel een goede mens, hij kreeg nauwelijks diepgang. En word je als demon geboren of word je het pas als je een moord pleegt. Teveel tegenstrijdigheden hier. Het was me uiteindelijk allemaal te zwart/wit. Kwaad met kwaad bestrijden daar geloof ik niet in, daar komt religieus fanatisme en extremisme van die dan leiden tot kwakzalverij, winstbejag en oorlog.