Frailty (2001)

Verenigde Staten / Duitsland / Italië
Horror / Thriller

geregisseerd door Bill Paxton
met Bill Paxton, Matthew McConaughey en Powers Boothe

Fenton Meeks neemt contact op met de FBI om te melden dat zijn broer Adam misschien de seriemoordenaar is die zichzelf God's Hands noemt. Via flashbacks zien we de jeugd van Meeks met een vader die geloofde dat hij op een missie van God was om de demonen te vernietigen die zich in menselijke lichamen bevonden. Fenton zag zijn vader als een slechte man, terwijl Adam hem als held zag.

Samhain
Verontrustende cinema, maar wel erg prachtig in beeld gebracht.

avatar van Filmkriebel
Bottleneck schreef:
Er zijn meerdere mogelijkheden, het is denk ik maar net naar welke je voorkeur/zienswijze uitgaat. In alle gevallen blijft hij voor mij een gestoorde vent, of hij in opdracht werkt of niet

Nee, er zijn geen meerdere mogelijkheden.

avatar van djeebee
slaapverwekkend

avatar van Spetie
Een behoorlijk sterke film dit.

Het begint allemaal vrij rustig en via flashbacks wordt de jeugd van Matthew McConaughey getoond. Een bizarre jeugd, waarbij de jongens en Bill Paxton sterke rollen spelen. Vooral de manier waarop Paxton zich steeds gekker en gekker gaat gedragen, wordt erg goed tentoongespreid.

Verder is de sfeer niet onaardig en daarnaast kent het verhaal een sterke opbouw. Ik zat tijdens de film wel enigszins te gissen welke kant het allemaal op kon gaan, maar desondanks werd ik op het einde toch nog redelijk verrast.

Paxton levert hier een goed regiedebuut af. Het blijft geloofwaardig en is vrij overtuigend. Zeker niet slecht deze Frailty.

avatar van Chris0478
Prachtige film, wat een verhaal. En wat een acteur die kleine fenton . Dikke 4 sterren.

avatar van Koerok
Net voor de 2e keer gezien. Jezus wat een goeie aangrijpende film. Disturbing en verrassend. Wie dit geen goeie thriler vindt mag nooit meer naar een thriller kijken.
Een halfje erbij!

avatar van Beun de Haas BV
Misschien ben ik met te hoge verwachtingen Frailty ingestapt, maar wat een dertien in een dozijn film. Loop de eerste de beste Blokker in en je vind nog 46 van dit soort films in de budgetbakken. Het verhaal, de regie, het acteerwerk: het is allemaal erg safe uitgewerkt. Van begin tot eind allemaal erg voorspelbaar. En juist dat is funest voor een goede thriller. Wellicht spannend voor RTL8-kijkende huisvrouwen, maar voor een iets meer doorgewinterde filmkijker een huis-, tuin- en keukenthriller,

2,5 *

avatar van FillumGek
Toch een halfje er af. De film moet het vooral van de sfeer hebben en het overtuigende acteerwerk van Paxton en de kids. Eng om te zien hoe mensen langzaam gek worden in hun kop en er zelf overtuigd van raken dat ze een of andere verlosser zijn. De opbouw is sterk, maar blijft daarna een beetje op hetzelfde ( maar goede) niveau hangen.

Wat ik vooral jammer vond was dat er veel buiten beeld gebeurd. Geen lekkere kills dus, waardoor dat 'horror' met een korreltje zout genomen mag worden. Ondanks dat ik de twist compleet was vergeten, wist het me niet te verrassen. Onderhoudende thriller.

avatar van Koerok
Beun de Haas BV schreef:

Right, dus de twist aan het eind zag jij aankomen. Geloof ik niks van.

yorgos.dalman
Ik vond deze toch echt boven het gemiddelde - waarom precies is niet makkelijk te duiden. In elk geval opmerkelijk genoeg, mede omdat dit het regiedebuut is van acteur Bill Paxton. (Zijn kameraad James Cameron schijnt nog enkele vriendelijke adviezen te hebben gegeven omtrent het eindresultaat.)

Zo'n 10 jaar geleden deze film gezien, vond het toen wel leuk.
Laatst weer gezien en weer genoten, ik vind het meer Thriller dan horror

avatar van Montorsi
Niet heel verkeerd, maar het voelt nogal aan als een B-filmpje. De clou is ook niet heel verrassend en het einde nogal slapjes en doet een beetje afbreuk aan het voorafgaande. Had het wat meer geslaagd gevonden als het een nog een beetje in het midden gelaten werd of vader nou van het padje was of echt door God werd gezonden .

avatar van Leo1954
Price god....

avatar van DragQueen
Sfeervolle Thriller. En nog van een behoorlijk kaliber ook. Het gebrachte verhaal steekt goed in elkaar. Verder wordt er zeer overtuigend geacteerd door Mcconaughey, maar ook Paxton en de kinderen acteren sterk. Overigens is de regie van Paxton, ook van onderhoudend niveau. 4 Sterren.

avatar van arno74
Deze vond ik wel een goede film toen ik het in de bioscoop zag. Eenmaal gezien zul je het niet snel vergeten. Sfeer is lekker creepy en evil kids doen het altijd goed. Het verhaal maakt het bijzonder, want qua verloop is het een doorsnee Hollywood-thriller, twist inbegrepen, met af en toe acteerwerk wat onder de maat is. Aardige thriller om een keertje te zien. Niet meer dan 3 sterretjes van mij.

avatar van Brabants
Sublieme serial killer film van en met Bill Paxton. Het verhaal is vrij simpel van aard, maar de uitwerking ervan is werkelijk pakkend. De film wordt vanuit het oogpunt van een kleine jongen uiteengezet, waarbij heden en verleden elkaar afwisselen. Het duistere verhaal van de uitverkorene met demonische uitbanningen, zit ondanks de morbide aard subtiel in mekaar. De film zet geen kracht bij door grote bloedbaden, maar weet met hoogstaand acteerwerk van de hele cast een wonderlijk verhaal neer te zetten.

avatar van knusse stoel
Uitstekende thriller met een spannend verhaal wat de meeste kijkers van begin tot einde zal boeien.

avatar van dvdfreak123
Geen speciale film. Is een beetje tegengevallen. Verhaal was wel goed maar vond het plot op niets trekken. En de acteerprestaties van die agent waren beneden nul. Mcconaughey speelt wel goed en de kinderen en Paxton ook. Maar film was gewoon niet speciaal. Een bfilmpje om snel weer te vergeten.

Voor een tweede keer gezien. Als McConaughey er niet in had gespeeld had ik hem na een half uur afgezet. Traag , voorspelbaar en ineens voorzag ik de 'switch zelf, dus niks verrassennds meer. Een film die maar niet van de grond komt Ik vond "dad trouwens slecht spelen.. En natuurlijk is de film niet áf maar dat doet er in wezen niet toe.

avatar van SmackItUp
Heerlijk sfeervol thrillertje, want van horror is absoluut geen sprake. Ondanks dat je de twist al kan raden, weet de film spannend te blijven. Mede natuurlijk doordat je Adam langzaamaan ziet veranderen in een monster, wat op zichzelf al schokkend is blijft deze film absoluut het kijken waard. Acteerprestaties waren redelijk. Een goede 7 waard.

avatar van Left4Dead
Een hele goede cast, Matthew McConaughey laat zien dat hij meer kan dan in een romantisch niemendalletje acteren. Later zou dat meervoudig bewezen worden.
Het verhaal is redelijk origineel te noemen en de flash backs doen hun werk. Eigenlijk is er weinig op de prent aan te merken. 3,5** een 7,5/10 net als de vorige keren.

avatar van PEN15
Het plot was okay, einde vond ik vrij tegenvallen. De aanleidingen daartussenin vind ik wat te dubbelzinnig. Je moet je inleven in wat goed of fout is en wie het bij het rechte eind heeft. Ben je een believer? Dat kan spannend zijn, maar dit wordt niet per defintie beantwoordt waardoor de uitleg alle kanten op kan en dat vind ik vervelend. Bill Paxton speelt zijn rol te serieus, was het nou maar zo geschift als in Aliens of zo dreigend als in Near Dark, daarnaast had ik het beter gevonden als hij de opgegroeide God's Hand speelde ipv van McConaughey. Dat was me dan een belangrijkere switch geweest. Ook momenten dat hij zijn eigen zoon aanzag voor een demoon en dat Adam aan Fenton vroeg om hem te doden maakten het nog verder voorspelbaar. Dit zijn ook echt de films geweest die er voor zorgen dat ik me de pleuris ben geschrokken bij het verhaaltje Capitial Punishment van abcs2!!. Ik snap dat het niet gaat om de bloedklodders, maar kom op nou zeg, moet het echt zo goedkoop met ontelbare suggestieve uithalen met, eh, strijdbijl Otis en rondspuiten van rode vloeistof achter de opgehangen lakens? Tja, misschien werd dit met opzet gedaan om een bepaalde sfeer ver uit het verleden na te spelen...wie weet.

lezertje
Ik begrijp de ‘Hosanna-woorden’ van sommige niet na het zien van deze 'dertien-in-een-dozijn' zeer middelmatiger thriller, die uitblinkt in zijn voorspelbaarheid. Zodra Fenton Meeks (Matthew McConaughey) tegenover FBI-agent Wesley Doyle (Powers Boothe) p[laats neemt, weet je al hoe de zaak in elkaar steekt. De twee switches komen niet als een verassing , maar eerder als een bewijs van het gelijk van de kijker. Ook de derde switch deed mij niet van mijn stoel rollen van verbazing, maar kwam eerder zeer geforceerd over. Regisseur Bill Paxton heeft alles zo adequaat mogelijk in beeld gebracht, maar kon helaas de enorme zwaktes binnen het scenario van Brent Hanley niet verbloemen. Anderhalve ster (En dat is eigenlijk nog te veel). De film heeft raakvlakken met David Cronebergs 'The dead zone' (1983).

avatar van Noud
Slaapverwekkend en voorspelbaar.

avatar van DarlingDionne
R.I.P. Bill Paxton.

Binnenkort mijn favoriete film van 'm nog maar eens kijken. En dat is dus deze. Hiermee bewees ie dat ie ook nog eens heel goed kon regisseren. Ik ben doorgaans best wel kritisch wat betreft horror (ook al ben ik er dol op, maar dan wel als het goed gedaan is en dat is dus vaak niet het geval). Maar dit... dit is 1 van de zeldzame horror pareltjes. Alleen heeft de film veel te weinig exposure gekregen. Meeste mensen aan wie ik de film heb laten zien hadden er nog nooit over gehoord.

avatar van Filmkriebel
Vind ik ook zijn beste. Paxton speelde graag getikte personages, en in Frailty kon hij zich ten volle uitleven. Ook One False Move (1992) - MovieMeter.nl, waarin hij een sheriff speelt, is een aanrader

avatar van DarlingDionne
Oh thnx 4 the tip Filmkriebel. Ga ik zeker bekijken! Kende ik niet.

avatar van Alathir
Een heel sfeervolle film die ik eigenlijk heel origineel vond en bovendien keek als een trein. Ik heb me hiermee geen seconde verveeld. Hoewel ik atheïst ben en helemaal niets heb met demonen, ben ik ondertussen wel vrij bekend met demonen door series als Supernatural en Constantine. Dit is echter niet te vergelijken met deze film en ik zat desondanks ook best geboeid te kijken.

Er werd sterk geacteerd, misschien iets overact van Paxton soms, al vond ik hem wel goed. De jongens deden het ook goed en ik vond dit weer eens een leuke film met Matthew. Met hem erin weet je het soms niet goed, hij is een acteur die meespeelt in een hele variëteit aan films en de ene ligt me al beter dan de andere. Soundtrack vond ik overigens ook een plus hier alsook het einde dat ik niet zag aankomen (nu vraag ik me af of ik iets gemist heb in bv dat telefoongesprek tussen Adam en Fenton. Hoe dan ook ik was aardig verrast. 4* ik twijfel zelfs voor een 4.5, ach ik geef het gewoon.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Blijft een sterke thriller, dit regiedebuut van Bill Paxton. De in 2017 overleden acteur speelt zonder meer één van de sterkste rollen uit zijn eigen carrière en haalt ook het beste uit de andere acteurs, met name de twee kids. De film lijkt zich in eerste instantie te presenteren als een vrij eenvoudige serial killer flick, maar wordt al vrij snel veel interessanter dan zo'n dertien-in-een-dozijn killer verhaaltje. De film blijft de gehele tijd goed boeien, gezien je je blijft afvragen waar het naar toe zal gaan en de film heeft de nodige verrassingen om je goed bij de les te houden. Maar zelfs als je bepaalde wendingen weet - of voelt aankomen - blijft de film staan als een huis. De film is qua toon en onderwerp vrij duister, maar eng is het nooit en praktisch al het geweld vindt buiten beeld plaats. Paxton werkt uitstekend met suggestie en zet een goede sfeer neer. Eigenlijk jammer dat we niet veel meer van hem als regisseur hebben gezien.

4 sterren.

avatar van baspls
Het regie-debuut van de onlangs overleden acteur Bill Paxton is een bijzonder origineel serial killer-drama.

S'avonds laat meld een man zich bij de FBI en beweert dat zijn broer de beruchte 'God's hand'-killer is die de omgeving onveilig maakt. Om een sceptische FBI-agent te overtuigen verteld de man hoe hun vader ervan overtuigt raakte dat God hem opdracht had gegeven om demonen te vernietigen die zich als gewone mensen voordeden. De ene broer verzette zich tegen zijn vader, maar de ander had enkel bewondering...

Frailty heeft een heel sterke opzet. Erg goed dat de vader niet als een typische serial killer wordt uitgespeeld, maar meer als een zorgzame vader met extreem religieuze wanen. Hij geloofd daadwerkelijk wat hij verteld en alleen in de ogen van zijn zoon is hij daadwerkelijk een moordenaar. Ik vond het erg prettig dat het verhaal in een soort coming-of-age-vorm werd verteld. Op die manier werd je echt meegesleept in het leven van de twee broers. Wat als je vader een moordenaar is en het zelf niet weet?

Toch had er in de uitvoering een aantal dingen wat beter gekund. Ik kan het niet helpen te denken dat dit verhaal in de handen van een wat meer ervaren regisseur dan Paxton een meesterwerk had opgeleverd. De film kampte met een laag budget, maar daar is op zich goed op ingespeeld. Het probleem is meer de fragmentarische vertelvorm met vertelstem die te aanwezig is. Daarnaast gebeurt er aan het einde van de film net wat teveel. Waarom heeft de FBI-agent in godsnaam zijn eigen moeder vermoord? Hoe kan het dat hij toevallig deze zaak heeft gekregen? En betekend de gave van Adam om dit te zien dat het geen wanen waren, maar dat ze al die tijd werkelijk demonen hebben vermoord? Het zou beter zijn om in het midden te laten of het nu echt is of niet.

Bill Paxton speelt een sterke rol als de vader en laat daar mee zien dat hij heel wat is gegroeid als acteur sinds de cult-hits uit de jaren '80. Matt O'Leary en Jeremy Sumpter speelde erg goed voor hun leeftijd en kwamen echt als broers over. Powers Boothe en Matthew McConaughey waren ook niet slecht.

Al met al een erg sterke film die een heel andere invalshoek heeft op het thema van seriemoordenaars.

avatar van Hollywood007
Zeer leuke film met een deels voorspelbare twist. Dat het einde 'duidelijk' gemaakt wordt ipv dat het een open einde of een einde open voor interpretatie is, stoort me niet zo. Wat me wel stoort is het feit dat degene die opgroeiende tot een psychopaat die mensen afslacht en ze in zijn kelder bewaard, als kind het niet over zijn hart krijgt om een mens te vermoorden. Dit klopt toch niet helemaal. Tenzij hij een moordende psychopaat geworden is door hetgeen hij meegemaakt heeft als kind, maar dan kan het niet dat zijn vader dit al op voorhand wist en klopt ook het einde niet meer. Toch wel een aanrader!