The Boys in the Band (1970)

geregisseerd door William Friedkin
met Leonard Frey, Kenneth Nelson en Cliff Gorman

Deze eerste Hollywoodfilm waarin alleen maar homoseksuele karakters voorkomen gaat over een aantal mannen die elkaar op de verjaardag van Harold ontmoeten. Naarmate het feestje vordert en de drankconsumptie toeneemt wordt de sfeer steeds grimmiger.

avatar van wwelover
O dus al die comotie over Brookeback is eigenlijk 35 jaar te laat

avatar van Drs. DAJA
Van William Friedkin had ik na het zien van Bug, The French Connection en The Exorcist al een hoge dunk maar hij verbaast me toch enorm met The Boys in the Band, wat ik direct als zijn beste werk ervaar. Filmisch gebeurt er weinig indrukwekkends en het is duidelijk dat we naar de verfilming van een toneelstuk kijken maar dit is dan ook uitzonderlijk gedaan. Het spel spat van het scherm, de personages staan ijzersterk en Friedkin is scherp tegenover iedereen. Gedurende de hele film wordt de setting van het appartement niet verandert wat ook absoluut niet nodig is in deze confronterende en intieme sfeer. Bovenal is de film menselijk en staat sterk voor wat zij wil uitdagen. Niets minder dan een meesterwerk.

Ik heb deze soms aangrijpende, goed gemaakte karakterfilm over geïnternaliseerde onderdrukking, vol prachtige, begrijpelijke, stekelige, bijtende en grappige dialogen, veelal voortkomend uit eigen onzekerheid en verwarring, uit het pré aids tijdperk en de tijd dat er (tenminste in Nederland) nog gevochten moest worden voor gelijke rechten voor homoseksuele mensen, weer eens gezien. Verhaal doet soms denken aan 'Who's afraid of Virgina Woolf. Briljant opgezet en waanzinnig goed geacteerd.