Sweet Charity (1969)

Komedie / Drama

geregisseerd door Bob Fosse
met Shirley MacLaine, John McMartin en Chita Rivera

Hoertje met het gouden hart Charity Hope Valentine wordt beduveld door haar vriend Charlie. Op een goeie dag gaat hij er met haar zuurverdiende spaarcenten aan de haal. Charity geeft echter haar vertrouwen in de mensheid niet op en hoopt vooralsnog de man van haar leven tegen te komen. In Oscar Lindquist, een knappe kerel met wie ze vastzit in de lift, ziet ze een mogelijke kandidaat. Hun romance gaat van start en Charity zwijgt wijselijk over haar professionele bezigheden. Toch zal er een moment komen waarop ze de waarheid uit de doeken moet doen. Hopelijk niet te laat...

De musical - strikt voor liefhebbers - is gebaseerd op De Nachten van Cabiria van Fellini. Maar dan in bonbons-versie, zal ik maar zeggen.

Sterk punt : de choreografie van Bob Fosse [op toneel meesterlijk]. Zwak : het einde. Er is van alles geprobeerd, maar niets werkt helemaal perfect.

avatar van speedy23
Sweet Charity was trendsettend voor de musical uit de jaren '70. Geld noch moeite werden gespaard en dit groots project bulkt van het talent. Het scenario werd gebaseert op Frederico Fellini's Le Notti Di Cabiria, een film die, hoewel toen reeds tien jaar oud, in de jaren '60 in New York een geweldig succes kende. De gepassioneerde choreograaf Bob Fosse wou er meteen een musical van maken die ook zijn debuut als regisseur zou betekenen. Later zou Bob Fosse de wereld nog meer moois bieden: Cabaret, Lenny, All That Jazz en Star 80. Shirley MacLaine speelt een schitterende hoofdrol en ook Sammy Davis Jr. zorgt voor enkele onvergetelijke momenten uit de Amerikaanse filmgeschiedenis. Decor, kostuums en muziek (o.a. de grote hit Hey Big Spender)werden genomineerd voor een Oscar...

avatar van wackyboy
Ik tuinde er gisteren weer in. Mijn vriendin had "Sweet Charity" meegenomen van de bibliotheek en vroeg of ik zin had deze te kijken. De alarmbellen "musical" en "Simone Kleinsma" gingen niet meteen rinkelen, dus zat ik al gauw naar een film te kijken die alles in zich had om mij een vervelende avond te bezorgen : acteurs die bij het minste en geringste uitbreken in gezang, gekke dansjes en Shirley McLaine. Toch moet ik eerlijk toegeven dat deze film wel de moeite waard is om eens te gaan zien. Ook al is het maar om al die leuke jaren 60 beelden en film effecten weer eens te zien (vreemde intermezzo's met stills bijvoorbeeld), dingen die nu als retro worden ervaren. Daarbij is de Bob Fosse choreografie erg bijzonder en ook te genieten voor mensen die niet zo 1,2,3 van dans houden.

avatar van speedy23
wackyboy schreef:

Daarom noemt men het dan ook een 'musical'...

hugohei schreef:

Het alternatieve einde op de dvd (wél happy) kon me meer bekoren. (Alhoewel ik begreep dat men daar ook niet heel blij mee was)
Fosse doet visueel geniale dingen. De musical routines horen bij de beste die ik ooit zag.
Europese dvd is 16:9, maar origineel is 1:2,35!!!
Vier sterren (met kans op meer).

avatar van Verhoeven
Deze musical is strikt voor de echte liefhebbers van het genre. Voor mij was het een tweeënhalf uur durende hel. Mierzoete, suikerspinachtige taferelen met in de hoofdrol Shirley MacLaine. Het scenario is gebaseerd op Frederico Fellini’s Le Notti Di Cabiria. Deze film betekende voor Bob Fosse zijn debuut. Daarbij werd Sweet Charity genomineerd voor drie Oscars en was het de trendsetter voor de musicals die later zouden volgen.

avatar van TerryA
Sammy Davis jnr is in deze film schitterend!!!

een vermakelijk broadway style musical drama van de legend Bob Fosse (All That Jazz)

zeker een 7+ uit 10 waard

avatar van 93.9
Leuke musicalfilm van Bob Fosse.
Alle films gezien van deze regisseur en geen enkele is slecht.

Gelukkig is er Shirley (Goed in dergelijke rollen : "Can Can", "Irma La Douce"....) want zo buitengewoon vind ik deze musical eigenlijk niet. Natuurlijk maakt de muziek van Cy Coleman de sterkte van deze film uit en onthou ik vooral het nummer "Big Spender".