Beautiful Thing (1996)

Verenigd Koninkrijk
Romantiek / Drama

geregisseerd door Hettie MacDonald
met Linda Henry, Glen Berry en Scott Neal

Jamie en Ste zitten samen op school en wonen in dezelfde flat in een grote buitenwijk van Londen. Jamie heeft een hekel aan sport, is daardoor niet populair op school en spijbelt regelmatig. Ste, een echte sporter, heeft thuis problemen. Hij wordt zowel door zijn vader als zijn oudere broer mishandeld. Wanneer Ste thuis weer eens in elkaar is geslagen, biedt Jamie's moeder, Sandra, hem vanzelfsprekend onderdak aan. Zo komt Ste in aanraking met de tederheid die bij hem thuis ontbreekt. En in de intimiteit van deze onverwachte situatie voelt Jamie zich steeds meer tot Ste aangetrokken. Ste probeert zijn gevoelens nog enige tijd voor de buitenwereld te verbergen. Maar dat wordt hem uiteindelijk onmogelijk gemaakt wanneer Leah, een buurmeisje, een gerucht verspeidt.

Horrorfreak12
Die negerin is platgaan ! voor de rest goed geprobeerd om realistisch te zijn, een remake met andere acteurs zou misschien wel welkom zijn

avatar van Gafaroff
mooi hoe zijn moeder hem uiteindelijk steunt

avatar van maarten1991
gisteren op tv redelijke film alleen het is mij allemaal iets te tam.

avatar van Leviwosc
Deze film is pure nostalgie voor mij! Dus geheel objectief kan ik niet zijn.

Het was mijn eerste homofilm, ik keek hem tijdens de praatgroepavonden van het COC. Een feest van herkenning. Geen overdreven nichten, eens niet die eeuwige oordelende buitenwereld.

Deze film laat zien hoe twee jongens samen de liefde ontdekken. Hoe zij samen met hun gevoelens omgaan. Heel intiem, heel liefelijk, heel teder, heel gevoelig en vooral heel mooi. Mooi omdat het zo herkenbaar is voor velen. Mooi omdat het zoveel andere jongens de kracht heeft gegeven uit de kast te komen. Mooi omdat het zoveel ouders heeft laten inzien dat het echt niet zo'n ramp is als je zoon of dochter net wat anders blijkt te zijn dan je altijd had gedacht.

Een soundtrack van Mama Cass die mij altijd bij zou blijven. Een film die mij doet denken aan mijn eerste schuchtere stappen in het homowereldje en mijn eerste vriend.

Ik zei al, ik kan niet heel objectief oordelen. Deze film zal sowieso altijd voor mij een speciaal plekje behouden.

Mooiste quote uit de film: "while you two were doing a seventy minus one."

3,5 ster

avatar van stefan dias
Eerste liefde in een mooie, onvergetelijke zomer. Klein juweeltje.

avatar van Arnforpresident
Ik heb deze film bekeken omdat ik enkele dagen geleden "Get Real" had gezien. Persoonlijk vond ik "Get Real" stukken beter. Ik kon me veel meer inleven in de situatie, en de problemen bij een coming-out werden veel mooier in beeld gebracht.

(Trouwens, waarom worden er voor deze films geen knappere acteurs met meer stijl gebruikt?)

avatar van stefan dias
Arnforpresident schreef:

Dat is toch net het knappe aan dez film? Het zijn (letterlijk ook natuurlijk) boys next door.

avatar van Querelle
Ik vond ze erg goed gecast. Zeker geen onaantrekkelijke jongens, en natuurlijk spel.

@arnforpresident : omg, is dat het enige waar je aan denkt. Ik heb hier even de reacties van dit en Get Real gekeken en je zegt telkens hetzelfde : over knappe hoofdrolspelers. Denk je dat mannen of vrouwen moeten knap zijn in een film. Trouwens de vrouwen en mannen in films zijn meestal toch 'gemaakt'. Je moet ze eens zien zonder make-up.

Dit zijn tenminste natural gasten.

avatar van blitzz
Een kabbelend filmpje over twee puberjongens die hun (homo)seksualiteit ontdekken en elkaar. De film heeft me niet echt geraakt, behalve het moment dat Jamie gelukkig is met zijn verliefdheid.

Het ene moment doet de film realistisch aan, het andere moment is het nogal overtrokken. Bijvoorbeeld de eindscene: dansend op het plein met muziek…waarvandaan? Die scene kwam op mij erg ongeloofwaardig over. Ook al begrijp ik de strekking ervan wel.

Er zat overigens wel af en toe leuke humor, bijvoorbeeld standje 70 – 1, of de vriend van de moeder die telkens in haar satijnen badjas rondloopt die hem veel te klein is, of zijn geneuzel omdat ie stoned is. Eigenlijk vond ik dat hij de beste rol had.

avatar van kevinneke
Dit is een erg mooie, romantische en realistische film.
Hij is misschien al wat verouderd, maar blijft de moeite waard.
Het verhaal over de twee jongens is hard, maar reëel.
En de muziek vind ik absoluut top.
De eerste film die ik uit dit genre gezien, maar tot nu toe eigenlijk ook een van de beste.
Van mij krijgt deze film daarom een verdiende 4,5.

avatar van t.durden
Veel Mama Cass liedjes las ik. Maar eens kijken dan, een van de beste zangeressen ever (en de film klinkt ook wel oké).

avatar van Bubblez
t.durden schreef:

De soundtrack bestaat helemaal uit liedjes van The Mamas and The Papas, dus je kunt je lol op. Erg goede film, erg goede sountrack!

avatar van Jessen0wnt
Beautiful.

Mooi simpel verhaaltje wat speelt met clichés maar op de een of andere manier prima werkt. Er worden sympathieke personages neergezet, de cast speelt overtuigend in zowel haast-stereotypen als mooie personages met diepte. Britse humor weet me nooit te raken vandaar dat ik dit hier ook niet echt had opgemerkt, maar de band tussen vooral zoon en moeder vond ik wel mooi en ook af en toe grappig om te zien.

Visueel nergens echt bijzonder, lekker normaal gefilmd maar niet overdreven sentimenteel in beeld gebracht waardoor je een soort van TV-film-look krijgt, en eveneens: het werkt.

Gewoon een goede leuke en makkelijke film die laat zien dat liefde genetisch is bepaald en dat het niet te maken heeft dat je voetballiefhebber bent of dat je thuis zit alleen met je moeder en bevriend met veel meisjes.

3,5 ster

avatar van Peterke!
Dit vond ik echt een hele mooie film. Het zou ook zo in het echte leven kunnen gebeuren. Dat maakt deze film ook juist zo goed. De jongens zien er lekker gewoon uit en ook dat geeft deze film extra punten. Enige nadeel was dat ik sommige stukjes niet goed kon verstaan. Voor de rest een prachtige film. Heb er van genoten!

Een echte feelgood film. En redelijk in het portretteren van de achterstandswijk. Ik waardeer hem hoger dan 5 jaar geleden

avatar van Sketchead
Ultieme aandoenlijkheid hier! De filmposter schrok me wat af en de laatste scène was in mijn optiek hoogst merkwaardig, maar deze film heeft me blij verrast! Heel mooi om te zien hoe Jamie en Ste, buurjongens in een workingclass flat, langzaam naar elkaar toe trekken, met het gesprekje in de achtertuin tijdens het feestje als glimachend hoogtepunt.

Dat buurmeisje, die is echt van een andere wereld