Un Amour à Taire (2005)

Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Christian Faure
met Jérémie Rénier, Louise Monot en Bruno Todeschini

Tweede Wereldoorlog, 1942. De joodse Sarah, wier familie is verraden en vermoord, vraagt hulp aan Jean, haar jeugdvriend. Die brengt haar onder bij Philippe, zijn vriend/partner. Jean's broer Jacques wordt, na vrijlating uit de gevangenis, verliefd op Sarah en is jaloers op zijn broer, zelfs nadat hij diens relatie met Philippe ontdekt. Om macht over hem te krijgen haalt hij een politiechef over Jean te arresteren en na een nacht weer vrij te laten. Bij het verhoor komt naar voren dat Jean een kolonel van de Wehrmacht kent die ook homo is. Is het nog mogelijk Jean vrij te krijgen?

avatar van Mug
Mug
Ik bedoelde dus dat 'de (hersen)ziekte' (en nu niet gaan miepen dat ik zeg dat homofilie een ziekte is; dat was het denkbeeld destijds) homofilie op die manier (lobotomie) genezen kon worden. Staat niet helemaal lekker geschreven inderdaad.

Tot ver in de 20e eeuw werd homoseksualiteit als een geneesbare psychische aandoening beschouwd. Weet niet exact wanneer zulks door de Verenigde Naties is geschrapt.
Ach, als het dan niet door lobotomie of een psycholoog kan worden verholpen redt Jezus je wel ... als je wilt, tenminste.

jeeke21
Aangrijpend van begin tot het einde ! Vond dit een heel mooie film !

avatar van Huesca
Hele mooie en aangrijpende film die zeker in het rijtje past bij Schindler`s list , Piantist etc.
Jérémie Renier ( ik dacht hem al te herkennen van La Promesse , heb ik ff opgezocht) vind ik weer erg goed spelen en in deze film zelfs nog iets beter dan in La Promesse.

Af en toe deed de film een beetje als als een tv film aan maar het goede spel van de cast en het aangrijpende verhaal maken dat ruimschoots goed.

Het zoveelste oorlogsdrama met deze keer, naast de Jodenvervolging en de collaboratie tijdens WO II in het bezette Frankrijk, het verbod op homoseksualiteit als hoofdthema.
Onthutsend werk dat zekerlijk blijft hangen en zoveel jaren na de feiten als werkelijk "Hoe was mogelijk ?" overkomt.
Sterke acteerprestatie weeral van Jérémie Rénier in een aanbevolen film die een niet altijd zo best gekend aspect van de oorlog behandelt.

Huesca schreef:

Film is van oorsprong inderdaad een tv-film.

Typisch zo'n film, die je nooit meer vergeet.
Zeer mooi, zeer aangrijpend en voortreffelijk geacteerd.
Het thema is diep triest, maar de film is werkelijk prachtig. Een van de beste oorlogsdrama's die ik ooit gezien heb.
Niet te missen voor liefhebbers van een waarlijk dramatisch verhaal.

avatar van janwauters
zeer aangrijpende film

azucar99
ags50 schreef:

1978

avatar van SnakeDoc
Ik kan er niet veel aan doen, maar wordt toch ook altijd een beetje iebellig van die enorme gay scenes.

Ben het verder eens met het bericht van kos. Film doet wat denken aan een RTL drama. Zo één die ze vaak draaien in de middag. Leuk, maak vaak niet ontzettend goed.

Geeft niet, want deze film was zeer redelijk, maar je ziet soms dat de film wat afgeraffeld wordt. Zo had ik wat meer willen zien van Jean en zijn overplaatsing naar Dachau. Daar waar wij alleen in stroomversnelling het, niet altijd interessante, leventje van Jacques en Sarah zien.

Film is gewoon gemiddeld goed! Daarom drie sterren.

avatar van kurWA
cain en abel fim.

Deze film zal lang door mijn hoofd spoken!

avatar van badfans69
Mug schreef:
Ik bedoelde dus dat 'de (hersen)ziekte' (en nu niet gaan miepen dat ik zeg dat homofilie een ziekte is; .

Je bedoeld het is voor iemand met een hobby

Keyes
Als het voor zich spreekt dat feiten (uitgedrukt in beelden) ontzettend erg zijn hoeven ze niet meer dik aangezet te worden. Melodrama was het. Waarom de meest interessante scenes: verlies van ouders, Dachau, rechtbank, lobotomieproces zo kort of zelfs niet belichten? en zoveel aandacht schenken aan de ondergeschikte liefdesscenes en het dubbelleven van de diverse personages. Zonde

3* voor Jeremier Renier (goed acteur)

Flink van onder de indruk, zat met tranen op de bank. Alles wordt heel klein gehouden, maar de haat van mens tot mens is goed te voelen, het gevoel dat alles wat je juist vindt in het leven gehaat wordt anderen. Misschien vond ik de reactie van de vader nog het meest tekenend, hij was niet veel aanwezig, maar het geeft wel goed weer de gedachtegang van veel mensen.
Je zoon wordt naar een kamp gebracht, maar uit schaamte wil je zijn naam niet meer horen

avatar van Boenga
Geen idee wat heel concreet het verschil is tussen een tv-film en een 'gewone' film, maar feit is dat dit wel aanvoelt als een tv-film, althans de eerste 50 minuten.
Wat tot dan als een rustig en eenvoudig romantisch drama voort sijpelt, gaat bij de scene in de folterkamer van het ene op het andere moment over in een sterk en zeer hard oorlogsgebeuren, dat me bij momenten moeizaam deed slikken.

Een film die tot denken aanzet - voor wie dat nog niet deed.

avatar van Leo1954
Wel (weer) moedig van de Fransen om duidelijk te maken dat veel Fransen boter op hun hoofd hadden tijdens de WOII. Het blijft een zwaar onderwerp, ditmaal wordt met name het lot van vele homoseksuelen belicht. De rol van de domme broer vond ik wat zwakjes, zijn onnadenkend gedrag wat ongeloofwaardig. De gruwelijkheden zijn peilloos geweest, maar op zich maakt dat een film daarover niet per definitie goed. Vond het niet erg dat de film eindelijk was afgelopen.

Goeie film waarin twee mannen hun liefde voor elkaar verborgen proberen te houden ten tijde van de tweede wereldoorlog. Wederom een film over een onderbelicht stukje WOII-geschiedenis: de deportatie van Franse homo's. Een mooi verhaal, met een aantal aangrijpende momenten tijdens de tweede helft. Net geen 4.0 sterren, vooral omdat de eerste helft net iets te lang duurt.

Was na 2½ jaar dringend aan herziening toe. Blijft een van de meest hartverscheurende films die ik ooit gezien heb. De klasse van de regisseur en van de acteurs druipt er vanaf. Film blijft rotsvast in mijn Top-10 staan.

Zeer goede drama film over een bijzonder en onderbelicht onderwerp in de Tweede Wereldoorlog. Boeit vanaf het begin tot het einde en kent vele ontroerende momenten. Gaat het zien!!!!!

avatar van soom
Na #1 #5, #6 #7 de 5e film uit de top 10 van BBarbie. Al heb ik Shawshank gezien voordat hij zo rijkelijk met tips begon te strooien.. Ik heb het idee dat ik maar voortaan elke top 10 van de gebruikers/ dus mensen, alhier moet gaan kijken. Of zou. Zo kom ik nog een keer bij juweeltjes, pareltjes, schatkisten uit. Wat een thema weer. Niet mals. Ik vond dit idd in de verte op de Pianist lijken. En kneep uit puur afgrijzen m'n ogen dicht bij het in de brand steken van Rudy. Het hakt er minder in dan enkele van de andere tips, maar evengoed gaat mijn hart weer open voor alle mensen uir de oorlog. Duitser, Jood, wie waar ook stond en wat je ook deed. Ik maak me er bezorgd over. Het kan me niks schelen wst er met mezelf gebeurd, al zou ik verkracht en gemarteld worden. Mijn compassie en mededogen is voor alle anderen.. Een klein verschil maken zou een hoop schelen..

Frankrijk 1942. Twee homoseksuele jongens komen een joods meisje te hulp dat haar hele familie heeft verloren. Het meisje is verliefd op een van de jongens. Die jongen heeft ook een broer, die niet wil deugen. Net ontslagen uit de gevangenis heeft hij zijn zinnen gezet op het meisje. Als ze hem afwijst geeft hij zijn broer aan bij de politie. Zogenaamd om hem te redden met zijn connecties. Maar het heeft verschrikkelijke gevolgen.

Oorlogsfilm of familiedrama? Allebei dus. Maar in de eerste plaats een indrukwekkende film over het lot van de homo’s in de Tweede Wereldoorlog. Dat de film ook als zodanig bedoeld is, blijkt eigenlijk pas aan het slot. Vakkundig gemaakt, uitstekend geacteerd, en gaandeweg ook aangrijpend, maar ook wel wat clichématig en voorspelbaar. Het duurt zeker een uur eer de film boven zichzelf weet uit te stijgen. Een ruime voldoende voor het geheel, maar weinig momenten die je echt bijblijven.

Gezien de score en de lovende kritieken paste deze film mooi in een rijtje films om mijn frans wat bij te schaven. Maar wat was deze film voor mij een teleurstelling.

De film barst van de karikaturen en komt over als een opgeklopt drama. Hoewel het zeker interessante thema's zijn komt de film erg ongeloofwaardig over. Van bij het begin wordt dit duidelijk wanneer Sarah het verlies van haar hele kroost, die ze voor haar ogen heeft zien sterven, schijnbaar snel heeft kunnen verwerken.
Door de kijker snel-snel doorheen de een opeenvolging van tragische gebeurtenissen te sleuren komt het verhaal helemaal niet tot zijn recht en wordt het moeilijk zich echt in te leven in de personages.

En dan de scene met de vlammenwerper... Quel drame !