The Exorcist (1973)

Alternatieve titel: De Duivel-uitbanner

Horror / Drama
122 minuten / 132 minuten (director's cut)

geregisseerd door William Friedkin
met Ellen Burstyn, Max von Sydow en Linda Blair

Bij opgravingen in Noord-Irak vindt priester-archeoloog Merrin een duivelsbeeldje. Net op hetzelfde moment wordt in Georgetown actrice Chris McNeil opgeschrikt door vreemde geluiden in de kamer van haar twaalfjarig dochtertje Regan. Het meisje ligt te schokken op het bed en kan de spasmen niet onder controle houden. Chris en Regan weten niet welke afschuwelijke dingen hen nog te wachten staan.

Schandalig dat ik hem nog nooit heb gezien. Ik koop niet vaak films die ik nog nooit heb gezien, maar hier hoor je bijna alleen maar positieve reacties over, dus ik heb hem vandaag gekocht. Jammer dat ik hem nog nooit gezien heb, want hier is 11 minuten aan extra materiaal aan toegevoegd, dus ik kan nou jammer genoeg niet beoordelen of die 11 minuten echt iets toe hebben te voegen. Ik ben erg benieuwd.

Diesel

avatar van Purmerend
Heerlijk dat groene spul. Net spinazie.

Een redelijk enge film, maar het duurt allemaal zo lang. Vooral het begin had wel wat korter gekunt. Net alsof het verhaal zo mager is dat ze het uitrekken om er nog een film van meer dan twee uur van te maken. Niet dat ik me echt heb zitten vervelen, hoor.

Ohh, ik zag deze film is toen ik tien jaar was ofzo, zo'n vijf jaar gelede

En ik weet nog dat ik er niet va kon slapen :d
ik had zo al 'n kruisje in men hand, met licht aan gaan slapen enzo :d
ach ja, geweldige film

Ik ben nu bezig met het boek van 'het waargebeurde verhaal van The Exorcist'. Dit vind erg boeiend... vooral omdat ik in exorcisme geloof.
Voor degene die willen weten waar ik het over heb, hier kun je lezen hoe het zo ongeveer in het echt is gegaan: http://maxpages.com/mapit/THE_EXORCIST_A_TRUE_STORY

Eén van de beste horrorfilms allertijden. Sinds de 2000-versie is het zelfs nog beter geworden.

Appeltje schreef:

Ok, wie gelooft hier nou in ?

Gewoon een zeer aardig filmpje die je op 't puntje van je stoel krijgt. Maar ik vind het einde gewoon niet meer dan 'n anti-climax. Het einde verziekt toch 'n beetje de film vind ik, maar bon. Al bij al 'n 8

avatar van Rujar
eerdekes schreef:

Ok, wie gelooft hier nou in ?

Over geloof valt niet te twisten...

Ik heb op TV een docu gezien ging ook over exorcisme... zag er best echt uit.

Ok eerlijk is eerlijk dat heb je ook van UFO's, maar.....

Op de DVD van The Exorsist vertelt de regiseur dat de film ook gebaseerd is op feiten.

Nee, niet de scene dat ze haar hoofd omdraaid. Denk aan meubels die gaan schuiven, kou, andere stem.....

avatar van amco
kvond er niks aan, was ook niet spannend.

avatar van V
V
'Fuck me Jesus' brrr.

Verre weg het beste deel.

Nou wachte op the beginning.

Daarnet nog gezien de nieuwere versie op dvd (met 11 min extra materiaal) en ik moet zeggen ik vond het nog steeds een zeer geflipt filmpje maar ik vind ook dat er in dat gerne toch eigenlijk wel betere zijn zoals the shining vind ik nog altijd een van de beste ze laten niet zoveel gekke dingen zien maar die sfeer wat rond die film hangt bbbbrrrrr

Ik vond er niets aan.

Thanks wouter echt geweldig hahaha

saske
Teskuh17 schreef:

Ik vond er niets aan.

ik ook niet.

avatar van jassonn
De eerste keer dat ik hem zag vond ik hem supereng.De tweede keer deed het me allemaal niets,vond het eerder lachwekkend.0,5* eraf.

lachwekkend? niet boeiend? tssk.

FX
dennis1984 schreef:
Erg indrukwekkend, alleen van dat sfeertje in de film hou ik niet zo van.

Ik vond die beklemmende sfeer die de film van A tot Z doorspekt juist het sterkste punt van de hele film.
Op de een of andere manier vind ik deze film zowel spannend als hilarisch, hoewel dit tegenstrijdig klinkt.
Ik heb helaas de nieuwe versie nog niet gezien, maar ben erg benieuwd naar de extra 11 minuten.

Diesel
dennis1984 schreef:

Erg indrukwekkend, alleen van dat sfeertje in de film hou ik niet zo van.
Wat vond je dan precies indrukwekkend?

saske
Diesel schreef:
Wat vond je dan precies indrukwekkend?

De kut van Linda Blair?

ik heb echt nog nooit zo gelachen om een film!
hij was niet eng..geen rare sfeer..
echt niet wat ik er van verwacht had!
ik hoorde dat hij eng was..dus ik begon met een gedachte van..nah..kijken of k vnaaf lkkr slaap..
Mensen! k rolde haast van de bank af..
Maar dat neemt niet weg..dat ik het geen slechte film vond en hem daarom gewoon een 3.5 geef..:)

avatar van jassonn
mister blonde schreef:

lachwekkend? niet boeiend? tssk.

De tweede keer kijken niet nee,problemen mee?

nee hoor, ik vind het alleen behoorlijk opmerkelijk.

Diesel schreef:

Die humor toch :d

markpennings
Geen leuke film, heb niet kunnen lachten wel heb ik maanden niet kunnen slapen.