The Exorcist (1973)

Alternatieve titel: De Duivel-uitbanner

Horror / Drama
122 minuten / 132 minuten (director's cut)

geregisseerd door William Friedkin
met Ellen Burstyn, Max von Sydow en Linda Blair

Bij opgravingen in Noord-Irak vindt priester-archeoloog Merrin een duivelsbeeldje. Net op hetzelfde moment wordt in Georgetown actrice Chris McNeil opgeschrikt door vreemde geluiden in de kamer van haar twaalfjarig dochtertje Regan. Het meisje ligt te schokken op het bed en kan de spasmen niet onder controle houden. Chris en Regan weten niet welke afschuwelijke dingen hen nog te wachten staan.

avatar van DaveV
markpennings schreef:

Geen leuke film, heb niet kunnen lachten wel heb ik maanden niet kunnen slapen.

1* omdat je niet hebt kunnen lachen! Geloof niet dat deze film bedoeld was om op de lachspieren te werken.Je kunt beter vijf sterren geven omdat je maanden niet hebt kunnen slapen.

avatar van Mug
Mug
markpennings was ongetwijfeld in de war met deze film.

Een film met veel onvergetelijke scenes (helaas).

Samen met The Blair Witch Project de engste films die ik ooit gezien heb.
Maar hij is wel ontzéttend goed! 4½*

2.5 ster
ik vond deze film echt helemaal niet eng!
nou oke de scene waarbij dat meisje onderste boven van de trap afloopt 9waarbij je zo die voetstappen hoort brrr daar kon ik niet tegen ) dat vond ik wel eng..
maar verder?
nee niet super eng

ik ken weinig engere films..

mister blonde schreef:

ik ken weinig engere films..

vond je hem serieus eng dan?
kan ik gewoon niet geloven..
Ik lag gewoon in een deuk..maar ben niet snel bang...;)
Enne..ik ken niet echt een enge film, denk dat ik blair witch project toch de engste film vind die ik ken...

samen met rosemary's baby de meest angstaanjagende (beter woord dan eng) film die ik ken. het gehele uitgangspunt bezorgt me al de kriebels. dat tezamen met de uitvoering. Vele heftige scènes waarvan ik diep onder de indruk raakte, de zenuwslopende muziek en de manier van filmen. maar vooral het sfeertje (niet in de laatste plaats door de genoemde aspecten) dat om heel de film heen hangt, zorgt ervoor dat ik het een van de beste films ooit vind.

overigens moet je de film wel een kans geven. als je op voorhand denkt 'ha! de engste film allertijden?' (want zo staat ie toch wel te boek) 'kom maar op!', tja dan zul je hem niet eng vinden. neem het uitgangspunt serieus (ook al geloof je er misschien, net als ik, niet in), kijk hem alleen en kijk hem 's-avonds in het donker.

de films die ik angstaanjagend vind zijn overigens op een hand te tellen. de blair witch project (ook een goede film) is wel spannend, maar niet echt eng. zeker niet bij meer kijkbeurten.

avatar van herman78
De mensen van 14, 15, 16 die hem niet eng vonden zijn gewoon blasé door al die Hollywoodhorrormeuk die de laatste jaren over de mensen wordt uitgestort.

saske
Niet allemaal hoor tussen de 14 en 16, ik ben er 22 en ik vond hem nu ook niet bepaald eng.

avatar van herman78
Maar toch niet omdat je blasé bent? Of wel?

moet ook zeggen dat het alweer een tijd geleden is geweest dat ik hem gezien heb, maar toen (vroegûh dus) vond ik hem behoorlijk eng. En in mijn belevenis is hij dat dus nog steeds.

Kan zijn dat de film niet helemaal tijdloos is. Tis tenslotte al een oudje. Alhoewel... ik zie net dat hij van mijn geboortejaar is... vrij recent filmpje dus

Ik vond het een goeie film en het had ook echt een boodschap over dat het goeie het kwade altijd aankan.De beste horror die ik heb gezien

Deze staat in de top 3 van beste horrors
dit is een film die je niet moet kijken met een bak chips en een stel vrienden

nee gewoon als het donker is, alleen met het licht uit !!!

Dan ben je blij als het weer ochtend is !!!!

Wat een behoorlijke teleurstelling.......vol verwachting heb ik de Dir. Cut. gekocht met verhalen over dat dit de meest "enge" film ooit is, maar wat een enorm slap verhaal, soms saai en lachwekkend terwijl het bloed serieus is bedoeld!

Nee ik vindt dit een van de slechtse films die ik ooit gekocht heb (en dat zijn er wat!) Ik hoop dat de nieuwe - Exorcist: The Beginning - met antonie kamerling beter wordt anders is het helemaal verloren

(excuses voor mijn gezeik

jij vindt een verhaal over een bezeten meisje, slap?

Horror movie nr 1

avatar van ThaMovieVoter
Vooral omdat zo'n onschuldig meisje is bezeten maakt de film angstaanjagend.
Als het gewoon zo'n boerelul was geweest, dan was het weer een ordinaire thriller geworden.
Die stem van de demoon is huiveringwekkend dat ik er elke keer de rillingen van krijg.
Het zijn simpele dingen die zo gebracht zijn dat het afschrikwekkend is geworden, dat is nou kwaliteit.
Tot nu toe nog geen andere horror gezien die hetzelfde effect bij me had.
Bij nader inzien mijn stem iets opgekrikt.

Op imdb staat trouwens dat het verhaal gebasseerd is op een ware gebeurtenis in de verenigde staten in de jaren 40..

avatar van Rujar
ThaMovieVoter schreef:

Info is trouwens te zien/te horen op de DVD-extra's

ey dit is een van de beste horrorfilms ooit, en vooral als je bedenkt dat die meer dan 30 jaar oud is, en vooral goed gespeeld door Linda Blair

avatar van xangadix
vooral als je bedenkt dat die meer dan 30 jaar oud is
Maakt mij niks uit...

Alien is ook 25 jaar oud, en best eng ^^.

avatar van katteke
Ik heb deze film gezien tot ik een jaar of 12 was en toen bleef deze film echt in mijn hoofd spoken. Heb de film daarna niet meer gezien dus weet niet of het nog zo is mar toen vind ik hem goed

avatar van mikoz
ik heb deze film gezien toen ik 14 was , ik vond er echt niks engs aan , kmoest er elfs om lachen ...

ik vond a nightmare on elmstreet 10x zo eng

avatar van as
as

ik vond a nightmare on elmstreet 10x zo eng
Ga je mond spoelen

avatar van mikoz
lol , is echt geen grap hor .. naja mss een beetje overdeven , maar ik vond hem iig niet eng , wel spannend , en over dat lachen , dat
your mother sucks cocks in hell was erg grappig

meesterlijke muziek overgens

ik heb deze film gezien toen ik 14 was
dus je zag de film onlangs nog? hebben meer pubers last van; wanneer ze het woord 'cock' horen beginnen ze te giechelen...

avatar van mikoz
onlangs ... 2 1/2 jaar geleden .. maar goed , dat cock boeit mij nix , maar als er zo iets word gezegd vind ik dat meer grappig dan eng ..sorry hoor..

Menni

dat cock boeit mij nix

.. deze ga ik op een tegeltje zetten.

avatar van as
as
Menni schreef:

.. deze ga ik op een tegeltje zetten.
LOL