• 15.799 nieuwsartikelen
  • 178.289 films
  • 12.224 series
  • 34.003 seizoenen
  • 647.542 acteurs
  • 199.088 gebruikers
  • 9.376.808 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Exorcist (1973)

Horror | 122 minuten / 132 minuten (director's cut)
3,72 3.212 stemmen

Genre: Horror

Speelduur: 122 minuten / 132 minuten (director's cut)

Alternatieve titels: De Duivel-uitbanner / William Peter Blatty's The Exorcist / The Exorcist: The Version You Haven't Seen Yet

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: William Friedkin

Met onder meer: Ellen Burstyn, Max von Sydow en Lee J. Cobb

IMDb beoordeling: 8,1 (494.083)

Gesproken taal: Duits, Frans, Latijn, Arabisch, Grieks en Engels

Releasedatum: 5 april 2001

Plot The Exorcist

"Something almost beyond comprehension is happening to a girl on this street, in this house… and a man has been sent for as a last resort. This man is The Exorcist."

Bij opgravingen in Noord-Irak vindt priester-archeoloog Merrin een duivelsbeeldje. Net op hetzelfde moment wordt in Georgetown actrice Chris McNeil opgeschrikt door vreemde geluiden in de kamer van haar twaalfjarig dochtertje Regan. Het meisje ligt te schokken op het bed en kan de spasmen niet onder controle houden. Chris en Regan weten niet welke afschuwelijke dingen hen nog te wachten staan.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Chris MacNeil

Regan MacNeil

Father Damien Karras

Father Lankester Merrin

Lt. Bill Kinderman

Father Joseph Kevin Dyer

Sharon Spencer

Burke Dennings

Dr. Barringer

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Benninf

Benninf

  • 265 berichten
  • 434 stemmen

Qua spanning vergelijkbaar met The Shining! Een film die je gezien moet hebben. Ik vind hem goed voor 4 sterren.

Leuke Bassie & Adriaan soundtrack trouwens


avatar van kijkert

kijkert

  • 3584 berichten
  • 0 stemmen

Benninf schreef:

Qua spanning vergelijkbaar met The Shining!

The Shining verslaat The Exorcist op gebied van spanning natuurlijk gemakkelijk.

The Exorcist is namelijk niet spannend. Wel mooi hoor, dat wel, maar niet spannend.

Een film die je gezien moet hebben.

Waarom dat nou weer?


avatar van Wouter

Wouter

  • 18718 berichten
  • 3085 stemmen

kijkert schreef:

(quote)

The Shining verslaat The Exorcist op gebied van spanning natuurlijk gemakkelijk.

The Exorcist is namelijk niet spannend. Wel mooi hoor, dat wel, maar niet spannend.

natuurlijk?

W (vindt The Exorcist een van de spannendste films ooit en veel beter dan The Shining)


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2081 stemmen

kijkert schreef:

The Shining verslaat The Exorcist op gebied van spanning natuurlijk gemakkelijk.

The Exorcist is namelijk niet spannend. Wel mooi hoor, dat wel, maar niet spannend.

Mee eens. Ik hoor best vaak van mensen dat The Exorcist één van dé meest enge films ooit zou zijn. Op dat gebied vond ik hem dus nogal tegenvallen. Totaal niet spannend. Dat neemt niet weg dat het een goeie en vermakelijke film is..


avatar van mikoz

mikoz

  • 11297 berichten
  • 867 stemmen

jah idd the shining is 10 x spanneder


avatar van moviemike

moviemike

  • 1309 berichten
  • 5771 stemmen

U-96 schreef:

(quote)

Mee eens. Ik hoor best vaak van mensen dat The Exorcist één van dé meest enge films ooit zou zijn. Op dat gebied vond ik hem dus nogal tegenvallen. Totaal niet spannend.

Er is een groot verschil tussen een enge en een spannende film.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2081 stemmen

moviemike schreef:

Er is een groot verschil tussen een enge en een spannende film.

Kan kloppen. Persoonlijk zie ik 'eng' als een zwaardere vorm van 'spannend'..


avatar van moviemike

moviemike

  • 1309 berichten
  • 5771 stemmen

The others is bijvoorbeeld eng, maar helemaal niet spannend.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2081 stemmen

Hmmm, eigenlijk is er inderdaad een groot verschil tussen spannend en eng..

Spannendheid ervaar ik meestal als ik een film als Armageddon kijk.. (Wat zal er gebeuren??)

Engheid meer bij een echte horrorfilm, waarbij je na afloop, als je 's nachts hebt gekeken, om je heen kijkt of er geen monster je probeert te benaderen..


avatar van mikoz

mikoz

  • 11297 berichten
  • 867 stemmen

the shining is spannender en enger dan the exorcist ..


avatar van Wouter

Wouter

  • 18718 berichten
  • 3085 stemmen

moviemike schreef:

The others is bijvoorbeeld eng, maar helemaal niet spannend.

Huh?


avatar van as

as

  • 3548 berichten
  • 5932 stemmen

U-96 schreef:

Spannendheid ervaar ik meestal als ik een film als Armageddon kijk.. (Wat zal er gebeuren??)

armageddon vond ik verre van spannend. Heeft vooral te maken met het idiote verhaaltje dat vertelt wordt. Spanning of eng.... beidde hebben gewoon een goed script nodig met een zorgvuldige opbouw. The Exorcist heeft dat.


avatar van moviemike

moviemike

  • 1309 berichten
  • 5771 stemmen

Wouter schreef:

(quote)

Huh?

je kan vinden van niet maar het is wel zo, of het is in ieder geval de bedoeling.


avatar van remorz

remorz

  • 2497 berichten
  • 2742 stemmen

Volgens mij bedoelt Wouter dat The Other juist niet eng is en juist wel spannend


avatar van moviemike

moviemike

  • 1309 berichten
  • 5771 stemmen

remorz schreef:

Volgens mij bedoelt Wouter dat The Other juist niet eng is en juist wel spannend

hij kan vinden dat vinden, maar dan is hij fout.


avatar van remorz

remorz

  • 2497 berichten
  • 2742 stemmen

Nee, dan ben jij het er niet mee eens.


avatar van moviemike

moviemike

  • 1309 berichten
  • 5771 stemmen

The others is een sfeerfilm die erg traag is opgebouwd.

Kan wel boeiend zijn, maar zeker niet spannend.


avatar van jassonn

jassonn

  • 5303 berichten
  • 3234 stemmen

Niet?


avatar van moviemike

moviemike

  • 1309 berichten
  • 5771 stemmen

Ik denk het niet?

Kan iemand me overtuigen van het tegendeel met een sterk argument?


avatar van remorz

remorz

  • 2497 berichten
  • 2742 stemmen

Dat jij het niet als spannend ervaart, kan. Het ging mij om jouw ongenuanceerde uitspraak van 'dan heeft hij het fout', wie ben jij om dat te bepalen. Een trage opbouw betekent in het geval van The Others een stijgende spanningslijn omdat je als kijker de puzzel aan het ontrafelen bent maar tot de ontknoping moet wachten tot het plaatje compleet is. Maar dat is mijn mening


avatar van jassonn

jassonn

  • 5303 berichten
  • 3234 stemmen

Ben het met Remorz eens.


avatar van moviemike

moviemike

  • 1309 berichten
  • 5771 stemmen

remorz schreef:

Dat jij het niet als spannend ervaart, kan. Het ging mij om jouw ongenuanceerde uitspraak van 'dan heeft hij het fout', wie ben jij om dat te bepalen. Een trage opbouw betekent in het geval van The Others een stijgende spanningslijn omdat je als kijker de puzzel aan het ontrafelen bent maar tot de ontknoping moet wachten tot het plaatje compleet is. Maar dat is mijn mening

Ik ben het op bepaalde vlakken met je eens.

Wouter heeft ondertussen zelf ook nog niet zijn argumentatie gegeven en "huh" vind ik persoonlijk nogal oppervlakkig als tegenantwoord. Dat wil inderdaad niet zeggen dat hij een andere mening heeft als ik in verband met spanning en engheid.:)

The Others heeft (volgens mij) een trage opbouw van het verhaal om de film boeiend te houden en de mensen geboeid te laten afwachten wat nu uiteindelijk de ontknoping zal zijn.

Een zin die het woord spannend nooit gebruikt.:p

Da's mijn mening.


avatar van kijkert

kijkert

  • 3584 berichten
  • 0 stemmen

The Others heeft (volgens mij) een trage opbouw van het verhaal om de film boeiend te houden en de mensen geboeid te laten afwachten wat nu uiteindelijk de ontknoping zal zijn.

Een zin die het woord spannend nooit gebruikt.:p

Da's mijn mening.

Juist bij traagheid kan er sprake zijn van een ijzingwekkende spanning. Stilte/rust (in geluid en beeld) zorgen voor spanning, snel bewegende beelden en lawaai voor schrik (dat hoort weer meer bij eng) of simpel (?) actie.

De actie of de schrik volgt toch doorgaans ná de spanning, vergelijk maar met een boog.


avatar van moviemike

moviemike

  • 1309 berichten
  • 5771 stemmen

kijkert schreef:

(quote)

Juist bij traagheid kan er sprake zijn van een ijzingwekkende spanning. Stilte/rust (in geluid en beeld) zorgen voor spanning, snel bewegende beelden en lawaai voor schrik (dat hoort weer meer bij eng) of simpel (?) actie.

De actie of de schrik volgt toch doorgaans ná de spanning, vergelijk maar met een boog.

Actiefilms als bijvoorbeeld "speed" kunnen ook erg spannend zijn, hoewel in deze film bijna geen enkel moment van stilte en rust te bespeuren is. Hier zit de spanning hem juist in de actie.

Traagheid kan een ijzingwekkende, sfeer vormen. Een enge sfeer, die angst kan opwekken.

Ik denk dat een trage film eerder griezelig kan zijn ( en daarom boeiend ) dan spannend.


avatar van jassonn

jassonn

  • 5303 berichten
  • 3234 stemmen

Misschien moeten we eerst een goede scheidslijn maken tussen spannend en eng...


avatar van remorz

remorz

  • 2497 berichten
  • 2742 stemmen

Het zijn idd. allemaal zeer relatieve begrippen en volgens mij verschillen de meningen niet eens zo veel. Laten we er maar over ophouden en met zn allen een pintje pakken


avatar van moviemike

moviemike

  • 1309 berichten
  • 5771 stemmen

ik denk dat dat ook het beste is.

Ondertussen is er geen enkel zinnig woord meer verteld over "the excorcist".;)


avatar van redrum

redrum

  • 1 berichten
  • 0 stemmen

Persoonlijk vind ik deze film de beste die ik ooit gezien heb.

en zeker "the version you've never seen" vind ik iets beter.

de stukken die ze in de orginele versie hebben weggelaten hebben ze nu wel gebruikt.

Oh ja.......en BENNINF het is meer de soundtrack van de Exorcist

"Mike Oldfield" met "Tubular Bells"


avatar van mikey

mikey

  • 28990 berichten
  • 5141 stemmen

Is het bovenstaande plotje herschreven? De doktoren weten zich geen raad met linda en daarom wordt de Kerk ingeschakeld (niet de Protestantse). Sommige momenten zijn vreselijk eng. De spiderwoman scene was schokkend (is het nou zo, dat je daar meerdere versies van hebt? in een docu zag ik een andere). 5. 100% artistiek verantwoordt


avatar van bfilm

bfilm

  • 13 berichten
  • 98 stemmen

Leuke film soms ietwat traag en jammer dat ik die touwtjes zag, DVD heeft som ook nadelen

maar blijft toch een klassieker 3.5 ster