The Exorcist (1973)
Genre: Horror
Speelduur: 122 minuten / 132 minuten (director's cut)
Alternatieve titels: De Duivel-uitbanner / William Peter Blatty's The Exorcist / The Exorcist: The Version You Haven't Seen Yet
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: William Friedkin
Met onder meer: Ellen Burstyn, Max von Sydow en Linda Blair
IMDb beoordeling:
8,1 (499.313)
Gesproken taal: Duits, Frans, Latijn, Arabisch, Grieks en Engels
Releasedatum: 5 april 2001
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Exorcist
"Something almost beyond comprehension is happening to a girl on this street, in this house… and a man has been sent for as a last resort. This man is The Exorcist."
Bij opgravingen in Noord-Irak vindt priester-archeoloog Merrin een duivelsbeeldje. Net op hetzelfde moment wordt in Georgetown actrice Chris MacNeil opgeschrikt door vreemde geluiden in de kamer van haar twaalfjarige dochtertje Regan. Het meisje ligt te schokken op het bed en kan de spasmen niet onder controle houden. Chris en Regan weten niet welke afschuwelijke dingen hen nog te wachten staan.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,1 / 499313)
- Trailer (YouTube)
- The Exorcist (BoekMeter)
- The Exorcist (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Chris MacNeil
Regan MacNeil
Father Damien Karras
Father Lankester Merrin
Lt. Bill Kinderman
Father Joseph Kevin Dyer
Sharon Spencer
Burke Dennings
Dr. Klein
Dr. Barringer
Reviews & comments
Boneka
-
- 2793 berichten
- 1407 stemmen
Ben eerlijk gezegd wel verbaast na mijn review. Ik ben zeker niet de beste reviewer, maar probeer wel altijd een objectieve mening te geven over de film het beeld en het geluid. Vanuit mijn perspectief uiteraard. Ben 58 en ben altijd al een fan geweest van films. Series zijn niet echt mijn ding. In al mijn reviews belicht ik ook het beeld omdat ik vaak in 4K kijk en met Dolby Atmos kan de sfeer in zo'n film alleen maar vergroten. Dat kan ook met een upgrade van het beeld. De vorige keer had ik overigens deze film ook 3.5 sterren gegeven. Het is zeker niet een van de beste horrors maar dat heeft misschien ook met de tijd te maken. De film is tenslotte alweer een halve eeuw oud. Ik vind The Ring en vooral de Conjuring veel enger.
blondiefilmfreak
-
- 747 berichten
- 353 stemmen
Ben eerlijk gezegd wel verbaast na mijn review. Ik ben zeker niet de beste reviewer, maar probeer wel altijd een objectieve mening te geven over de film het beeld en het geluid. Vanuit mijn perspectief uiteraard. Ben 58 en ben altijd al een fan geweest van films. Series zijn niet echt mijn ding. In al mijn reviews belicht ik ook het beeld omdat ik vaak in 4K kijk en met Dolby Atmos kan de sfeer in zo'n film alleen maar vergroten. Dat kan ook met een upgrade van het beeld. De vorige keer had ik overigens deze film ook 3.5 sterren gegeven. Het is zeker niet een van de beste horrors maar dat heeft misschien ook met de tijd te maken. De film is tenslotte alweer een halve eeuw oud. Ik vind The Ring en vooral de Conjuring veel enger.
Ik heb zo mijn reden om er toch iets anders over te denken.heb zelf het 1 en ander mee gemaakt in spook provincie drenthe.het zal te ver gaan,veel te ver dat hier allemaal neer te pennen.maar dat er meer is tussen hemel en aarde dat is voor mij wel bewezen.dat mensen dan zeggen het niet eng te vinden,dan vraag ik mij af hoe ze zullen reageren op een werkelijke gebeurtenis die niet te verklaren is.helaas worden de feiten te vaak naar het land der fabels verwezen.maar al te vaak door intense domheid.verder wil ik op de feiten niet in gaan.
Kronos
-
- 1009 berichten
- 1518 stemmen
...dat er meer is tussen hemel en aarde dat is voor mij wel bewezen.
Dat er meer is tussen hemel en aarde in de zin van relevant tot de bijzondere inhoud van deze film is absoluut niet bewezen. De omschrijving 'is voor mij bewezen' betekent dan eigenlijk ook gewoon 'ik geloof erin'.
Basto
-
- 12409 berichten
- 7530 stemmen
Dat er meer is tussen hemel en aarde in de zin van relevant tot de inhoud van deze film is absoluut niet bewezen. De omschrijving 'is voor mij bewezen' betekent dan eigenlijk ook gewoon 'ik geloof erin'.
Dat is exact wat Friedkin aangeeft in zijn introductie. ‘People have to take a lot of themself to it, that defines what they get out of it.’
Sta je er niet voor open, dan vind je het vast een hoop (al dan niet grappige) onzin. Sta je er wel voor open en/of ga je er in mee, dan is het een geweldige horrorfilm.
Hoewel ik ook los van de inhoud kan beargumenteren dat de vorm op zichzelf ook al geweldig is.
blondiefilmfreak
-
- 747 berichten
- 353 stemmen
Dat er meer is tussen hemel en aarde in de zin van relevant tot de bijzondere inhoud van deze film is absoluut niet bewezen. De omschrijving 'is voor mij bewezen' betekent dan eigenlijk ook gewoon 'ik geloof erin'.
Meneer kronos,ik vind de 4 vervolgen ieder op zijn eigen manier net zo boeiend als de hoofd act.let wel ik tel de laatste versie voor teen girls niet mee.
blondiefilmfreak
-
- 747 berichten
- 353 stemmen
Dat is exact wat Friedkin aangeeft in zijn introductie. ‘People have to take a lot of themself to it, that defines what they get out of it.’
Sta je er niet voor open, dan vind je het vast een hoop (al dan niet grappige) onzin. Sta je er wel voor open en/of ga je er in mee, dan is het een geweldige horrorfilm.
Hoewel ik ook los van de inhoud kan beargumenteren dat de vorm op zichzelf ook al geweldig is.
En dan komt er ook nog een weten EN ervaring bij.bij een film als exorcist duwt men ook juist een heleboel angst opzij,of juist niet.en dan gaat men in de verdediging uit angst,zo van,dat zal mij nooit over komen.men wil maar al te graag spook huisje spelen van uit een soort macabere stoer heit.lekker griezelen wie kent de term niet.en dan bestaan in 1 x die dingen niet,ontkracht van uit angst.grijns 
Boneka
-
- 2793 berichten
- 1407 stemmen
The Conjuring is wel gebaseerd op ware feiten. Ps als ja ouder wordt ga je dingen minder eng vinden. Plus het feit dat ik al tig films heb gezien.
Kronos
-
- 1009 berichten
- 1518 stemmen
Sta je er niet voor open, dan vind je het vast een hoop (al dan niet grappige) onzin. Sta je er wel voor open en/of ga je er in mee, dan is het een geweldige horrorfilm.
Ergens open voor staan is nog iets anders dan er in geloven. Maar geen van beide zijn volgens mij nodig om dit een geweldige horrorfilm te vinden. Wel in het laatste wat je schrijft; of je er in meegaat. Je moet er in willen meegaan. En beslissend is of je er in kan meegaan. Dat geldt voor elke film. Als je om te beginnen al niet de mindset hebt om mee te gaan in een verhaal, kan je beter niet beginnen kijken. Maar willen is niet genoeg. Of je er ook in kán meegaan hangt af van persoon tot persoon en van film tot film.
Basto
-
- 12409 berichten
- 7530 stemmen
The Conjuring is wel gebaseerd op ware feiten. Ps als ja ouder wordt ga je dingen minder eng vinden. Plus het feit dat ik al tig films heb gezien.
The Exorcist is ook gebaseerd op een echte case.
Kronos
-
- 1009 berichten
- 1518 stemmen
En dan komt er ook nog een weten EN ervaring bij.
Een illusionist kan mensen het onmogelijke laten zien en ervaren. Toch is het illusie. Stel dat de illusionist daar niet eerlijk over is, dan kan je je ervaring als een weten gaan beschouwen. Maar je bent gewoon bedrogen, door de illusionist en je eigen brein, want het blijft illusie.
dat mensen dan zeggen het niet eng te vinden,dan vraag ik mij af hoe ze zullen reageren op een werkelijke gebeurtenis die niet te verklaren is.
Mijn reactie op een gebeurtenis die niet te verklaren is is dat ik er voorlopig genoegen mee neem dat de gebeurtenis niet te verklaren is. Ik zal misschien enkele hypotheses bedenken. Als een ziek kind groen uitslaat en haar kop 360° ronddraait zal ik bijvoorbeeld aan de mogelijkheid denken per ongeluk op een filmset te zijn beland, of dat een illusionist een grapje met me uithaalt. Maar tot zolang ik het niet weet, blijft dat bij hypotheses. Dat is een werkelijk open houding. Verklaringen als bezetenheid van een duivel en dergelijke zijn dat niet, want gebaseerd op angst, geloof en dogma's.
Basto
-
- 12409 berichten
- 7530 stemmen
Of je er ook in kán meegaan hangt af van persoon tot persoon en van film tot film.
Het hangt niet alleen af van persoon tot persoon, maar ook van het moment, je verwachting en je stemming. (Meestal werken aanbevelingen als ‘de engste film ooit’, dan ook averechts)
De eerste keer dat ik The Exorcist zag was op een zaterdagmiddag. Ik was 16 en dacht naar The Exterminator te gaan. What’s in a name?
Vond er toen door de rustige oppouw en het gebrek aan aan vlammenwerper en gehaktmolen ook niet zo veel aan. 
blondiefilmfreak
-
- 747 berichten
- 353 stemmen
Het hangt niet alleen af van persoon tot persoon, maar ook van het moment, je verwachting en je stemming. (Meestal werken aanbevelingen als ‘de engste film ooit’, dan ook averechts)
De eerste keer dat ik The Exorcist zag was op een zaterdagmiddag. Ik was 16 en dacht naar The Exterminator te gaan. What’s in a name?
Vond er toen door de rustige oppouw en het gebrek aan aan vlammenwerper en gehaktmolen ook niet zo veel aan.
IK ga maar eens de dag sluiting over dit onder werp houden
Thats all folks
ps uiteindelijk zijn we dan gestopt waar het begon.namelijk dat de exorcist absoluut 1 van de beste films aller tijden is.
blondiefilmfreak
-
- 747 berichten
- 353 stemmen
Een illusionist kan mensen het onmogelijke laten zien en ervaren. Toch is het illusie. Stel dat de illusionist daar niet eerlijk over is, dan kan je je ervaring als een weten gaan beschouwen. Maar je bent gewoon bedrogen, door de illusionist en je eigen brein, want het blijft illusie.
Mijn reactie op een gebeurtenis die niet te verklaren is is dat ik er voorlopig genoegen mee neem dat de gebeurtenis niet te verklaren is. Ik zal misschien enkele hypotheses bedenken. Als een ziek kind groen uitslaat en haar kop 360° ronddraait zal ik bijvoorbeeld aan de mogelijkheid denken per ongeluk op een filmset te zijn beland, of dat een illusionist een grapje met me uithaalt. Maar tot zolang ik het niet weet, blijft dat bij hypotheses. Dat is een werkelijk open houding. Verklaringen als bezetenheid van een duivel en dergelijke zijn dat niet, want gebaseerd op angst, geloof en dogma's.
Meneer de professor,heeft u wel eens gedacht aan HEKSERIJ.
Kronos
-
- 1009 berichten
- 1518 stemmen
Ik heb The Making Of niet gezien maar geloof niet dat er bij het maken van deze film hekserij aan te pas kwam. Voor de rest heb ik ook geen weet van zaken die hekserij als meest voor de hand liggende verklaring hebben. Laat staan als noodzakelijke verklaring of als bewezen feit. Als hekserij zou bestaan denk ik dat de beloning van 25.000 euro die SKEPP geeft bij het aantonen van paranormale gaven al lang weg zou zijn. Je hoeft geen professor te zijn om een beetje kritisch na te denken.
Basto
-
- 12409 berichten
- 7530 stemmen
Ik heb The Making Of niet gezien maar geloof niet dat er bij het maken van deze film hekserij aan te pas kwam. Voor de rest heb ik ook geen weet van zaken die hekserij als meest voor de hand liggende verklaring hebben. Laat staan als noodzakelijke verklaring of als bewezen feit. Als hekserij zou bestaan denk ik dat de beloning van 25.000 euro die SKEPP geeft bij het aantonen van paranormale gaven al lang weg zou zijn. Je hoeft geen professor te zijn om een beetje kritisch na te denken.
Hekserij lijkt me ook allemaal onzin. Al is hetgeen de cast van Poltergeist overkomen is wel bizar. Maar dat kan ook naar toeval zijn.
The 'Poltergeist' Curse: Inside the Mysterious Cast Deaths and Oddities On Set - biography.com
blondiefilmfreak
-
- 747 berichten
- 353 stemmen
Hekserij lijkt me ook allemaal onzin. Al is hetgeen de cast van Poltergeist overkomen is wel bizar. Maar dat kan ook naar toeval zijn.
The 'Poltergeist' Curse: Inside the Mysterious Cast Deaths and Oddities On Set - biography.com
Toeval bestaat niet.
Kronos
-
- 1009 berichten
- 1518 stemmen
Gebeurtenissen hebben een oorzaak en gevolg, in die zin bestaat toeval niet. Maar dat betekent niet dat twee verschillende gebeurtenissen altijd verband houden met elkaar.
Een voorbeeld: Je denkt aan een vriend en even later belt die vriend jou op. Dat kan geen toeval zijn denk je. Maar wat minder opvalt en veel vaker gebeurt is dat je aan je vriend denkt zonder dat die jou kort daarna opbelt.
atropine
-
- 464 berichten
- 271 stemmen
WAS THE EXORCIST CURSED? — American Hauntings - americanhauntingsink.com
"Ik weet niet of het echt een ongeluk was," zei actrice Ellen Burstyn later. "Maar er gebeurden echt vreemde dingen tijdens het maken van de film. We behandelden echt zware onderwerpen en daar moet je niet mee rotzooien zonder dat het zich op de een of andere manier manifesteert.

blondiefilmfreak
-
- 747 berichten
- 353 stemmen
WAS THE EXORCIST CURSED? — American Hauntings - americanhauntingsink.com
"Ik weet niet of het echt een ongeluk was," zei actrice Ellen Burstyn later. "Maar er gebeurden echt vreemde dingen tijdens het maken van de film. We behandelden echt zware onderwerpen en daar moet je niet mee rotzooien zonder dat het zich op de een of andere manier manifesteert.
Natuurlijk nooit dit soort dingen uitdagen.mocht er toch iets zijn,toon dan respect vanuit niet bang zijn.heb zelf zwaaiende lampen mee gemaakt,als je er tegen aan praat word het vaak rustig.dit is maar een simpel iets,er waren ook heftiger dingen,mijn ervaring is dat er vaak een derde persoon word gebruikt om de boel op stelten te zetten.en ja inderdaad vanuit stereotiepe beeld vrouwen.als die aantrekking er is ,is het vaak 3 op een rij dat het gebeurd.vaak heeft het ook te maken met een massa energie vanuit een bepaalde hoek.bijvoorbeeld daar waar vroeger veel veldslagen waren,lijken in de grond vanuit die veld slagen.
Kronos
-
- 1009 berichten
- 1518 stemmen
heb zelf zwaaiende lampen mee gemaakt,als je er tegen aan praat word het vaak rustig
En wat zeg je dan zoal tegen zwaaiende lampen? 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31293 berichten
- 5532 stemmen
Enkele off topic berichten en beledigingen verwijderd.
blondiefilmfreak
-
- 747 berichten
- 353 stemmen
Dat ze niet moeten zwaaien,nou goed. 
Dentheman
-
- 496 berichten
- 682 stemmen
Review Moviemeter horror challenge 2023: Klassiekertje, mag niet ontbreken in deze tijd van het jaar natuurlijk, meerdere malen gezien al ondertussen. Iedere keer weer valt het mij op hoe tergend traag de film eigenlijk is, tot je ineens in 1 grote chaos beland, waarvan ik mij voor kan stellen dat het zeker in die tijd voor sommige mensen to much was. Dat is dan ook precies de reden waarom deze film bij mij hoog scoort, omdat we het verdorie over een film van 50 jaar oud hebben, die nog steeds onder je huid kan kruipen!
OfflineKiller
-
- 156 berichten
- 162 stemmen
Halloween avond! Dus ik dacht laat ik deze maar eens bekijken. Ik schaam me wat om te zeggen dat ik deze film nog niet eerder had gezien, maar herkende sommige stukken wel dat ze al eens proberen gebruiken in een comedyfilms. Heb me best goed vermaakt met deze, zeker als je naar het jaartal kijkt ziet deze film er heel goed uit, en kan voor mij nog goed mee met zijn tijd.
DjSandex
-
- 32 berichten
- 49 stemmen
Samen met The Shining raad ik The Exorcist altijd aan als film om zeker eens te kijken, ondanks dat ik in het achterhoofd moet houden dat mijn entourage helemaal niet into horrorfilms is (en ik dus wel).
Maar deze film is zoveel meer dan een griezelfilm. Het zit hem in de personages. Je leeft met ze mee, ze zijn 'round', je volgt ze als kijker gaandeweg in hun doen en laten. De opbouw naar het duivelse is machtig goed gedaan... Het is niet dat ik gelovig ben, maar zulke thema's raken me toch wel altijd. Er zitten nog steeds scènes in die me kippenvel geven en toch wel echt hard zijn... vooral voor die tijd! Is het nog steeds de engste film aller tijden? Ik denk dat we in een tijd zijn gekomen dat er toch wel extremere en engere films op ons afkomen... maar deze film vind ik echt AF. Zoals al gezegd, zoveel meer dan een griezelfilm...
Mac Hammer Fan
-
- 6237 berichten
- 7481 stemmen
De jonge Regan begint onverklaarbaar gedrag te vertonen, wat haar moeder tot wanhoop drijft. Wanneer medische wetenschap faalt, wordt de hulp ingeroepen van twee priesters die vermoeden dat er sprake is van demonische bezetenheid. Wat volgt is een intens en gevaarlijk exorcisme dat zowel geloof als uithoudingsvermogen tot het uiterste drijft.
Hoewel "The Exorcist" bij zijn release in 1973 een schokgolf veroorzaakte, was ik er destijds niet echt weg van. Dat lag mogelijk minder aan de film zelf en meer aan de sfeer in de bioscoopzaal, waar storend gelach de spanning geregeld ondermijnde. Die collectieve reactie haalde me uit de ervaring en verzwakte de impact van de zorgvuldig opgebouwde horror. Pas later, bij het bekijken van de director's cut in alle rust en alleen thuis, begon ik de film echt te waarderen. Zonder afleiding kwamen de beklemmende sfeer, het sterke acteerwerk en de existentiële thematiek veel krachtiger binnen. Friedkins sobere regie en het sluimerende tempo bleken plots effectief. Wat ooit afstandelijk voelde, groeide nu bij mij uit tot een intense en beklijvende filmervaring.
Bert van Dijk
-
- 76 berichten
- 79 stemmen
Meesterwerk, zeer indringend -en voor mij - beangstigend verhaal. Het kwaad slaapt nooit en slaat toe zodra het daarvoor de kans ziet. Verhaal is subliem in zijn eenvoud. Voor mij het ultieme bewijs dat er meer is tussen hemel en aarde en wat we absoluut niet kunnen definiëren. Het is er, en deze film doet daar op een uitmuntende wijze zonder sensatiezucht verslag van. Puber van een familie in een betere middenklasse wijk in een Amerikaanse voorstad wordt in bezit genomen door een satanische entiteit. Speciale effecten, en taalgebruik waren nog nooit eerder op de ze wijze te zien in een film, laat staan in de puriteinse Amerikaanse samenleving. Sinistere sfeer met zeer angstaanjagende muziek. Geweldige rollen van Linda Blair uiteraard, maar ook van Jason Miller die priester Damian - what's in a name? - Karras speelt. De film moet het niet zo zeer hebben van de expliciete horror elementen, want dan zal je worden teleurgesteld maar de onderhuidse sinistere duistere sfeer, wat niet te definiëren is. Geen psychopaten, op zoek naar een prooi, geen slasher, maar normale mensen met een normaal leven. Dat vind ik het knappe aan het verhaal. Het kwaad kan altijd en overal toeslaan. Dus echt niet alleen op donkere begraafplaatsen, of leegstaande vervloekte huizen met mensen die dan glaasje gaan draaien, al is dat zeer af te raden. Als Christen geeft voor mij deze film een diepere laag en betekenis. Dat het kwaad er was, is en voorlopig zal blijven, en alleen maar toe zal nemen. Tot de dag dat hierop voorgoed een einde aan zal worden gemaakt.
Bert van Dijk
-
- 76 berichten
- 79 stemmen
Meesterwerk, zeer indringend beangstigend verhaal. Het kwaad slaapt nooit en slaat toe zodra het daarvoor de kans ziet. Verhaal is subliem in zijn eenvoud. Puber van een familie in een betere middenklassewijk in een Amerikaanse voorstad wordt in bezit genomen door een satanische entiteit. Speciale effecten, en taalgebruik waren nog nooit eerder op de ze wijze te zien in een film, laat staan in de puriteinse Amerikaanse samenleving. Sinistere sfeer met zeer angstaanjagende muziek. Geweldige rollen van Linda Blair uiteraard, maar ook van Jason Miller die priester Damian - what's in a name? - Karras speelt. De film moet het niet zo zeer hebben van de expliciete horror elementen, want dan zal je worden teleurgesteld maar de onderhuidse sinistere duistere sfeer, wat niet te definiëren is. Geen psychopaten, op zoek naar een prooi, geen slasher, maar normale mensen met een normaal leven. Die langzaam tot totale wanhoop worden gedreven, stap voor stap, volkomen machteloos. Dat vind ik het knappe aan het verhaal. Het kwaad kan altijd en overal toeslaan. Dus echt niet alleen donkere begraafplaatsen, of leegstaande vervloekte huizen, waar mensen dan glaasje gaan draaien, iets wat ik absoluut niet zou aanbevelen. . Als Christen geeft voor mij deze film een diepere laag en betekenis. Briljant in zijn eenvoud. Gaat dat zien, indien je nieuwsgierig bent naar het bovennatuurlijke. Dat het kwaad er was, is en voorlopig zal blijven, en alleen maar toe zal nemen. Tot de dag dat hierop voorgoed een einde aan zal worden gemaakt. Want 777 zal hoe dan ook afrekenen met 666.
neighbourkiller
-
- 272 berichten
- 182 stemmen
Meesterwerk, zeer indringend beangstigend verhaal. Het kwaad slaapt nooit en slaat toe zodra het daarvoor de kans ziet. Verhaal is subliem in zijn eenvoud. Puber van een familie in een betere middenklassewijk in een Amerikaanse voorstad wordt in bezit genomen door een satanische entiteit. Speciale effecten, en taalgebruik waren nog nooit eerder op de ze wijze te zien in een film, laat staan in de puriteinse Amerikaanse samenleving. Sinistere sfeer met zeer angstaanjagende muziek. Geweldige rollen van Linda Blair uiteraard, maar ook van Jason Miller die priester Damian - what's in a name? - Karras speelt. De film moet het niet zo zeer hebben van de expliciete horror elementen, want dan zal je worden teleurgesteld maar de onderhuidse sinistere duistere sfeer, wat niet te definiëren is. Geen psychopaten, op zoek naar een prooi, geen slasher, maar normale mensen met een normaal leven. Die langzaam tot totale wanhoop worden gedreven, stap voor stap, volkomen machteloos. Dat vind ik het knappe aan het verhaal. Het kwaad kan altijd en overal toeslaan. Dus echt niet alleen donkere begraafplaatsen, of leegstaande vervloekte huizen, waar mensen dan glaasje gaan draaien, iets wat ik absoluut niet zou aanbevelen. . Als Christen geeft voor mij deze film een diepere laag en betekenis. Briljant in zijn eenvoud. Gaat dat zien, indien je nieuwsgierig bent naar het bovennatuurlijke. Dat het kwaad er was, is en voorlopig zal blijven, en alleen maar toe zal nemen. Tot de dag dat hierop voorgoed een einde aan zal worden gemaakt. Want 777 zal hoe dan ook afrekenen met 666.
Hum 7julie 27,geen idee er zijn zoveel stellingen.er is er maar 1 waar ik de waarheid in zie.
Pre- en sequels

The Exorcist: Believer
2023
83 reacties

Dominion: Prequel to The Exorcist
2005
98 reacties

Exorcist: The Beginning
2004
273 reacties

The Exorcist III
1990
97 reacties

Exorcist II: The Heretic
1977
85 reacties
Gerelateerd nieuws

Zenuwslopende thriller 'Sorcerer' is een verborgen parel op Netflix

Het is vandaag Halloween: hier vijf legendarische regisseurs en hun favoriete horrorfilm

Acteur Paul Bateson uit horrorklassieker 'The Excorcist' blijkt échte seriemoordenaar

Regisseur William Friedkin, bekend van 'The Exorcist' en 'The French Connection', op 87-jarige leeftijd overleden
Bekijk ook

The Silence of the Lambs
Misdaad / Thriller, 1991
1.263 reacties

The Shining
Horror, 1980
2.738 reacties

Psycho
Horror / Thriller, 1960
893 reacties

Saw
Thriller / Horror, 2004
3.065 reacties

The Thing
Horror / Sciencefiction, 1982
1.469 reacties

Sorcerer
Avontuur / Thriller, 1977
153 reacties
Gerelateerde tags
exorcismeholy water religion and supernaturalvomitbezitprofanitypriesterouija boardsatanparanormal phenomenameisjedemonstrong language roman catholic churchdemonic possessiondisturbed child crisis of faithsfx religious horrorsupernatural horror
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








