The Head Hunter (2018)

Horror / Fantasy

geregisseerd door Jordan Downey
met Christopher Rygh en Cora Kaufman

Een middeleeuwse krijger reist door uitgestrekte landschappen te paard. Thuis heeft hij een gruwelijke collectie van afgehakte hoofden. Hij gaat op zoek naar het monster dat zijn dochter vermoordde. Hij is uit op wraak en wil ook zijn hoofd toevoegen aan zijn verzameling.

avatar van XanderJ
Heerlijk sfeertje, geloofwaardige Gore. Kortom een prima B-Film

Valt wat tegen na het zien van de trailer. Pluspunt is dat dit gotische horrorsprookje met weinig budget cinematografisch fraai oogt. Paar mooie shots in de sneeuw en van het grauwe landschap. Helaas gebeurd er gewoon te weinig. Veel geweld is off screen, wat na verloop van tijd zelfs begint te irriteren. Kan zijn dat dit bewust gedaan is, of dat het budgettair gezien niet anders kon. De confrontatie en de creature zelf waar het laatste half uur lang naar toe wordt gewerkt vallen eveneens tegen. De speelduur is wat dat betreft lang zat, en het ironische slot geeft enigszins nog wat voldoening.

avatar van schumacher
Er zat wel iets in maarja.... als ik en ik kan er niet aandoen maar als ik mijn concentratie verlies en me teveel begin te vervelen dan weet ik het hoe laat het is haha. Ondanks een paar goeie scenes was het toch niet bepaald goed te noemen, ik vind zo'n films vaak tijdverspilling.

broncode
Een sterk staaltje film maken zonder budget. Iedere beginnende regisseur zou deze film moeten zien, wat je kunt met camera standpunten, gebruik van licht en muziek. Maakt het dan deze film goed? Nee niet echt, op een gegeven moment ga je jezelf irriteren omdat je iets verwacht wat niet komt, door hetzelfde gebrek aan geld.

avatar van Noud
Omgeving (natuur) en props (afgezien van de monsters) verdienen een plus. Camera standpunten begonnen mij gegeven moment ook te vervelen.
Dat het sneeuwt en de volgende dag ontdooid is en dag later weer sneeuwt en de dag daarna lente aanbreekt laat ik voor lief

avatar van Pazmaster
Een B film, maar best vermakelijk. Er wordt weinig in gesproken maar het verhaal wijst zich vanzelf en verveeld niet. Mooi gefilmd en het ziet er, afgezien van het monster, grotendeels prima uit. Het sfeertje is ook goed en Rygh speelt ook gewoon prima. Het einde had ik wel voorspeld maar is desondanks toch best grappig. Helemaal niet verkeerd hoor.

avatar van Brabants
The Head Hunter is voor het beschikbare budget cinematografisch zeer fraai. Het sfeertje is ook prima dus dat is allemaal best knap. Helaas vond ik het verhaal te minimaal en zat er weinig in. Ronduit saai.

avatar van james_cameron
Apart werkje dit. Duidelijk met heel weinig geld gemaakt, maar er wordt zeer slim met de beschikbare middelen (en omgeving) omgegaan, waardoor de film er eigenlijk geweldig uitziet. Het oog voor detail is daarnaast van uitzonderlijke klasse. Decors en aankleding zijn imposant, net als het fraaie camerawerk. Qua plot gebeurt er niet zo veel en het tempo ligt erg laag, maar één en ander is net boeiend genoeg om de aandacht er bij te houden. En heel knap hoe er met heel weinig middelen een grote wereld wordt gesuggereerd.

avatar van joolstein
Grimmig, vrij nihilistisch en vaak adembenemend op het gebied van camerawerk en detail. In feite is dit een éénmansfilm en meeste is opgenomen op één locatie. En die ene man (Christopher Rygh) spreekt ook bijna niet. Het maakt dat sommige zullen afhaken bij de film. Toch is dit best geslaagd te noemen! Geschoten voor het klein budget van $ 20.000 met maar drie man, wordt elke cent te goede van de film benut. De film is prachtig vormgegeven! Het middeleeuwse interieur van de hut, de collectie hoofden en het harnas van de krijger zijn top! En de prachtige weidse landschappen doen je denken alsof je in epische wereld ben. Het verhaal was zeker boeiend maar het was ook wel snel duidelijk waar het heen wilde. Een fijn meesterlijk atmosferisch low-budget werkje!

avatar van huiguh
Apart low budget filmpje

Traag wordt er naar het einde toegewerkt,ik verwachte eigenlijk een soort spetterend eind gevecht met het bewuste monster. Echt spetterend werd het niet, maar wel een heerlijk eind.

avatar van MovieMind
Knap gemaakt gezien het budget, maar buiten dat stelt het niet veel voor.

Niemendalletje!

Erg fijn dit.

Voor geen geld, met een kleine crew, het bijna perfecte genrefilmpje maken. Downey is duidelijk een talent, eentje die nog meer van dit soort filmpjes mag maken. Maar het is geen film voor iedereen, zelfs niet pure genrefans, want Downey vraagt nét iets meer van de kijker.

Vooral het fijn dat bijna niets wordt uitgelegd zal niet goed bij iedereen liggen. Het is allicht een gevolg van het budget, anderzijds is het ook gewoon een meerwaarde. Want The Head Hunter speelt met bekende fantasy en horror elementen, maar door niks expliciet uit te leggen wordt je verplicht om aandachtig te blijven.

Visueel ziet het er geweldig uit, ook de soundtrack is op niveau en de acteur doet het ook gewoon erg goed. Lekker economisch, sfeervol en mysterieus. Knap filmpje dit, een voorbeeld voor een hoop andere regisseurs.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van jeroentjuhhhhh
Wie had verwacht dat 't poppenwerk van ThanksKilling (2009) nog eens zo zou worden toegepast Indrukwekkende (om meerdere redenen) 'terugkeer' van Downey.

avatar van Grunn-in-en-verkoop
Goed gemaakte film, heb mij prima vermaakt met het kijken naar deze film.

avatar van Left4Dead
72 minuten, gast Downey heeft het op de korte films geloof ik.

Het maakt je meteen nieuwsgierig, wat leeft er nu zoal in die onherbergzame wildernis waar onze protagonist woont. We volgen een man die zijn dochter is verloren aan een monster. Dat de man van wanten weet is duidelijk te zien aan zijn collectie schedels die hij prominent in zijn woning aan de muur spietst.

Een zeer sobere setting, maar wel een heerlijke sobere setting. Droevig wordt je van het kijken naar het leven van de kinderloze vader. Het is goor en kil, het papje waar de man zijn wonden mee insmeert is al net zo goor. Na +/- 50 minuten begint de ellende voor de man as echt, hij zal op zijn hoede moeten zijn om te overleven.

Maar het is een vermakelijke film geworden die prima in beeld is gebracht. Ook de soundtrack is prima, het acteerwerk is goed. Weinig script maar daar heb je geen gemis aan, de beelden en muziek doen het prima zodat tekst niet een broodnodige blijkt te zijn.

Het verhaal is dan wel mager maar zeker intrigerend, ben bij dat de regisseur de prent niet te lang heeft gemaakt zoals zovelen doen met een mager verhaal. Nee alles is aardig in balans en je vliegt door het filmpje heen. Zeker voor low budget is het allemaal zeer netjes af- en uitgewerkt. Ben wel een fan van dit soort prenten dus enige objectiviteit missend mag ik mijzelf wel toedichten. Maar het is een alleraardigst werkje geworden, 3,5**.

Voor de liefhebber van zulke prenten kan ik Sauna aanraden.(2008)

avatar van Collins
Films die met een klein budget tot stand zijn gekomen, hoeven er niet altijd goedkoop uit te zien of genoegen te nemen met een armetierige setting of belabberd acteerwerk. Het is indrukwekkend wat regisseur Jordan Downey met een budget van 20.000 dollar voor elkaar heeft gekregen.
Zaken als decor, acteerwerk, montage, camerawerk en score laten niet zien dat de productie onder armoedige omstandigheden tot stand is gekomen.
De film ziet er prachtig uit. In een prachtige setting in de vorm van een somber en grijs heuvellandschap met daarin een authentiek aandoende hut met een middeleeuwse aankleding en middeleeuwse voorwerpen is het goed toeven. Geen klachten over de sfeer. Die is duister en naargeestig.
Het verhaal is minder opwindend. Het verhaal beweegt zich langzaam voort en verloopt tamelijk monotoon. Aangezien in veel scènes slechts één personage te zien is, die veelal hetzelfde uitvoert, is dat ook logisch. Door diversiteit in de cameravoering in te brengen, wordt de monotonie enigszins doorbroken. Het personage voert dezelfde handelingen onder wisselende camerahoeken uit en dat oogt vernieuwend. Zo wordt de blikkende geest van de kijker handig gemanipuleerd.
In het verhaal blijft veel onduidelijk. Veel handelingen en acties worden niet expliciet getoond, maar fijntjes en subtiel gesuggereerd. Veel moet door de kijker zelf worden ingevuld. Dat is lastig want die zal niet altijd een eenduidige interpretatie kunnen geven over hetgeen hij niet of niet duidelijk waarneemt. Hij moet het er maar mee doen. De grote lijn is daarentegen wel duidelijk. Dat verzacht het leed misschien. Ik vond de interpretabele suggestie in ieder geval heel acceptabel.
De film bevat nauwelijks dialoog. Dat is ook logisch als je in de film de meeste tijd slechts één acteur aan het werk ziet. Prima. De hoofdpersoon is per slot van rekening krijger en geen filosoof. Hij gromt liever.
De beelden vertellen derhalve het verhaal en dat lukt goed. Het verhaal is op zich boeiend maar ook erg dun. Het script zal niet veel omvangrijker zijn geweest dan enkele pagina‘s. Jammer maar wel begrijpelijk, want de maker is budgettair gedwongen om de film klein te houden. Toch had hij om het verhaal te verrijken, bijvoorbeeld een paar pagina's script aan het verleden en aan de psychologische achtergrond van de protagonist kunnen besteden. Dat gebeurt niet. Behalve dat hij, gedreven door wraak, andere krijgers vermoordt en hun hoofden op een staak prikt, kom je niet veel over hem te weten.
In de laatste twintig minuten film wordt de trage cadans van het verhaal verlaten en komt er meer vaart in. In dat stuk film wordt ook duidelijk hoe je als filmmaker met weinig middelen heel effectief een monster ten tonele kunt voeren dat nog schrik aanjaagt ook. Het zijn geslaagde slotakkoorden in een geslaagde film, wat mij betreft.

Wie zich afvraagt hoe je nu juist een film als deze weet te maken met 30.000EUR, ik had laatst het geluk het Downey zelf te mogen vragen. Het resultaat is een lijvig interview met Jordan Downey waarin hij uitvoerig vertelt over het maken van deze film. Fijne vent

avatar van Lennert
Onderhond schreef:

Ziet er fantastisch uit dit, maar het lijkt er op dat dit in Nederland weer nergens fatsoenlijk te krijgen is

Nee, wel op DVD via Amazon.

avatar van Rickyman
Aparte film, over een krijger in de middeleeuwen met de alle daarbij behorende grofheden en smerigheid.
Het verhaal is dan wel wat magertjes, er gebeurde toen ook nog vrij weinig.. Maar door de visuele pracht blijft het een boeiend geheel. Ook de sound is geweldig, ik hoor nog steeds alles kraken, piepen en druppelen..

avatar van wibro
Films over middeleeuwse krijgers en monsters spreken mij doorgaans niet aan en dat geldt zeker ook voor dit horrorfilmpje maar....en dat moet gezegd worden; de weergegeven landschappen oogden bijzonder mooi. Op visueel vlak wat die weergave van het vaak troosteloze en winterse landschap betreft is deze film daarom ook zeer geslaagd maar met het verhaal van de krijger die achter de moordenaar van zijn dochter aan zit kan ik echter helemaal niks.

avatar van alexspyforever
MovieMind schreef:
Knap gemaakt gezien het budget, maar buiten dat stelt het niet veel voor.

Niemendalletje!

Ben het hiermee eens. Dan heb je een film met een simpel en op papier boeiend concept maakt de regisseur er een style over substance film van
Zo voelen 70 minuten wel lang aan. Van de actie krijg je bijna niets te zien, ja dat laatste gevecht dan wel maar dat was zo vreselijk slecht ge-edit, dat het een Ed Wood film goed doet lijken.

avatar van Thomas83
Pure indie dit. Imponerend hoeveel Downey doet met beperkte middelen. Op wat wisselende special effects na ziet alles er gewoon erg fijn uit. Kostuums, wapens, gereedschap, enzovoort, allemaal erg fraai. En vooral het camerawerk en de locaties brengen een mooie grimmige sfeer. Ook erg fan van de gore en hoe de wezens eruit zien, ook al gebeurt vrijwel alles buiten beeld.

Mensen die deze film voor de gore en actie opzetten zullen misschien teleurgesteld zijn. Dit is ook een vrij trage film, waarin de beelden het eenvoudige verhaal vertellen. 72 minuten is in dit geval meer dan genoeg. 3.5*.

avatar van Grindhouse62
Onderhond schreef:
Erg fijn dit.

4.0* en een uitgebreide review
Helemaal mee eens. Heb met heel veel verbazing, aandacht en vooral met genoegen naar deze fijne film gekeken. Ik zou wel eens willen zien wat deze regisseur met een budget van 1 miljoen ons zou presenteren. Een toppertje deze.

avatar van Boeikens
Fantasyhorrortje dat het vooral van de sfeer moet hebben en die is er, zeer goed zelfs.
De setting, de omgevingsgeluidjes, de pure onherbergzame natuur, de mysterieuze sfeer en onze sterke barbaar dragen de hele film.
Aan de andere kant is het maar matig spannend, ook al boeit de film wel, maar is het allemaal veel te suggestief. Je ziet de barbaar vertrekken en met een monsterhoofd terugkomen, de rest wordt aan de verbeelding overgelaten. Het wonderlijke regenererende brouwsel zorgt wel nog voor een plotwending maar in zijn geheel ben ik toch wat op mijn honger blijven zitten.

avatar van Shinobi
"Maybe it was a troll."

Het is zeer lovenswaardig te noemen wat Jordan Downey voor elkaar heeft gekregen met zo een klein budget.

Zonder al te veel poespas word je geïntroduceerd met een zwijgzame krijger in een middeleeuwse setting. Hij is zijn dochter verloren aan een monster en is uit op wraak. Aan de collectie monsterhoofden aan zijn muur kun je wel opmaken dat er met hem niet te sollen valt.

Middels de zeer authentieke locatie zit de sfeer er al gelijk goed in. Het komt grimmig en naargeestig over; het zou zo in een aflevering van 'Game of Thrones' gebruikt kunnen worden. De toevoeging van: zelfgemaakte rekwisieten, een vrij zwijgzame protagonist en een onheilspellende score maken het geheel helemaal af.

Je moet als kijker alleen wel rekening houden met een lange aanloop waar er weinig tot niets gebeurt. Door het lage budget wordt ook het leeuwendeel van de monsters - bewust? - buiten beeld gehouden. Maar op den duur valt alles mooi samen in een finale die onder de huid kruipt.

Al met al is 'The Head Hunter' een intrigerende horror. De film zal niet bij iedereen in de smaak vallen, maar het is ontegenzeggelijk knap dat Downey dit voor elkaar heeft gekregen.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van umbra
Naah, m'n ding niet, film deed me ontzettend weinig. Ondanks dat het allemaal wel sfeervol is, is het allemaal zonder enige spanning.

avatar van Noodless
Na heel wat goede recensies hier van bekende MM die ik volg, was ik echt benieuwd naar deze. Het is helaas uitgedraaid op een ontgoocheling.
Qua setting en sfeer prima, maar het matige verhaal weet je niet te boeien net zoals de gevechten met de monsters die niet altijd even duidelijk gefilmd worden. 5/10