Escape Room (2019)

Thriller / Horror

geregisseerd door Adam Robitel
met Logan Miller, Deborah Ann Woll en Nik Dodani

Zes vreemden ontvangen elk een mysterieuze uitnodiging voor een escape room die ze besluiten te aanvaarden. Ze bevinden zich vervolgens in omstandigheden waar ze zelf geen invloed op hebben. Om te kunnen ontsnappen zullen ze hun verstand moeten gebruiken en op zoek moeten gaan naar aanwijzingen.

• vanaf woensdag 10 juli te koop op dvd en blu-ray

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Dit viel me alles mee. Gelukkig was ik vandaag niet op zoek naar iets origineels, want dan kom je bij Escape Room - uiteraard - niet echt ver. Het fenomeen is een prima gegeven voor een simpele horrorfilm in de stijl van een Cube of Saw. En het fenomeen wordt flink uitgebuit, alleen al als ik hier op MovieMeter 'Escape Room' intyp, komen opties van horrorfilms en thrillers langs van één of twee jaar oud. Deze Escape Room volgt ook netjes het principe van Cube of een deel uit de Saw reeks: Een groep vreemden bij elkaar die onder hoge druk puzzels moeten oplossen om uit een ruimte te ontsnappen. Mijn verwachtingen waren vrij laag, maar ik heb me deels opvallend goed vermaakt bij Escape Room.

Hoofdoorzaak zijn de personages. De zes figuren zijn - zeker voor dit type film - opvallend interessant, sympathiek en goed neergezet. Ook de goede casting helpt daarbij; een Tyler Labine stelt nooit teleur en de rest van de cast acteert prima, vooral de mij onbekende Taylor Russell speelt een leuke hoofdrol. Het feit dat ze allemaal ergens sympathiek zijn zorgt dat je in ieder geval graag meeleeft; in veel van dit soort films kun je bij de helft van de personages niet wachten tot ze het loodje leggen. Aan het begin van Escape Room dacht ik zelfs dat geen van hen wellicht zou sterven en dat ze allemaal er veilig uit zouden komen, maar dat was niet het geval. Op zich niet erg, alleen vind ik de keuze dat het personage van Jay Ellis toch een soort bad guy bleek geen sterke toevoeging. Maar goed, de film heeft sowieso veel problemen op het einde; het einde is zelfs regelrecht kut. Ik bedoel, altijd leuk om Yorick van Wageningen even te zien, maar vanaf dat moment ontspoort de film volledig. Inclusief een onnodig opzetje naar een vervolg. Spijtig.

Het einde zorgt voor flink wat punten aftrek, maar het eerste uur van Escape Room is erg vermakelijk, met name de scène in de kroeg ondersteboven was sterk en spannend uitgevoerd. Toch jammer dat eindes een film zo behoorlijk onderuit kunnen trappen. Alsnog klaag ik niet, ik kreeg alsnog een leukere film dan ik in eerste instantie had verwacht.

3 sterren.

Veel beter dan de eerste Escape Room.
Zeer vermakelijk en spannend op zijn tijd. Zweet in de handen spannend.
De film liet mij goed meeleven in de hachelijke situaties.
Na de eerste was dit een zeer aangename verrassing.

avatar van misterdhdh
Had hier meer van verwacht. Het verhaal op zich is niet echt origineel maar vindt dit thema wel interessant. De personages konden weinig overtuigen en leefde er ook niet echt mee mee. Het kon me niet echt schelen wie er allemaal het lootje zou leggen omdat de personages te oppervlakkig worden voorgesteld. Voor de rest zeer mooie beelden maar helaas vond ik het allemaal niet interessant en te ongeloofwaardig genoeg. De laatste 10 minuten waren helemaal overbodig.
2.5/5

avatar van umbra
Laatste tijd al wat escape room film zien passeren, deze leek me opt eerste zicht minder bfim te zijn dan die 2 uit 2017. Al bij al een leuke escape room film, die never verveelt en de spanning er redelijk inhoud, maar het einde iet of wat teleurstelde.

Aardige film,

Ik weet nog zo niet of ik deze wel beter vind dan de andere escape room films. Het concept blijf ik leuk vinden en de escape rooms vond ik ook leuk maar wat ik minder aan deze film vond waren de grapjes die best vaak gemaakt werden en ik vond de film ook niet echt spannend. De kills werden ook niet echt shocking in beeld gebracht. Ook vond ik hem iets te voorspelbaar en het einde vond ik nergens op slaan. Best veel negatieve puntjes maar vond het een leuke film.

avatar van Corcicus
Toch wel een erg leuke film. Een mengeling van de Cube en Saw, maar beter dan die twee en ondanks de leentjebuur, best nog origineel. De film is lekker uptempo en begint eigenlijk vanaf de eerste minuut in wat de best verfilmde 'muren die op je afkomen'-scène is die ik al heb gezien. Goor wordt het niet, de film is duidelijk kinderen toegelaten, maar dat drukt de pret amper. Top entertainment!

avatar van schumacher
Aangename en boeiende film, het blijft constant doorgaan, zalig.
Het was her en der een beetje voorspelbaar ja, toch kon het de pret niet drukken.
Er bestaan heel wat escape rooms films maar deze is zeker een degelijke.
Zeker een aanrader en ja ik vond het ook een goede casting.

avatar van mcdaktari
Ik vond het best een aardige film. Er zijn meer films met dezelfde titel, maar die zijn lang zo goed niet. Heb me vanaf het begin vermaakt met Escape Room. Je moet het natuurlijk niet al te serieus nemen, want alleen al zo'n groot gebouw, als waar de escape room in gebouwd was in een hele korte tijd compleet op te ruimen, zoals op het einde gebeurde is bijna onmogelijk. Je kon niet zien dat er iets dergelijks ingezeten had. En om zo'n grote flat in te richten als escape room, nou daar heb je wat apparatuur voor nodig, en dan ben je wel ff bezig om dat alles weer te ontruimen. Maar daar stoor ik me niet aan want een film moet vermaken en dan hoeft het voor mij in ieder geval niet realistisch en geloofwaardig te zijn. Aan het einde te zien zou het me niet verbazen als er nog een vervolg deel zou komen. Mits het een goed vervolg is vind ik het prima.

avatar van Dennisj
Het eerste uur is goed met de rooms waar ze terecht komen en zich uit moeten redden. Daarna zwakt de film af en zien we de gebruikelijke dingen voorbij komen om het spannend te houden. Een soort Saw maar een stuk softer. Ook wel lekker om je niet te hoeven storen aan het acteren of de special effects. Ziet er allemaal gewoon verzorgd uit.

avatar van Collins
Lekker snel en gemakkelijk te consumeren.
Een groep bestaande uit zes personages gaat in deze film, die met wat goede wil als een mix tussen Cube (1997) en Saw (2004) gezien kan worden, probleemoplossend tekeer in een benauwende setting. Spannend.
De setting maakt grotendeels de film en is dus belangrijk. Mooie setting. Creatief vormgegeven kamers die thematisch en visueel steeds van elkaar verschillen, waardoor elk nieuw probleem en raadsel een bepaalde frisheid garanderen.
Film met vaart. De film raast up-tempo van kamer naar kamer en verspilt daarbij weinig tijd aan rustmomenten en karakterontwikkeling, zodat de spannings- en entertainmentwaarde van hoog niveau blijven.
Van de personages kom je, naast wat karikaturale dingetjes, niet veel te weten. Geen ramp. Erg interessant zijn ze niet. Ze lossen raadsels op, begeven zich naar de volgende kamer, verliezen af en toe een groepslid en gedragen zich niet heel stompzinnig. Voor een film als deze die inzet op vermaak en niet op individueel gepsychologiseer werkt het benadrukken van de groepsdynamiek uitstekend. Het groepsdoel heiligt de middelen.
Weinig bloed en gore. In die zin is een film als Saw vele malen explicieter. Weliswaar gaan ook hier mensen dood, maar dat gebeurt vrij netjes. Er vallen natuurlijk slachtoffers, maar het heengaan wordt niet tot in detail uitgebuit. Geen foltering, zichtbaar lijden, rondvliegende lichaamsdelen en gulpend bloed. Het wegvallen van de personages heeft een terloopse verpakking. Prima. De hoofdzaken zijn de raadsels en de actie. En die zijn lekker.
De film eindigt met een cliffhanger. Een vervolg zal er dus wel komen. Van mij mag het.

avatar van max cady
Keek wel erg gemakkelijk weg en waarschijnlijk leuker voor pubers. Aardig

avatar van stormfox
Prima film die mij veel deed denken aan The Cube.
Hopelijk komt er een vervolg.

avatar van john mcclane 2
Er zijn er inmiddels al en paar die ingaan op de escape room hype .
Die men o.a gebruikt als bedrijfs uitje .
En ze waren redelijk tot matig ( de films dan ) , en hier weten ze het goed te verfilmen , en het wel spannend te maken , en met leuke hoofdrol spelers , o.a ,met Een gast “ cameo “ van jorrick van Wageningen . .
Ik vond het erg Goed , en jij blijft gissen maar Eem uitkomst , die zeker niet gaat zoals je zult verwachten . Dat is een plus .
Helaas vraagt einde wel wat van je voorstellingsvermogen , maar ach , met het uitzicht op een sequel , is dat prima .
Goede voldoende hiero .

avatar van lordhumangus
Irritante recycle kartonnen personages, een billie turf ontbrak er nog.
Je gaat gelijk denken wie als eerste naar de eeuwige jachtvelden zal gaan van deze personages.

De decor c.q. settings waren wel dik in orde en plezierig om naar te kijken.
2,5 sterren voor een druilerige Zondagmiddag entertaiment.

avatar van Mr. Chiel
3 Escape Room films zijn er, met dezelfde naam ook. Maar... ik had wel de juiste gezien, de beste ook nog las ik. Nou, die andere 2 hoef ik dan zeker niet te zien... Net zo boeiend of spannend dit. 'Zag er wel mooi uit', is wel het meest positieve dat ik kan bedenken

avatar van huiguh
Ondanks dat het gebrek aan gore, en dat je na 10 minuten al kan raden dat het donkere meisje het vast wel overleefd, toch prima vermaakt.
Lekker tempo, mooie settings, prima tussendoortje

Leuke variant op een bekend concept, oude wijn in nieuwe zakken zeiden we vroeger dan. Een beetje Saw, een beetje Cube...….Hoewel Escape Room het duidelijk wel aflegt tegen de eerste versies van genoemde inspiratiebronnen. Daarvoor is het te groezelig(mocht duidelijk niet veel kosten) en is het script te stompzinnig c.q. volstrekt ongeloofwaardig. Wel goed intens geacteerd door de onbekende cast(alleen Lerman heeft ooit zijn 15 minutes of fame gehad met de Percy Jackson films) en een aantal goed opgebouwde, echt lugubere scènes. Als je tevreden bent met een beetje spanning en niet veel wilt nadenken is dit je ding. Bijna aan het slot nog een cruciaal bijrolletje voor onze landgenoot Van Wageningen. Jammer ook daarna nog een aantal haastige, overbodige wendingen en toevoegingen, anders had ik deze nog een half sterretje extra gegeven.

avatar van filmkul
Aardige thriller. Het verhaal is aardig bedacht maar kent wel plotgaten. De amusementswaarde is verder prima. De film begint gelijk goed en blijft tot het einde boeien. Niet zenuwslopend maar gewoon lekker vermakelijk. Verwacht geen horror of veel bloed. Deze film legt de nadruk op de spanning. Het acteerwerk kan er mee door. Visueel ziet de film er goed uit met goede special effects en mooie aankleding. Prima vermaak. 3.0/3.5

avatar van joolstein
Best vermakelijke spannende thriller-horror. Met de nadruk op vermakelijk want meerdere filmmakers hebben dit al eens verwerkt tot een veel beter plot, neem Cube (1997) en Saw (2004). Ook blijft regisseur Adam Robitel keurig binnen de veilige PG-13 rating-lijntjes terwijl het in die genregenoten een stuk pittiger aan toeging. Daardoor komt Escape Room meer over als een Saw-film voor tieners. Gelukkig ligt het tempo vrij hoog en ben je verkocht wanneer het eerste raadsel om de hoek komt kijken. Die Escape Rooms zelf zijn mooi vormgegeven en het achterliggende mysterie is ondanks makkelijk te raden toch boeiend genoeg. Aan het einde van de rit moet ik concluderen dat ik mij ondanks het ontbreken van bloed, toch prima heb vermaakt!

avatar van Kondoro0614
Zo een tijdje weg geweest, erg druk met werken en sporten dus nauwelijks nog tijd om even lekker rustig een filmpje aan te zetten en er wat over te schrijven. Nu het paasweekend is aangebroken heb ik sowieso wel weer wat meer kansen om een filmpje aan te gooien dus gisteravond gelijk de kans gepakt. De keuze viel al snel op deze film want er waren een paar goeie recensies over de film te vinden dus we waren aardig benieuwd.

Film zoals ‘Escape Room’ kan ik tot zoverre nog erg waarderen. Ik vind dat soort films altijd erg leuke concepten hebben en ook deze film kon ik wel hebben, al lijkt het soms best veel op een ‘Saw’ film, we kregen er wel het gevoel bij. Eigenlijk is het allemaal niet heel bijzonder en hoef ik er ook geen grote lap tekst voor te schrijven, het is gewoon simpel.

Er worden namelijk een paar mensen uitgenodigd om een ‘Escape Room’ te spelen, en zonder geweten stemmen ze hiermee in. Ze komen vast te zitten en het lijkt al bij de eerste kamer er op dat het niet zonder gevaar is, hier worden ze bloot gesteld aan extreme hitte. Ze komen er uit en er volgt weer een kamer dit was extreme kou. Dan heb je ook nog een kamer met hoogte en daarna ook nog één of andere operatiekamer en een woonkamer.

Het was allemaal erg leuk om te volgen, het puzzelen is geinig maar daar blijft het voor de rest ook wel bij. Qua acteerwerk was het ook prima, alleen allemaal niet héél hoogstaand. Een redelijk vermakelijk filmpje voor de zaterdag avond die in het begin aardig vlot wegkeek maar daarna nogal saai kon worden.

avatar van mixmaster
Toch wel een van de betere van de Escape Room films, hele mooie settings en goed acteerwerk.
De kamers zagen er mooi uit en de puzzels waren leuk bedacht.

De spanning zit door heel de film heen en ook het tempo is prima.

avatar van John Milton
Was een stuk leuker dan ik verwacht had, deze film.

avatar van Grindhouse62
joolstein schreef:
Prima omschreven. Ik vond deze film een verrassing en geheel om de spanning draaide en die dan ook continu aanwezig was. Ik denk ook dat er een vervolg komt. Van mij 3.5 Escape Room is de 5e film vandaag, maar 2e avondfilm. Vanochtend heb ik Dead Bang (1989) en vanmiddag 1492: Conquest for Paradise (1992) en Mark of the Vampire (1935) herzien. En als 1e avondfilm had ik vanavond Robin Hood (2010) in de herziening. Heb nu als nachtfilm de western Apache (1954) aangezet voor herziening.

avatar van Shadowed
Keurig.

Het was vooral de trailer die me nog even een zetje gaf om deze film nog even te bekijken. Binnenkort weg uit de bios, en voor maar 99 minuten ga ik dat echt niet laten om er nog even heen te gaan. Ik verwachtte geen geniaal meesterwerk, en het resultaat blijft binnen de verwachtingen.

Tweede Escape Room filmpje voor mij ook alweer, ze zijn opeens wel populair geworden, met ook al de achtste Saw die vorig jaar uitkwam. Deze is duidelijk de winnaar, al vond ik het nergens een meesterwerk. Echter laat Robitel wel zien dat hij het genre best onder de controle heeft.

Waar de film vooral de fout ingaat is dat het zoals verwacht een suffe laatste minuten heeft en van de karakters heeft Robitel ook niet bepaald zijn huiswerk gedaan. Acteerwerk is wel keurig, gelukkig, maar het is jammer dat iedereen zo krampachtig een "eigen smoel" moet hebben. Karakters zoals die van Russell zijn zo spuug irritant daarmee.

Kamertjes zijn leuk ingericht en het camerawerk is verfrissend en hip. Vooral de "Upside-Down bar" was briljant, de 180 graden draai (ook in de trailer!) zijn stukken die de film echt helpen. Visueel daarmee ook helemaal in orde en Robitel bewijst daarmee dat allemaal onder de controle te hebben.

Het is alleen jammer dat de film het einde wat slordig afmaakt. Erg voorspelbaar ook met een suffe simulatie om het af te ronden met een hint naar een tweede deel. Ik vind het nogal een suf einde en is het jammer dat Robitel er niet in slaagt het met impact te laten eindigen.

Voor de rest aardige wegkijker in het genre en een positieve bijdrage van de Escape Room films. Met een ander einde was het 3,5* geweest.

avatar van ikkegoemikke
Be the first to escape our most immersive rooms yet
and win $10,000.

Bestaat toeval? Ik begin het stilaan te geloven. Toevallig had ik deze film nog maar net gezien, kreeg mijn vrouw voor haar verjaardag een toegangsticket voor één of andere Escape Room van haar broer. Mijn eerste reactie was dan ook “Moet ik ook meegaan?”. Dat was dan wel als grapje bedoeld, want ik denk niet dat we zo’n toestanden als in de film “Escape room” zullen meemaken. Ik heb al twee van die escape rooms meegemaakt (eentje succesvol afgesloten en eentje niet) en weet dus wel dat het niets meer is dan wat ouderwets raadsel- en puzzelwerk. Geen “Saw”-achtige toestanden als hier dus. Alhoewel het niet zo extreme toestanden oplevert als in “Saw” welteverstaan.

Het concept “Escape room” is immens populair. Ze schieten als paddenstoelen uit de grond en zijn goed voor kortstondig amusement. Niets zo leuk als met een groepje vrienden of familie proberen om aan zo’n kamer te ontsnappen. De personages in deze film zijn dan wel niet familiaal gerelateerd maar hebben wel allen één geheim ding gemeenschappelijk. En allen krijgen ze onverwacht een geheimzinnige kubus waarin een uitnodiging voor de ultieme escaperoom verborgen zit. En voila, onze zes deelnemers Zoey (Taylor Russell), Ben (Logan Miller), Jason (Jay Ellis), Mike (Tyler Labine), Amanda (Deborah Ann Woll) en Danny (Nik Dodani) wachten in de ontvangstkamer van het bedrijf waar ze samen dingen voor de prijs van $ 10.000. Een prijs voor de winnaar die als eerste ontsnapt uit de inventief ontworpen kamers. In mijn ogen waren ze op het moment dat ze ingingen op de uitnodiging al sowieso stuk voor stuk onbenullen. Hoe kan je nu als eerste uit een escape room ontsnappen. Iedereen weet toch dat het in groepsverband gespeeld en gewonnen wordt. Was er dan geen enkele mededinger die zichzelf die vraag stelde? Van Ben de losbol kon ik dat wel begrijpen. Maar bolleboos Zoey, aandelen-goeroe Jason en “Escape Room”-expert Danny verwachtte ik toch wel meer inzicht.

Nu, zo bloederig en angstaanjagend spannend als in “Saw” wordt het hier niet. De makers van deze film hebben zich netjes gedragen en er een softere versie van gemaakt. Hadden ze evenveel inspanningen gedaan om de spanning wat meer op te drijven en de manier waarop de slachtoffers aan hun einde komen een beetje bloederiger gemaakt, dan was dit zeker een superbe film geweest. Het enige dat nu voor wat opwinding zorgt, is het ontwerp van de verschillende kamers die het groepje mededingers moet zien door te geraken. Zonder al te veel kleerscheuren vanzelfsprekend. Zo vond ik de kamer in het sneeuwlandschap en de pool-bar wel magistraal ontworpen. Niet alleen het decor is tot de puntjes verzorgd. Ook over de op te lossen puzzel is er degelijk nagedacht. Maar zoals ik al eerder zei, is dit ook het enige waar ik enthousiast over was.

Spijtig genoeg heeft men gekozen om de eindscene als intro te gebruiken. Zo is er al een groot deel van de spanning weggenomen. Ook al zorgt een kleine verrassing nog voor een alternatieve afloop (en om eerlijk te zijn is het ook wel redelijk voorspelbaar), toch is het einde niet echt overtuigend en bevredigend. En toegegeven, de uiteindelijke reden waarom deze specifieke personen uitgekozen zijn, geeft het geheel een sinistere smaak. Maar spijtig genoeg kwam het op alle vlak net iets tekort. Sterker nog, de ontknoping zag er toch wel echt ongeloofwaardig uit. Door wie werd dat elektronisch scorebord op het uiteinde gemanipuleerd? En voor de zoveelste keer eindigde de film op zulk een manier dat er weer een opportuniteit is voor een vervolgfilm. Er reikhalzend naar uitkijken zal ik niet doen. Het was vermakelijk. Dat wel. Maar dat heb je ook als je in werkelijkheid een “Escape Room” bezoekt. Ik verwachtte hier toch iets meer van.

avatar van Left4Dead
"It's 10 grand, and i don't loose."

En dan ga je zoeken op Escape Room op MM en IMDB. Nou de titel is zeker al niet origineel, waarschijnlijk dit verhaal ook niet. Ken de klassiekers als Cube en Saw met hun aftreksels en noem ze maar op. Maar echt een prent over een daadwerkelijk gebouwde Escape Room zoals wij die nu kennen als tijdverdrijf, nee nog geen prent van gezien voor ik begon aan deze film.

De film gaat meteen sterk van start, hier houd ik van. Je weet meteen waar je aan begonnen bent, thriller/horror. Je bent getuige van een opmerkelijke dood, je nieuwsgierigheid is geprikkeld. Meestal zit je bij dit soort prenten vast aan een niet al te beste cast, ook hier is dit het geval. En daardoor verdwijnt de kracht van het verhaal en script, de cast kan gewoon niet overtuigen in emotie.

Er zit een redelijke tempo in de prent, helaas ook een erg goedkope soundtrack die mij op momenten aan het irriteren was. Echt spannend kan ik alles niet noemen en dat verwijt ik de cast. De regie doet het namelijk aardig en het script is goed te noemen. In potentie is het een aardig stuk werk, helaas is de uitvoering belabberd en dat stoort nogal.

De kamers zien er prima uit, de uitdagingen zijn aardig bedacht, dat is wat de prent echt wel goed doet.
Maar je krijgt gewoon geen binding met de karakters, kon me niets schelen of iets de slappe personages overkwam. Zat juist te wachten op brute kills die maar niet kwamen, een doodzonde in mijn ogen. Deze prent zou zo veel meer kunnen zijn wanneer er wat " bloederige ongelukjes" zouden gebeuren zoals een arm die eraf valt of een hoofd die per ongeluk in een bankschroef terecht komt. Nee, wij krijgen veel gebabbel te horen, op bepaalde momenten soms saai te noemen.

Naast de vraagstukken die de protagonisten dienen op te lossen krijgen we wat info over de puzzellaars hun verleden, gebakken in flashbacks. Hiermee probeert de regisseur je nog nieuwsgieriger te maken, een beetje halfbakken erin geschoten zoals ik dat ervaren heb. Dit had iets beter verwerkt mogen worden.

Nee ik kan zeker niet over een topper spreken hier. En ik meen het wanneer ik zeg dat het door het acteerwerk komt en die verschrikkelijke soundtrack. Deze prent heeft verder niets nieuws onder de zon gebracht, een leentjebuur van een Cube en Saw combi. Helaas komt deze prent niet in de buurt van de genoemde voorgangers wat kwaliteit betreft.

Met echte acteurs kon dit een heel leuk stuk werk zijn geweest. 2,5**
Jammer.

avatar van danny84
Vanaf het begin word je meteen de film in gezogen. Boeit van de eerste tot de laatste minuut. Horror is het niet echt en het aantal schrikmomenten zijn op één hand te tellen.
Gewoon een uitstekende thriller.

avatar van barcam
Visueel zit het aardig in elkaar maar geen enkele binding met de karakters die nogal stereotiep zijn.
Het einde is eerder een anticlimax.
Denk dit dit eerder een tiener film is voor mij mocht er veel meer gore in zitten.

Een erg entertainende film die aanvoelt als een ritje in het pretpark. Daarnaast is deze film volgestouwd met occulte symboliek die zo uit het handboek der vrijmetselaars lijkt te komen. Elke kamer die het gezelschap moet uitraken, is verbonden aan één van de vijf elementen. Achtereenvolgens zien we:
- vuur
- water (één persoon verdrinkt)
- aarde (één persoon valt te pletter op de tonen van ‘Downtown’)
- lucht (één persoon sterft in de gaskamer)
- ether/geest (één persoon sterft in een soort tv-ruimte waar de waanzin om het hoekje loert – van humor gesproken)
In de laatste kamer wordt de synthese gemaakt van de voorgaande elementen, de wereld, zie ook de wereldbol die prominent in de setting aanwezig is.
Verder bevat de film onder meer verwijzingen naar de loge (wit-zwart dambord vloerpatroon), het oud-Griekse monster Minos, de onmogelijke figuren van Escher.

Deze film is duidelijk ontsproten aan vrijmetselaarsbreinen, waaraan in Hollywood hoegenaamd geen gebrek is!

avatar van dvdcrusher
Aangename, spannende en boeiende thriller. Enkel de intro is er te veel aan, gezien het spoilergehalte. Goed geacteerd. Een aanrader! 4 sterren