Durante la Tormenta (2018)

Alternatieve titels: Mirage | Mientras Dure la Tormenta

Spanje
Thriller / Mystery

geregisseerd door Oriol Paulo
met Adriana Ugarte, Chino Darín en Álvaro Morte

Vera is gelukkig getrouwd en moeder van een dochter. Haar leven verandert in een nachtmerrie wanneer ze, in een poging een misdaad te voorkomen, een reeks kettingreacties in gang zet. Ze heeft de mogelijkheid om het leven te redden van een jongen, maar ontwaakt hierdoor in een nieuwe realiteit waar haar dochter niet bestaat en waar haar man haar niet eens kent. In een race tegen de klok moet Vera op zoek gaan naar een manier om haar gezin terug te krijgen.

avatar van hoffhaan
Wat een geweldige film. Ik vond de serie Vis a Vis ook al zo goed. Spanje doet het goed. 4.0

avatar van Filmkriebel
Wat een nepfilm. Hoe verder ik deze film bekeek, hoe minder ik ervan begreep en hoe meer ik eraan ging twijfelen of het wel allemaal steek hield. Dit is gewoon zo'n absurde vergezochte fabricage dat je knap gaat vinden omdat je het toch niet begrijpt. En ik heb dan maar de TV met een diepe zucht afgezet toen de hidalgo pop bij de eindaftiteling aan het blaten was.

Nochtans zat er wel een goede film in: de koppeling van een moordverhaal met een science-fictionelement zoals alternatief tijdsverloop levert vaak goede resultaten op als er even over nagedacht wordt en met een degelijke structuur. Maar helaas zakt het hier vrij vlug als een kaartenhuis ineen in onwaarschijnlijkheid en een rotslecht einde. Slechtste van Oriol Paulo tot nu toe..

avatar van Mickey b
Hou van het genre timetravel met bijhorende butterflyeffecten en paradoxen. Vond deze film top. Wel bekeken in Engelse audio ipv originele Spaans (Netflix). Deze film moet niet onderdoen voor Hollywood. Spaanse acteurs even top.
Heb zopas op één week twee seizoenen van Dark gebingewatchted en als je deze hebt gezien kan geen film deze moeilijkheidsgraad evenaren. Dark is de top als het gaat over complexe vlindereffecten. Ik vond deze film dus zekerlijk voldoende te volgen...

avatar van popcorn en cola
Fanta-film die de liefhebber wellicht kan pakken, mij niet helaas.

Ik kijk nooit spaanse of italiaanse films in eigenlijk, toch heb ik deze gekeken en ik ben blij verrast. Ik heb de audio wel op engels nagesynchroniseerd gezet waardoor de filmbeleving net iets minder is, maar ik vond het echt een topfilm. Zat goed in elkaar en heeft me vanaf het begin naar het einde steeds meer geboeid! Echt een aanrader.

avatar van Fisico
Ben eerlijk gezegd blij verrast met deze laatste film van Oriol Paulo. Contratiempo was eveneens een schot in de roos en naar El cuerpo kijk ik vervolgens ook uit. Films over tijdrijzen of butterfly effects zijn steeds een zekere mindf*ck waarbij je je aandacht moet houden. Toch vond ik deze film niet bijzonder complex door de prima opbouw die Paulo hanteert. Ik bekeek hem sowieso in de originele Spaanse versie, stoorde me hoegenaamd niet. De wijze waarop het butterfly effect wordt gehanteerd door sterk denken aan Back to the future, alleen is het hier wat serieuzer. Wie Frequency behoorlijk vond, komt ook hier aan zijn trekken.

De film bestaat eigenlijk uit twee grote plots die met elkaar verweven zijn. Enerzijds heb je een mysterieuze gecoverde moord en anderzijds heb je het leven van Vera dat overkop wordt gezet doordat ze een kleine aanpassing doorvoerde in het verleden. Dit brengt haar leven in een totaal ander perspectief.

Het wordt eventjes nadenken wanneer Nico en Vera elkaar ontmoeten en de ware toedracht van hun band onthullen. Ook het dilemma op het einde zat goed in elkaar wanneer Vera voor de keuze wordt gesteld welk leven ze wou leiden. De zelfmoordactie zelf kon ik echter niet plaatsen.

avatar van missl
Waar ik de andere 2 films van deze regisseur fantastisch vind (met als groooote winnaar Contratiempo) vind ik dit een moeilijke film. Moeilijk qua tijd gedoe, moeilijke hoofdrolspelers.
Maar aan de andere kant helemaal niet moeilijk want er zit totaal geen verrassing in deze film. Ik vind het ook moeilijk om hier wat over te schrijven (dus eigenlijk is alles moeilijk) conclusie is wel dat deze film niets voor mij is.

avatar van Black Math
Een film die net als zoveel andere films het concept tijdreizen helaas niet correct uitvoert. Als tijdreizen mogelijk zou zijn, moet er sprake zijn van gesloten tijdachtige krommen, en hoe dat werkt wordt het beste geïllustreerd in de eerste twee Terminator films, die wat mij betreft de standaard zetten van hoe tijdreizen wèl uitgebeeld zou moeten worden in een film.

Als we de natuurkunde even vergeten is dit verder wel een interessante film. Het uitgangspunt is boeiend en met weet er een spannende thriller omheen te bouwen. Helaas is de soundtrack wel wat de nadrukkelijk aanwezig op bepaalde momenten en dat weegt altijd wel zwaar bij mij. Uiteindelijk kom ik op 2,5* uit.