Lykke-Per (2018)

Alternatieve titel: A Fortunate Man

Denemarken

geregisseerd door Bille August
met Esben Smed, Katrine Greis-Rosenthal en Benjamin Kitter

In zijn zoektocht naar geluk beslist Per om Jutland en zijn religieuze familie te verlaten. Hij vertrekt richting Kopenhagen om ingenieur te worden. Parallel aan zijn studie werkt hij aan een visionair energieproject op basis van wind- en golfenergie, een project dat zijn tijd zo ver vooruit is, dat professoren hem voor gek verklaren.

Film over zoektocht naar geluk zoals er staat of juist over het net niet kunnen omgaan met geluk?
Film over ambitie, egoïsme, liefde en wroeging.

avatar van Fraissie
Een prachtige film. Pijnlijk om te zien hoe hij worstelt met zijn opvoeding . En alles kapot maakt.

aangrijpend tijdsbeeld van geloofswerelden,milieus en persoonlijke strijd om een eigen weg te vinden naar realisering van menselijke dromen en verlangens;prachtig en indringend verfilmd,Jan Hoekstra

Heerlijk Deens drama met de zeer goede acteur Eben Smed. Ook in de prima Deense serie Bedrag, speelt hij een hoofdrol op een meesterlijke wijze! Een vraagje, waarom heeft een klein land als Denemarken zoveel goede acteurs en prachtige films en series, en dat wij in Belgie, zo een rommel maken met absoluut ongelooflijk slechte acteurs?

Mooie Deense film met een zeer goede cast en prachtige locaties.
Ook het verhaal is mooi, en ondanks de lengte van 2 u 47 minuten verveelt de film nooit.
Kortom: blij dat ik deze film eens heb gezien.

avatar van 3 2 1 cut
lang pee schreef:

Vind je dat echt ? Ik vind deze series echt klasse !
Beau Séjour - Seizoen 1 (2017) - TvMeter.nl en Tabula Rasa - Seizoen 1 (2017) - TvMeter.nl

“Ik heb zelf gezien hoe een slechte jeugd iemand voor het leven kan tekenen.”

Een benauwend drama over een zelfdestructieve man, die door verstikkende jeugdtrauma’s psychisch zo zwaar beschadigd is dat hij van lieverlee het zicht op de werkelijkheid en op normale menselijke verhoudingen verliest. Eigenlijk is de film één grote aaneenschakeling van tragedies. Vooral de wijze én het moment waarop de relatie tussen Per en Jakobe abrupt eindigt, hakt er nogal in.

Bille August heeft al meerdere malen laten blijken een rasverteller te zijn. Ook in deze haast epische film laat hij zich weer van zijn beste zijde zien. Daarbij mag niet onvermeld blijven dat de hoofdrolspelers Esben Smed en vooral Katrine Greis-Rosenthal formidabele vertolkingen neerzetten.
Ik sluit niet uit dat deze film na herziening alsnog de maximale waardering van mij krijgt.,