• 8.345.502 stemmen

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 30 maart 1986

Plot Subway

"A seductive fable"

Fred zoekt zijn toevlucht in de metro van Parijs nadat hij achterna wordt gezeten door de zware jongens van een criminele zakenman wiens kluis hij heeft gekraakt. Terwijl hij zich verschuilt in de verborgen ruimtes en gangen van de metro, ontmoet hij een ondergrondse samenleving van excentrieke karakters en kleine criminelen. Ondanks dat hij achterna wordt gezeten, vindt hij de tijd om te flirten met Helena, een kluis te kraken, een trein te beroven en een band te beginnen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van cempaka

cempaka

De eerste keer dat ik Subway zag was ik waarschijnlijk niet in de stemming voor deze film, want ik heb er dit keer met veel plezier naar gekeken. Christopher Lambert lacht leuk en Jean Reno trekt meteen de aandacht met zijn trommelstokjes. Het verhaal zelf stelt niet veel voor, het gaat eigenlijk over niets, maar verloopt wel lekker vlot en wordt grappig gebracht. De muziek versterkt de aparte sfeer in de wereld van de ondergrondse.

avatar van veron35

veron35

Hele aparte maar goede film. Ik heb hem alleen van wegen Christoper Lambert gekocht. Er hangt een aparte sfeer en heeft een mooi einde.

4,5* en dat voor een franse film.

avatar van gondwana

gondwana

zeker 4.5, Besson heeft hier al al z'n sterke punten ontwikkeld: compositie, humor, actie, poezie en intense personages.

Sterk.

avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

Kitscherig Frans filmpje van Besson, die onverwacht erg leuk is.

Christophe(r) Lambert is een crimineel die graag kluizen opblaast en nu op de vlucht is voor een stel gangsters. Hij vlucht de ondergrondse in alwaar hij een bonte stoet aan vreemde figuren tegenkomt. Ondertussen heeft hij zijn oog laten vallen op de mooie jonge vrouw van de gangster, welke ook weer voor complicaties zorgt. De politie is ondertussen op zoek naar een tasjesdief op rollerschaatsen die al een tijdlang het metrostelsel onveilig maakt.

Al deze perikelen zijn voorzien van een enorm foute jaren '80 New Wave soundtrack. Lambert is in zijn element, en acteurs zoals Jean Reno en Jean Hughes Anglade als de rollerschaatsende kruimeldief doen het ook leuk. Het enige minpuntje is dat het verhaal niet veel om het lijf heeft, de kleurrijke personages niet verder worden ontwikkeld en je aan het einde van de rit niet echt veel wijzer bent geworden. Het vreemde en vrij abrupte einde draagt hier ook aan bij.

Conclusie: geen zware kost maar gewoon lichtvoetig en vermakelijke onzin.

avatar van Noodless

Noodless

Helaas werd het voor mij een zeer lange zit. Nochtans Luc Besson heeft me tot nu nog niet echt ontgoocheld met zijn films. Maar deze stelt echt teleur. Het verhaal stelt niks voor en de de muziek was niet echt te pruimen , werkte zelfs storend bij bepaalde scènes.

Dan heb je eventueel de humor of de personages die misschien het peil van de film nog kunnen verhogen, maar ook hier geef ik een dikke onvoldoende. Gewoon slaapverwekkend ! 1/10

Tarkus

Saaie boel is dit, ondanks de toch wel sterke cast.

Snel vergeten ....

avatar van jerry r

jerry r

kan er geen Komedie en ook Misdaad film van maken

het is gewoon 3 keer niks .

verhaal van niks en gaat gewoon nergens over en Jean Reno maak de film ook niet beter

gewoon slecht ja weer Snel vergeten ....

avatar van Insignificance

Insignificance

Bessons uitgelaten wereld met meteen een wild enthousiaste achtervolging om zich daarna te nestelen in de Parijse ondergrond waar allerlei kleurrijke typetjes de boel (on)veilig maken. Een rolschaatser met koplampen om maar wat te noemen. Fred is op de vlucht, maar dat weerhoudt hem er niet van om een bandje te beginnen. Speels en dartel, het DNA van de maker zit er wel in.

Besson neemt het dikwijls niet zo nauw met z'n verhaaltjes en doet dat ook hier niet, wat dat aangaat is plezier de kurk waarop het moet drijven en dat gaat niet altijd even vlot. Subway heeft zeker een aantal aardige momentjes en als je houdt van de jaren tachtig kitsch in kapsels, kleding en muziek, ben je hier aan het goede adres, maar het mist de schwung om er mee weg te komen.

Daarbij ben ik niet zo kapot van Lambert. Het bonte gezelschap dat hij tegenkomt, spreekt sowieso meer aan dan beide hoofdrollen. De politie is misschien wel het leukste onderdeel en het losse sfeertje is een pluspunt, maar de film wil maar niet echt openbloeien, ondanks Reno en zijn drum sticks. Inclusief solo. Kijk 'm blij zijn. Cinéma du look of cinéma du Luc waar nog iets aan schort.

avatar van Basto

Basto

Besson gaat verder waar hij met Le Denier Combat mee begonnen was. Hippe personages in een stijlvol vormgegeven universum, die elkaar constant op de hielen zitten. Ditmaar ingekleurd met kleur, dialoog en een heel klein beetje plot. Maar is nog steeds een jazzy en ietwat abstracte grote stads western.

Ben erg blij met mijn voor 10 euro op de kop getikte Besson collectie. Had deze vroeger ook weleens gezien, maar zo back to back met z'n eersteling valt alles mooi op zijn plek. Een uniek talent geeft zijn visitekaartje af.

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11991 berichten

Leuke cult film uit de tijd dat Besson nog originele ideeën had. De kleurrijke personages, de juiste toon en de eenvoudige vondst van een wereld die zich naast een aardige autoachtervolging en een opmerkelijk diner, volledig in de ondergrondse afspeelt maken dit erg de moeite waard. En die (bij)rollen van Jean Reno in Besson films zijn altijd wel erg gaaf. De toch al leuke films van die laatste fleuren helemaal op, op de momenten dat de lange Fransman te zien zijn, zo ook in Subway. 3,5 sterren.

scorsese

Redelijke film over een groepje criminelen die zich verscholen houden in het metro-stelsel van Parijs. De introductie van de personages en het verhaal wordt wat rommelig gebracht en hierdoor weet het ook niet echt te boeien. Maar de film ziet er wel goed uit met prima camerawerk en ook de setting (de ondergrondse) geeft de film een eigen look. Ook een fijne soundtrack.