Downton Abbey (2019)

Verenigd Koninkrijk
Historisch / Drama

geregisseerd door Michael Engler
met Hugh Bonneville, Jim Carter en Michelle Dockery

Engeland, herfst 1927. Anderhalf jaar na de gebeurtenissen uit de serie gaat de Britse koning George V met zijn gevolg een rondreis door Yorkshire maken, waarbij hij wil overnachten op Downton Abbey. Na bekend worden hiervan wordt er op Downton Abbey meteen hard gewerkt aan het voorbereidingen van dit koninklijke bezoek en wordt zelfs de hulp van de gepensioneerde butler Charles Carson ingeroepen om alles vlekkeloos te laten verlopen. Maar dit bezoek is niet zonder risico’s. Immers, familielid Tom Branson is een Ierse rebel en de staf van de koning wil de taken van het personeel van Downton Abbey overnemen, wat zij zeker niet zullen accepteren. En dan zit er in het gevolg van de koning nog een familielid van de Dowager Violet Crawley, waarmee zij nog een geschil heeft over een erfenis. Zal dit straks uitgevochten worden…?

avatar van pierre18
Not my cup of tea. Boring boring boring. Een vreselijk slecht verhaal met ontknopingen die je mijlenver zag aankomen. Met zijdelingse verhalen die er helemaal niet toe doen en nog eens zeer beroerd zijn uitgewerkt ook. Af en toe beroerd camerawerk en soms nog wat overacting ook van enkele acteurs. Wat een prutfilm is dit zeg.

onlygayinthevillage
Serie helemaal gevolgd. Die duurde één seizoen te lang. Maar ja net als velen is Dame Maggie Smith en de paar leuke mannen een reden om serie en dus nu de film te zien. Veel duurde te lang en tegelijkertijd teveel ideeën die natuurlijk niet goed uitgewerkt kunnen. Was gezellig met de vriendin maar zij had op het eind haar ogen al dicht Deel twee (komt vast) sla ik over. Al met al leuk om het op groot scherm te zien en genieten van Smith en Imelda Staunton. Ik vond de gay scène ook wel geinig. Niet dat ik snap dat ze Barrow allemaal zo leuk vinden. Dikke voldoende maar geen 3,5*

sloeg echt nergens op. 0 urgentie.

avatar van predator
Leuk om te zien, maar het kleurt helaas wel heel erg binnen de lijntjes. Een aantal confrontaties had best iets scherper gekund. Zonde, want de aankleding is weer keurig.

avatar van puti
Heerlijke film. Nog nooit zo mooi de liefde tussen twee mannen zo schitterend op film gezien.

avatar van Pollypeachum1
Ik vermoed dat deze film leuk is als je de serie gevolgd hebt. Ik heb de serie nooit gezien en heb dan ook de hele film op een verhaal zitten wachten. Ik kwam van een koude kermis thuis, want dat verhaal was er niet Het waren allemaal losse eindjes die aan elkaar geknoopt werden.
Uiteraard is Maggie Smith sowieso een genot om naar te kijken en was de entourage prachtig, maar verder kun je hem overslaan als je de familie niet kent.

avatar van Dogie_Hogan
Krijgt straks de bioscoopfilm van Penoza ook lage beoordelingen door hen die de TV-serie Penoza niet gevolgd hebben?!

avatar van Graaf Machine
Pollypeachum1 schreef:

Zit natuurlijk een duidelijke rode draad als verhaal in. Koning komt op bezoek, koning neemt eigen personeel mee, personeel koning piepelt personeel Downton Abbey, personeel Downton Abbey slaat terug en wint.
Dit is een standaardverhaal zoals in duizenden andere films te zien is, en moet dus opgeleukt worden met franje en versierselen. Dat zijn dan de bijverhaaltjes.

Ik ken de serie overigens ook niet, en hoef die ook niet te zien. Juist een eenmalige film als dit kan ik wel waarderen, om 50 afleveringen of zo van dit te zien moet ik niet aan denken.

avatar van Pollypeachum1
Graaf Machine schreef:

Dat is toch geen verhaal? Zelfs de eerste de beste sitcom heeft dan 29 van de 30 afleveringen een beter verhaal. Dat is niet filmwaardig.

avatar van Graaf Machine
Pollypeachum1 schreef:

Dat is toch geen verhaal?

Eh... jawel.

misschien wel. Ik ben niet bekend met wat jij de eerste de beste sitcom vindt.

[quote]

Was een absolute fan van de serie, maar dit was echt een overbodige film, en de nieuwe acteurs die er bijkwamen waren verschrikkelijk. Die Franse kok was precies een personage uit de Muppet show. Had de vele slechte kritieken van de kenners gelezen, en moet ze helaas gelijk geven. Nog een klein punt, waar ik in vele series en films de krampen van krijg, al je een kop thee of koffie uitschenkt, moet het dampen, en het is altijd zo duidelijk dat de kop leeg is, gebeurde in deze film ook weer, klein detail, maar ik erger mij eraan!!!

avatar van IH88
“Let's not argue.”
“I never argue, I explain.”

Heerlijk. Ik heb maar een paar afleveringen van Downton Abbey gezien, maar de sfeer van de serie hebben ze op geweldige wijze doorgetrokken naar deze twee uur durende film. De Britse stijfheid en humor, de omgangsvormen, de romantiek (de hormonen vliegen in het rond), het drama etc. Alles wat je wilt zien in een Downton Abbey film zit er in.

Maggie Smith en Michelle Dockery vond ik er in positieve zin uitspringen (hun gezamenlijke scene op het laatst is emotioneel, zelfs voor iemand die maar een paar afleveringen heeft gezien), maar ook Carter, Staunton, McGovern, Frogratt, Bonneville en al die andere Britse acteurs zijn geweldig op dreef. Vooral die typische Britse humor kan ik altijd wel waarderen, en ondanks al de stijfheid en afstandelijkheid zitten de personages vol emoties die vaak opborrelen. Van de vileine opmerkingen van Smith krijg ik nooit genoeg.

avatar van schumacher
Zo'n films, ik geef het wel vaak een kans maar het is echt niks voor mij.

avatar van macrobody
Saai, saai en nog eens saai. Dit is voor de massa die van eindeloze soap houdt en waarin deze film gewoon een lange aflevering is.

Had ik al gezegd dat ik het saai vond?

avatar van macrobody
puti schreef:

Nou dan kan je je lol op want ik voorspel dat we de eerstkomende jaren plat gegooid gaan worden met dit soort film. Persoonlijk vind dat er een waarschuwing moet komen als een film LGBT elementen bezit.
Dan kan ik 'm namelijk overslaan. En niet hoeven zien is totaal wat anders dan accepteren voordat mensen zich weer gaan opwinden.

avatar van sorbonne
De sterren zijn een toedeling op de aankleding van de film, voor de rest kan de film zelfs niet eens tippen aan de serie.

avatar van james_cameron
Iets te flauw en gezellig, dit vermakelijke maar uiteindelijk overbodige toetje. Het is leuk om (vrijwel) alle personages uit de gelijknamige serie weer eens terug te zien, maar de verhaallijntjes zijn erg dun en vrijwel niemand heeft iets substantieels te doen of te melden. Hier en daar wat mooie emotionele scenes, vooral naar het einde toe, maar de humor is sporadisch tegen het tenenkrommende aan. Visueel wordt er evenwel flink uitgepakt; alles ziet er mooier uit dan ooit. Kortom; leuke epiloog, maar zeker niet onmisbaar.

Goeie film waarin Downton Abbey zich klaarmaakt voor een koninklijk bezoek. De verhaallijnen in de serie zijn wat beter, daar er logischerwijs meer tijd voor is en het hier wat voorspelbaar is. Echter blijven de personages en de cast die ze invult heerlijk om naar te kijken. En dat geldt ook voor de prachtige aankleding. Uiteraard kun je deze film beter waarderen als je bekend bent met de serie. Een ruime 3.5 sterren.

Ik vond het wel een mooie film. Prachtige beelden, leuk verhaal. Verveelde geen moment. Maar ik heb niets van de serie gezien. Misschien helpt dat wel.

avatar van qwatje
Serie nooit gezien en ook ik vond dit een fijne film, leuk verhaal, goed gefilmd, prima acteurs. 4*

Ik ken de serie alleen van naam, maar heb nooit een aflevering gezien. Daardoor ging ik blanco de film in en duurde het even alvorens ik de draad te pakken had. Vanaf dat moment heb ik evenwel met volle teugen genoten van deze film met zijn talloze komische, dramatische of romantische subplotjes.
Een onovertroffen Maggie Smith spant natuurlijk de kroon met haar gekonkel en haar sarcastische opmerkingen. Ook de rest van de cast toont zich van zijn beste zijde. De fraaie settings maken het compleet.
Een prachtige film, die eens te meer aantoont dat je het maken van dit soort historische drama’s het beste aan de Britten over kunt laten. Die hebben inmiddels een rijke traditie op dat gebied.

avatar van nadrin
Heerlijke serie. En de film is een mooi aanhangsel

Heerlijk. Doe mij er maar tien. Kan er geen genoeg van krijgen. Ging veertig jaar geleden al (bijna) alle Engelse kastelen langs om te kijken hoe ze daar leefden (of geleefd hadden). Maar dat terzijde. Wat minder vond ik dat de rode draad (is die er?) en de gebeurtenisjes wel wat mager waren. Maar ach... Er zal toch wel een vervolg komen?