The Waterdance (1992)

geregisseerd door Neal Jimenez en Michael Steinberg
met Eric Stoltz, Wesley Snipes en Helen Hunt

Romanschrijver Garcia is van een rots gevallen en heeft zijn nek gebroken. Wanneer hij weer bij bewustzijn komt, wordt hem meegedeeld dat hij voor het leven verlamd is. Aanvankelijk tilt hij er niet te zwaar aan, maar wanneer hij overgebracht wordt naar de revalidatieafdeling van het ziekenhuis, wordt zijn optimisme danig op de proef gesteld. Daar maakt hij kennis met Bloss en Raymond. Bloss is een ordeloze, racistische motorrijder die in een proces verwikkeld is met de man die hij aansprakelijk acht voor zijn ongeluk. Raymond is een zwarte praatjesmaker wiens huwelijk op de klippen is gelopen. Ondanks tegenspoed, ellende, misverstanden, depressies en demoralisme groeien de sterk verschillende mannen naar elkaar toe.

neo (crew)
het grootste gedeelte van de film speelt zich af in en rond de kliniek , waardoor de film vooral steunt op het acteerwerk. snipes is te zien in een van zijn beste rollen. stoltz en hunt acteren gewoon goed, maar het is vooral b-acteur william forsythe die voor de verandering nog geen eens zo slecht acteert. 4 sterren

Sterk staaltje van research : scenarist (en coregisseur) Jimenez brak zijn nek en besloot een scenario te schrijven over het moeizame herstelproces.
En dat is te merken. Natuurlijk verloopt de film volgens ruwweg hetzelfde slingerende dramapad als andere rolstoelfilms (woede, vertwijfeling, frustratie, cynische humor, krijg-ik-'m-nog-omhoog) met als mooi extra een multiraciaal element - maar het is allemaal erg overtuigend, en vaak subtiel.

Eric Stolz is erg sterk, Snipes is goed in de hand gehouden, en Helen Hunt is verrassend sexy.

kArIzMa_TuRk
leuke Niet zo populaire Snipes film.. vond dat er goede acteerprestaties werd afgelegd van de hoofdrollen.. ik geef het een verdiende 3½*

Goeie film over een man die door een ongeluk zijn nek heeft gebroken en revalideert in het ziekenhuis. Ondanks het onderwerp wordt sentiment vermeden en de film heeft hierdoor ook de juiste toon (niet te zwaar en niet te luchtig). Wellicht een tikkeltje eentonig, maar genoeg goeie scenes. De gehele cast acteert uitstekend.