Fresh (1994)

Verenigde Staten / Frankrijk

geregisseerd door Boaz Yakin
met Sean Nelson, Samuel L. Jackson en Giancarlo Esposito

Michael (of Fresh, zoals hij beter bekend staat), is een 12-jarige drugdealer die met enkele neefjes en nichtjes opgroeit bij een tante. Zijn vader is een zwerver geworden, maar staat nog steeds voor 'm klaar als Fresh zijn kennis van de straat nodig heeft, of voor een potje schaken. Op een gegeven moment besluit Fresh dat dealen toch niet is wat hij wil, en besluit hij wraak te nemen op dealers die verantwoordelijk zijn voor de dood van enkele vrienden.

kArIzMa_TuRk
Deze film is het kijken waard, top geacteerd.. 3 jaar geleden had ik hem gekeken (en ik genoot ervan) ben zeker weer van plan om hem nog een keertje te gaan kijken, top film
3½*

avatar van Statiegeld
Ik heb deze film slechts 1 keer in mijn leven gezien en toen vond ik hem al heel indrukwekkend. Mooie rol van Samuel L. Jackson en ook van het kleine jochie. Deze film vond ik een stuk confronteerder dan Cidade de Deus, echt het harde leven wat je hier ziet. Ik kan me ook nog herinneren dat hier echte mooie shots van NYC zitten bij zaten. Dat doet me altijd wel wat

illMattie
de dvd ligt nu voor 5 euro bij Van Leest

avatar van yeyo
Een film over een over een twaalfjarige drugsdealer in Brooklyn. Zijn vader is een wijze, doch straatarme man, bovendien nog eens vertolkt door Samuel L. Jackson. Dit klinkt als de formule voor een Hollywood fiasco van jewelste. Maar ik was erg onder de indruk van Fresh, een film die vrijwel op elk vlak perfect is.

Sean Nelson speelt zeer overtuigend, iets wat niet evident is voor iemand van zijn leeftijd. Kinderen zijn vaak ontzettend irritant en praatziek films. Zijn personage Michael (AKA "Fresh) echter is een terughoudende, rustige jongen, die wel een grote mond kan opzetten als het nodig is. Precies wat ik zou verwachten van iemand in zijn situatie. Zijn sereniteit straat uit op de film in zijn geheel en zo ontstaan er ook een paar mooie stiltes Iets wat niet veel meer voorkomt in films, zeker niet in dit genre

Urban films zijn vaak maar pover. Langs de ene kant willen films als Menace 2 Society en Boyz N The Hood een pacifistische, anti-criminaliteit boodschap uitstralen, maar langs de andere kant kunnen ze het niet laten om die films tjokvol stoerdoenerij en agressieve gangsta rap muziek te steken. Behoorlijk tegenstrijdig en zelfs hypocriet dus. Fresh begaat die fout niet, de muziek van Stewart Copeland (drummer van Sting) is sober en ingetogen. Zelden heb ik een film gezien die beter de uitzichtloosheid in ghettos en de simpelheid van de bewoners ervan weet te benadrukken.

Samuel L Jackson speelt een beetje op automatische piloot, al is zijn rol wel onmisbaar hier. Hij speelt de vader van Fresh, die zijn zoon enkel ziet wanneer ze schaken in Central Park. Daar geeft hij hem algemene levenslessen. Dit kan zo gemakkelijk ontaarden in een totaal cliché, maar hoe Jackson het schaakbord gebruikt als metafoor voor Fresh's leven, is subliem.

avatar van simonvinkie
Deze film bij Fame meegenomen, erg indrukwekkende film hoor. Boaz Yakin gaat gelukkig niet de fout in bij deze film, door hem vol te proppen met overdreven stoerdoenerij. Erg mooie beelden van de ghettos, en de criminaliteit. De soundtrack is fantastisch. en past perfect bij de film.

Sean Nelson doet het erg sterk als twaalfjarige drugsdealer. Ik heb net even op IMDB gekeken, en jammer dat hij eigenlijk nooit in andere goeie film heeft gespeeld. Samuel L. Jackson doet het ook goed. Leuk die schaakspelletjes die hij speelt tegen Micheal (Fresh).

Erg grappig hoe hij zich tegen al die gangsters er uit lult. Verder goeie en indrukwekkende film. Wel irriteerde de ik me aan het gedrag van Chuckie, een van Fresh zijn vrienden. Maar over het algemeen een uitstekende film die ik nog vaker zou gaan bekijken.

avatar van simonvinkie
Ik blijf maar aan de film denken. Halve ster erbij toch. Ook de fantastische muziek blijft maar door mijn hoofd spoken. Dit is een mooi voorbeeld daarvan. Briljante film die erg dicht tegen genialiteit aanzit.

avatar van yeyo
Het is idd een film die blijft hangen, heb 'm onlangs in 2 weken tijd 3 keer gezien.

Dit is ook een prachtig streepje muziek!

avatar van simonvinkie
Hij blijft inderdaad hangen ja. Na Fresh heb ik ongeveer zeven films gezien. En van Fresh herinner in me meer dan die andere films .

En dat was inderdaad ook een erg mooi stukje muziek.

AddictedToMovies
Goed portret van een opgroeiende jongen in de verkeerde wijken van New York. Het steekt prima in elkaar, maar doet soms enigzins amateuristisch aan. De grootste veroorzaker hiervoor is het vaak matige acteerwerk, met uitzondering op de redelijke hoofdrolspeler Sean Nelson en vooral het vaderfiguur Sam Jackson. De film heeft een sterke finale, terwijl de rest van de film het allemaal maar een beetje z'n gangetje gaat. Sterke troef zijn de schaaklessen die we later in de realiteit terug vinden. Goede debuutfilm.

avatar van Goldenskull
Op de één of andere manier dacht ik dankzij de poster dat dit een film zoals Shooting Dogs/Hotel Rwanda is. Dat is het dus absoluut niet. Het is meer een film in de richting van Do The Right Thing.

Een film waar op zich niet veel op aan te merken valt, aardig om te volgen, vervalt niet in eentonigheid of iets dergelijks. Leuk rolletje van Jackson en daar is het dan ook wel mee gezegd.

bommetje
Ik weet niet precies waarom ik dit de beste film over de projects in Amerika vind. Misschien omdat ik 't nergens anders op baseren kan dan het referentiekader dat me door de jaren heen via de media door de strot is geduwd. Louis Theroux daar, Discovery hier, films van Spike Lee, mtv en documentaires over dit soort buurten en zieke rechtse polariserende series als Cops, etc. De problematiek zoals in de film is denk ik wel een keiharde dagelijks werkelijkheid voor veel mensen daar en zal zelfs het stereotype beeld overtreffen bij tijd en wijlen. Het is gewoon iets wat je op kleinere maar rap toenemende schaal nu ook ziet gebeuren in Frankrijk, en in Nederlandse grote steden zie je ook al een verdacht sterke -onvrijwillige- nijging tot zwarte samenscholing onstaan o.i.v. autochtone leegloop uit buurten. Mensen die niet inzien dat verhuizen naar overwegend blanke buurten de selffulfilling prophecy van de hun o zo gehate ghettovorming is, maar elke ouders wenst het beste onderwijs voor zijn kind dus wat doe je er aan? Je ziet ook vaak alleen nog maar oude blanke mensen wonen in bepaalde wijken. Scheefhuren en Geert Wilders dragen ook niet als te positief bij. Trieste zaak en ik ben wat dat betreft een pessimist en denk dan ook dat de situatie in deze film een voorland is van grote steden in Nederland want dit gaat geen terugwerkende kracht kennen.

Mooie soundtrack van Copeland.

avatar van chevy93
Aan de ene kant een supergoede film die zonder overbodig sentiment een mooi stukje cinema is, aan de andere kant is dat ook wel hetgeen wat Fresh nekt, het is niet spannend genoeg. Er gebeurt net iets te weinig om interessant te blijven. Zo af en toe gebeurt er iets opwindends (zoals het neerschieten van de jongen op het basketbalveld, godzijdank dat daar geen melodramatische scène van gemaakt werd), maar verder zou er zo 20 minuten van deze film af kunnen. Wat dan geresulteerd zou hebben in een hoog cijfer.

Fresh krijgt het voordeel van de twijfel met een krappe 3,5*.

avatar van Insignificance
Een van de betere ghetto schetsen. Waar dergelijke films nog wel eens kopje onder gaan door met enige regelmaat valse noten aan te slaan (ja, jij, Menace II Society) of gepreek van een regisseur, gaat Fresh z'n eigen gangetje. Het enige waar het echt last van heeft, is het poser gedrag van Chuckie, maar dat heeft z'n functie binnen het geheel. Zoals eigenlijk alles dat heeft. Dan is er hier en daar nog wel eens een jonkie die wat harkerig staat te acteren, maar het middelpunt is een sterk vertolkt en opgebouwd ventje.

Beredeneerd in plaats van veel poespas, maar als het erop aankomt, is-ie doortastend. Een verademing. Dat geldt ook voor de muziek. Geen opgeblazen lawaai, maar een divers, kalm en zelfs speelse score op momenten. En dan heeft Yakin ook nog een zuiver en doordacht verhaaltje uit de pen geschud dat van een wrevelig, bitter drama met enkele harde momenten overgaat in een kloppende misdaadthriller (en weer terug) met Samuel L. Jackson en het schaakbord als stuwende metafoor. Uitstekende hood film.

avatar van De Knip
Jannes van der Wal kan hier nog een puntje aan zuigen:

***1/2

avatar van royals
Er zijn zoveel goede films in dit genre: Fresh, Deep Cover, Colors, Clockers, Boyz N The Hood, Menace To Society... Deze film is één van de betere karakterschetsen en een goede combinatie van al deze films.

Goed filmpje, waar ik eerlijk gezegd nooit eerder over had gehoord. Samen met Boyz in the Hood wellicht een van de betere jaren 90 ghetto drama’s. Film is in twee delen te splitsen. Eerste uur richt zich vooral op het drama en de streetlife, maar halverwege verandert de film plotsklaps in een wraakplot. De manier waarop Fresh de twee gangsterbendes uitspeelt doet denken aan Yojimbo. Enig kritiekpuntje is dat het lijkt op een voorbedacht schaakspel van de protagonist, maar een aantal zaken zijn eerder gelukstreffers. Zo had Esteban die wapens net zo goed niet in de auto achtergelaten en had Fresh ze nooit kunnen meenemen.

Desalniettemin is het een bovengemiddeld ghetto drama met goede vertolkingen, al zijn een aantal gangsterrollen stereotiep met de gebruikelijke gangstapraat (die Chuckie spant wel de kroon daarin zeg ). Groot pluspunt vond ik dat het geweld door de ogen wordt gezien van Fresh, wat de film onderscheidt van andere in zijn genre.

De Knip schreef:
Jannes van der Wal kan hier nog een puntje aan zuigen:

***1/2

Jannes van der Wal is een dammer hoor, geen schaker!!

avatar van De Knip
The main man!! schreef:

Jannes van der Wal is een dammer hoor, geen schaker!!

I know, ik houd wel van af en toe een aparte reactie. Bedankt voor de reply!

Ok, ja dat moet kunnen, het is in ieder geval wel origineel!!

De regisseur bood diepte en perspectief in dit authentiek overkomende, complexe, thrillerachtige drama, over leven en overleven binnen het geweld van de straat in Brooklyn. Centraal stond een twaalfjarige jongen, die met zijn 11 broers en zusters in een woonproject woonde en klusjes deed voor drugdealers. Het camerawerk straalde vakmanschap uit.

Goeie film over een jongen die drugs dealt in de straten van Brooklyn. Vrij realistisch in beeld gebracht (ook zeker vanwege het uitstekende locatie-werk). Het verhaal is soms wat aan de trage kant. Een geloofwaardige rol van de jonge Sean Nelson en een prima regie-debuut van Boaz Yakin. Met gemak 3.5 sterren.