Menace II Society (1993)

3,64

Misdaad / Drama

geregisseerd door Albert Hughes en Allen Hughes
met Tyrin Turner, Larenz Tate en Jada Pinkett

De jonge Caine Lawson is opgegroeid in de achterbuurten van Los Angeles. Hij raakt door z'n vriend O-Dog steeds vaker betrokken bij criminaliteit. Hij raakt tegen z'n wil steeds dieper in een vicieuze cirkel van geweld en criminaliteit. Z'n vriendin Ronnie en haar zoontje Anthony doen hem echter in zien dat hij dit leven wil ontvluchten.

321 BERICHTEN14 MENINGEN

CannabisFristi
geplaatst: 31 maart 2011, 11:57 uur [permalink]
HAHA

geplaatst: 10 mei 2011, 23:03 uur [permalink]
boyz n the hood vind ik veel beter, reden is dat deze film later uitkwam, dus ze hadden al een soort 'voorsprong'. En ik hou er niet van als iemand commentaar geeft over z'n eigen dood, dat klinkt heel nep ook al is het een film.

avatar van sinterklaas
geplaatst: 10 mei 2011, 23:25 uur [permalink]
Eibmoz schreef:
Veel te veel geweld !

Of Disney XD. Speelt zich meestal ook in de buitenwijken af. 😛

geplaatst: 8 juni 2011, 11:13 uur [permalink]
Eindelijk verschenen op bluray, en dan nog wel in een director's cut.
Krijgen we misschien eindelijk de scenes te zien die op de achterkant van de dvd staan (o.a een vechtpartij in een gevangenis) maar in geen velde of wege in de film te vinden zijn.

sweinsteiger
geplaatst: 24 juli 2011, 20:22 uur [permalink]
Nomak schreef:
Ga dan een Barbiefilm kijken!

Goed opgelost 🙂

congo
geplaatst: 22 mei 2012, 22:15 uur [permalink]
Eibmoz schreef:
Veel te veel geweld !

Pff, zegt iemand die films zoals Casino een 4.0 geeft 😂

avatar van JacoBaco
geplaatst: 26 juli 2012, 08:45 uur [permalink]
Allen Hughes was 21 toen hij deze film met zijn broer regisseerde. Da's behoorlijk jong!

avatar van dvanhezik
geplaatst: 2 september 2012, 17:45 uur [permalink]
teveel geweld pppfffff kom op zeg dan moet je idd barbie gaan kijken

avatar van tattoobob
geplaatst: 16 december 2012, 18:31 uur [permalink]
Vette film,deze film maakte heel wat indruk op mij vroeger........ 👍

geplaatst: 10 mei 2013, 03:31 uur [permalink]
Goeie film over een jongen die opgroeit in het getto van Los Angeles en vanzelf betrokken raakt in de criminaliteit. De hele buurt en de personages worden redelijk goed neergezet. Duidelijk een product van zijn tijd, maar daardoor 20 jaar na dato niet minder boeiend. Zeker geen slecht regie-debuut van de Hughes-brothers.

avatar van 3bdelilah
geplaatst: 14 mei 2013, 22:05 uur [permalink]
Any of ya'll want a hamburger??

B-200
geplaatst: 16 juni 2014, 22:16 uur [permalink]
Die Nick is wel cool, die blanke die bij hun voor de deur staat om een auto te laten jatten.

geplaatst: 2 februari 2015, 12:08 uur [permalink]
Misdadige jeugd, meer nog : moorden om de fun en dan de vergeldingen die er eindeloos op volgen.
Het is een schets, zoals ze al dikwijls werd voorgeschoteld en ons welbekend, zodat de film al weinig verrassingen kan inhouden.
De geweldscènes zijn over het algemeen wel goed gefilmd maar toch ook weer niet zonder bloedkleurige overdrijving en de pogingen om tot betere levenswijze aan te zetten zitten er clichégetrouw in verweven.
Mijn genre niet, maar was bereid er een surplus in te zoeken. Helaas.

avatar van leatherhead
geplaatst: 4 februari 2015, 22:18 uur [permalink]
Ijzersterke film. Later wel al beter gedaan door La Haine, maar nog steeds best indrukwekkend.

Prachtige rauwe schets. Inderdaad zeker wat voorspelbaar, maar toch erg krachtig, voornamelijk het einde. Gezeur over stereotypes begrijp ik niet helemaal. Hoe stereotype het allemaal ook over mag komen, veel figuren in dat soort omgevingen gedragen zich ook gewoon daadwerkelijk zo. Niks overdreven of wat dan ook, eerder erg realistisch.

Wat me verder vooral opviel is dat het er regelmatig ook visueel erg goed uit zag. Niet echt verwacht van een film als deze, maar sommige scenés waren voorzien van erg stijlvolle belichtingen en mooie kleuren. Ook het camerawerk is top. Misschien een beetje raar om de films te vergelijken, maar het deed me soms wat denken aan Elephant. Vooral de manier waarop er in bepaalde scenés wordt overgeschakeld tussen verschillende personages, en ze vervolgens even gevolgd werden door de camera.

Sterke film dus, die zeker een ruime 4,0* verdient.

avatar van Waxmask
geplaatst: 3 maart 2015, 06:18 uur [permalink]
Net weer een keertje gekeken na heel veel jaren. Gevoel bleef me achtervolgen dat dit een Spike Lee Joint zou zijn, maar verre van dat. Van die films heb ik meer het gevoel de getto te leren kennen. In deze films zijn teveel karakters onbelicht, motivaties vaag, en de al gehele film afgeraffeld.

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 15 november 2015, 20:23 uur [permalink]
Menace II Society

Ik heb Menace II Society al wel een tijdje op het oog. Een film uit de echte ghetto van Amerika, ja daar was ik wel benieuwd naar. Ik weet dat het er daar niet altijd even vriendelijk aan toe gaat en dat er vaak gang wars ontstaan. Maar ik had het nooit echt vaak doorzien en ik hoopte dat Menace II Society mij daar erg in kon helpen. Na het zien van Menace II Society krijg je wel een beetje het beeld van de ghetto maar dat is nu ook weer niet een hele goeie reden om er achter te komen natuurlijk want, in het echt is het (meestal) anders. Toch begin je het inzicht wel een beetje te krijgen aangezien je hier blootgesteld word met het hoge geweld wat er voor komt.

Tyrin Turner vond ik een prima acteur en deed het ook gewoon fijn, het was zeker geen acteur die me deed vervelen en mijn concentratie liet verdwijnen. Ook Larenz Tate deed het goed en dit wat ook zeker geen slechte acteur. Zo deden de rest het ook prima en was allemaal gewoon prima voor elkaar.

Het verhaal is soms was lastig om te volgen maar ook wat dat betreft weer mooi om te volgen, het was een twee kanten verhaal maar het was niet slecht! Het concept vond ik erg gaaf, ben wel iemand die erg van de Verenigde Staten houd en daarom wil ik mij er zo veel mogelijk in gaan verdiepen dus ook de 'dark side' van Amerika zoals velen het noemen en dat is vaak de ghetto, Ik heb me zeker niet verveeld met Menace II Society en het was prima geslaagd. Nu nog Boyz n the Hood (1991) kijken en dan heb ik volgens mij wel de twee bekendste gehad? Laat mij even weten als ik nog een goede mis!

avatar van only1ELEANOR

geplaatst: 15 november 2015, 20:51 uur [permalink]
Kondoro0614 schreef:
Menace II Society

Menace II Society is een topfilm 👍

Dangerous minds, New Jack City, Juice, King of New York zijn ook goede films om er maar een paar te noemen.
Misschien het bekijken waard als je deze nog niet kent 😉

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 15 november 2015, 22:37 uur [permalink]
only1ELEANOR schreef:

Menace II Society is een topfilm 👍

Misschien het bekijken waard als je deze nog niet kent 😉

Dangerous minds heb ik al gezien inderdaad een goeie film. De rest zet ik even op mijn lijstje, bedankt!

avatar van Daan258
geplaatst: 24 januari, 19:30 uur [permalink]
Had hier toch wel heel wat meer van verwacht.
Erg slecht vond ik hem niet, maar ik kan niet zeggen dat de film de gedurende 97 min me altijd wist te vermaken. Camerawerk vond ik wel een groot pluspunt bij de film, acteerwerk kon hier en daar zeker wat beter en het verhaal tja, niet slecht maar goed en leuk vond ik het ook niet echt.
Helaas een kleine tegenvaller.

avatar van Nocturnal
geplaatst: 3 september, 18:24 uur [permalink]
Deze is vele rauwer en realistischer dan Boyz n The Hoord , ook al is Boyz N The Hood zekers geen slechte film , integendeel. Maar deze is "minder vriendelijk" dan Boyz N The Hood.

avatar van Woland
geplaatst: 20 november, 11:23 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Rauwe film over het leven in the 'hood - we zien het wel en voornamelijk het wee van Caine en zijn vrienden. Caine is de zoon van een junkie-moeder en een dealer-vader, opgegroeid bij opa en oma, en al van kinds af aan opgegroeid in het gang-leven. Zijn vrienden zijn (grotendeels) van hetzelfde laken een pak, gewetenloze moordenaars, verkrachters en overvallers die leven in een vicieuze cirkel van steeds meer geweld en wraak over en weer. In hoeverre deze beelden van het leven in Compton realistisch zijn kan ik moeilijk inschatten, maar ik vind het maar moeilijk om veel sympathie op te brengen voor Caine. Laat staan voor iemand als O-Dog. Natuurlijk, een klotejeugd en dito omgeving, en opgegroeid in een cultuur waar misdaad, machismo en geweld centraal staan, maar ik kan hem zelden betrappen op goede bedoelingen, en vaak is ook hij de veroorzaker van het geweld. Hij slaat meerdere mensen om helemaal niets compleet lens, hij moordt, hij bezwangert vrouwen om ze vervolgens alleen te laten zitten, hij vindt het leuk om het zoontje van z'n vriendin drank te geven en met z'n pistool te laten spelen. Hij is misschien iets minder extreem dan iemand als O-Dog, maar dat is wel een heel laag referentiekader. Maar de film toont wel vrij overtuigend de spiraal van ellende en geweld, en hoe moeilijk het is om daar uit te komen of uberhaupt met een rechte rug in te leven. Boyz n the Hood was beter en subtieler, maar dit is dan weer een stuk beter dan Juice.