menu

Do the Right Thing (1989)

mijn stem
3,72 (886)
886 stemmen

Verenigde Staten
Drama / Komedie
120 minuten

geregisseerd door Spike Lee
met Danny Aiello, Ossie Davis en Spike Lee

Het is de heetste tijd van het jaar in Bedford-Stuyvesant, Brooklyn. In deze voornamelijk zwarte wijk, runt Sal, een Italiaanse immigrant, met zijn zonen Pino en Vito al jaren een succesvolle pizzeria. Pino is echter een racist en een herrieschopper. Hij ergert er zich bijvoorbeeld voortdurend aan dat zijn vader de plaatselijke dronkaard Mayor zijn dagelijkse dollar gunt voor het schoonvegen van het trottoir. Eigenlijk zou Pino dat geld zelf willen opstrijken, maar dan zonder de bezem ter hand te nemen...

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=FlZ1UiMvxnE

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
Lv92
Een juweeltje, deze film.

Heb voor het eerst al het extra materiaal kunnen bekijken, inbegrepen bij een speciale uitgave, met introducties van Spike Lee zelf. Zeer uitgebreid en interessant allemaal. Heb ook erg genoten van de shots tijdens de read-through, waarin Danny Aiello al gelijk helemaal los gaat en Ossie Davis er een persoonlijke noot aan toevoegt. Maar vooral de making-of laat zien dat het een uniek project was, wat zich nu diep in m'n hart genesteld heeft.

Geweldig!

Lv92 schreef:
Onbetaalbaar! Wat lijkt het me geweldig om dit op het grote scherm te zien.
Als iemand verneemt dat ie een keer ergens draait in Nederland, please let me know.

4,5
Geniaal. Ik wist niet wat ik kon verwachten. Erg mooi en rauw en realistisch geflimd en weergegeven. het einde deed me denken aan Mitch zuiderpark.. ik had dat einde ook niet zien aankomen

avatar van mjk87
4,0
Sterke film, die ook anno 2015 nog razend actueel is, ook in Nederland zij het niet op rassenproblematiek maar wel op de multiculturele samenleving in het algemeen. Lee lijkt ook te zeggen dat ondanks goede bedoelingen, ondanks de beste wil van de wereld, uiteindelijk je niet naast elkaar kan leven. En ik denk dat hij gelijk heeft. Uiteindelijk ga je in vooroordelen denken (en hetgeen met vooroordelen is nu net dat ze vaak worden bevestigd) en ga je je ergeren aan elkaar. Typerend is dat juist diegenen die er de hele film lang wat van proberen te maken hun geduld verliezen.

Lee stopt dit alles in een op het oog frisse zonnige film. De warmste dag van het jaar, de wijk in Brooklyn is zonnig en kleurrijk (ik bedoel niet de bewoners) en eigenlijk is deze buurt ver verwijderd van de realiteit. Het lijkt eerder een idylle, maar achter die façade gaat nogal wat pijn en leed schuil. Misschien had ik een wat meer realistisch portret willen zien, maar de keuze van Lee werkt wel en zo wordt het geheel een prachtige parabel die vooral lekker wegkijkt.

Lee spaart ook zijn eigen groep niet. Juist de zwarten in de film zijn vervelend en lijken op Jackson na allemaal niet te werken (wat Lee zelf doet als bezorger mag je geen werken noemen). Dat werk wordt door de Italianen gedaan en de Koreanen, ook al minderheden, maar allicht meer geslaagd in de samenleving, zo lijkt Lee te zeggen. En die vechtpartij op het eind, met de dood van de radioman als gevolg, is toch echt niet de schuld van de Italianen. Ik kon ook niet anders dan volledig begrijpen dat juist zo'n vervelende vent dood ging en had daar ook geen moeite mee. Tegenwoordig zouden allerlei filmpjes op het internet komen, maar die beginnen pas op het moment dat de jongen door de politie wordt gegrepen. Nog een reden standaard die agenten met camera's uit te rusten. Zo voorkom je willekeur door het korps maar ook de macht van social media die tegen je kan keren.

Acteerwerk is wisselend. Veel karikaturen (het is ecter wel zo bedoeld) met Aiello als enige echt goed uitgewerkte rol. Een prachtig vaderfiguur die het beste probeert maar gewoon de samenleving (en realiteit) tegen zich heeft. 4,0* maar als het iets rauwer was geweest had die misschien nog beter kunnen zijn.

avatar van SPT
3,0
SPT
Ik vond het komedie element tegenvallen, maar het diepere verhaal juist erg sterk. Erg kritische blik op racisme en de rol die de Afro-Amerikaanse gemeenschap ook zelf speelt bij het creëren of versterken van negatieve spiralen van achterstelling en geweld.

2,5
TMP
Geen slechte film, maar overtuigen kan het mij ook niet echt. De personages zijn wel heel erg karikaturaal. Sommige zijn grappig of anderszins overtuigend, maar met andere personages valt weinig aan te vangen. Het komedie-element slaagt zo hier en daar wel en de film beschikt over een prettig sfeertje. Het statement dat de film wil maken slaagt echter niet helemaal, vooral omdat het eind zich wat moeizaam verhoudt tot hetgeen eraan vooraf gaat.

4,0
Lee scholtelt een film voor met een ogenschijnlijk simpel verhaal waar alle ruimte wordt gelaten aan de karakters, die erg verschillend zijn maar één ding gemeen hebben: koppigheid. De film is in eerste instantie opparvlakkig en richt zich men name op de dagelijkse beslommeringen van verschillende karakters.

Plots slaat het verhaal om; alles wat onderhuids zit komt boven water. De kritische kijk op de donkere bevolking geeft een genuanceerd beeld en de maatschappijkritiek komt erg sterk uit de verf, ook ruim 25 jaar later nog.

avatar van Rosicky
4,0
Mooie film die de lelijkheid van racisme sterk laat zien. Daarbij kiest Lee ogenschijnlijk geen partij door in elke bevolkingsgroep een paar sympathieke en een paar lompe personages te stoppen. De onvermijdelijke climax hakt er daarna stevig in.

avatar van 93.9
4,5
Werkelijk prachtige film!!
Mooie personages, heerlijk rauwe oldschool hiphop sfeer. Laatste restanten van de jaren 80, want daarna werd het samen met de muziek niets meer met de hiphop cultuur. Oftewel bling bling, raps alleen maar over wijven, bbq en $$$$

5,0
Staat nog steeds als een huis. Vandaag gezien op 35. Woensdag nog te zien in Rialto in Amsterdam. Aan te raden!

5,0
Waanzinnige film toen ik hem voor de eerste keer zag als 14-jarige HipHoppert, ik kijk hem elk jaar minimaal 1 keer en 3 maanden geleden voor het eerst met mijn oudste zoon gekeken, nu ook 14 jaar oud, en die vond hem geweldig.

Tijdloos.

Schitterend geschoten, prachtig gebruik van kleuren, ijzersterk verhaal wat elke keer weer tot andere discussies leidt, uitstekende dialogen die ik inmiddels uit mijn hoofd ken en ijzersterk acteerwerk van in mijn ogen weergaloze acteurs, een top cast dus. En daarboven op, de film schreeuwt volgens een vriend van mij BROOKLYN. Spike heeft dus een perfect beeld geschoten van de Brooklyn straten in die tijd.

Het blijft elke keer weer genieten en tijdens het kijken je verheugen op scene's die er aan komen.

I should fuck you up quick, two times!
Let me tell you the story about right hand and left hand
Turn that jungle music off!
Where is the Miller high life?
Aint never too hot, aint never too cold, for fucking
Magic, Eddy, Prince, its different, they are not ni**as, I mean, they are not black, I mean, they are not really black, I mean they are black but not really black they are more than black.

Weergaloos

avatar van IH88
4,0
“I detest this place like a sickness.”

IJzersterke film van Spike Lee. Hij heeft duidelijk zijn hart en ziel in dit project gestopt, en het resultaat is een politiek geëngageerde film met een duidelijke boodschap, maar Lee vergeet ook niet om een levendige en vlotte film af te leveren. Want Do The Right Thing barst van de energie, en vanaf het openingsnummer van Public Enemy voelt de film aan als een levend organisme.

Brooklyn wordt op een authentieke manier weergegeven, en op de warmste dag van het jaar broeit het tussen de verschillende bevolkingsgroepen. Met Sal’s pizzeria als centraal punt, en dat alle opgekropte woede en frustratie uiteindelijk explodeert is geen verassing. Spike Lee toont hier aan wat voor meesterlijk regisseur hij is, en ook het acteerwerk van Aiello, Esposito, Turturro, Perez en Lee zelf mag er zijn. Het eindshot, met de quotes van Malcolm X en Dr. Martin Luther King, is een passend einde na wat je net allemaal hebt gezien.

avatar van tbouwh
4,0
Perfecte timing om deze met 34 graden (eindelijk) te zien.

avatar van John Milton
4,0
En? Made Up your verhitted mind?

avatar van Ste*
4,0
Geen standaard film, niet vaak zoiets als dit gezien, maar zeker toen ik eenmaal aan de vorm gewend was vond ik het wel vermakelijk en wist ik het wel te waarderen.

Het is niet echt standaard verhalend, maar laat eerder telkens snippets zien van bepaalde personages in de wijk. Het is eigenlijk bijna een soort musical zonder liedjes, qua ritme. Ook de climax met de opstand en de dood van Radio Raheem vond ik goed uitgevoerd.

De boodschap komt ook wel aardig uit de verf. Ik vond het persoonlijk niet eenzijdig of overdreven drammerig, iets wat je misschien kunt verwachten van een relatief jonge filmmaker die nog vol idealen zit. Dit omdat de film wel erg speels en leuk uitgevoerd is en een vermakelijke sfeerschets is en zeer zeker niet alleen 'pro-black' is. Misschien wat lang hier en daar, met scenes die wat overbodig zijn en wat lang duren, maar toch.

kleine 4*

4,5
Wat een topfilm!

avatar van Basto
4,5
Vandaag deze maar herken. Echt ongelooflijk hoe actueel de film 30 jaar na dato nog is en dankzij de eigenzinnige stijl de indruk wek gewoon recentelijk gemaakt te zijn.

Erg sterk!



4,5
Heb hem nou al een tijdje in huis, maar had hem nooit eerder op gezet. Maar wat een ontzettend dikke fm is dit! De hele sfeer in de wijk met die hitte straalt letterlijk van het scherm af, de oranje-gele gloed (sepia?) die ze gebruikt hebben maakt het ook mooi af. De muziek is heel relaxed, zeker die saxofoonstukjes maken de film nog sfeervoller. Was van Lee gewend dat ik de muziek in zijn films te druk vond, maar bij deze film viel dat harstikke mee. De karakters waren ook erg leuk, ze waren allemaal wat overdreven en stereotype neergezet, wat de boodschap sterker maakt en de film wat minder zwaar. Het gaat dan wel over racisme, maar laat wel alle kanten ervan zien, iedereen heeft vooroordelen, en deze vooroordelen worden vaak waar gemaakt door zowel blanke als donkere mensen, waardoor er alleen maar meer racisme ontstaat. Deze film zet je dan ook nog lang aan het denken nadat de film voorbij is, en dat is altijd een grote pluspunt voor mij.

Een sterk verhaal, met een lekker sfeertje, mooie regie en mooie muziek, goed acteerwerk, de hele film was apart en top in mijn mening, een dikke 4,5!

avatar van John Milton
4,0
Ik heb mijn kaarten reeds gereserveerd voor de geremasterde re-release. Zin in.

avatar van cinemanukerke
4,0
Bij het redigeren van mijn boek 'mijn 100 favoriete films' merkte ik dat het werk van Spike Lee volledig aan mij is voorbijgegaan maar daarom heeft God de DVD box uitgevonden. En in solden ! Kapitalisme heeft ook zijn goede kanten. Het valt mij op hoe visionair Lee hier wel niet is. Er zijn de referenties aan het klimaat, aan Trump (tower) en in die magistrale finale toont hij hoe politiemishandeling leidt tot rellen (nog voor het Rodney King incident in LA). Ondanks de titel doet niemand in de film 'the right thing'. Allen laten zich opjutten tot onverdraagzaamheid en frustratie. Het is het personage van Lee dat de aanzet geeft tot rellen. Maar de film is bovenal luchtig en toch duwt Lee de vinger in de wonde : mix van culturen is een kruitvat waar een vonk de boel kan doen ontploffen. Ook creatief in vertellen (generiek, fotografie, verhaalstructuur) dus ja, de film klopt zeker op de poort der meesterwerken om binnen gelaten te worden. Ik lees hierboven dat de film wordt heruitgebracht dus ik zou zeggen : do the right thing !

avatar van Shadowed
4,0
geplaatst:
Spike op z'n best.

Spike Lee is een regisseur die ik eigenlijk vooral een zeikertje vindt. Hiervoor had ik nog maar 3 films uit zijn carrière gezien en die vond ik redelijk. De toon was echter ook wat pusherig en zeikerig bij die films. Maar visueel zag het er vaak nog wel degelijk uit.

Deze film is zowat in elk opzicht beter dan de andere films. Het voelt allemaal veel en veel frisser aan. De toon is minder zeikerig en vooral grappig en vlot. Heel serieus kan je de film op het eerste gezicht niet nemen, maar uiteindelijk beginnen de feiten toch wel in te slaan. Dat had Lee nog niet eerder bij mij geflikt.

In de opening, waarbij we een dansende Perez zien, vreesde ik even voor interessantdoenerij van Lee. Hij is nu dan ook precies de regisseur waarvan ik dat soort dingen verwacht. Maar het viel toch reuze mee toen de zonnige kleurtjes en vlotte beelden voorbij begonnen te schieten. Ik meen ook dat KINO een opgepoetste versie liet zien en soms zag het er echt uit alsof het uit 2019 kwam.

Het is in ieder geval een zeer vlotte film geworden met een gezonde dosis humor en geen saaie of pusherige drama. Racisme hangt altijd in de lucht, maar wordt uiteindelijk pas richting het einde ernstig. Maar het blijft altijd kijkbaar, en dat is vooral belangrijk.

Visueel vond ik het leuk. Knap en fris gebruik van de camera. Een hoop felle kleurtjes en grappige typetjes. Het zal niet iedereen liggen, de bijna stripachtige personages, maar het werkt toch wel aan de toon van de film. Ook in de slotfase. Het werkt eigenlijk altijd.

Acteerwerk is ook goed. Behalve, ironisch genoeg, van Lee zelf. Gelukkig stapte hij voornamelijk uit de spotlight daarna, meen ik. Maar dat moet ik nog zien. De rest van de typetjes werken echter wel. Vooral Esposito smaakte me wel. Normaal zou ik hem irritant vinden, maar opvallend genoeg werkt het hier dan weer wel.

Slotfase is natuurlijk ook een sterk moment. Het wordt in ieder geval erg indringend gebracht. Iets waar de regie van Lee echt goed naar voren komt. Zo zie ik ze Lee graag nog vaker doen. Een frisse, vlotte toon, terwijl de boodschap toch goed blijft doorschemeren. Goede cinema dit, blij dat ik dit in KINO heb mogen aanschouwen.

avatar van John Milton
4,0
geplaatst:
John Milton schreef:
Ik heb mijn kaarten reeds gereserveerd voor de geremasterde re-release. Zin in.
Dat gaat hem dus niet worden. Helaas...

avatar van Theunissen
5,0
geplaatst:
"You black cocksucker ! I'll fuckin' tear your fuckin' nigger ass !"

Deze geweldige rasistische Komedie / Drama (in die volgorde en niet anders om) film heb ik al een aantal keren gezien (ik had hem destijds ook op DVD gekocht) en ook had ik er al een korte recensie over geschreven (in mijn begintijd op "MovieMeter" waren mijn recensies vaak kort), maar deze film verdient natuurlijk een uitgebreidere recensies en daarom heb ik hem gisteren nog eens herzien (kwam overigens mede door filmmaker Martin Koolhoven die gisteren in "M" van Margriet van der Linden te zien was en het over deze film had).

Deze kleurrijke, individualistische uitvergroting van een multi-raciale New Yorkse wijk, speelt zich af in Bedford-Stuyvesant in Brooklyn eindjaren 80, waar een explosieve spanning heerst tussen zwarte bewoners en Italianen, oftewel de uitbaters van een pizzeria, Sal (Danny Aiello) en zijn zonen Pino (John Turturro) en Vito (Richard Edson). In minder dan 24 uur worden de bewoners, deels door de zomerhitte, deels door onverdraagzaamheid, naar een kookpunt gevoerd en dat met een explosieve afloop.

Het is een overspannen film vol brutaliteit en dubbele bodems en de film opent met een geweldige intro van Rosie Perez (die met deze film haar filmdebuut maakte en dat geldt overigens ook voor Martin Lawrence), die zich gedurende vier minuten als een waanzinnige uitleeft (o.a. dansend in een rood pakje en boksend in een sexy bokser-outfit) op het ritme van "Fight The Power" van de maatschappijkritische hiphopgroep "Public Enemy".

Daarna worden de vele verschillende personages in het verhaal één voor één voorgesteld en zij maken deze film een genot om naar te kijken. Zo is er de zwarte twintiger Mookie (Spike Lee) die bij zijn zus Jade (Joie Lee) woont en die een Puertoricaanse vriendin heeft, te weten Tina (Rosie Perez), die zorgt voor hun kind en als werk bezorgt Mookie pizza’s voor de lokale pizzeria die gerund wordt door Sal en zijn zonen Pino en Vito. Sal gedraagt zich als een pizzadictator en als hem wordt gevraagd waarom hij hier nog steeds zit, antwoordt hij weemoedig dat iedereen hier met zijn pizza’s is opgegroeid. Pino beweert een bloedhekel te hebben aan “Niggers”, maar zijn favoriete artiesten (o.a. Magic Johnson, Eddie Murphy en Prince) zijn allemaal donker en zijn jongere bedeesde broer Vito (die door Pino wordt gecommandeerd) is daarentegen kleurenblind.

Verder is er Radio Raheem (Bill Nunn), een beer van een jongen, die de hele dag met zijn gettoblaster / boombox (een typisch jaren 80 product) op het hoogste volume (daagt daarmee o.a. een groepje latino's mee uit) rondloopt terwijl enkel en alleen Public Enemy’s Fight the Power door de speakers klinkt. Als iemand, te weten Buggin Out (Giancarlo Esposito), hem vraagt:

"Yo, that the only tape you gots ?"

Antwoord hij daarop:

"You don't like Public Enemy, man ? The shit's dope".

Deze Buggin Out (met zijn witte "Air Jordan" gymschoenen) kan er overigens niet tegen dat in de pizzeria van Sal geen enkele foto van een Afro-Amerikaanse bekendheid aan de muur hangt (er hangen alleen maar bekendheden met Italiaanse roots die met name succesvol zijn in Amerika, zoals Al Pacino en Frank Sinatra) en besluit daarom tot een boycot en dat samen met Radio Raheem.

Ook is er Da Mayor (Ossie Davis) die misschien wel heel vaak een biertje (Miller High Life is zijn favoriete biermerk) drinkt, maar zich toch inzet voor zijn gemeenschap in de hoop een verschil te maken en ook doet hij zijn uiterste best om het hart van de wijze Mother Sister (Ruby Dee) voor zich te winnen, die niets van hem moet hebben. De gebeurtenissen in de wijk worden van scherp commentaar voorzien door een drietal oudere mannen, te weten Coconut Sid (Frankie Faison), Sweet Dick Willie (Robin Harris) en ML (Paul Benjamin) en de diskjockey van de lokale radiozender Mister Senior Love Daddy (Samuel L. Jackson, die destijds nog vrij onbekend was).

En verder is er nog een groepje jongere wijsneuzen, te weten Punchy (Leonard L. Thomas), Cee (Martin Lawrence), Ella (Christa Rivers) en Ahmad (Steve White), die kwajongens streken uithalen zoals het spuiten met water uit een brandbluskraan, wat o.a. een hilarische scène oplevert met een blanke man die met een antieke cabriolet wilt doorrijden en die niet nat wilt worden (wat uiteraard wel gaat gebeuren) en o.a. zegt:

"Yo ! Don't be fucking with the water now. There's going to be a lot of fucking trouble if you get this car wet."

Langzaam leer je ze allemaal kennen (zo is er ook nog de stotterende en de niet 100% in orde Smiley, die een groot fan is van Malcolm X en Martin Luther King, of zoals hij het zegt M-M-M-M-Malcolm en M-M-M-M-Martin), de mannen die op straat hangen om over van alles en nog wat te kletsen, de band (of het gebrek daarvan) tussen de lokale bewoners en de politie en de Koreanen Sonny (Steve Park) en Kim (Ginny Yang) die hard werken in hun winkel en niet met respect worden behandeld. De scène waar Radio Raheem twintig D batterijen gaat kopen in de winkel en er spraakverwarring (m.b.t. C Batterijen i.p.v. D batterijen) ontstaat is hilarisch, want op een gegeven moment zegt hij tegen ze:

"D, motherfucker. D ! Learn to speak English first, all right ? Twenty, motherfucker. Twenty. Just give me the motherfuckin' batteries, all right ?"

Terwijl de hitte naar een kookpunt stijgt, lopen de (onderhuidse) spanningen en irritaties in deze multiculturele smeltkroes hoog op, totdat uiteindelijk het kookpunt wordt bereikt en het allemaal mis gaat. Want zo rond het avonduur ontploft het in de pizzeria van Sal (als Buggin Out en Radio Raheem klagend en met keiharde muziek binnenkomen en Sal na een stevige en racistische woordenwisseling de gettoblaster van Radio Raheem met een honkbalknuppel kapot slaat, waarna ze elkaar in de haren vliegen), met als resultaat een dode man (Radio Raheem, die door de politie gewurgd wordt met de wapenstok) en hordes ontevreden mensen.

Uit pure wanhoop neemt Mookie een opmerkelijk en moedig besluit, maar of dat op dat moment het juiste is om te doen… ? Want daarna slaat de vlam pas echt in de pan en ontstaat er een uitslaande brand in de pizzeria en ook ontstaat er een opstoot met de politie en de brandweer. De uitbarsting heeft een apocalyptisch karakter, alsof het eind van de buurt wordt ingeluid. Het is een afspiegeling van de werkelijkheid in Amerika en het is helaas dagelijkse realiteit.

Regisseur Spike Lee weet deze Komedie / Drama film te verpakken met een indrukwekkend scenario en dito personages (soms zijn karakters expres overdreven, maar altijd vormen ze een belangrijke rol om een boodschap over te dragen), met als uitschieters Danny Aiello en John Turturro, om de kijker aan het slot met de werkelijkheid te confronteren en dat komt best hard aan. Zo lach je vooral in de eerste 90 minuten van het verhaal. terwijl de laatste 30 minuten behoorlijk aangrijpend zijn om te zien. Na het einde zie je ook nog treffende quotes van Malcolm X en Martin Luther King.

Hoewel de film inmiddels meer dan 30 jaar oud is, is hij nog steeds actueel en dus tijdsloos en vind ik het ook nog steeds een ijzersterke film. Ik verhoog daarom ook mijn punt van 4,0* naar 5,0*.

avatar van Mads Smikkelsen
4,0
geplaatst:
Geweldige film, helaas zeer actueel maar ook doorspekt met veel humor. Samuel Jackson als radio DJ Een vette aanrader‼️

avatar van Mads Smikkelsen
4,0
geplaatst:
Lv92 schreef:
Een juweeltje, deze film.

Heb voor het eerst al het extra materiaal kunnen bekijken, inbegrepen bij een speciale uitgave, met introducties van Spike Lee zelf. Zeer uitgebreid en interessant allemaal. Heb ook erg genoten van de shots tijdens de read-through, waarin Danny Aiello al gelijk helemaal los gaat en Ossie Davis er een persoonlijke noot aan toevoegt. Maar vooral de making-of laat zien dat het een uniek project was, wat zich nu diep in m'n hart genesteld heeft.

Geweldig!

(quote)
Als iemand verneemt dat ie een keer ergens draait in Nederland, please let me know.


Filmhuis Alkmaar zie website‼️‼️

avatar van mikey
5,0
geplaatst:
At the Movies Amsterdam

avatar van jipt
5,0
geplaatst:
Ik heb gisteren de 4k restauratie in de bioscoop gezien. Zag er erg mooi uit. De visuele stijl van de film is echt geweldig. Ben enorm fan van de speelse camerahoeken en de camera die langzaam langs de zwetende hoofden van de hoofdpersonen glijdt.

Wat natuurlijk vooral opvalt is hoe ontzettend actueel de film is. Racisme is iets van iedereen en alle tijden. En de vraag of geweld gebruiken "the right thing" is om institutioneel racisme op te lossen is vandaag de dag meer dan relevant.

Dikke 5* en misschien wel een plekje in mijn top 10.

avatar van Flavio
4,5
Flavio (moderator)
geplaatst:
Blijft toch een geweldige (en bizar actuele) film. Heerlijk broeierig, met een gele filter die langzaam richting oranje gaat om de verzengende hitte haast voelbaar te maken en natuurlijk een hele fijne soundtrack. Do The Right Thing weet knap de vinger op de zere plek te leggen, waarbij niemand 100% gelijk heeft maar iedereen een beetje (en eigenlijk alleen Buggin Out (Gus Fring!) en Pino zich onverzoenlijk opstellen). Lee's typeringen zijn stuk voor stuk raak en vaak verrassend subtiel. En grappig: vooral de drie mannen van middelbare leeftijd die de hele dag een beetje commentaar geven op alles en iedereen zijn geweldig. Verder is dit de film van Danny Aiello, die speelt hier wel de rol van zijn leven, en ook Lee zelf als Mookie vond ik erg goed. Maar eigenlijk was iedereen in deze film gewoon top. Als ik dan toch wat kritiek moet geven: het manische dansje van Rosie Perez tijdens de opening credits vond ik nogal ehm...apart, en de rol van Smiley was, zeker op het eind tijdens de rellen, te groot.

Van wat ik heb gezien met afstand Lee's beste film, veel beter ook dan zijn Oscarwinnende Blackkklansman- het zou fijn zijn als hij weer eens zo'n meesterwerk zou maken.

geplaatst:
Draait momenteel in Cineville bioscopen


Lv92 schreef:
Een juweeltje, deze film.

Heb voor het eerst al het extra materiaal kunnen bekijken, inbegrepen bij een speciale uitgave, met introducties van Spike Lee zelf. Zeer uitgebreid en interessant allemaal. Heb ook erg genoten van de shots tijdens de read-through, waarin Danny Aiello al gelijk helemaal los gaat en Ossie Davis er een persoonlijke noot aan toevoegt. Maar vooral de making-of laat zien dat het een uniek project was, wat zich nu diep in m'n hart genesteld heeft.

Geweldig!

(quote)
Als iemand verneemt dat ie een keer ergens draait in Nederland, please let me know.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:41 uur

geplaatst: vandaag om 11:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.