Do the Right Thing (1989)

Drama / Komedie

geregisseerd door Spike Lee
met Danny Aiello, Ossie Davis en Spike Lee

Het is de heetste tijd van het jaar in Bedford-Stuyvesant, Brooklyn. In deze voornamelijk zwarte wijk, runt Sal, een Italiaanse immigrant, met zijn zonen Pino en Vito al jaren een succesvolle pizzeria. Pino is echter een racist en een herrieschopper. Hij ergert er zich bijvoorbeeld voortdurend aan dat zijn vader de plaatselijke dronkaard Mayor zijn dagelijkse dollar gunt voor het schoonvegen van het trottoir. Eigenlijk zou Pino dat geld zelf willen opstrijken, maar dan zonder de bezem ter hand te nemen...

• Vanaf 12 maart in de bioscoop (re-release)

Lv92
Een juweeltje, deze film.

Heb voor het eerst al het extra materiaal kunnen bekijken, inbegrepen bij een speciale uitgave, met introducties van Spike Lee zelf. Zeer uitgebreid en interessant allemaal. Heb ook erg genoten van de shots tijdens de read-through, waarin Danny Aiello al gelijk helemaal los gaat en Ossie Davis er een persoonlijke noot aan toevoegt. Maar vooral de making-of laat zien dat het een uniek project was, wat zich nu diep in m'n hart genesteld heeft.

Geweldig!

Lv92 schreef:
Onbetaalbaar! Wat lijkt het me geweldig om dit op het grote scherm te zien.
Als iemand verneemt dat ie een keer ergens draait in Nederland, please let me know.

Geniaal. Ik wist niet wat ik kon verwachten. Erg mooi en rauw en realistisch geflimd en weergegeven. het einde deed me denken aan Mitch zuiderpark.. ik had dat einde ook niet zien aankomen

avatar van mjk87
Sterke film, die ook anno 2015 nog razend actueel is, ook in Nederland zij het niet op rassenproblematiek maar wel op de multiculturele samenleving in het algemeen. Lee lijkt ook te zeggen dat ondanks goede bedoelingen, ondanks de beste wil van de wereld, uiteindelijk je niet naast elkaar kan leven. En ik denk dat hij gelijk heeft. Uiteindelijk ga je in vooroordelen denken (en hetgeen met vooroordelen is nu net dat ze vaak worden bevestigd) en ga je je ergeren aan elkaar. Typerend is dat juist diegenen die er de hele film lang wat van proberen te maken hun geduld verliezen.

Lee stopt dit alles in een op het oog frisse zonnige film. De warmste dag van het jaar, de wijk in Brooklyn is zonnig en kleurrijk (ik bedoel niet de bewoners) en eigenlijk is deze buurt ver verwijderd van de realiteit. Het lijkt eerder een idylle, maar achter die façade gaat nogal wat pijn en leed schuil. Misschien had ik een wat meer realistisch portret willen zien, maar de keuze van Lee werkt wel en zo wordt het geheel een prachtige parabel die vooral lekker wegkijkt.

Lee spaart ook zijn eigen groep niet. Juist de zwarten in de film zijn vervelend en lijken op Jackson na allemaal niet te werken (wat Lee zelf doet als bezorger mag je geen werken noemen). Dat werk wordt door de Italianen gedaan en de Koreanen, ook al minderheden, maar allicht meer geslaagd in de samenleving, zo lijkt Lee te zeggen. En die vechtpartij op het eind, met de dood van de radioman als gevolg, is toch echt niet de schuld van de Italianen. Ik kon ook niet anders dan volledig begrijpen dat juist zo'n vervelende vent dood ging en had daar ook geen moeite mee. Tegenwoordig zouden allerlei filmpjes op het internet komen, maar die beginnen pas op het moment dat de jongen door de politie wordt gegrepen. Nog een reden standaard die agenten met camera's uit te rusten. Zo voorkom je willekeur door het korps maar ook de macht van social media die tegen je kan keren.

Acteerwerk is wisselend. Veel karikaturen (het is ecter wel zo bedoeld) met Aiello als enige echt goed uitgewerkte rol. Een prachtig vaderfiguur die het beste probeert maar gewoon de samenleving (en realiteit) tegen zich heeft. 4,0* maar als het iets rauwer was geweest had die misschien nog beter kunnen zijn.

avatar van SPT
SPT
Ik vond het komedie element tegenvallen, maar het diepere verhaal juist erg sterk. Erg kritische blik op racisme en de rol die de Afro-Amerikaanse gemeenschap ook zelf speelt bij het creëren of versterken van negatieve spiralen van achterstelling en geweld.

TMP
Geen slechte film, maar overtuigen kan het mij ook niet echt. De personages zijn wel heel erg karikaturaal. Sommige zijn grappig of anderszins overtuigend, maar met andere personages valt weinig aan te vangen. Het komedie-element slaagt zo hier en daar wel en de film beschikt over een prettig sfeertje. Het statement dat de film wil maken slaagt echter niet helemaal, vooral omdat het eind zich wat moeizaam verhoudt tot hetgeen eraan vooraf gaat.

Lee scholtelt een film voor met een ogenschijnlijk simpel verhaal waar alle ruimte wordt gelaten aan de karakters, die erg verschillend zijn maar één ding gemeen hebben: koppigheid. De film is in eerste instantie opparvlakkig en richt zich men name op de dagelijkse beslommeringen van verschillende karakters.

Plots slaat het verhaal om; alles wat onderhuids zit komt boven water. De kritische kijk op de donkere bevolking geeft een genuanceerd beeld en de maatschappijkritiek komt erg sterk uit de verf, ook ruim 25 jaar later nog.

avatar van Rosicky
Mooie film die de lelijkheid van racisme sterk laat zien. Daarbij kiest Lee ogenschijnlijk geen partij door in elke bevolkingsgroep een paar sympathieke en een paar lompe personages te stoppen. De onvermijdelijke climax hakt er daarna stevig in.

avatar van 93.9
Werkelijk prachtige film!!
Mooie personages, heerlijk rauwe oldschool hiphop sfeer. Laatste restanten van de jaren 80, want daarna werd het samen met de muziek niets meer met de hiphop cultuur. Oftewel bling bling, raps alleen maar over wijven, bbq en $$$$

Staat nog steeds als een huis. Vandaag gezien op 35. Woensdag nog te zien in Rialto in Amsterdam. Aan te raden!

Waanzinnige film toen ik hem voor de eerste keer zag als 14-jarige HipHoppert, ik kijk hem elk jaar minimaal 1 keer en 3 maanden geleden voor het eerst met mijn oudste zoon gekeken, nu ook 14 jaar oud, en die vond hem geweldig.

Tijdloos.

Schitterend geschoten, prachtig gebruik van kleuren, ijzersterk verhaal wat elke keer weer tot andere discussies leidt, uitstekende dialogen die ik inmiddels uit mijn hoofd ken en ijzersterk acteerwerk van in mijn ogen weergaloze acteurs, een top cast dus. En daarboven op, de film schreeuwt volgens een vriend van mij BROOKLYN. Spike heeft dus een perfect beeld geschoten van de Brooklyn straten in die tijd.

Het blijft elke keer weer genieten en tijdens het kijken je verheugen op scene's die er aan komen.

I should fuck you up quick, two times!
Let me tell you the story about right hand and left hand
Turn that jungle music off!
Where is the Miller high life?
Aint never too hot, aint never too cold, for fucking
Magic, Eddy, Prince, its different, they are not ni**as, I mean, they are not black, I mean, they are not really black, I mean they are black but not really black they are more than black.

Weergaloos

avatar van IH88
“I detest this place like a sickness.”

IJzersterke film van Spike Lee. Hij heeft duidelijk zijn hart en ziel in dit project gestopt, en het resultaat is een politiek geëngageerde film met een duidelijke boodschap, maar Lee vergeet ook niet om een levendige en vlotte film af te leveren. Want Do The Right Thing barst van de energie, en vanaf het openingsnummer van Public Enemy voelt de film aan als een levend organisme.

Brooklyn wordt op een authentieke manier weergegeven, en op de warmste dag van het jaar broeit het tussen de verschillende bevolkingsgroepen. Met Sal’s pizzeria als centraal punt, en dat alle opgekropte woede en frustratie uiteindelijk explodeert is geen verassing. Spike Lee toont hier aan wat voor meesterlijk regisseur hij is, en ook het acteerwerk van Aiello, Esposito, Turturro, Perez en Lee zelf mag er zijn. Het eindshot, met de quotes van Malcolm X en Dr. Martin Luther King, is een passend einde na wat je net allemaal hebt gezien.

avatar van tbouwh
Perfecte timing om deze met 34 graden (eindelijk) te zien.

avatar van John Milton
En? Made Up your verhitted mind?

avatar van Ste*
Geen standaard film, niet vaak zoiets als dit gezien, maar zeker toen ik eenmaal aan de vorm gewend was vond ik het wel vermakelijk en wist ik het wel te waarderen.

Het is niet echt standaard verhalend, maar laat eerder telkens snippets zien van bepaalde personages in de wijk. Het is eigenlijk bijna een soort musical zonder liedjes, qua ritme. Ook de climax met de opstand en de dood van Radio Raheem vond ik goed uitgevoerd.

De boodschap komt ook wel aardig uit de verf. Ik vond het persoonlijk niet eenzijdig of overdreven drammerig, iets wat je misschien kunt verwachten van een relatief jonge filmmaker die nog vol idealen zit. Dit omdat de film wel erg speels en leuk uitgevoerd is en een vermakelijke sfeerschets is en zeer zeker niet alleen 'pro-black' is. Misschien wat lang hier en daar, met scenes die wat overbodig zijn en wat lang duren, maar toch.

kleine 4*

Wat een topfilm!

avatar van Basto
Vandaag deze maar herken. Echt ongelooflijk hoe actueel de film 30 jaar na dato nog is en dankzij de eigenzinnige stijl de indruk wek gewoon recentelijk gemaakt te zijn.

Erg sterk!

Heb hem nou al een tijdje in huis, maar had hem nooit eerder op gezet. Maar wat een ontzettend dikke fm is dit! De hele sfeer in de wijk met die hitte straalt letterlijk van het scherm af, de oranje-gele gloed (sepia?) die ze gebruikt hebben maakt het ook mooi af. De muziek is heel relaxed, zeker die saxofoonstukjes maken de film nog sfeervoller. Was van Lee gewend dat ik de muziek in zijn films te druk vond, maar bij deze film viel dat harstikke mee. De karakters waren ook erg leuk, ze waren allemaal wat overdreven en stereotype neergezet, wat de boodschap sterker maakt en de film wat minder zwaar. Het gaat dan wel over racisme, maar laat wel alle kanten ervan zien, iedereen heeft vooroordelen, en deze vooroordelen worden vaak waar gemaakt door zowel blanke als donkere mensen, waardoor er alleen maar meer racisme ontstaat. Deze film zet je dan ook nog lang aan het denken nadat de film voorbij is, en dat is altijd een grote pluspunt voor mij.

Een sterk verhaal, met een lekker sfeertje, mooie regie en mooie muziek, goed acteerwerk, de hele film was apart en top in mijn mening, een dikke 4,5!

avatar van John Milton
Ik heb mijn kaarten reeds gereserveerd voor de geremasterde re-release. Zin in.

avatar van cinemanukerke
Bij het redigeren van mijn boek 'mijn 100 favoriete films' merkte ik dat het werk van Spike Lee volledig aan mij is voorbijgegaan maar daarom heeft God de DVD box uitgevonden. En in solden ! Kapitalisme heeft ook zijn goede kanten. Het valt mij op hoe visionair Lee hier wel niet is. Er zijn de referenties aan het klimaat, aan Trump (tower) en in die magistrale finale toont hij hoe politiemishandeling leidt tot rellen (nog voor het Rodney King incident in LA). Ondanks de titel doet niemand in de film 'the right thing'. Allen laten zich opjutten tot onverdraagzaamheid en frustratie. Het is het personage van Lee dat de aanzet geeft tot rellen. Maar de film is bovenal luchtig en toch duwt Lee de vinger in de wonde : mix van culturen is een kruitvat waar een vonk de boel kan doen ontploffen. Ook creatief in vertellen (generiek, fotografie, verhaalstructuur) dus ja, de film klopt zeker op de poort der meesterwerken om binnen gelaten te worden. Ik lees hierboven dat de film wordt heruitgebracht dus ik zou zeggen : do the right thing !

avatar van Shadowed
Spike op z'n best.

Spike Lee is een regisseur die ik eigenlijk vooral een zeikertje vindt. Hiervoor had ik nog maar 3 films uit zijn carrière gezien en die vond ik redelijk. De toon was echter ook wat pusherig en zeikerig bij die films. Maar visueel zag het er vaak nog wel degelijk uit.

Deze film is zowat in elk opzicht beter dan de andere films. Het voelt allemaal veel en veel frisser aan. De toon is minder zeikerig en vooral grappig en vlot. Heel serieus kan je de film op het eerste gezicht niet nemen, maar uiteindelijk beginnen de feiten toch wel in te slaan. Dat had Lee nog niet eerder bij mij geflikt.

In de opening, waarbij we een dansende Perez zien, vreesde ik even voor interessantdoenerij van Lee. Hij is nu dan ook precies de regisseur waarvan ik dat soort dingen verwacht. Maar het viel toch reuze mee toen de zonnige kleurtjes en vlotte beelden voorbij begonnen te schieten. Ik meen ook dat KINO een opgepoetste versie liet zien en soms zag het er echt uit alsof het uit 2019 kwam.

Het is in ieder geval een zeer vlotte film geworden met een gezonde dosis humor en geen saaie of pusherige drama. Racisme hangt altijd in de lucht, maar wordt uiteindelijk pas richting het einde ernstig. Maar het blijft altijd kijkbaar, en dat is vooral belangrijk.

Visueel vond ik het leuk. Knap en fris gebruik van de camera. Een hoop felle kleurtjes en grappige typetjes. Het zal niet iedereen liggen, de bijna stripachtige personages, maar het werkt toch wel aan de toon van de film. Ook in de slotfase. Het werkt eigenlijk altijd.

Acteerwerk is ook goed. Behalve, ironisch genoeg, van Lee zelf. Gelukkig stapte hij voornamelijk uit de spotlight daarna, meen ik. Maar dat moet ik nog zien. De rest van de typetjes werken echter wel. Vooral Esposito smaakte me wel. Normaal zou ik hem irritant vinden, maar opvallend genoeg werkt het hier dan weer wel.

Slotfase is natuurlijk ook een sterk moment. Het wordt in ieder geval erg indringend gebracht. Iets waar de regie van Lee echt goed naar voren komt. Zo zie ik ze Lee graag nog vaker doen. Een frisse, vlotte toon, terwijl de boodschap toch goed blijft doorschemeren. Goede cinema dit, blij dat ik dit in KINO heb mogen aanschouwen.

John Milton schreef:
Ik heb mijn kaarten reeds gereserveerd voor de geremasterde re-release. Zin in.
Dat gaat hem dus niet worden. Helaas...