• 10.943 nieuwsartikelen
  • 162.705 films
  • 10.286 series
  • 30.016 seizoenen
  • 616.371 acteurs
  • 193.475 gebruikers
  • 8.998.872 stemmen
Avatar
 
banner banner

25th Hour (2002)

Misdaad / Drama | 135 minuten
3,72 2.749 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Speelduur: 135 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Spike Lee

Met onder meer: Edward Norton, Philip Seymour Hoffman en Barry Pepper

IMDb beoordeling: 7,6 (184.537)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 10 april 2003

  • On Demand:

  • iTunes Bekijk via iTunes
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot 25th Hour

"Can you change your whole life in one day?"

De film vertelt over de laatste vrije dag van Monty Brogan, voor hij zeven jaar de gevangenis in moet wegens het dealen van drugs. Hij zwerft door de stad tot zonsopgang met twee goede vrienden en een vriendin. Hij overdenkt zijn leven en hoe hij in deze situatie beland is.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Monty Brogan

Frank Slaughtery

Naturelle Riviera

Mary D'Annuzio

James Brogan

Kostya Novotny

Agent Allen

Senka Valghobek

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 1173 berichten
  • 745 stemmen

Een week geleden las ik het commentaar van starbright boy bij Mo' better blues dat geen enkele film van Spike Lee in de buurt komt van Do the right thing. Mijn eerste reactie was om direct in de pen te kruipen om eens beleefd maar streng hem de les te spellen over Lee's werk. Maar ik ben nu op een leeftijd gekomen waar de gouden regel is : bezin eer ge begint. Dus na wat gepeins, na wat wikken en wegen zet ik een 8 tal films mooi op een rijtje en verdomme : inderdaad. In veel films zitten momenten van groot talent maar ook momenten waarin alles in elkaar zakt. Wisselvalligheid heet zoiets. Het grote euvel van Spike Lee. Maar ik heb nog een troef achter de hand. 25 th hour. Tijdens de release luid onthaald als de eerste post 9/11 film en bij Lee weet je dat er flink wat maatschappelijke en politieke referenties gaan komen. Tijdens de generiek zie je het meteen al, de blauwe lichten die de twin towers moeten voor stellen, de eerste scene (een gekwetste hond uit het puin meenemen en verzorgen - de symboliek barst hier al uit zijn voegen), we zijn vertrokken. Vreemd genoeg is het script gebaseerd op een boek van David Benioff geschreven voor 9/11. Er was dus oorspronkelijk geen enkele link met 9/11. Lee heeft dus enkele locaties veranderd, een paar referenties erin gestopt zoals de foto's van de brandweermannen bv en creëerde zo een post 9.11 feel. De angsten en depressies zullen altijd in de mens zitten, enkel de aanleiding (historische gebeurtenissen) verschilt. Dat is ook een beetje de inhoud van de film. Zo hebben de drie vrienden (Norton, Pepper en Hoffman) zwaktes die gevaarlijk dichterbij komen. De flirt met een studente, het gokken op de beurs met als inzet zijn job en dealen. Alleen Monty is door het dealen al tegen de lamp gelopen. De twee anderen wachten bang af. Monty moet nu afrekenen met zijn grootse angst nl mogelijks gemolesteerd worden in de gevangenis. De film vindt terug het mooie evenwicht terug van DTRT en New York is nog steeds een smeltkroes van etnische groepen waarin egoïsme en onbegrip leven. Knappe scenes met impact en mooie visuele truuks (alhoewel die dolly shot scene met Hoffman al verschillende keren in Lee's films is voorgekomen) zorgen ervoor dat de film nooit stil valt. Maar is dit nu 'the one' die DTRT voorbij steekt ? Jammer genoeg niet. In 25th hour klinkt het statement minder luid en is de indruk na afloop minder sterk. Het protest en de verontwaardiging van DTRT is hier niet. Waardoor ik me (schoorvoetend) moet neerleggen bij de conclusie van SB


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 8497 berichten
  • 5325 stemmen

Goede Spike.

Een regisseur die ik vroeger beduidend beter vond dan nu. Ik heb meen ik al vaker benoemd dat ik hem tegenwoordig vooral opdringerig en vervelend vind, maar vroeger was hij wat frisser, scherper en unieker. 25th Hour is een ideaal voorbeeld van één van zijn uniekere films waarin hij wel wat thema's vermengd maar nooit inwrijft.

Deze film is een typische film die kan profiteren van enkele zeer sterke scenes. De slotscene bijvoorbeeld, maar ook Norton die tegen zichzelf in de spiegel praat. Overweldigende, zeer sterke momenten die de tijd toen ver vooruit waren. Ik zie maar weinig regisseurs die zich soms echt rechtstreeks tot het publiek wenden, maar ook de neutraliteit en eerlijkheid in het afhandelen van politieke thema's sprak me aan.

Norton speelt een goede rol, al vond ik het geen indrukwekkend personage. Daarvoor is het net iets te standaard ingericht. Wat mij betreft had zijn liefdesrelatie er integraal uitgeschrapt kunnen worden, vooral een remmer voor het verhaal. De bijpersonages hebben namelijk wel een verloop die ik onderscheidend vond werken. Die originele flair mist het personage van Norton een beetje, maar gelukkig compenseert zijn sterke acteerwerk dat gedeeltelijk.

Visueel doordrenkt met een treffende filter die ervoor zorgt dat de film in een lekker rauw sausje kan baden. Sowieso spreekt de omgeving me wel aan. Qua tempo is de film wat onevenwichtig. Soms zitten er erg intrigerende scenes in, maar andere scenes zijn juist erg oninteressant die het moeilijk voor me maken om mijn aandacht er voortdurend bij te houden. Verder mooi ingericht en passend versierd.

Ik vond het zeker een goede film, een film die me weer wat vertrouwen geeft in de oudere films van Spike Lee. Nog nooit heeft één van zijn films me echt serieus teleurgesteld, maar zijn oude films vond ik ook daadwerkelijk geweldig. 25th Hour is een competente bijdrage binnen zijn carrière, maar tot z'n beste werk hoort het zeker niet.


avatar van rainmist

rainmist

  • 118 berichten
  • 494 stemmen

Zou men een zwarte man met hetzelfde record 24 uur laten rondlopen voordat hij zich door z'n vader naar de gevangenis laat rijden? Oprechte vraag. Spike Lee zal het weten xD.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4091 berichten
  • 2539 stemmen

rainmist schreef:

Zou men een zwarte man met hetzelfde record 24 uur laten rondlopen voordat hij zich door z'n vader naar de gevangenis laat rijden? Oprechte vraag. Spike Lee zal het weten xD.

Who gives a fuck! Jij woont in NY. Jij kan dat het beste weten. Wat zit je hier op een NL filmsite over te zeiken. Weten wij veel hoe dat zou gaan met een zwarte man in Amerika. Ouwe racebaiter.


avatar van rainmist

rainmist

  • 118 berichten
  • 494 stemmen

Fortune schreef:

Ouwe racebaiter.

Met je middelste been uit bed gestapt? Ikzelf vind het een relevante vraag. Maar jammer om te weten dat jij er ook niks vanaf weet.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4091 berichten
  • 2539 stemmen

rainmist schreef:

(quote)
Met je middelste been uit bed gestapt? Ikzelf vind het een relevante vraag. Maar jammer om te weten dat jij er ook niks vanaf weet.

Relevant tot wat? Het heeft niks te maken met de inhoud van deze film? En dat is alles wat je te melden hebt over deze film? Iets over ras? Deze film speelt zich af in New York en jij woont daar zelfs. Waarom zou je dat aan Nederlanders vragen? Yikes... Ik zou zeggen ga daar op onderzoek uit daar in New York en vertel ons je bevindingen.

Overigens is dit mijn favoriete film en de film heeft interessante thema's en invalshoeken en ras heeft er niks mee te maken.


avatar van rainmist

rainmist

  • 118 berichten
  • 494 stemmen

Fortune schreef:

Relevant tot wat? Het heeft niks te maken met de inhoud van deze film? En dat is alles wat je te melden hebt over deze film? Iets over ras?

toevallig komen er tweemaal scènes voorbij waar Monty onverwachts en enigzins haatdragend nadenkt over verschillende situaties en opvattingen, mede mbt etniciteit. Meer dan ras (verschrikkelijk woord voor de mensheid overigens, alsof er meerdere rassen zijn).

Deze flashbacks waarin Monty, wanneer het tegen zit, allerlei dingen in zijn stad afzeikt heeft Spike op een opvallende én onopvallende manier in de film geplaatst. Het eerste stukje is langer en best grappig maar moeilijk te rijmen met de flow en script. Wat overigens prima is, een artistieke keuze.

Daar komt duidelijk de hand van de regisseur naar voren. Later krijgt Monty tijdens zo'n flashback een mooi gebaar van een zwart jongetje in een bus. Alhoewel dit ook maar een klein aspect is van de film en weinig toevoegt, blijft het toch symbolisch en hou ik er wel van, menselijkheid welke barrières doorbreekt.

De reden dat de hoofdrolspeler de eerste flashback heeft is denk ik op het moment van de film voor de gemiddelde kijker moeilijk te begrijpen. Ook de manier waarop het wordt getoond is anders en enigzins verwarrend.

Dat iemand tijdens zo'n tegenslag in het leven een opleving van negatieve gedachtes krijgt, hoe willekeurig ook, is tegelijkertijd wel logisch en menselijk.

Ras terzijde, want ondanks dat dit stukje discriminatie wordt getoond, gaat de film gewoon door zonder dat het een kernfactor wordt.

Waarom mijn vraag (arguably) verband houdt met de film - al had ik waarschijnlijk niet-witte kunnen zeggen in plaats van zwarte en uitgebreider kunnen inleiden voor duidelijkheid - is omdat de hele print de verbazingwekkende vrijheid en liefhandige behandeling toont van Monty vóór opsluiting en dit ongetwijfeld een deel van de kijkers gedachtes over "white privilege" zal geven.

Zoals ik dus. Niet voor de woke-factor, maar gewoon een opvallend gegeven met wat we doorgaans waarnemen.

Daarom ben ik ook geïnteresseerd in de mening van anderen hier, of zij zich kunnen inbeelden dat een crimineel met een andere huidskleur en/of maatschappelijke positie de rol op deze manier in lijn met de realiteit had kunnen spelen. Een maatschappelijk kritische en relevante noot, tot op de dag van vandaag.

Het is prima dat anderen dit mss niet opvalt of relevant vinden, en ik hoef de discussie hier niet te voeren, maar vandaar dus de opmerking met een poging tot een komische toon.

Overigens vind ik dat drugs tot op veel verdere hoogte moet worden gelegaliseerd en slimmer gereguleerd, en zie ik graag zulk vriendelijke behandeling en vertrouwen in elkaar wat betreft die 24 uren, en langer. Bij iedereen.

Spike Lee plaatst dan wel een aantal maatschappelijke kanttekeningen in de prent, het is niet overkoepelend.

Ik twijfel tussen 3.5* en 4*. Toch de halve ster lager, voornamelijk omdat de kijker mijn inziens iets eerder en beter had kunnen worden meegenomen in de dreigende situatie en de flow van de scènes soms te onsamenhangend overkwam voor begrip en de beleving.

Verdient een tweede blik om die eventueel wel te vinden.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4091 berichten
  • 2539 stemmen

rainmist schreef:

(quote)
toevallig komen er tweemaal scènes voorbij waar Monty onverwachts en enigzins haatdragend nadenkt over verschillende situaties en opvattingen, mede mbt etniciteit. Meer dan ras (verschrikkelijk woord voor de mensheid overigens, alsof er meerdere rassen zijn).

Deze flashbacks waarin Monty, wanneer het tegen zit, allerlei dingen in zijn stad afzeikt heeft Spike op een opvallende én onopvallende manier in de film geplaatst. Het eerste stukje is langer en best grappig maar moeilijk te rijmen met de flow en script. Wat overigens prima is, een artistieke keuze.

Daar komt duidelijk de hand van de regisseur naar voren. Later krijgt Monty tijdens zo'n flashback een mooi gebaar van een zwart jongetje in een bus. Alhoewel dit ook maar een klein aspect is van de film en weinig toevoegt, blijft het toch symbolisch en hou ik er wel van, menselijkheid welke barrières doorbreekt.

De reden dat de hoofdrolspeler de eerste flashback heeft is denk ik op het moment van de film voor de gemiddelde kijker moeilijk te begrijpen. Ook de manier waarop het wordt getoond is anders en enigzins verwarrend.

Dat iemand tijdens zo'n tegenslag in het leven een opleving van negatieve gedachtes krijgt, hoe willekeurig ook, is tegelijkertijd wel logisch en menselijk.

Ras terzijde, want ondanks dat dit stukje discriminatie wordt getoond, gaat de film gewoon door zonder dat het een kernfactor wordt.

Waarom mijn vraag (arguably) verband houdt met de film - al had ik waarschijnlijk niet-witte kunnen zeggen in plaats van zwarte en uitgebreider kunnen inleiden voor duidelijkheid - is omdat de hele print de verbazingwekkende vrijheid en liefhandige behandeling toont van Monty vóór opsluiting en dit ongetwijfeld een deel van de kijkers gedachtes over "white privilege" zal geven.

Deze film gaat niet over ras en gaat niet over WHITE PRIVILIGE. Jij ontzettende wokert! Dat is alleen omdat jij dat erin ziet en dat is alleen omdat jij alles door een bril ziet van ras en privilege omdat jij een gehersenspoelde banaan bent.

Jij hebt het over 1 minuut of minder dan een minuut van de hele film. Jij bent de racist en je hebt het niet eens door want dat is het enige waar je aan kan denken terwijl deze film over veel en veel meer gaat.

De 'fuck you' rant gaat er niet over dat Monty een racist is, hij zegt schijt aan alles en iedereen en laat alles en iedereen kapot vallen. De kern van die rant is natuurlijk dat hij zichzelf haat. Fuck you Monty. You had it all threw it away, you dumb fuck. Daar ging die scene echt over.

Hij heeft godverdomme een zwarte vriendin maar dat zeg je er niet bij.

Dit is een boekverfilming en is bijna een 1 op 1 kopie. Ik heb het boek gelezen en hier in huis. Spike Lee heeft dit boek gewoon verfilmd en er zitten geen geheime woke boodschappen in.

Daarnaast ging Monty hier voor het eerst de fout in en kwam hij op borg vrij. Jij denkt dat zwarte mensen niet op borg vrij kunnen komen? DAT KUNNEN ZE DUS WEL.

Dit is mijn lievelingsfilm al sinds ik 16 was ofso en ik heb er veel reviews over gelezen en ik kijk de eindscène en de fuck you scene soms terug op YouTube. Jij bent de eerste die hier aankomt zetten met ras. Schaam je!

Dat jij die paar scenes aanhaalt en een heel verhaal erover schrijft zegt echt iets over jou...


avatar van rainmist

rainmist

  • 118 berichten
  • 494 stemmen

Fortune schreef:

Dat jij die paar scenes aanhaalt en een heel verhaal erover schrijft zegt echt iets over jou...

ten eerste, doe even normaal. Ten tweede, jij haalt er als eerste directe racisme bij, je moet beter leren lezen en interpreteren.

Daarnaast geef ik juist aan dat die twee flashbacks allerlei verschillende negatieve gedachten waren, niet racisme op zichzelf. Omdat jij uitleg vergt om te kunnen interpreteren over jouw favoriete film. En dan nog lukt het je niet.

Prima, maar je legt het wel aardig bloot.

En wie is er echt bezig met woke-achtige gedachten buiten maatschappelijke om? Jij, zie jouw eerste interpretatie en daarna.

Jij accepteert niet dat men filosofeert over zij-aspecten van een film en met één zin als ingeving over jouw favoriete film hier en liever meteen de meest negatieve versie voor jou ervan maakt, en wanneer je dan meteen defensive wordt en iemand verder uitleg geeft, dan sla je helemaal door als een keyboard warrior. Beetje onnozel allemaal maar wel transparant.

Het is maar een film en ik blijf bij m'n reactie dat ik mij afvraag of een niet witte man in zo'n vriendelijke situatie terecht kan komen, laat staan in een film. Ik blijk overigens niet de enige na onderzoek.

Het is nogal woke om mijn observaties en comment te willen managen.

Borg zover dat ik weet komt niet aan de orde - en die ligt dan ook vaak veel hoger als... Oh nee, dat voelt als woke voor jouw fragiele emoties om over uit te breiden.

Jammer dat deze film weinig reviews trekt, ik hoor wel van anderen of ze ook dachten aan de maatschappelijke privileges in zo'n situatie. Conundrum van de mensen die helemaal hype worden van woke en anti-woke cultural war, het brengt nog meer energie naar wat niet zou moeten hoeven.


avatar van kyle.q

kyle.q

  • 3 berichten
  • 3 stemmen

rainmistik vind jou gedachte helemaal niet ongewoon. Natuurlijk is dit een privilege dat die gast zo een dag doodleuk rondloopt, beetje zeurt tegen iedereen en een lekker feestje krijgt. Geen toeval dat Spike Lee voor deze film iemand als Edward Norton en zijn vriendenclub had gecast . Dus op jouw eerste vraag, nee zelfs nu is dat nog niet de realiteit.

Fortuneik ben nog nieuw hier, alhoewel ik al maanden MovieMeter lees, hoop niet dat discussies zo gaan hier. Zoals ik altijd zeg, ga uit van de goede intenties van iemand in plaats van de slechte, dan sta je open om naar elkaar te luisteren en eventueel elkaar beter te begrijpen. En dat het jouw favoriete film is moet helemaal irrelevant zijn vind ik. Laat mensen dingen opvallen man, that's all.

Waarom heet het trouwens 25th hour denken jullie?


avatar van robertinho

robertinho

  • 1092 berichten
  • 2295 stemmen

Kyle.q en rainmist, zouden jullie alsjeblieft niet meer na willen denken over en reageren op deze film, alstublieft? Fortune heeft het boek gelezen, daarmee is de discussie uit. En als je dacht dat dat geen argument was, dan is het ook nog eens z'n lievelingsfilm.

Een ander idee hebben over het verhaal... wat denken die twee wel joh. En Spike Lee die zich met ras en poltiek bezig houdt... ha, gekkies.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4091 berichten
  • 2539 stemmen

Er is niemand die zich in de afgelopen 26 pagina's zich afvraagt of dit nou ook zou gebeuren met een niet blank persoon. Dat is geen filosofie. Dat is ideologie. Ook gebruik jij de hele tijd woke terminologie. Dat mag, het heeft alleen geen intellectuele meerwaarde. Het is absoluut geen filosofie.

Ik bedoel als je kijkt criminelen van Wall Street, die krijgen ook bijna geen straffen of straffen waar je om kan lachen.

Als je kijkt naar Jefrey Epstein dan had hij een gevangenisstraf waarbij hij gewoon thuis kon werken. Een veroordeeld pedofiel en mensenhandelaar.... Is er iets ergers? Er zijn nog meer en meer voorbeelden van hoe rot het Amerikaans gerechtssysteem is... alleen daar gaat deze film niet over?

Ook al zou het zijn dat het niet voor zwart persoon anders zou zijn? Dus? Het leven is oneerlijk? Het rechtssysteem is oneerlijk... duh. Het is redelijk racistisch, denk ik. Goh nou, daar zijn genoeg voorbeelden van. Het is alleen niet filosofisch. Er valt niks over te filosoferen.

Het is een simpele gedachtegang.

Misschien neemt de film een loopje met de realiteit en het Amerikaans rechtssysteem. Dat kan. Ik heb daar sowieso niet genoeg kennis over. Ook daar gaat de film niet. De film gaat over een drugsdealer die zijn laatste 24 uur besteed.


avatar van robertinho

robertinho

  • 1092 berichten
  • 2295 stemmen

Ps. Ik gaf deze film vijf sterren, maar heb het boek niet gelezen.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4091 berichten
  • 2539 stemmen

robertinho schreef:

Ps. Ik gaf deze film vijf sterren, maar heb het boek niet gelezen.

Spike Lee heeft het verhaal niet verzonnen. Spike Lee heeft er volgens mij wat 9-11 elementen bijgestopt en dat is het. Dit is niet een film zoals: Do The Right Thing of BlacKKKlansman want die films gaan wel over ras.

Plus nooit heb ik dat gezegd dat dat mijn argumenten zijn. Het is niet een verhaal dat origineel van Spike Lee is zoals de bovengenoemde titels. Niet alles bij Spike Lee hoeft over ras te gaan.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4091 berichten
  • 2539 stemmen

robertinho schreef:

Ps. Ik gaf deze film vijf sterren, maar heb het boek niet gelezen.

Stel het was een Chinees wat dan? Zou het dan ook zo gegaan zijn?


avatar van robertinho

robertinho

  • 1092 berichten
  • 2295 stemmen

Ik weet het niet, ik zeg net al: ik heb het boek niet gelezen.

Sowieso een bezopen idee dat je een film, of een boek voor mij part, als uitgangspunt neemt voor een verdere discussie. Het is gewoon een verhaal en daarmee uit, hoe helder willen ze het hebben.

Wel raar dat dat van 9/11 dan niet in het boek zat, maar wel in de film. Nouja, misschien per ongeluk.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4091 berichten
  • 2539 stemmen

rainmist Ik keek laatst Lord of the Rings. Ik vroeg me af waarom er geen zwarte hobbits zijn? Kunnen we hier over filosoferen?

Stel dat Monty Brogan uit 25th hour een zwarte hobbit was, zou hij dan ook hetzelfde behandeld worden?

Laten we hierover filosoferen


avatar van Petina

Petina

  • 423 berichten
  • 2311 stemmen

Laten we hierover filosoferen

Daar is het veel te warm voor.


avatar van frans123

frans123

  • 3895 berichten
  • 1007 stemmen

Ik gaf de film ooit 4,5 *...Watttt? Drank?? Ik drink niet . Drugs? ik drug niet..Wat een afknapper die film. Kilo coke in huis en 100000$ geloof ik en mijnheer loopt gewoon een dagje vrij rond. Nou kan ik best wel tegen wat onzin , maar hier gaat de film/ verhaal helemaal de bocht uit. Ook het ontbreken van enige chemie tussen de vrienden , stoorde mij erg. En het melige gedoe met ijn vriendin. Pa die de film naar een einde l.lt.

Wat mij bezielde met die 4.5* is mij een raadsel.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4091 berichten
  • 2539 stemmen

Ik moet wel even zeggen dat het gaat om corruptie waarom Monty vrij rondloopt. Die pa heeft een kroeg voor brandweermannen en als Monty niet opkomt dagen voor de gevangenis dan verliest die vader zijn kroeg. De brandweer en politie zijn vriendjes van elkaar en iedereen kent elkaar. Volgens mij heeft die pa ook weer die kroeg door het drugsgeld van Monty. Nu zijn er veel gevallen van privilege waarbij er corruptie optreedt. Denk alleen al aan Jeffrey Epstein die een gevangenisstraf kreeg waarbij het ging om minderjarige prostituees (het ergste van het ergste) waarbij hij een straf kreeg van 13 maanden maar elke dag vanuit thuis kon werken. Slaat nergens op maar corruptie treedt op bij mensen van netwerken en geld en omkoping en macht en etc. etc...