25th Hour (2002)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Spike Lee
met Edward Norton, Philip Seymour Hoffman en Barry Pepper

De film vertelt over de laatste vrije dag van Monty Brogan, voor hij zeven jaar de gevangenis in moet wegens het dealen van drugs. Hij zwerft door de stad tot zonsopgang met twee goede vrienden en een vriendin. Hij overdenkt zijn leven en hoe hij in deze situatie beland is.

Ik was net wakker, ik zie nu pas de smilie op het eind...

avatar van narva77
narva77 (crew)
Jordy schreef:

ja duh daar kwam ik dus ook achter

"No duh is a sign of fear" D.D.

en hij staat niet bij de verwachtfilms bij cinestar.

volgens mij willen ze geen filmfans meer daar ofzo.

avatar van Jordy
berichten over poster naar forum

avatar van titan
Wat heeft de film hier een hoog gemiddelde zeg! Is de gehele Fight club dan wel Erward Norton fanclub soms wezen kijken? Ik kan hier niet meer dan 3 sterren voor geven. De film heeft zo zijn geslaagde momenten, maar is als geheel net iets te saai en langdradig.

De Spike Lee-fanclub was wel van de partij

avatar van Jordy
Mijn hoge waardering heeft niets met Fight Club te maken, alsof dat het enige goede is dat Norton heeft gedaan

avatar van titan
Ik bedoel er alleen maar mee dat er enkele devote Edward Norton fans hier zijn. Die zullen deze film waarschijnlijk snel zien en waarschijnlijk ook een hogere waardering geven dan mensen die geen speciale voorliefde voor Edward Norton hebben.

avatar van Brooklyn

Brooklyn schreef:

Dit soort dingen gebeuren alleen bij Robin Williams af en toe Titan

Robin Williams ? Wie dan ?

lindastuurman
Brooklyn schreef:

Vind je gek dat dat alleen bij hem gebeurd, er kan er maar 1 de beste zijn

avatar van titan
En bij een zekere mevrouw Rodriguez. En vergeet de J-lo fans niet.

Ik ben juist terug van Bios.
ik vond hem goed, maar had hem persoonlijk beter verwacht, maar ja, van een meester als Spike Lee verwacht je (te)veel.
en een dikke proficiat voor Lee die als eerste het aandurfe 11 september te betrekken bij zijn film.

Deed Scorcese dat niet al bij Gangs of New York ?

Sterke film. Goed acteerwerk, miste bij vlagen wat diepgang en echte verassingen zaten er niet in..maar al met al een indrukwekkend stuk film. Moet bekennen dat ik er niet heel erg veel van verwacht had aangezien ik opgevangen had dat dit een vrij filosofische ( ) film was..viel 100% mee. 4*

avatar van Jordy
Je vond het uiteindelijk geen filosofische film?

avatar van theresia
Van mij 2*, ik vond hem erg tegenvallen had hem echt heel anders verwacht. vooral de stukken waarin je terug kijk, of in een droom kijkt vind ik verwarrend. Deze film is zeker niet voor mij weggelegd.

Jordy: had hem een heel stuk filosofischer bedacht voordat ik hem ging kijken. Bij filosofie in films denk ik meteen aan irritante voiceovers, ellenlange dialogen en kritiek op de wereld in het algemeen. De lange dialogen waren af en toe aanwezig, maar werden niet als filosofisch door mij ervaren. Er zat zeker een stuk filosofie in de film, maar niet op een zodanig niveau dat ik het hinderlijk vond.

wat een heerlijke film en wat is het toch achterlijk dat ie hier in enschede gewoon niet draait.

mensen weten niet wat ze missen.

Ik vond Norton echt geweldig, mischien wel zijn beste rol (imho). zo naturel, zo geloofwaardig. 't hele verhaal was echt 'normaal' iets wat ik in lange tijd niet gezien heb en wat een grote verademing is.

hier en daar lees je dat de film te traag is. vind ik persoonlijk een beetje onzinnige uitspraak, meer snelheid in het verhaal en dan was het slechts de zoveelste gelikte speedy drugs film geweest. Hulde voor Spike Lee dat ie zich daar geen hol van aantrekt

enig minpuntje was Anna Paquin. Die kan zich overduidelijk niet meten met acteurs als Norton, Pepper en Hoffman. Betere keus was wellicht Thora Birch geweest.

4,5* en als die nog een beetje blijft doormalen (wat ik zeer zeker wel verwacht wordt het wellicht wel 5).

alleen de monoloog van Norton op de WC is al 4 sterren waard

was 't nou een open einde of niet?

avatar van Jordy
zekers! in het boek is het nog iets duidelijker, dat het een open eind is

is 't gebasseerd op een boek?

dat wist ik niet. es opsnorren van de week

avatar van Goodfella
Een heerlijke film om naar te kijken. Woody Allen zal jaloers zijn als 'ie ziet wat voor een sfeerbeeld van New York Lee hier heeft gecreërd. Van het verhaal moet deze 'Spike Lee joint' het niet echt hebben, maar het is echt een genot om ruim 2 uur naar zulke ijzersterke acteurs te kijken. Damn wat is die Edward Norton toch geweldig... De soundtrack is, met name in die clubscène, erg goed een paar scènes zijn érg indrukwekkend en ook het einde is zeer sterk. Het kon niet op vandaag!

Hobbes schreef:

en wat is het toch achterlijk dat ie hier in enschede gewoon niet draait.
Hoe en waar heb je deze film dan gezien?

avatar van Goodfella
Ja Hobbes, je zat toch niet toevallig vandaag bij mij in de zaal (Lux) hè?

avatar van Redlop
Beste film van Spike Lee. Net als de film een beetje naar een gezapig eind dreigt te gaan komt er zo'n fantastisch mooi eind. Alleen al het eind is erg moeite waard.

Lee wilde 11 september o zo dolgraag in zijn film opnemen om maar vooral de eerste te zijn die het toch maar aandurfde maar wist hoe. Resultaat een beeld van ground zero, wat foto's van brandweerlui, beelden van Bin Laden . Helaas wordt er nergens een causaal verband gelegd tussen het verhaal van Norton en 11 september. Verzin die er zelf maar bij.

Niettemin indrukwekkende sfeervolle film. 4*

Hee Goodfella...je bedoelt toch niet Lux in Nijmegen, want dan zaten we in dezelfde zaal.

waarom zou er een verband gelegd moeten worden? 't zijn new yorkers. 't feit dat er géén verband getrokken wordt maakt de film alleen maar realistischer.

avatar van Redlop
Voor mij hoeft dat ook niet, maar in veel kritieken lees je:

magnolia_ schreef:

of woorden van gelijke strekking....

Dus denk ik...waar in de film wordt 11 september dan in het verhaal betrokken?

Redlop schreef:

Ja wij (Goodfella en ik) zaten tijdens de voorstelling van 16:45 in de lux.

avatar van Redlop
Hmm..hebben we elkaar gemist. Ik stond bij het hek van 4 tot 7 en ben naar de voorstelling van half 8 gegaan.

avatar van Brooklyn
Gisternacht gezien. Hele goede film. Uit een minimaal gegeven wordt toch veel kwaliteit geleverd. De film gaat naar mijn mening over:

In plaats van iedereen om je heen de schuld geven, ook eens naar jezelf kijken. Dit wordt vooral duidelijk bij de (nu al bijna klassieke ) scene waarin alle bevolkingsgroepen van New York het te horen krijgen en waar het spiegelbeeld van het personage van Norton uiteindelijk de mensen om zich heen (vrienden, vader, vriendin) de schuld geeft van zijn aankomende gevangenschap. Maar dan zegt hij tegen zijn spiegelbeeld dat het allemaal zijn eigen stomme schuld is. Hele goede scene.

de post 11 september beelden geven de film een extra sfeer mee. Lee had hiermee de fout in kunnen gaan te veel patriottisme erin te verwerken, maar gelukkig maakt hij die fout niet. Vooral die dialoog tussen Philip Seymour Hoffman en Barry Pepper met ground zero op de achtergrond vond ik zeer mooi. Dat shot duur zo'n 5 minuten. Geweldig acteerwerk van de beide heren en dat terwijl ook Norton weer zeer goed in vorm is. Ik vond de flash-backs wat overbodig en niets-zeggend eigenlijk.

Wat ik wel weer sterk vond was dat de verdenkingen van Norton of zijn vriendin hem had verraden niet te veel de overhand kreeg. Ik vond dat toch wat minder interessant

4 sterren