25th Hour (2002)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Spike Lee
met Edward Norton, Philip Seymour Hoffman en Barry Pepper

De film vertelt over de laatste vrije dag van Monty Brogan, voor hij zeven jaar de gevangenis in moet wegens het dealen van drugs. Hij zwerft door de stad tot zonsopgang met twee goede vrienden en een vriendin. Hij overdenkt zijn leven en hoe hij in deze situatie beland is.

avatar van Jordy
Ja gewoon een erg goede film. Acteerwerk, regie, allemaal prima. Een paar super-indrukwekkende scenes afgewisseld met hier en daar wat trage momentjes, maar niet vervelend. In vergelijking met het boek vond ik de toevoeging van de 9-11 gebeurtenissen een geweldige zet. Het is echt een film "van nu" geworden, waar over 25 jaar ook wel als zodanig op teruggekeken zal worden. En het geeft de film een extra lading: foto's van omgekomen brandweermannen op de achtergrond tijdens een gesprek tussen Monty en z'n pa in een cafe, Hoffman en Pepper die een beladen discussie voeren met de lege WTC-bouwgrond op de achtergrond...

Verassende, leuke en goeie film met een ijzersterke rol van Norton (ook Hoffman klimt steeds hoger op mijn lijstje van favoriete acteurs). Het verhaal is goed, maar had hier en daar wel iets meer diepgang en drama mogen hebben. Er gebeurde gewoon een beetje te weinig om er echt een hele goeie film van te maken. Dat was een beetje jammer dus.

Wat ik net als Pad0 een fantastische scène vond: de scène vrij aan het begin van de film waar Edward Norton tegen zichzelf in de spiegel staat te praten en daar ongeveer heel Amerika afzeikt.
De film mist dus net dat beetje diepgang dus ik geef er voorlopig 4* voor.

Deze film zal zeker niet iedereen kunnen bekoren (hoewel het cijfer hier anders doet vermoeden) aangezien veel mensen zoiets zullen hebben van 'What's the big deal?'.
Een beetje zoals ik dat bij The Hours heb bijvoorbeeld.

Mij sprak deze film wel erg aan, vooral vanwege de sfeer: realistisch en modern met veel geweldige dialogen en een erg mooi einde. Goede casting ook, vooral van Norton en zijn vriendin.

Enige probleem: Af en toe iets te ingetogen, waardoor je soms snakt naar wat vaart.

Die scène waarbij Norton in de spiegel iedereen verrot staat te schelden is al eerder gedaan door Lee, maar het blijft leuk.

neo (crew)
Enorm boeiend gebracht verhaal met top notch acting, enorm goeie dialogen, veel prachtige scenes. de befaamde spiegelscene is te beschouwen als een ode aan Taxi Driver zo las ik in de vitrine bij de bioscoop en dat klopt ook wel. Voor de rest is de film veel minder ''zwaar'' als andere Spike Lee ''Joint'' films en erg knap is ook de manier waarop hij 11 sep op een goeie manier in het verhaal heeft geintegreerd. Terence Blanchard die al voor aardig wat Lee films de muziek componeerde doet dat nu weer en op een wijze zoals ik het slechts 1 keer beter van hem heb gehoord. Wel vind ik het thema bij ground zero en op het einde iets ''te'', maar natuurlijk wel enorm mooi. Ook vond ik de enorme lading humor die verwerkt zat in de film geweldig: de champagne scene tussen norton en hoffman bv. 4 sterren

avatar van LZA
LZA
Qua totaalbeeld vond ik het een aardige film. Mooie beelden, acteerwerk boven gemiddeld. Wel een paar minpuntjes;

De veronderstelling dat Monty zo'n pussy-ass uitstraling/uiterlijk zou hebben dat hij geen kans zou maken in de gevangenis, en dit statement wordt zover uitgemolken dat zelfs 1 van zijn beste vrienden zijn andere vriend op een betweterige wijze hem ervan wil overtuigen dat hij het niet zal halen in de lik. Interessant dat Lee in de film de perikelen rond 11 september er subtiel tussen gooit maar waarom ook in de bovengenoemde scene, welke ik als de zwakste uit de film beschouw.

Had het einde liever wat anders gezien maar de film bevat toch wel aardig wat erg goede momenten.

En tja... Norton.. 4*

avatar van NERD
Dat idee had ik ook

Alleen wil graag weten welke of deze nummers ook te vinden zijn. Vond ze namelijk erg aangenaam klinken.

Ohja, zou het bijna vergeten.....over de film:

Aparte film in de vertelwijze, Norton is uiteraard sterk. Minpuntje vond ik de af en toe wat al te bombastische muziek die eerder bij een spektakelstuk als Star Wars of LOTR zou passen en niet bij zo'n "subtiele" film als 25th hour.

o.a. monologen van Norton voor de spiegel, en die van Nikolai vond ik zeer sterk/indrukwekkend.

4 sterren.

Norton vind ik niet altijd even goed acteren. Het gevaar van de automatische piloot ligt af en toe op de loer.
Het tweede uur vind ik erg goed, vanaf het moment dat ze de club in gaan. Dan is praktisch alles op het scherpst van de snede. Erg overtuigend.
Weer een meesterlijke Philip Seymour Hoffman! Ik heb weer genoten. Het moment waarop 'ie uit de wc komt en eventjes doorzweeft en een gekke kop trekt, onverbeterlijk!
De politieman die shiiiiiiiiiiiiitttttt zegt vind ik ook erg grappig.
Het hele 9/11 gebeuren vind ik er met de haren bij getrokken. Had wat mij betreft uit de film gehouden mogen (/moeten) worden.
Eerste uur 3 sterren, laatste 4/4,5. Ik kom uit op 3,5*

avatar van Freud
Zeer knappe film. De opbouw van deze film is een knappe ode aan The last temptation of Christ van Scorsese (al dan niet bewust) (de lange flash forward natuurlijk en het onduidelijke einde, maar ook het opofferen van het hoofdpersonage, en het in elkaar geslagen worden voor het einde als een nieuwe interpretatie van de Judaskus... Ik vind dat echt niet zo ver gezocht, en zo bekeken is dit een magnifiek verhaal. De 'mystieke elementen' die tegenwoordig in de VS zo hoog aangeslagen worden, namelijk Amerikaanse vlaggen, ground zero als offerplaats van de vrijheid en Osama Bin Laden en alle andere 'fuckers' als duivels van onze tijd krijgen zo een andere betekenis binnen de film. En ik heb het dan niet over spirituele rotzooi als 'een nieuwe vertaling van het christusverhaal' of zo, maar gewoon een visie op onze wereld, en dat met een personage dat heel wat wegheeft van zo'n christus, maar dan een menselijke, die geen boodschap uitdraagt, een zoals die uit the last temptation, een die zijn leven ondergaat maar waar hij voorbijkomt wel het leven van de mensen verandert. (Oke, als het echt de bedoeling was geweest dan zouden er veel meer verwijzingen in zitten, maar het geeft de film toch een duidelijke betekenis, dat wil ik vooral aantonen. )

avatar van Phoenix
Mooie, rustige film. Zeer sterke cast die dan ook puik werk aflevert. Toen het einde werd ingezet schrok ik me wel even de pleuris zeg! Mierzoet en totaal ongepast. Maar gelukkig gaat hij toch nog de gevangenis in, tenminste zo zie ik het. Wat had ik het slecht gevonden als dat niet zo was geweest, zeg!

avatar van bioscoopzaal
Ik was er eerlijk gezegd niet erg van onder de indruk. De meeste scènes sleepten maar wat aan, en ik had er na anderhalf uur zelfvoldaan geleuter al meer dan genoeg van. De personages waren bovendien stuk voor stuk onprettige personen, en ik kon op geen enkel moment enig respect, laat staan empathie, voor hen opbrengen. Dat werkte behoorlijk frustrerend, en na een tijdje had ik gewoon geen zin meer om nog langer in het gezelschap van die arrogante kwasten te verkeren. Zelfs de anders zo briljante Edward Norton slaagde er niet in om zijn personage nog boeiend te maken, en na de zoveelste zelfingenomen kreet ("Elke dag dat die hond langer leeft, heeft hij aan mij te danken.") kon ik er gewoon niet meer tegen.

Bovendien vond ik die post-11 september-invalshoek behoorlijk vergezocht, en maakt die het verhaal alleen maar nodeloos pompeus. Een beetje meer maat had echt geen kwaad gekund.

Hier en daar een aantal aardige scènes, dat wel, maar verder leeg, lomp en oninteressant.

1.5 sterren.

avatar van BoordAppel
Ik snap niet helemaal waarom zo veel mensen hier een open einde in zien. Het leek mij dat het laatste shot toch suggereerde dat Norton gewoon naar de gevangenis gaat. Ik schrok trouwens ook wel even bij dat zoetsappige einde maar uiteindelijk vond ik het erg goed gedaan. 11 September vind ik ook niet echt met de haren erbij getrokken. Kan me voorstellen dat dat nog steeds door de hoofden van New Yorkers spookt, zeker als je tegenover het voormalige WTC woont. En deze film wil toch zeker een beeld van New York schetsen. Verder is het allemaal uitstekend geacteerd en de referentie naar X-Men vond ik wel grappig aangezien er 3 acteurs in meespelen die ook in X-Men zaten. 4* en dat kan best hoger komen te liggen bij een volgende kijkbeurt.

avatar van Chainsaw
Indrukwekkende en intrigerende film, die het vooral moet hebben van een aantal grote natuurtalenten op het gebied van acteren. Norton, Cox, Hoffman en Pepper laten geweldig werk zien en weten perfect te overtuigen. Met name Norton laat met 25th Hour weer op wonderbaarlijke wijze zien wat hij waard is. Verder is het verhaal prima uitgewerkt, Mr. Lee zorgt ervoor dat de kijker zich geen seconde verveelt. Daarnaast ziet zijn 'joint' er goed en verzorgd uit.

4 sterren.

Geweldige film! Er gebeurd in principe weinig maar ik heb nog bijna nooit zo geboeid zitten kijken naar een film. Sterke dialogen een erg goed uitgewerkt verhaal en sublieme acteerprestaties. Ik vond alleen het einde eigenlijk wat minder, maar een 4,5* is dik verdiend!

avatar van maxcomthrilla
Spike Lee levert met 25Th Hour een schitterende film af die voortdurend intigreert en blijft boeien.

Edward Norton en Philip Seymour Hoffman spelen met verve hun rol en ook Naturelle speelt erg krachtig en ziet er natuurlijk ook aardig uit.

De dialogen gaan ook echt ergens over, ze maken de gang naar het gevang toch wel een beetje tot een hel.
Bovendien zit er vaak erg veel humor in de dialogen waardoor de dialogen niet oversentimenteel of zeurderig worden. De oversexte reacties van de verrader van Edward op de meisjes die voorbij liepen kon ik ook wel waarderen.

Leuk ook, dat Edward door New York drentelt en diverse conversaties aanknoopt met willekeurige voorbijgangers.
De spiegelscène in het restaurant vond ik wel heftig, geweldig hoe hij zich afzet tegen buitenlanders ( zondebokken ) maar zich ook gaat ergeren aan zijn vrienden en ze onder de loep neemt

Maar ook de scènes in de nachtclub waren boeiend. Leuk ook dat Hoffman daar een bekende van hem tegenkomt en zich even laat gaan. En hoe de vrienden afscheid van elkaar namen dat was ook wel een aparte manier.

Het einde deed surrealistisch aan, je hoorde de vader praten Edward zag het wel voor zich maar had geen kracht meer om zijn visuele interpretaties kracht bij te zetten Een dikke 4* voor deze geslaagde film die toch ruim 2 uur wist te boeien en dat had ik op voorhand niet verwacht.

avatar van Montorsi
Sterke film, mooi einde. Norton is weer erg goed, Hoffman ook, maar Pepper komt me iets te geforceerd over. Haalt het qua acteerprestaties niet bij de andere 2..
3.5* voorlopig..

avatar van Prudh
Heb je dat wel eens? Zit je in de trein, je staart wat om je heen en je observeert de mensen in de coupé. Om je heen zitten groepjes mensen te praten en uit verveling luister je met hen mee. Je bent steeds benieuwd wanneer de conducteur gaat zeggen dat het centraal station bereikt is: gelieve uit te stappen.

Dat was voor mij 25th Hour. Gelukkig zaten er in de trein erg interessante personen en ook waren hun gesprekken zeer boeiend om te volgen! Fuck uit het raam kijken, daar zijn toch alleen maar weilanden! En ook de eindmonoloog van de conducteur klonk beter dan in welke NS trein ook. Als elke echte treinrit een ervaring als 25th Hour bleek, dan was er geen fileprobleem meer.

Beetje jammer was soms de editing (die vage kleine herhalingen, soms vanuit ander camera standpunt). Ook de cameravoering tijdens de introductie van Peppers personage was bijzonder storend. Maar dit is muggenzifterij tegenover de in overvloed aanwezige goede punten: de zwevende Hoffman in de discotheek, het muzikaal sterke moment onder de brug en tevens de rest van de muzikale begeleiding, de hardass cop, enz ! 4*

avatar van serpico
Prachtige film.

Erg moeilijk om te vertellen waar het nu precies over ging. Alhoewel, het verhaal is vrij simpel (en dat is prima), maar hoe het is ingevuld, dat is fantastisch. Het gaat in feite over de verwrongen manier waarop mensen hun levens leven. Het is prachtig om te zien hoe Norton alles opeens zo gaat waarderen nu hij over een paar uur voor 7 jaar de cel in moet. Prachtig om te zien hoe zijn naasten spijt hebben van wat ze wel of niet hadden moeten doen, prachtig om te zien hoe iedereen een zondebok zoekt om de schuld te geven. En prachtig om te zien hoe Norton uiteindelijk zoiets heeft van: Fuck it.

De film is in ieder geval een acterend feestje, met Philip Seymour-Hoffman, Barry Pepper en Edward Norton, die tot mijn favoriete acteurs behoren. De setting is erg mooi, vooral in de scène bij het raam. Ook de beginscène was geweldig. En de muziek was ook verassend mooi, eigenlijk eerder iets wat je verwacht onder een heldenepos ofzo, maar het paste perfect. Wat ook apart was, was dat je de karakters al vlug beoordeelde, maar later een andere kant van de karakters leerde kennen. Erg mooi. En de Fuck You-scène bij de spiegel op de wc- geniaal.

Verder is het erg moeilijk te zeggen wat ik nou precies zo goed vond. Ik weet maar 1 woord- Kijken. Zet hem gewoon op en laat het over je heen komen. Jammer dat de film hier wat ondergewaardeerd is, bescheiden meesterwerk.

Goed geacteerd, maar er gebeurt toch iets te weinig (en dan bedoel ik niet enkel 'actie') opdat de film mij van begin tot einde kon bekoren. Het einde was wel goed bedacht, maar helaas kan ik niet hoger dan 3* gaan.

avatar van Leland Palmer
Goed film! Norton speelt (zoals gewoonlijk) erg goed en zijn collega's Hoffman en Pepper doen het ook uitstekend! De film bevat een aantal sterke scenes en een goed einde. De scene onder de brug was erg sterk en je wordt er op het einde bijna ingeluisd! Tot de laatse shot! De allerbeste scene was die voor de spiegel: fuck you. Goede film die een prachtig beeld geeft van de laatste dag van Montgomery Brogan!

avatar van Spetie
Prima film met zeer goed acteerwerk van zowel Norton, Hoffman als Pepper. Mooie scenes, zoals bijvoorbeeld onder de brug, een uitstekend verhaal en prima gekozen muziek zorgen voor een mooie film met een gave sfeer waar ik van heb genoten. Norton is echt een topacteur. Ik zou hem wel eens met Christian Bale samen in een film willen zien, dat levert ongetwijfeld vuurwerk op!

avatar van Halcyon
Na enkele jaren nog eens herzien.
Prachtig hoe deze film een en al rust en sereniteit uitstraalt. Het onderwerp is niet eens zo dramatisch, in die zin dat er ergere dingen bestaan dan iemand die de bajes in moet, maar weet dankzij erg rake dialogen de juiste snaar te raken bij z’n publiek. Norton doet de rest en zuigt je helemaal mee in Monty’s aandoenlijke laatste 24 uur alvorens hij voor zeven jaar achter de tralies vliegt.
Die laatste 24 uur zijn weinig spectaculair, maar net daarom erg oprecht en interessant om volgen. Gelukkig spendeert Spike Lee daarbij genoeg aandacht aan Monty’s relaties zodat niet heel de film rond hem draait. We maken kennis met Monty’s vrienden, hun persoonlijke levenssfeer en de daarmee gepaard gaande problemen en successen. Hun onderlinge relatie kent een climax op de ochtend voor Monty’s vertrek naar de gevangenis. Een emotioneel aangrijpende scène waar de drie op een atypische maar erg intense wijze afscheid van mekaar nemen wordt ijzersterk in beeld gezet. De nu al legendarische spiegelscène doet het ook goed, maar vooral de scène waar Monty over z’n hond Doyle zegt dat hij elke dag na zijn vondst aan zijn baasje te danken heeft, is erg ontroerend.
Verder zorgt de filosofische kanttekening rond de drie mogelijkheden die Monty heeft om met zijn situatie om te gaan (nl. vluchten, zelfmoord of gewoon z’n straf uitzitten) aan het einde van de film voor een verrassende wending. Lange tijd wordt de indruk gewekt dat hij zich verzoent met z’n lot, maar het open einde geeft je op de valreep toch een goed gevoel mee. In deze context uiterst geslaagd, al mocht de filosofische kletspraat van vader Brogan wel achterwege blijven. Ondanks deze minuscule uitschuiver is 25th Hour een geweldig drama dat gemakkelijk nog een uurtje langer had mogen duren.

Goede en boeiende film. Het verhaal zit mooi in elkaar en er wordt prima in geacteerd.

avatar van SilverGun
Meest bijzondere van 25t Hour vind ik nog wel dat je baalt wanneer ie eindigt, terwijl de speelduur toch dik twee uur is. Heerlijke sfeer, personages en situaties. Komt nog wel op 4,5 sterren uit na herziening schat ik.

"Iedere scene is doortrokken van morele twijfel" las ik in een resensie. Ik denk dat deze film daardoor zo goed is. De beelden van het puin van Grand Zero maken het nog schrijnender.

avatar van Donkerwoud
Voor mij ook een geslaagde film over schuld en onschuld. Heerlijk menselijk gedaan, waarbij Spike Lee echt door durft te dringen tot de nare eigenschappen van de mens. Ik vind hem vaak wat belerend in zijn opvattingen, maar hier dus absoluut niet.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Prima, maar bij vlagen ietwat onevenwichtig drama met mooi thema. Met wederom een sterke Norton. Goed.

avatar van Legan
Zoals ik wel van Norton gewend ben (op enkele flaters in andere films na), levert hij goed werk af. Realistisch en overtuigend. Ook het feit dat dat hij zijn leven doorloopt zoekend naar hoe het zo heeft kunnen komen terwijl geeneen keer de gevangenis in beeld komt is een plus.

Echter de andere personages konden mij geen moment overtuigen. Ook dwaalt de film steeds af met vervelende onrealistische, maar vooral nergens toe leidende, zijplotjes. Zeer vervelend. Dit alles zorgde ervoor dat ik geen moment in de film kwam (ook niet tijdens bijv de spiegelscène) waarbij steeds sterker het gevoel van stond erbij en keek ernaar in mij opkwam.

Echt jammer gezien de potentie.

avatar van Zandkuiken
Magistrale film. En zo "on-Spike Lee" .

De hele prent baadt in een waas van melancholie, een tristesse die elke porie van elke baksteen van het New York na 9/11 lijkt uit te ademen in 25th Hour. De gloriedagen zijn voorbij en zelfs als er wordt aan teruggedacht, bekruipt een neerslachtig gevoel je. De euforie van de mooie tijd van weleer is niet meer voelbaar, enkel de wetenschap dat het gedaan is.

Absoluut hoogtepunt is de al vaak aangehaalde monoloog waarin Monty tegen iedereen van leer trekt, om te besluiten dat ie zelf nog de meeste schuld treft. Zag 25th Hour nu voor de derde keer en vanaf dat Monty in het restaurant van z'n vader toekomt, kreeg ik al stootjes van kippenvel te verduren omdat ik wist wat er me te wachten stond. Een onwaarschijnlijk memorabele scène!

Fantastisch gespeeld ook door Edward Norton, één van m'n favoriete acteurs. Ook de rest van de cast doet het uitmuntend.

Ook al grandioos zijn de cinematografie en de soundtrack: het is een trage film, maar het ritme is zo uniek en werkt ontzettend goed.

Fenomenale Spike Lee joint en één van m'n favoriete films aller tijden.

avatar van Mat_
Prachtige film.

Eerst en vooral heeft de film een perfect tempo. Hoewel er niet erg veel gebeurd vliegen de twee uren voorbij zonder één moment te verslappen. Zoals verwacht is het acteerwerk erg goed. Vooral Pepper vond ik geweldig.

Visueel is de film erg mooi. Vooral de clubscène baadde in een mooie blauwe kleur. De editing, met de kleine herhaalde momenten, was erg leuk. Muziek was ook dik in orde en erg gepast. Opvallend vond ik ook dat op sommige momenten de achtergrondgeluiden als het ware ontbraken, je ziet wel dingen gebeuren, maar je hoort ze niet.

Ik had hoge verwachtingen en die werden allemaal meer dan ingelost.

avatar van Brakeburner
Fantastische film! Ik had eigenlijk vooraf een heel ander soort film verwacht (meer iets a la The Departed en consoorten).
Spike Lee zet dit, toch wel, ongewone verhaal echt ongelooflijk mooi neer. Hij kiest met deze film niet echt een genre (er is humor, spanning, maar zeker ook drama en misdaad) en hoewel dit bij minder ervaren filmmakers wel eens vervelend kan werken, heeft Lee hiermee een hele sterke troef in handen!

De monoloog van Monty tegen zichtzelf is inderdaad het echte hoogtepunt van de film. Erg mooi gedaan deze scene!
Misschien ook nog even aandacht voor de hele atypische, maar erg mooie soundtrack van deze film. Je verwacht dit soort soundtrack echt niet bij deze film, maar het werkt wel!

Ik ben ervan overtuigd dat dit zeker een film is die je meer en meer zal gaan waarderen na herziening!

Het mag duidelijk zijn, dit is het werk van een enorm ervaren regisseur (+ minstens even goeie acteurs)!

Voorlopig een 4,5*...