25th Hour (2002)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Spike Lee
met Edward Norton, Philip Seymour Hoffman en Barry Pepper

De film vertelt over de laatste vrije dag van Monty Brogan, voor hij zeven jaar de gevangenis in moet wegens het dealen van drugs. Hij zwerft door de stad tot zonsopgang met twee goede vrienden en een vriendin. Hij overdenkt zijn leven en hoe hij in deze situatie beland is.

oh boy oh boy oh boy

avatar van Macmanus
dat kan je wel zeggen.

neo (crew)
dit is nou zo'n typische film om naar uit te kijken.

Inderdaad..hier kijk ik meer naar uit dan alle star wars, lord of the rings en harry potterts bij elkaar.

avatar van Jordy
boek vanmiddag binnen gekregen, ben benieuwd

holy crap. net de trailer gezien.

dit lijkt me echt geniaal...zal dus wel weer waarschijnlijk niet hier in de bios gaan draaien...

avatar van Macmanus
13 maart

dat zegt in twente helemaal niks.

Hobbes schreef:

dat zegt in twente helemaal niks.
Twente, waar ligt dat?? Volgens Martijn Krabbé viel zelfs de postcode-kanjer in de achterhoek.
Ze leren het ook nooit.

raregek schreef:
in de lijst staat ie bij maart 2203!! Dit gaat me wel iets te lang duren...

Gelukkig duurt dat nog maar 200 jaar

De eerste recensies zijn redelijk goed, hoewel er erg veel New York-liefde in zit (typisch Lee dus). In het licht van 11/9 hoop ik dat het niet TE Amerikaans is (er zitten Ground Zero scenes in etc.)

Mooie film, goed acteerwerk en mooie muziek. Edward Norton laat weer eens zin dat ie kan acteren. Er zitten een paar hele mooie scenes tussen zoals
Wanneer hij in de spiegel in het restaurant tegen zichzelf aan het praten is en zo'n beetje de hele stad aan het vervloeken is. Ook het einde is erg mooi, zeker een aanrader. Wat betreft dat TE amerikaans, dat valt allemaal heel erg mee niet vervelend aanwezig dus.

avatar van Jordy
Ja gewoon een erg goede film. Acteerwerk, regie, allemaal prima. Een paar super-indrukwekkende scenes afgewisseld met hier en daar wat trage momentjes, maar niet vervelend. In vergelijking met het boek vond ik de toevoeging van de 9-11 gebeurtenissen een geweldige zet. Het is echt een film "van nu" geworden, waar over 25 jaar ook wel als zodanig op teruggekeken zal worden. En het geeft de film een extra lading: foto's van omgekomen brandweermannen op de achtergrond tijdens een gesprek tussen Monty en z'n pa in een cafe, Hoffman en Pepper die een beladen discussie voeren met de lege WTC-bouwgrond op de achtergrond...

avatar van De Knip
Goede film idd, ik had het gevoel dat de film steeds boeiender werd. Op het oog een aardige film, met sterk acteerwerk. Maar film heeft ook zijn zwaktes, verrassingen zitten er niet echt veel in. Deze film bevat ook weer leuke dagelijkse trekjes, zoals een leraar-leerling-verhouding. Ook het regiewerk van Lee is bij vlagen sterk, zoals hij de acteurs stuk voor stuk een aantal seconden in beeld brengt, is mooi.

***1/2

Verassende, leuke en goeie film met een ijzersterke rol van Norton (ook Hoffman klimt steeds hoger op mijn lijstje van favoriete acteurs). Het verhaal is goed, maar had hier en daar wel iets meer diepgang en drama mogen hebben. Er gebeurde gewoon een beetje te weinig om er echt een hele goeie film van te maken. Dat was een beetje jammer dus.

Wat ik net als Pad0 een fantastische scène vond: de scène vrij aan het begin van de film waar Edward Norton tegen zichzelf in de spiegel staat te praten en daar ongeveer heel Amerika afzeikt.
De film mist dus net dat beetje diepgang dus ik geef er voorlopig 4* voor.

Deze film zal zeker niet iedereen kunnen bekoren (hoewel het cijfer hier anders doet vermoeden) aangezien veel mensen zoiets zullen hebben van 'What's the big deal?'.
Een beetje zoals ik dat bij The Hours heb bijvoorbeeld.

Mij sprak deze film wel erg aan, vooral vanwege de sfeer: realistisch en modern met veel geweldige dialogen en een erg mooi einde. Goede casting ook, vooral van Norton en zijn vriendin.

Enige probleem: Af en toe iets te ingetogen, waardoor je soms snakt naar wat vaart.

Die scène waarbij Norton in de spiegel iedereen verrot staat te schelden is al eerder gedaan door Lee, maar het blijft leuk.

Skreener
Hobbes schreef:

Draait 10 april in CineStar (enschede)
ga dat zien !!

dat valt me nou 100% mee!

Skreener schreef:

Draait 10 april in CineStar (enschede)
ga dat zien !!
Hij staat bij de verwachtfilms, maar het programma is nog niet bekend. Daarin hebben ze me al vaker teleurgesteld.

donnie darko

lijkt me zeer interessant

en (verrassing) hij draait dus niet in enschede.

adrenaline wel...maar 25th hour niet.

Mooie film-poster!!!(met de vouwen er nog in)

Ja inderdaad, hij staat hoog op mijn bestel-lijstje

Hobbes schreef:

en (verrassing) hij draait dus niet in enschede.
I hate it when I'm right!

rzasa schreef:

Mooie film-poster!!!(met de vouwen er nog in)

en ik maar zoeken naar een goede versie

Jordy schreef:

en ik maar zoeken naar een goede versie

Eh... die poster hoort zo hoor met die vouwen en al. Kijk maar op de officiel site staat de poster ook met vouwen.

avatar van Jordy
ja duh daar kwam ik dus ook achter

Jordy,je humor wordt duidelijk niet altijd begrepen